Série Wasteland má kořeny v pořádně vzdálené minulosti. První hra tohoto druhu totiž vyšla už roku 1988, tehdy ještě pro PC DOS a Apple II. Hra měla takový úspěch jak u kritiků, tak u hráčů, že se jí později inspiroval mimo jiné první Fallout. A po 26 letech se konečně vyvíjí pokračování této dávno zapomenuté legendy. Může mít ale stejný herní princip nějaký úspěch i na moderní herní scéně?
Poměrně neznámé vývojářského studio z USA jménem inXile Entertainment se to rozhodlo zjistit a my si hru budeme moct užít už tento rok, konkrétně na Microsoft Windows, Mac OS X nebo Linuxu. Díky serveru KickStarter.com vlastně věděli už od začátku, že o takovou hru zájem je a to pořádný. Vývojáři zde totiž požádali o téměř 18 miliónů korun a poněkud překvapivě dostali ohromujících 57 miliónů Kč, takže o finance si rozhodně starosti dělat nemuseli.
Zápletka se odehrává v roce 1998 po tom, co nukleární holokaust zamořil svět. Umíte si jistě představit, že poušť po takto zpuštěné pohromě, je ještě nebezpečnější, nepohostinnější a více smrtící, než byla kdykoliv dříve. O to víc je zajímavější, když se na scéně objevuje hned deset frakcí, každá se svým unikátním příběhem, historií i jménem. Běžně tak narazíme na gang šílených opic, milici červených škorpiónů, děti citadele nebo skupinu vědců. Vybafnou na nás ale i ty nejpodivnější potvory, zřejmě zmutovaných pod vlivem všudypřítomného záření. A tak budeme mít co dočinění s přerostlými vosami, psy nebo i obřím robotickým pavoukem. A právě tady se objevuje naše banda pouštních rangerů, ozbrojených až po zuby, aby tuhle písečnou poušť severní Ameriky ošéfovali, jak se sluší a patří. Nevyrazíme ale přece do nevyzpytatelné pouště s holýma rukama! A tak nezbývá, než našim hochům rozdat nejrůznější typy zbraní, od odstřelovaček, pistolí, ostrých zbraní až po protitankové či energetické zbraně.
Do akce vyrazíme hned se sedmi rangery, kteří si budou vypomáhat na život a na smrt. Pouze čtyři z nich jsou však hratelní ze strany hráče. A tuhle svou čtyřku si budeme moci vyštelovat až do morku kostí. Navolit bychom údajně měli jejich sílu, rychlost, charisma, štěstí, koordinaci i inteligenci. Tyto pasivní schopnosti budou mít vliv prakticky na vše, ať už je to uhýbání útokům nepřátel, šance na kritický úder nebo schopnost přesvědčit druhého. Zároveň tyto charakteristika budou ovlivňovat skilly.
Ano, naši hrdinové vyniknou svými jedinečnými schopnostmi, které se dělí na tři druhy. Ve všeobecných schopnostech najdeme vedení, léčení, kování zbraní či chirurgii. Bojové skilly se pak dělí dle typů zbraní (brokovnice, samopal, tupé zbraně) a ovlivňují prakticky vše – přesnost, rychlost nabíjení nebo velikost kritického zásahu. Poslední skupinou jsou pak znalosti, kde se schovává zámečnictví, demolice, vypínání alarmů, schopnost pracovat s počítači a další. Celkem je schopností 36, takže jistě pochopíte, když vám je všechny jmenovitě nepředstavíme.
