Pamětníci jistě nemohou zapomenout na tak revoluční záležitost, jakou byl Wolfenstein 3D, a pokud patříte ke generaci mladších hráčů, určitě si vybavíte aspoň comeback v podobě Return to Castle Wolfenstein. Pravdou však je, že série Wolfenstein zahrnuje dílů mnohem více a nově přicházející Wolfenstein: The New Order je již dílem devátým.
Asi vás příliš nepřekvapí, že i nový díl bude first person akce – ostatně, je to asi nejlepší řešení, které herní komunita očekává, napříč faktu, že začátek série byl poněkud jinde. Na vývoji hry se podílí švédské studio MachineGames, které vzniklo v roce 2009, a mezi jeho zakládajícími členy najdeme lidi, kteří pracovali například na hře Chronicles of Riddick. Jinak se jedná o první hru tohoto studia.
Vydání si zase vzala pod svá křídla poměrně oblíbená Bethesda Softworks, která před lety koupila id Software, čímž si otevřela možnost vytvořit pokračování této legendární série. Hra má vyjít v posledním kvartálu roku 2013 a dostupná bude pro řadu platforem, jako Playstation 3, Xbox 360, Playstation 4, nový Xbox One, ale samozřejmě také tradiční PC.
Samotný příběh nového Wolfensteina je zasazen do alternativní historie 60. let 20. století. Ona alternativa spočívá ve velice jednoduché podstatě – nacisté vyhráli druhou světovou válku. Hráč následně ustane v roli známého Williama “B.J.” Blazkowicze, jehož úkolem není nic jiného, než nakopat nacistům zadek (opět). Lokačně se příběh bude odehrávat v Evropě a představí veškeré technické vymoženosti a ‚super‘ zbraně, které dovolují nacistům vládnout světu. Hráč tak nabyde velmi futuristického dojmu, jak se můžete přesvědčit na screenshotech.
Je třeba brát na vědomí, že za chvíli proběhne (v závislosti na vydání článku) známá herní výstava E3. Ta proběhne i tento rok v Los Angeles a bude doslova natřískána novým obsahem z herního světa. Chybět nebude samozřejmě ani nový Wolfenstein: New Order, a tak je více než pravděpodobné, že nejvíc informací se pustí právě na E3. Sem tam se něco objeví před samotnou ‚é trojkou‘ a tento rok to byla právě Bethesda Softworks, kdo uspořádal podobnou akci především pro zahraniční novináře.
Pravdou je, že prozatím je venku několik screenů a obrázku a nedávno bylo vypuštěno poměrně povedené gameplay video, které můžete samozřejmě shlédnout i v rámci toho článku. Bylo by tudíž velice nemoudré, nějak předbíhat nebo vynášet ukvapené soudy. Přesto si už v těchto dnech můžeme udělat o novém Wolfensteinovi docela konkrétní představu.
Hned první zajímavostí je, že B.J. Blazkowicz, který se po 15 letech (1945?) probudil z kómatu, je na tolik flexibilní, že na určitých místech je schopen vzít zbraně do obou rukou a přívržence třetí říše tak likvidovat s o to větší razantností. Úsměvné je také to, že aktuální podoba hlavního hrdiny byla navržena podle notoricky známého obrázku z původního Wolfensteina 3D. Jistě si vzpomenete, na blonďatého maníka, který pokukoval přesně uprostřed HUD (Head Up Display). Mimochodem obdobně tehdy vypadal, také třeba starý DOOM.
O konceptu hry se prozatím mluví velice positivně, respektive mluví se o tom, že nový Wolfenstein nebude jednoduchá přímočará střílečka, ale že chtějí vývojáři zakomponovat mnoho interaktivních prvků, nejen příběhových, jejichž výsledkem bude jednoduše to, že hra nebude jen o neustálém střílení nepřátel. Jeden z designéru hry, tak tvrdí, že Wolfenstein: The New Order nebude klasickou FPS, ale spíše akční adventurou. Upřímně, sami jsme na konečný výsledek velice zvědaví, ale věříme, že na základě předešlých zkušeností odvedou vývojáři skvělou práci, a my se tak budeme moci kochat exponovaným příběhem a možnostmi.
Hloubkou příběhu chtějí vývojáři dosáhnout především toho, aby hráč nebyl jen jakýmsi ‚procházejícím‘ ve vztahu k okolnímu dění. Ale aby byl doslova vtažen do vize zotročeného světa, což jen umocní jeho krvežíznivost po nacistických důstojnících, ale také výrazně zkvalitní prožitek ze hry. Jak již bylo zmíněno, nový příběh se má odehrávat v Evropě, což znamená, že budete mít možnost se podívat do více států, včetně srdce samotné nové říše (nic jiného než Berlín).
