Vytáhněte kotvu, napněte plachty a podívejte se spolu s námi na nový titul Abandon Ship, který jakoby z oka vypadl vesmírnému počinu FTL – Faster Than Light (recenze zde). Místo vesmírné lodě zde však máme loď klasickou a nezbývá nám tak nic jiného, než se neohroženě vydat na širé moře.
Pronásledováni kultem Krakena
Děj se točí okolo prapodivného kultu, který je spjat se strašlivou mořskou příšerou – samotným Krakenem. S touhle gigantickou bytostí není radno si zahrávat, její obří chapadla se totiž snadno omotají okolo lodi a dají vyzyvateli co proto. Není tedy divu, že zrovna tahle bytost je mnohými uctívána, ať už kvůli její moci nebo ze strachu z ní. Po tutoriálu a tvorbě postavy vlastního kapitána nás hra uvede do situace, kdy právě před tímto kultem prcháme a neustále jej tak budeme mít v patách. Při průzkumu okolních vod si tak musíme pospíšit, protože hra nám odpočítává čas, kdy se na nás vrhnou buďto vojáci kultu, loď nebo rovnou Kraken. Útok však můžeme odrazit a odpočítávání tím vynulovat, případně včas unikneme do další lokace, kde jede odpočítávání nanovo.
Na širém moři
Herní svět se skládá z řady čtvercových map, které jsou zpočátku zahaleny a odkrývat je musíme teprve vlastním průzkumem. Mapy mezi sebou propojují zlaté brány, které pro své otevření vyžadují určité množství interakcí s událostmi dané mapy. Na moři tak musíme odhalit body zájmu, zamířit k nim a zapojit se. Událost je nám zpravidla popsána holým textem a člověku se bohužel ne vždy chce číst strohé věty, které nám hra nepřečte a které nejsou obohaceny ani o nějakou tu zajímavou kresbu. Zároveň je obvykle třeba odpovědět na právě předestřenou událost. Například tak uvidíme neznámou loď, ke které můžeme plout nebo ji nechat být. To hezky vykresluje typickou situaci, kdy můžeme buďto riskovat a něco získat či ztratit, nebo se naopak dát na úprk.
Výsledkem takové interakce je zisk peněz či potravy, nejčastěji se ale utkáme s nepřátelskou lodí. Výhrou nad ní pak získáme patřičnou odměnu, avšak pokud nás nepřátelská hra poškodí více, nebude tato odměna stačit ani na opravu lodě. Stačí tak řada horších bitev a naše šance na úspěch se snižují, nemáme totiž peníze na vylepšování, o to horší budou příští bitvy a roztáčí se bludný kruh.
Koule a kanóny
Nedílnou součástí téhle námořní akce je samozřejmě čirý boj. Ten je v podstatě totožný se systémem boje ve zmíněném FTL a i zde se setkáme s vysokou obtížností, kterou mnozí přece jen budou řešit snížením zvolené obtížnosti po nějakém tom neúspěchu.
V boji ovládáme jednotlivé prvky naší lodi, ať už jde o kormidlo nebo děla. To činí jednotliví členové posádky a my každému z nich musíme zadat to, co aktuálně mají dělat. Jeden námořník například může nabíjet a střílet z děl, druhý opravuje právě vzniklou prasklinu a další zase zachraňuje kolegu, jenž právě vypadl z lodě. Členů posádky ale nemáme nekonečno a musíme si tak dobře rozmyslet, jaká je aktuální priorita.
Nepřátelská palba v naší lodi taktéž může udělat trhliny. Ty způsobují nabírání vody a potencionálně mohou dokonce i potopit loď. Proto je rozumné některého námořníka odvolat z jeho aktuální pozice, aby trhlinu během několika vteřin opravil. Pokud jsme stihli nabrat vodu, můžeme ji odstranit pomocí pumpy, což však opět znamená zaměstnání někoho z posádky.
Jeli námořník zraněn, můžeme jej poslat do části lodi, kde se začne léčit. Tím sice předejdeme tomu, aby zemřel, v rámci léčení však opět nebude moct obsluhovat kterékoliv stanoviště. Některé události mohou dokonce některého muže hodit přes palubu. Pak je třeba hodit mu lano a vytáhnout ho – ano i tento úkon nutně někoho dočasně zaměstná.