Jedná se o pořádné RPG, musíme tedy samozřejmě počítat se systémem věcí, kterých se ve hře najde pořádné množství. Ty budou rozházeny různě po mapě (zejména u mrtvých a bednách) a my se jich budeme moci jednoduše zmocnit, vybrat si co potřebujeme a zbytek zahodit. Jak jsme už podotkli, soubojový systém je tahový. Postavy tedy hrají postupně a mají vždy na výběr, jak se zachovat. Mohou se buďto pohybovat, útočit či využít už popsané speciální skilly. Využít můžeme i krytů kolem, abychom vylepšili svou pozici a nepřítel měl značně omezenou možnost nás trefit. Díky tomu, že v boji působí skupiny, otevírá se možnost pro nekonečné množství taktik. Tak třeba můžeme na soupeřovu skupinu zaútočit s jedním rangerem, proti němuž oni banditi ihned zaujmou vhodnou pozici. Jaké to překvapení pro ně bude, až se zbytek naší skupiny vyrojí z druhé strany, aby ty hlupáky snadno postřílel. Někdy narazíme nejenom na nepřítele, toužícího nás zabít, ale i na tajemné postavy, se kterými si promluvíme a získáme nějaké ty informace navíc. V rozhovorech je ale možné reagovat odlišně a pokusit se druhou osobu přemluvit a situaci si tak znatelně ulehčit. Z toho také vyplývá, že je možných více scénářů a tak může být naše zkušenost dosti odlišná od té kamarádovy.
Mise se skládají z pořádně velkých lokací, které budeme muset vždy projít a snažit se získat co nejvíce zásob i zkušeností. Ano, ve Wasteland 2 budeme získávat nové úrovně a to pro každou postavu zvlášť. Pokud budeme umět odemknout či vykopnout dveře (skrze ty správné schopnosti), můžeme si mapy ještě “rozšířit” a dostat se na jinak nepřístupná místa, kde je toho hodně k nalezení. Cestovat ale nebudeme pořád po svých, když dojdeme na konec lokace, jednoduše se přepneme do mapy, kde budeme pochodovat jako jakási šipka, která vidí jen mapu bez ničeho specifického. Co je kolem a zda na někoho narážíme, nám přitom budou oznamovat příslušná oznámení. Takové cestování působí dosti dobrodružně a nikdy nevíme, na co či koho zrovna narazíme. Informováni budeme skrze řadu okének na obrazovce, která však můžeme libovolně myší přetáhnout, kam nám to zrovna vyhovuje. Jedno z nich přitom popisuje naprosto vše co se děje, tedy i při soubojích, kdo kolik utrpěl zranění. Celá hra je laděna spíše do podoby skvělé hratelnosti, ale možná až moc často na úkor realistického dojmu. Některé prvky se zdají být sice zábavné, ale naprosto nelogické a v reálně světě se ani s přivřenými očima nevyskytující.
Nějaký čas už běží raná beta verze hry a vývojáři horlivě zpracovávají všechny reakce hráčů. Dle zhodnocení dojmů hráčů a vlastního úsudku pak do hry přidávají nebo odebírají herní prvky. To zajisté pomůže hru pořádně vyladit a zbavit největších nedostatků. Wasteland 2 si bohužel nezahrajeme s přáteli, oplývat totiž bude jen hrou pro jednoho hráče.
A jak vypadá zpracování? Inu, přestože hra jede na enginu Unity, což je moderní a uznávaný herní motor, grafika vypadá přinejmenším spíše zastarale. Možná se vývojáři rozhodli připodobnit k prvnímu dílu série i vzhledem, u čehož však pochybujeme, že to hráči ocení. Ale teď vážně, stále se ale jedná o ranou betu a tak lze ještě očekávat pořádné vyladění, i když změnit velkou část grafiky se jim už asi nepodaří. O to lépe však dopadla audio stránka, která je v režii slavného Marka Morgana, jenž dělal hudbu nejenom pro Fallout. Ta správná hudba a zvuky přece umí herní atmosféru doladit na jedničku.
Wasteland 2 je ještě obtížné hodnotit, stále se totiž jedná o podstatně nedokončenou hru. Už teď je však patrný dobře postavený herní systém, promyšlený tak, aby vše dokonale spolupracovalo. Titul navíc díky výborné atmosféře nabízí jedinečný zážitek a neutuchající dobrodružství. Pokud vývojáři pořádně zapracují a některé nešvary dotáhnou do konce, mohlo by konečné vydání přinést opravdový skvost. Zatím však Wasteland 2 vypadá na rozporuplný nedodělek. Otázkou stále zůstává, nakolik tento postapokalyptický herní princip zaujme široké publikum. Kolem hry tak zůstává mnoho otazníků a na odpovědi si bohužel budeme muset ještě pár měsíců počkat.