Aspekt, který jde prozatím vidět nejvíce, je jednoznačně grafika hry. Jako u většiny nových her, i zde vypadá impozantně. Pokud si budete chtít vychutnat nového Wolfensteina se vším všudy, určitě bude třeba silné železo – přesto, že specifické HW nároky nebyly prozatím stanoveny. Inu nový Wolfenstein vypadá opravdu k světu a určitě se nehodláme zastavit jen u grafického zpracování.
Další oblastí je engine hry, kterým je id Tech 5, což je engine vyrobený samotnými vývojáři id Software – na jeho vývoji pracoval také proslulý John D. Carmack. Jeho poslední – tedy pátá verze, je vlastně kombinací toho nejlepšího, ze všech verzí předešlých a i teď je poslední verze stále vyvíjena a upravována – resp. zlepšována. Krom nového dílu Wolfenstein: The New Order se má engine id Tech 5 objevit například také v novém Doomu 4.
Pro demonstraci enginu nejlépe poslouží rovněž zmíněné video. Nás však spíše zaujala samotný myšlenka provázanosti samotného enginu a interaktivnosti hraní. Zde se totiž nachází naprosto zásadní záležitost, kterou zatím vývojáři neobjasnili. Na videu můžete vidět, že prostředí je na tolik interaktivní, že je možno pomocí laseru vytvořit díru v objektu. Důležitou otázkou pro nás – jako hráče, však je, zda bude ona interaktivita všeobecná – a bude ji tedy možno používat a využívat ke zlepšení herního zážitku takřka všude nebo jestli bude vázána jen na konkrétní levely či situace.
V obou případech ve hře interaktivita bude, což je hlavní, ale dovolujeme si tvrdit, že na finálním produktu se silně podepíše, zda bude mít hráč prostě řečeno pocit aspoň určité volnosti nebo bude jeho herní zážitek omezen, v podobě interakce, která bude omezena. V prvním případě by to totiž znamenalo, že hráč má na základě svých vlastních schopností, vždy několik možných cest k cíli – což by nejeden hráč jistě ocenil. Druhý případ by jednoduše znamenal, že po prvním dohrání hry již nevzniká možnost ‚udělat něco jinak‘.
Poslední zásadní informací je to, že nový Wolfenstein nebude zcela jistě obsahovat multiplayer. Ti, kteří propařili noci na Enemy Territory mohou prožívat mírné zklamání. My jsme však optimisté a myslíme si, že už jen jasným krokem vývojářů, že se multiplayerem zabývat nebudou – vede k tomu, že investují mnohem více nápadu a energie do samotného singleplayeru, a my se tak budeme mít opravdu na co těšit.
Nás nový Wolfenstein: The New Order jistě zaujal a hodláme ho sledovat i nadále. Pokud tento pocit sdílíte, rozhodně se můžete těšit na E3, která proběhne 11.-13.června. Právě zde nám totiž prozradí nejvíce a představa o novém Wolfensteinu bude zase o něco konkrétnější.
Klasickeho wolfa si zahram rad. Este aj dnes zasnem, ze si po tolkych rokoch pamatam umiestnenie vojakov v priestore ako aj tajne miestnosti. Nejakeho noveho wolfensteina som hral pred par rokmi no nechytil ma ... snad tento dopadne lepsie
wolfa já rád
První díl byl jeden z nejlepších a pokaždé se k němu rád vracím, ale jak jsem hrál novej.. Prostě to není už ono (akorát ta gradika je lepší, hodně propracovaných detailů..), Uvidíme jakej bude tenhle díl, ale jinak první jednoznačně nejlepší..
můj kamarád se jmenuje Wolf a tímto ho zdravím :) Jinak novej wolfenstein vypadá dobře ale dostal jsem chuť si zahrát toho původního kostičkovýho :D
to bude vypadat....
ale jo, dobré odreagování
dobrá pařba :)
zajimave ale moc staré :(
až po ty dva poslední odstavce šecko v cajku,ale že nebude MP???Serii jsem si kupoval i kvuli multaku....hmm...
vypadá to opravdu skvěle a zajímavě, jen počkat na více infa
Dalo by se to hrát ;)
Na DOS to mít nikdy nebude ale přece jenom ... vypadá to zajimavě
konecne nieco poriadne
Vypada to jak dalsi nová pecka ! :D
Myslim že to bude dobrá hra
hral jsem wolfnsteina 1 a toto vypada o moc lip :)