Mimozemšťané napadli Zemi! Jak originální, chtělo by se říct a zároveň dodat: budete ovládat sdružené armády lidstva, abyste invazi zabránili. Ale tak tomu kupodivu není, lidé se své malé roličky dočkají výhradně v tutorialu, potom už je válka v principu prohraná. Překvapivě tak převezmete funkci vůdce jedné ze tří mimozemských frakcí, které se hádají o to, komu připadne největší díl kořisti, rozuměj Země. Tak tedy začíná Earth Assault, první to díl plánované série Universe at War. Vyvíjen je studiem Petroglyph, jež je složeno povětšinou z bývalých zaměstnanců proslulého Westwoodu a v tomto složení zhruba před rokem vypustilo do světa výrazně nadprůměrnou RTS Empire at War s licencí Star Wars. Nyní však chtějí vytvořit vlastní zápletku, vlastní rasy, ale také i nové principy, jež podle nich žánr realtime strategií osvěží. My se nyní podíváme, jaké mají vlastně naděje.
Hra stojí na třech striktně diferenciovaných mimozemských rasách. Nejprve si v kampani zahrajete za „The Hierarchy“, což je jakýsi pakt nejrůznějších národů. Přitom pakt v tomto případě znamená, že se tato frakce kromě hlavní rasy skládá ještě z obyvatel zotročených planet. Ti byli asimilováni a nyní bojují bok po boku. Je tedy jasné, že s touto stranou si mnoha mírových jednání neužijete – je zřejmě nejagresivnější a nejbrutálnější v celém širém univerzu. Možná i díky tomu bude prý nejsnadnější na ovládání, a proto si její mise hráči užijí jako první. Hierarchy se spoléhá na masivní produkci a těžké mechanické zbraně. Její obligátní válečnou zbraní jsou čtyřnohá ocelová monstra zvaná „běžci“, která svým pomalým pochodem udusají vše pod sebou. Mají i mocné laserové střílny a zřejmě nejzajímavější vychytávkou je, že mohou po cestě produkovat další, menší jednotky.
Tato monstra se dělí do čtyř základní typů a i ony se dají ještě významně přebudovat tak, aby co možná nejvíce vyhovovaly vaší strategii, respektive taktice, jíž vyžaduje chování nepřítele. Přestavování jednotek je jedním z klíčových elementů Earth Assault. Vedete masivní bitvu, ale zrovna v ní prohráváte, protože protivník vytáhl do boje se zařízením, jež zneviditelňuje jeho armádu? Rychle naklikněte běžce a několika kliky změňte jeho senzory a zbraně, aby odpovídaly vašim aktuálním potřebám. Problém by měl být vyřešen. Nasadil nepřítel letectvo a rozbombardoval vaše bojovníky na blízkou vzdálenost? Běžci lze přimontovat i flak kanón a zaúkolovat ho k produkci raketometčíků. To vše samozřejmě jen za předpokladu, máte-li dostatek surovin na relativně drahou přestavbu. Tvůrci tímto způsobem chtějí dosáhnout významného důrazu na taktičnost a nutnosti rychle reagovat – jako ve skutečné válce, obzvlášť té, která se bude vést v budoucnosti.
Ale dost už běžců a jejich předělávání. Ačkoliv se to tak nemusí jevit, je Universe at War v základu ryzí realtime strategií – a to i s výstavbou základny. Ta však u Hierarchy probíhá přinejmenším nápaditě. Je totiž řešena prostřednictvím zvláštní jednotky, která kreslí plány kýžené stavby doslova na povrch zemský a mateřská loď z vesmíru je následně mimozemskou technologií realizuje. Ve hře bude jediná, zatím bezejmenná surovina, která však půjde získávat z mnoha zdrojů. Například Hierarchy si k ní může pomoci skrz zpracování nepoužívaných budov, vozidel, stromů, lidí, ale i krav. Ano, tvůrci nejen zde prokazují smysl pro humor, vždyť právě krávy budou z hlediska zdrojů vůbec nejatraktivnější! Pokud tak budete bojovat proti Hierarchy, rozhodně se vyplatí vyplenit všechen dobytek v okolí.
