Studio Naughty Dog patří zcela bez diskuze k nejdůležitějším vývojářským celkům celého herního světa. Jeho série Crash Bandicoot, Jak and Daxter a Uncharted přispěly obrovskou měrou především prvním třem generacím konzole PlayStation. I na té čtvrté už však Naughty Dog začíná konat zázraky. Naposledy nám tvůrci z tohoto studia sebrali dech svou výbornou, emocionálně vysilující hvězdou The Last of Us, s níž jsme se nicméně setkali ještě na PlayStationu 3. Novinka Uncharted 4: A Thief’s End je proto jejich skutečně první hrou vytvářenou speciálně pro současnou generaci. Naše víra ve schopnosti vývojářů sice nezná mezí, vzhledem k tomu, jaká očekávání jsou se čtvrtým dílem této legendární dobrodružné série spojena, před sebou na druhou stranu mají obrovskou výzvu. Pojďme si v dnešním preview povědět o tom, co pro nás na březen příštího roku Naughty Dog chystá.
V singleplayerové složce, která byla pro tuto sérii samozřejmě již od počátku nejdůležitější, nacházíme našeho vysloužilého hrdinu na odpočinku od hledání pokladů a dráždění nadpřirozených sil. Nathan se však musí vrátit z důchodu a vydat se na ještě jedno poslední dobrodružství, pro což má velmi jednoduchý důvod – musí zachránit svoji rodinu. Jakékoliv další příběhové pletky nám zatím tvůrci sdělit nehodlají, což jim v žádném případě nemůžeme vyčítat, neboť nečekané zvraty a šílené zápletky jsou tím, na čem Uncharted vždy stálo a stojí i tentokrát. Ani co se kvality příběhu týče, nemáme žádné obavy, že by nebyla doslova královská. Těšit se můžeme především na návrat zapomenutého bratra, kterého Nate neviděl již přes patnáct let. Řekli bychom však, že toho bude ještě mnohem, mnohem více.
Ze hry už jsme viděli několik různých ukázek, které nás pokaždé zavedly do zcela odlišného prostředí. Hlavně se v nich ale nacházelo také vše, co na sérii tolik milujeme. Omamující scenérie, epické akční pasáže, prozkoumávání tajemných míst, jichž se civilizace nedotkla již tisíce let, a osobité charaktery, které současně působí, jako by se pouze někoho snažily parodovat. Nepochybujeme ani o tom, že se Uncharted 4: A Drake’s Fortune naučilo také něco málo od The Last of Us. Nové prvky bychom hledali především v akčních scénkách, v nichž poslední dílo studia excelovalo. Raději si však počkáme, až si na singleplayer budeme moci sáhnout na vlastní prsty, než začneme dělat jakékoliv závěry. Už nyní je ale spousta věcí, které z nového Uncharted dělají jednu z nejočekávanějších her příštího roku. V první řadě jde klasicky o příběh, k němuž vzhlížejí snad všichni hráči předchozích dílů. Svůj díl na výsledném koláči bude mít však rozhodně i multiplayer, na nějž bychom se dnes rádi zaměřili, protože v tomto týdnu započala jeho beta, a je proto třeba se připravit na všechno, co nabízí.
Vývojáři hru více hráčů v současnosti prezentují prostřednictvím dvojice map, které vypadají překvapivě povědomě. Existuje pro to velmi jednoduchý důvod. První z nich je totiž předělávkou lokace, v níž se odehrávala ukázka, s níž tvůrci dorazily na PlayStation Experience 2014. Druhá pak svým prostředím odpovídá ukázce z letošní E3. V obou případech jde nicméně o místa, které zcela perfektně sednou do série, takže byste si je snadno mohli splést s lokacemi z předchozích dílů. To se nám líbí, neboť propojenost her je jednou z předností Uncharted. I tentokrát dostaneme možnost důkladně prozkoumat každý kout mapy, na níž právě budeme. To půjde především díky grapling hooku, který vypustíte, když ve správný moment na okraji plošinky nad propastí zmáčknete L1. Následné zhoupnutí vám umožní vpadnout do zad nepřátelům, či naopak učinit obratný úprk. Tato featurka akci dělá ještě napínavější a rychlejší a zároveň nepůsobí vůbec nepřirozeně.
