Přestože měl XCOM 2 vyjít již koncem tohoto roku, jeho vydání bylo nakonec odloženo až na 5. únor roku 2016, o čemž jsme vás již informovali prostřednictvím novinky zde. Připomeňme ještě, že hru i tentokrát vyvíjí americké herní studio Firaxis Games, které má celou herní sérii vlastně pod palcem již od jeho vzniku. Studio je známé tím, že kromě XCOM vyvíjí známé hry pod hlavičkou Sid Meier’s Civilization, při čemž kromě této dvojice již nevytváří vůbec nic.
Po výtečně hodnocených XCOM: Enemy Unknown (2012) a XCOM: Enemy Within (2014) je XCOM 2 již třetím pokračováním a zároveň právě nyní bychom se měli dočkat dosud největších změn, o čemž svědčí i číslovka 2 v názvu. I přes odložení vydání vývojáři drží krok a pokračování vydávají vždy po dvou letech, i tentokrát s vydavatelem 2K Games. Novinkou a možná i překvapivou změnou je, že XCOM 2 na rozdíl od svých předchůdců nevyjde na konzole Xbox a PlayStation, zatímco se dočkáme méně obvyklých portů na Linux a OS X.
Dějová linie se odehrává 20 let po událostech Enemy Unknown a pokud jste četli naši zmiňovanou novinku, pak jistě již víte, že v novém XCOMu mimozemšťané ovládli matičku Zemi. Jejich cílem přitom není vyhubit veškeré lidské obyvatele. Naopak mají pragmatičtější vizi – zahrnout lidstvo pod svou nadvládou, využívat jejich pracovní sílu a na vše dohlížet hezky vojenskou silou. Aby se zmenšila možnost vzpoury a zvýšila se i morálka pracantů, zahájili mimozemšťani vlastní propagandu, ve které se tváří, že jako vyšší, lepší i chytřejší bytosti vlastně lidstvu pomáhají a vedou ho k lepším zítřkům – nadvládu přitom nazývají „sjednocením“. Předchozí tvrdé boje s lidstvem vysvětlují tak, že původně přiletěli s mírumilovným úmyslem navázat spojení a spolupracovat, při čemž pozemšťané na ně nemilosrdně a bez upozornění zaútočili, takže se vlastně pouze vynuceně bránili. Aby ale vládnoucí třída zbytečně neriskovala své marťanské životy, do své vojenské policie zařadila jim věrné vojáky z řad lidí. Jak se jim to vlastně povedlo, zda jim vymyly mozky nebo je prostě a jasně uplatili, zůstává záhadou.
Každopádně životní úroveň a práva samotných lidských obyvatel není nikterak vysoká, zatímco alieni si dělají, co je zrovna napadne. Jak už to tak bývá, někteří tomuto vojenskému tlaku podlehli a podřídili se, zatímco u jiných to vzbudilo odpor. A právě organizovaný odboj jménem XCOM nemá v plánu nic menšího, než pomoct utlačovaným lidem kdekoliv je to třeba, a časem třeba i osvobodit celou, úplně celičkou Zemi. To není zrovna malý cíl a taková mise bude vyžadovat mimořádně dobrý plán – ale i vedení.
Zejména je třeba uvědomit si, že tentokrát je to nepřítel, kdo má vše obsazené a pod kontrolou, tedy má k dispozici i veškeré zdroje a při problémech si jednoduše přivolá nejbližší posily. Z toho jasně vyplývá i změna stylu našeho boje, která tentokrát musí být obzvláště rychlá a přitom maximálně efektivní. Zpravidla tak při vstupu do mise budeme začínat zcela inkognito, takže budeme mít možnost náš tým rozmístit dle vlastních představ, při čemž budeme neustále napínavě sledovat, zda nějaká naše činnost náhodou nespustí alarm. V jistém bodě pak v podstatě pokaždé budeme muset čelit přímému střetu, avšak moment překvapení je skutečně neocenitelná výhoda.
