Pokud se považujete za fanoušky žánru FPS, pak vaší pozornosti zcela jistě neunikl nedávno ohlášený titul Wolfenstein II: The New Colossus. Jedná se zajisté o pokračování legendární střílečky, se kterou se mnozí z nás – společně s Doomem, Quakem a Duke Nukem 3D – setkali jako jednou z prvních FPS vůbec. Nenavazujeme zde však na 90.léta, protože jsou to jen 2-3 roky zpátky, co jsme si mohli zahrát povedený Old Blood, který doplňoval předchozí The New Order a povětšinou sklidil poměrně slušná hodnocení. Hra vychází pod rouškou Bethesdy Softworks a konkrétně na ní pracují vyvojáři ze studia Machine Games. Nyní už se však pojďme podívat, co konkrétního si pro nás vývojáři připravili, a zda si nový Wolfenstein zasluhuje naši/vaši/jejich taky pozornost…
Náš příběh se odehrává v alternativní realitě v období 60. let. Jak už to tak bývá, alternativní reality se vyznačují tím, že jsou v nich události – oproti té naší – pozměněny. Kdo zná efekt motýlích křídel, ví moc dobře, že i nepatrná sebemenší změna může nakonec přeměnit celý celek. Nicméně zde se o žádnou nepatrnou změnu nejedná! Nacisté totiž nejen, že vyhráli válku, ale zároveň donutili kapitulovat USA, načež jej obsadili. Výsledkem tedy je, že po ulici chodí volně členové ku klux klanu ve svých proslulých pyžamech (vzpomeňte na Djanga!) a nacističtí důstojníci si dávají jahodové shaky v „mlíčňáku“. Existuje zde i jakýsi protestní odboj, který však nepředstavují hippies s hesly „flower power“, ale poměrně ostřílená černoška s afrem, jejíž parta si libuje v zabíjení nacistů.
Nicméně jakou v tom všem hraje roli nechvalně známý William „B.J.“ Blazkowicz, což není nikdo jiný, než hlavní hrdina, jehož pixel art obličej pamatujeme z Wolfensteina 3D? Přirozeně, že ničivou… Abychom si vše zasadili do kontextu, připomeňme si, že hlavním posláním našeho hrdiny bylo původně proniknout a následně konfrontovat nacistickou skupinu, která se věnovala okultním praktikám ve prospěch třetí říše. Tu měl nejen zastavit, ale zároveň zajistit, co nejvíce informací – přirozeně, pro druhou stranu. Terčem operace byl hrad Wolfenstein, který představoval hlavní sídlo nacistických okultistů. Pokud bychom se ptali, co si pod takovými okultními praktikami třetí říše můžeme představit, jednalo by se zejména o pokusy navrátit padlé vojáky k životu a boji, jako zombie. Dále budování a konstrukce zbraní hromadného ničení založené na dosud neznámé bázi a síle, s čímž má nacistům pomáhat jakýsi starověký kult nebo spolek. Třešničkou na dortu jsou pak pokusy o vzkříšení (resurekci) středověkého germánského krále!
Vše je přitom doplněno technikou a technologiemi, přičemž vše řídí jakýsi Strauss, což je typický starý fašoun s přísným a vráskovitým obličejem bez emocí. Kromě toho se považuje za vědce, a svému výzkumu přiřazuje velikou a důležitou hodnotu. Jeho výzkumné metody přitom zahrnují zejména experimenty s živými lidmi, kde „pracuje“ s hranicí snesitelné bolesti a taky si pohrává s implementací mozku, jak si ještě povíme. Celkově lze říci, že jeho „metódy“ jsou opravdu za hranící, protože už jen z toho, co jsme mohli doposud vidět, mám pocit, že série SAW je pro děti. Inu roztrhnout někomu záda takovým způsobem, že „skoro vypadnou“ je fakt fcking sick! Ač samozřejmě vědomi si těchto zrůdností, budete nacisti likvidovat s ještě větší vervou a potěšením. S naším doktorem bychom se přitom měli setkat již v raných fázích hry.
Nejen, že nám ukáže svoje experimenty, na kterých demonstruje a zároveň dokazuje, že lidé pro něj nejsou nic víc, než jen „subjekty pro jeho výzkum“, ale zároveň nám dá rozhodnout, koho bychom rádi viděli naporcovaného. Pokud se odmítnete zúčastnit hry a nerozhodnete se nijak, vypadá to, že brutálně zabije oba dva a následně bude chtít zkoumat vás. Kromě toho jednomu z nešťastníků, který je vašim blízkým přítelem vycucne mozek. A protože je to opravdu „Mad Scientist“ par excellance (příklad za všechny) vloží pak mozek vašeho kamaráda do robota, který se vás pokusí zabít. Inu není to pokrok? Každopádně náš hrdina mírně přecení své síly a upadá do kómatu. Z toho se probírá právě v průběhu 60. let!