Trochu nás zklamalo, když jsme slyšeli, že v multiplayeru bude k dispozici ke koupi speciální in-game měna, za níž si bude možné koupit určité předměty. Naštěstí tvůrci nezašli tak daleko, aby některé věci byly dostupné pouze pro platící hráče. Pokud budete dostatečně hrát, měli byste být dříve či později schopní získat naprosto vše, co se v multiplayeru nachází. Z naprosté většiny jde navíc pouze o kosmetické předměty. Obléknout si tak své hrdiny budete moci do zajímavějších kompletů, či jim na hlavu nasadíte o trochu více sexy čepici. O nic schopnější se tak naštěstí nestanete. Kusy oblečení by kromě toho měly náhodně padat z boxů, které při hraní dostáváte.
Všechny tyto věci budete samozřejmě nakupovat během bloudění v menu. Do speciálního nakupovacího rozhraní se však dostanete po zmáčknutí touch padu i přímo při hraní. Mělo by být jednoduché a přehledné, protože jej bude zapotřebí využívat pěkně za chodu. Peníze ve hře dostáváte za každé zabití a splnění požadovaných úkolů, přičemž jejich hodnota je kupodivu veliká. Právě v tomto menu se nachází AI spolubojovníci, které si za určitý poplatek můžete zavolat po svůj bok. Nejde o jen tak nějaké figurky, jejich využití je skutečně široké. Zatím byly odhaleny čtyři typy pomocníků. Hunter kupříkladu vyhledá nejbližšího protivníka a zastaví ho. Když se k němu dostanete jako první, můžete jej zabít. Jinak se ale osvobodí, či mu případně pomůže některý z kamarádů. Saviour podpoří rychlost načítání granátů, ale hlavně vás oživí v případě smrti. Sniper vám poskytne užitečné krytí v nepříjemných situacích a Brute se o protivníky postará hezky zblízka svou obrovskou mašinkou, ačkoliv se s nám kvůli jeho rychlosti nikam daleko nedostanete.
To ale není vše, co si za dostatečný počet zabití a úspěchů můžete ve speciálním menu koupit. Ještě zajímavější jsou nové superschopnosti, které každopádně zklamou milovníky realistických her. Jednotlivé díly série vždy během hraní příběhové linie přišly se zajímavou nadpřirozenou zápletkou, která vás zvedla ze židle. Zde toho však bude až příliš najednou. Tamhle se jeden hráč teleportuje jako hořící pochodeň, o pět metrů dál pak další z ničeho nic vyvolá léčivou vlnu a zachrání tak všechny spoluhráče, co mu jsou poblíž. Některé vyčistí od nepřátel kousek mapy a mají obrovský vražedný potenciál, jiné podpoří váš vlastní tým a ostatní si vás za jejich využívání značně oblíbí. Naštěstí stále platí, že musíte něco udělat, abyste jich mohli využít. Brát by se daly tak trochu jako killstreaky z Call of Duty a dalších podobných FPS. Protože v nich rozhodně špatně nefungují, věříme, že i Naughty Dog se se svými magickými hrátkami dokáže poprat a výsledek bude stát za to.
Spíše než multiplayerým složkám předchozích dílů série se multiplayer Uncharted 4: A Thief’s End podobá tomu, který nám byl nabídnut v The Last of Us. Je ale akčnější a svižnější, za což může hlavně grapling hook a nadpřirozené schopnosti, které pořádně zamíchaly kartami. Extrémně zajímavá je implementace AI bojovníků, s níž se hned tak někde setkat možné není. Mezi nepříliš pozitivní novinky bychom pak rovnou zařadili možnost nakupování in-game měny. Stále samozřejmě platí, že Uncharted 4: A Thief’s End si v březnu každý koupí kvůli singleplayerovému zážitku. Vůbec bychom se však nedivili, kdybychom nakonec pěkných pár hodin strávili i ve hře více hráčů. Nyní je její beta k dispozici pro každého, kdo má ve vlastnictví kolekci Uncharted: The Nathan Drake Collection. Jestliže jste si ji pořídili a na betu dočista zapomněli, měli byste to napravit, dokud máte možnost. Rozhodně nebudete litovat.