Po vzbuzení pozornosti soupeře máme jen omezený čas na to, abychom splnili hlavní cíl mise, případně sekundární úkoly, které se v XCOMu objevují vůbec poprvé. I když se bude zdát, že máme situaci pod kontrolou, nikdy nevíme, kdy dorazí další posily a jaké síly vlastně budou. Proto nikdy není času nazbyt a může se dokonce stát, že po hladkém sestřelení několika strážných narazíme na tak silný odpor, že se budeme muset okamžitě stáhnout. Jelikož ale máme velmi omezené zásoby, byla by velká ztráta za sebou nechat byť i mrtvého spolubojovníka, jelikož má na sobě poměrně drahé vybavení. Ideálně jej tak odneseme sebou, při čemž v základně z něj vše sejmou a technické prvky tak získáme zpátky. Taktéž se vyplatí obírat mrtvé soupeře a získávat tak potřebné zdroje. Více než kdy jindy se budou také využívat zbraně nablízko, které šetří předraženou munici, avšak je samozřejmě nutné mít soupeře na dosah. Stejně tak narazíme na robotické zbraně a turrety, které bude možné hacknout a přeprogramovat proti soupeři.
To vše se odehraje na automaticky generovaných mapách, takže každá mise skrývá neopakovatelný zážitek. Podíváme se přitom do nejrůznějších lokalit, od rozpadlých benzínek a zarostlých chaloupek, opuštěných i přeplněných a moderních měst, až po zimní zasněžené krajiny či přírodních rezervace zdobené vodopády a zelenými loukami. Různorodost se ale nedotkne pouze map, ale taktéž mimozemšťanů. Již v traileru jsme viděli, že emzáci mohou být naprosto odlišní a to jak svým vzhledem, tak svými schopnostmi. Kromě již dobře známých nepřátel z minulých dílů samozřejmě vývojáři připravili i celou řadu nových monster, u kterých tak nevíme, co od nich vlastně můžeme čekat. Díky tomu nás na bojišti budou umět pořádně překvapit.
Vrhneme se na ně ale s kvalitním týmem, při čemž k dispozici budeme mít pět tříd vojáků, z čehož každý má svůj vlastní strom schopností. S novým dílem XCOM přijdou i zcela nové a neokoukané skilly, takže se určitě máme na co těšit. Nečekaně velké možnosti máme u editace vzhledu našich vojáků. Například tak změníme helmu/čepici, brnění na hrudi, rukou i nohách, na různá místa jim vytetujeme, co hrdlo ráčí a nechybí ani jizvy, barvy vlasů, očí, barva zbraně, uniformy, pohlaví, národnosti či tónu hlasu.
I tentokrát bude našim hlavním sídlem základna Avenger. Avšak pozor! Zatímco v předešlých dílech jsme si mohli dopřát ten luxus a mít základnu hezky na zemi, nyní by naše lokalizace znamenala snad úplný konec a tak je riziko výrazně minimalizováno implementováním základny do létající obří lodi. Na základně sídlí ti nejlepší vědci (např. Dr. Richard Tygan), mechanici a další personál, který se postará o neustálé vylepšování základny. Vylepšovat ale pochopitelně půjde i naše hrdiny, například jim zadáme, aby posilovali a zlepšili tak své statistiky. Samozřejmostí je vylepšování technologií, zbraní či brnění.
XCOM 2 má v plánu přijít s pořádně propracovanou tahovkou, novým dobře promyšleným příběhem a spoustou dobře vyhlížejících novinek. Přestože hra je primárně koncipována jako hra pro jednoho hráče, objeví se i PvP, kde se proti sobě postaví (pouze) dva hráči na život a na smrt. Nadějně vyhlíží i grafická stránka a více než slušné možnosti titulu. Fanoušci tahovek, máte se fakticky na co těšit!
Ahoj lidi jsem fanoušek xcom dohrál jsem jak enemy unknown tak i within a moc se těším na xcom 2 budu předobjednávat určitě!!!!!!