Ačkoliv lodě kdejakého hollywoodského trháku zdobí pouze obyčejné kanóny, v Abandon Ship si užijeme celou plejádu zbraní. Najdeme tu kanóny střílející kovové koule na poškození trupu, ale nechybí ani kanóny na střelbu řetězu pro zničení stěžně a plachet či kulomety na zásahy cizí posádky. K dispozici je také zbraň připomínající sniper, který zamíří konkrétního člena soupeřovy posádky, plamenomet na útok z blízka nebo obrovité dělo, které odstřeluje soupeře pěkně z dálky. K některým dělům je možné poslat i více členů posádky, čímž získáme rychlejší nabíjení. Kam naše střelba zamíří, je přitom čistě naší volbou a cíleně můžeme útočit na místa, které chceme poškodit. Každé stanoviště (například děla či léčící stanici) lze totiž poškodit a tím omezit či zamezit její používání.
Svou roli sehrává také vzdálenost obou lodí. Tu lze měnit pomocí kormidla, avšak je třeba počítat s tím, že i nepřátelská loď se může záměrně přibližovat nebo vzdalovat, pokud ji nezničíme stěžeň. Při blízkém kontaktu lze dokonce druhou loď napadnout i s meči – stačí se nalodit. Je však třeba mít dostatek mužů, nejlépe s výcvikem v boji. Kormidlo lze využít také k úniku z boje, stačí když se daný ukazatel nabije a tato možnost tak zpřístupní.
Být lepší a lepší
Slušným motivátorem dalšího hraní je možnost vlastní loď i její posádku stále vylepšovat. Naše postavy získávají nové zkušenosti a v dané činnosti (například střelby z kanónů) jsou tak stále zběhlejší a rychlejší. Stejně tak můžeme postavy s lepšími statistikami i kupovat, což samozřejmě znamená větší investici. Pokud chceme ušetřit, můžeme členy posádky rekrutovat z vězení, musíme však počítat s nějakými těmi neduhy. Řeč je o získaných vlastnostech, které práci členů posádky značně zpomalují. Ty však lze kdykoliv vyléčit, stačí navštívit přístav a zaplatit patřičné poplatky. Kromě posádky však můžeme vylepšovat i samotnou loď. Jak jsme uvedli již dříve, kromě posádky se můžeme vybavit různými druhy zbraní a někdy lze vylepšit i ty stávající.
Za větší částky můžeme dokonce i vyměnit loď za větší plavidlo, které obsáhne více typů zbraní, případně více kanónů. Loď lze také vylepšovat pomocí řady systémů, ať už je to lepší stěžeň pro odhalení údajů o nepřátelské lodi z větší vzdálenosti, automatická pumpa pro automatické odstranění vody či kovové ostny, které nepřátelskou loď poškodí při případném nárazu. Užitečné také je vybavit se záchranným člunem, který umožní pokračovat ve hře i v případě potopení lodě.
Závěrem
Grafické zpracování je lepší, než jsem zpočátku očekával. Moře je vybarveno mnohými barvami, od průzračné tyrkysové přes tmavě modrou až po duhovou hru barev. A i když nelze očekávat kdo ví jak propracované detaily, je grafika poměrně kvalitní. Stejně tak dobře dopadla i hudba a celkové ozvučení.
Abandon Ship je stále ještě v předběžném přístupu. To je po několika hodinách hraní bohužel znát a stereotypnost se pomalu, ale jistě vkrádá do herního zážitku. Přesto je třeba říct, že má tohle námořní FTL slušný potenciál do budoucna, a ačkoliv je na Steamu hodnocení hráčů smíšené, nám se titul opravdu zalíbil. Soubojový systém je zábavný, chtíč vylepšit svou loď žene hráče kupředu a špatný určitě není ani příběh, kde se snažíme odhalit to, jak porazit mýtického Krakena. Zda se ale vývojářům podaří potenciál naplnit, prozradí teprve budoucnoust, za nás má ale hra jasný palec nahoru.