Přestože jsme se se sérií tahových strategií s názvem X-COM poprvé setkali už před více než dvaceti lety a dodnes se k ní pravidelně vracíme, její cesta žádnou procházkou růžovým sadem nebyla. Čtyři roky zpátky se navrátila mezi živé po deseti dlouhých letech čekání, během nichž se do vývoje dostaly hned dvě různá pokračování, z nichž však ani jedno nebylo dokončeno. Návrat zajistilo všeobecně uznávané studio Firaxis Games, jež budete zajisté znát ve spojitosti se strategickou sérií Civilization. Reboot XCOM: Enemy Unknown bychom bez váhání zařadili k tomu nejlepšímu z roku 2012 a v momentě, kdy bylo oznámeno nové pokračování, jsme si byli stoprocentně jistí, že nás čeká něco ještě většího, lepšího a chytlavějšího. XCOM 2 do světa vyrazí už na začátku února a my jsme tady od toho, abychom vám připomněli, proč byste se na něj měli těšit.
Už po stránce příběhu dokáže novinka zaručeně překvapit. Pamatujete si ještě, jak jste naposledy úspěšně odvrátili invazi a ochránili tak naši rodnou planetu před jistou zkázou? Kdybyste tehdy pohlédli o dvě dekády směrem do budoucnosti, nejspíše byste se na zavařování svého mozku vymýšlením geniálních strategií ihned vykašlali. Nacházíme se v roce 2035 a mimozemská rasa drží Zemi ve svých ohyzdných spárech. Lidstvo bylo poraženo a jednotka XCOM se rozpadla. Část týmu se rozhodla připojit ke zbytku společnosti terorizované skupinou ADVENT Administration utvořenou mimozemskými utlačovateli a zapomenout svoji minulost, část se stáhla do ústraní a začala se skrývat. Právě v jejich řadách se nicméně začal tvořit nový odboj. Základna skupiny musela být vestavěna do obrovské mimozemské lodi, neboť v opačném případě by ji režim ihned našel a zničil. I tak je ale XCOM zpátky a připraven nadvládu ještěřích potvor poslat k zemi. Dovedete odboj k vítězství?
Všichni milovníci předchozího dílu se v XCOM 2 budou cítit jako doma. Hratelnostně by si obě hry měly být velmi podobné, ačkoliv nás samozřejmě čeká také uvedení několika zajímavých novinek. Nepatří mezi ně sice editor charakterů, i přesto bychom se však o něm měli alespoň zmínit. Tvorba členů vašeho týmu probíhá podobně jako minule. Počítat však musíte s obrovskými náložemi nových možností, jak z vašeho týmu udělat nejstylovější rockovou skupinu na světě. Pro hráče, kteří nikdy příliš nefandili neustálému vytváření nových tvářiček a propracovávání všech postav do sebemenších detailů, si pak vývojáři připravili větší množství předdefinovaných tváří, takže každý z vašich hrdinů bude i beze snahy vypadat dočista odlišně. My ale víme, že když se do hry naplno ponoříte, s radostí si ze své crew uděláte svoji skutečnou rodinu a pak budete její členy s úsměvem na tváři posílat na nejnebezpečnější mise jako beránky na porážku.
Za jednu z nejzajímavějších featurek, jež budou v novém pokračování uvedeny, považujeme možnost „prvního výstřelu”. V minulosti jste do mise většinou přišli s tím, že nepřátelé předem věděli, že jste na cestě, a jakmile jste na ně chtěli zaútočit, získali výhodu prvního tahu a mohli se pohodlně rozestavit nehledě na to, s jakou tichostí jste se jim vkradli do zad. To už neplatí. Tentokrát je to vaše jednotka, kdo dostane šanci na první krok, pokud se nenecháte dopředu odhalit. Za pohyb ve stínech budete odměněni šancí překvapit, která má mnohem větší význam, než by se na první pohled mohlo zdát. Máte před sebou skupinku nepřátel, jež jsou v chumlu a poblíž nemají žádné krytí? Můžete zkusit přímo mezi ně hodit granát a na pár vteřin je omráčit. Jsou vaši protivníci naopak doširoka rozestavení a každý drží svoji pozici? Pošlete členy svého týmu do všech koutů mapy a v jeden moment spusťte palbu do všech protivníků naráz. Rozestavení a taktika tak dostávají další rozměr.