O něco složitější bude hra za další mimozemskou rasu zvanou Novus. Ta je složena výhradně robotů, jejichž historii de facto vytvořila Hierarchy tím, že si sice podrobila obyvatele mnoha planet, ale zapomněla na inteligentní technologie. Ty se zvládly osamostatnit, zavést řád a začít bojovat proti vesmírným agresorům. Graficky se inspirují z japonských manga filmů a přestože jde hlavně o roboty, nejsou v přímém boji příliš silní. Jejich největší výhoda spočívá ve flexibilní výstavbě základen. Hráči se tak od počátku musí hodně snažit, aby si hned zpočátku mise vytvořili hned několik bází. Ty je potom zapotřebí spojit pomocí energetických paprsků, jež jednotkám Novusu umožní bleskurychle se přenášet mezi jednotlivými body na mapě. Prakticky neustále tak pracujete s několika ohnisky. I proto autoři tuto rasu doporučují především zkušenějším hráčům. Jako NOD v Command and Conquer pak sází především na maskování, odstřelovače, cílené útoky ze zálohy a další způsoby guerillové války. Hrát proti Novusu věru není nic příjemného, vždyť vám pomocí počítačových virů může přetáhnout i jednotky! Navíc se z náročných bojů vždy rychle stáhne a jeho dobře opevněné báze jsou rozmístěny po celé mapě. To vše však jen za předpokladu, hraje-li za ně hráč, který ví jak na to. Krom náročného taktického plánování tato frakce nemůže zpracovávat organické materiály, musí se tak spolehnout pouze na budovy a mechanické věci.
Třetí rasu si zatím Petroglyph ponechává v tajnosti a my se přiznáme, že po zkušenostech s předchozími dvěma jsme na její odhalení hodně žhaví. Podobně zajímavé frakce jsme tu totiž už dlouho neměli. Navíc jsou slíbeni ještě hrdinové, kterých bude mít každá strana hned několik, na druhou stranu by ale neměli být tak rozhodující jako například ve Warcraftu 3.
Několik slov k bojištím: jelikož se vše odehrává na Zemi, najdete tu města, vesnice, lesy, hory i pšeničná pole. Všude také bydlí lidé, kteří po příchodu mimozemšťanů propadají panice a v některých situacích by měli sloužit jako důležitý element hry. A tím nemyslíme jen skutečnost, že čas od času poslouží coby suroviny. Úrovně navíc budou reagovat na vaše činy, budou totiž podléhat destrukci a pokud někde vyhodíte bombu na způsob atomovky, spácháte pořádnou paseku. Pokud se pak na stará bojiště po čase vrátíte, uvidíte stále pozůstatky války. A proč se vracet? Inu proto, že hra bude obsahovat globální mód hry známý například ze série Total War či Empire at Ar, kdy si zkrátka budete muset podrobit celou Zemi.
Universe at War by se dost možná nejlépe dalo popsat jako kombinace Command and Conquer a Supreme Commandera. Z obou si chce vzít ty nejlepší elementy, opepřit je zajímavými frakcemi i originálními myšlenkami a stát se tak strategií, kterou si všichni budou toužit zahrát.
Nemam co dodat.....Mozzna jenom ze koncim z blogama protoze moje ohlasy v mejch blogach byly nepekny.....
Mam rad proste fantasmagory :D
mam rat kak tiberium wars tak suprem commadner ale nemuzu parit obe najednou a do toho ete UTcko :D
tak snad se naplni me ocekavani a budu parit jen toto a UTcko ;)
hm...da se ale moc vymislene postavy atd.
hm...da se ale moc vymislene postavy atd.
Vypadá to jako pěkná pakárna....
Tiberium Wars je super, Supreme Commander bych si chtěl zahrát, ale kam se to hrabe za tímhle??? Docela se na tuhle hru těším. Ale ta neznámá rasa (ti bílí) mi připomíná trochu s těma budovama hru Perimeter... Ale po seznámení s předchozími dvěmi rasami nabývám dojmu, že ti bílí budou mít možná hlavně letecké jednotky, nevím. Jinak mimozemšťani ve městech plných lidí, nádhera. Docela mě dostal obrázek, jak tam pobíhají lidé a mezi nimi grilujou "naši" plamenometčíci elektronické obvody alienů :-D
Tiberian sun..ten by si je däl
tywe docela bych se na tuhle hru i tesil jen skoda ze to asi nepustim :D tiberium wars je bomba hra ktera me fakt bavi a jestli tuto bude aspon z pulky tak dobry tak abych sel vymenit gf5700 za neco lepsiho :D
Hmm, to asi jo :-) Ja si za mesic budu kupovat novy pc, ten, co mam uz na hry proste nestaci.
GF8800GTS 320MB, Core2Duo 2GHz a 2GB Ram snad stacit bude... :-D
tahle hra nic moc