Kromě pana vědátora Strausse, který aspiruje na hlavního záporáka hry, bychom se měli setkat ještě s paní Helgou. V příběhu se vůbec mají objevovat, jak již známé, tak úplně nové postavy. Z toho, co jsme však mohli vidět je jasné, že Strauss se rozhodně nenechá zabít jen tak, což není nějaké klišovité zvolání… zkrátka se můžete připravit na to, že tenhle dědek má sakra tuhej kořínek a navíc mu to docela pálí, takže je tak trochu „na každou situaci připraven“. No, zřejmě si s ním užijeme opravdu hodně legrace! Nicméně kromě příběhové pozadí se pojďme podívat rovněž na technickou stránku, protože vývojáři si připravili celou řadu novinek, které minimálně na první pohled vypadají více než obstojně. První, co bych chtěl hned zkraje zveličit je fyzika, animace pádů mrtvých nepřátel a také provedení poprav (např. vražení brokovnice nepříteli do xichtu nebo ke krku a bum). Ano, i to může být pro někoho přes čáru a připomínat mu to Mortal Kombat, nicméně jak trailer nasvědčuje, animace jsou opravdu povedené a zabíjení nepřátel není stereotypní. Nikdy totiž nevíte, která noha zrovna ulítne…
Ano, přesně tak! Kdo si na sklonku tisíciletí liboval v Soldier of Fortune, bude zde jak ve svém živlu. Vývojáři totiž implementovali propracovaný fyzický model, který umožňuje ustřelit nepříteli jednotlivé části těla. Ač to zní sebevíc bizarně, všichni moc dobře víme, že právě to se všem hráčům na Soldier of Fortune líbilo nejvíce. My jsme na tom třeba na základní škole s kamarády poměrně ujížděli a vidíte – masový vrazi ani chirurgové nejsme! (zatím). Nový engine a fyzika, tak bude pravděpodobně jedna z nejsilnějších stránek hry, která Wolfensteina posune oproti předchozím dílům zase o nějaký ten kousek dále (a příště třeba už virtuální realita?). Navíc to vypadá, že hra bude mít potenciál uspokojit staré ošlehané vlky, ale zároveň i vyhovět trendu a přitáhnout tak hráče zcela nové. Ve hře nebude multiplayer (!) a hlavně zde nenajdeme dnes již všudypřítomné automatické léčení!
Pokud jste tedy zvyklí čekat na červenou obrazovku a pak na pár sekund zalézt za roh, zde s takovým konceptem neuspějete, což je dle našeho názoru dobře. Oproti tomu však hra údajně nabídne celou řadu vylepšení a upgradů (od využívání zbraní po popravy) a dokonce (což je ten trend) umožňuje 70% hry projít jako stealth-akci, k čemuž vás ale zároveň nenutí! Je tedy jen na vás zda sáhnete po klasickém rambo stylu, zahrajete si na agenta, a nebo na to půjdete ještě úplně jinak… Trailer nám navíc napovídá, že se můžeme těšit na takové vylomeniny, jako: jízdu na mechanickém psovi plivajícím oheň, probourávání zdí (tady Lotrando!), střelbu vleže a samozřejmě celou řadu nacistických tech-robotů, ač já osobně preferuji před kovem německé vojáky. Místy totiž může být „pře-technizováno“ a člověk pak neví jestli hraje nový díl Wolfensteina nebo Future Cop L.A.P.D.
Další novinkou je možnost držet v každé ruce jinou zbraň, což bude údajně místy věc nutná! Vývojáři si pro nás totiž připravili celou řadu nových nepřátel. Na ty okované pancířem už jsme domnívám se zvyklí, nicméně nepřátelé, kteří se budou za běhu stávat neviditelnými a u toho skákat po stěnách – to je zase úplně něco jiného, než ta technika… Naše preview samozřejmě vychází primárně z E3 traileru, a kdo se ve hrách pohybuje nějaký ten pátek – ví, že každý trailer je vždy „nastřelený“. Nicméně i přesto nemáme nějaké závažné důvody o novém Wolfensteinovi pochybovat, ba naopak tušíme, že tohle bude po letech zase něco „většího“. Pokud se nepletu, zaryté fanoušky FPS potěšil v posledních letech maximálně nový Doom, který byl však spíše než akčním zážitkem se silným příběhem, průchodem jednotlivými oblastmi a arénami, kde jsme slepě zabíjeli vše, co se hýbe. Tohle vypadá o poznání propracovaněji, o čemž se budeme moci přesvědčit už 27. října!
Mám obavy, že z toho bude zase průser ... Ten předchozí díl mě moc nenadchl, ačkoliv jsem ho dohrál do konce ... Grafika samozřejmě vypadá super, ale mrzí mě, že to bude asi opět na úkor hratelnosti ... Asi už jsem na to starej, ale pořád si říkám, že RtCW se to asi opět nevyrovná ... Možná je to tím, že je ta hra pro mne svým způsobem nostalgická a každé 2 - 3 roky se k ní rád vracím. Hlavně mise v kobkách stály opravdu za palec nahoru. Trošku mi to i připomíná sérii AvP, tam mi přišla taky nejlepší dvojka ...