Stejně dobře zní nový systém brnění, jehož bude nadšeně využívat většina vašich nepřátel. Před soubojem mají na sobě protivníci speciální ochrannou vrstvu, kterou těžko prolomíte kulkami. Jeden dobře umístěný granát si s ní však snadno dokáže poradit. Teprve po narušení obrany budete moci nepřátelům začít udělovat svými puškami plné poškození. Ještě zajímavější je ale speciální vybavení pro členy vašeho týmu. Nejen v Call of Duty od nynějška existují exo-suity. Když do nich některou z vašich jednotek navlečete, unese větší náklady a hlavně zvládne speciální zbraně, které by obyčejný voják neudržel ani náhodou. S exo-suity se však přirozeně pojí i nevýhody, s nimiž je třeba počítat.
Otravný loot systém z XCOM: Enemy Unknown se naštěstí nevrací. Firaxis se jej rozhodlo nahradit systémem vedlejších úkolů, které vám jsou zadávány přímo během misí. Na to, abyste učinili určité riskantnější kroky a bonusové předměty získali, máte více času a konečně není nutné, abyste ihned po zabití přiběhli k rozpadajícímu se tělu a kořist utržili. Můžete déle plánovat, jak zadané úkoly splníte, takže jste konečně náležitě oceňováni za chytrost a důkladnost. Loot většinou přichází ve formě upgradů, jež můžete využít na zbraně svých vojáků. Také ve hře existuje systém připomínající medaile z minula. Díky tomu můžete své bojovníky upgradovat a zvyšovat jim tak počet životů či pohyblivost. Snad nejlepší ale je, že jsou zbraně samostatnou jednotkou a nevážou se na vlastníka. Pokud tedy jejich vlastník umře a vy jste v minulosti investovali značné zdroje do upgradů této zbraně, můžete je zvednout ze země a předat novým členům týmu.
Další skvělou novinkou, na níž se neskutečně těšíme, je systém náhodných misí, které vám umožní zachránit člena týmu, jehož jste shodou nešťastných okolností museli ponechat v boji. Ať už skončil v bezvědomí, nebo jste jej prostě jen nemohli vyzvednout, protože nebyl v dosahu při evakuaci, existuje šance, že se vám na mapě objeví mise, v níž jej budete moci zachránit i se všemi vylepšeními a předměty. Nelze na ni spoléhat, i tak jde ale o pěknou a unikátní featurku. Ještě lepší jsou však procedurálně generované levely. Ať už se pustíte do jakékoliv mise, podruhé, když ji budete plnit, nebude stejná. Jiné podmínky, cíl nacházející se v jiné budově, jiné počty nepřátel a jiná překvapení. Znovuhratelnost by tak měla být zajištěna a my věříme, že u hry díky tomu bude možné strávit celé stovky hodin. K dispozici navíc bude opět multiplayer, v němž se do sebe můžete pustit jeden na jednoho s některým ze svých kamarádů, stejně jako tomu bylo v XCOM: Enemy Unknown.
Všichni fanoušci strategizování by na začátku února měli v každém případě zbystřit. XCOM 2 vypadá báječně, neboť se nebojí přijít s celou řadou novinek, i když zároveň nabízí vše, co jsme milovali na jeho předchůdci. Po stránce hratelnosti by titul měl být o něco rychlejší, na což si však dle všeho půjde zvyknout zcela bez problémů. Vylepšený editor a systémy upgradů, brnění a randomizovaných misí pak čekají na všechny věrné fanoušky, kteří se již nemohou dočkat, až mimozemským tyranům nakopou pozadí. XCOM 2 vychází už 5. února exkluzivně na osobních počítače.