Když někdo řekne „legendární série,“ co se vám vybaví? Zelda, Final Fantasy, Mario či snad Tomb Raider? Nehledě na výběr si při vzpomínce na ni zaručeně uvědomíte, že doba se mění a pro podobné tituly zde již není místo. Z úplně první princezny Zeldy, onehdy ještě ve 2D, se stal pravděpodobně nejúspěšnější hit ovládaný pouhým pohybem. Final Fantasy se sice od překrásných scén a romantického příběhu zcela neodvrátilo, avšak s jejich nabývání na perfekcionismu je v novodobých japonských MMORPG amen. A co Mario? Známý instalatér i na stará kolena skáče po hlavách houbiček, nicméně dnes už s natolik pozměněnými principy, že kromě samotných postaviček na hře není k porovnávání s původní sérií zhola nic. No a nakonec zbyla chudák Lara, které se chystají provést desítky plastických operací a znova ji vnést do života nejen jako úplně nového člověka, ale též ve hře dočista odlišné od těch původních. Když už nic jiného, nepůjdeme se alespoň podívat, zda to Laře sekne i v její pozměněné realitě?
Než se však vrhneme na ni samotnou, možná by bylo vhodné si povědět o tom, kdo se do ní s takovou chutí znova pustil a ukázal jí druhou, dosud skrytou stránku jejího života. Na tomto remaku série pracuje studio Crystal Dynamics, jehož základní kámen byl položen v San Francisku v Kalifornii. Aby se neřeklo, předtím, než Laře shodili vrstvu make-upu, pracovali na čtyřech z celkových osmi dílů série. Kromě Tomb Raidera ale svůj um vložili i do sérií Legacy of Kain, Pandemonium či Soul Reaver. Právě s Larou ale mají největší plány, a tak se rozhodli jí postavit čelem a provést dost razantní změny na to, aby po finální oslavě při příležitosti vydání jejich nové hry ani nikdo nevěděl, že má tu čest s časem protřelou, byť značně inovovanou sérií. Jsou to však jen plané řeči, nebo se jim z ní skutečně povede vytvořit naprosto jiného člověka?
Nový Tomb Raider si po příběhové stránce jde oproti předešlým svou vlastní cestou. Do čela příběhu postavil dosud mladou a nezkušenou krásku, která v rámci studia putuje po světě a chystá se odtajňovat kterékoli záhady, co jí přijdou do cesty. Než se však k nějakému skutečně výraznému činu dostane, loď, na níž plula, se dostane do problémů a Lara i se zbytkem posádky ztroskotá na tajuplném ostrově necivilizovaných kmenů s poměrně brutálními tradicemi zahrnujícími i pojídání lidského masa. Po probuzení na onom ostrově je však na pláži sama. Nikdo jiný, kdo by jí pomohl. Musí se tak postavit na vlastní nohy a začít „nový život.“ V tu chvíli jí nejde o vyřešení všech záhad světa, jde jí o přežití. Nemá jídlo, nemá pití, nemá naději. Dokážete Laře pomoci se z této poměrně svízelné situace dostat, či pod vašima rukama zemře, ještě než stihnete napočítat do tří?
Ano. Lara Croft už spolu s tímto remakem přestává být bohyní se skoro až nadpřirozeně vyvinutým hrudníkem, nicméně nesmíte to brát tak, že odteď nebude na co se koukat. Její proměna do prosťoulinké dívenky s přirozenou krásou a skvělou postavou spíše naznačuje, že kdykoli se objeví protivník, nebude možné vytáhnout dvě devítky zastrčené za opaskem a užít si nechvalně proslulého pocitu zabíjení, nýbrž se budete muset spokojit s nožem či v lepším případě lukem, ať už abyste ulovili zajíce nebo si zachránili holý život. Tato hra se skutečně prodírá k úplným začátkům Lary, tudíž bude potřebovat celé desítky hodin strávených tréninkem, než se postaví do role té Lary, kterou jste znali dříve. Když nová Lara spadne, bude ji to bolet. Když se nabodne na větev, rána po dvou vteřinách nezmizí. Když nedostane najíst, zemře hlady. Je ale vůbec stále zábava, když na vás neustále všude kolem číhá tolik nebezpečí?
Věřte nebo ne, je. Dokonce by se dalo říct, že právě tento remake sérii dodá tu správnou aviváž a díky odpoutání se od původní nepřemožitelné hrdinky hráči nabídne možnost si zahrát takovým způsobem, jakým to nikde, ale doopravdy nikde jinde nelze. Poprvé v sérii se též Lara setká s otevřeným světem a jeho prozkoumáváním, díky čemuž se brzy po ztroskotání dokážete spojit s dalšími přeživšími. Žádné radostné shledání s šampaňským u kulečníkového stolu to ale bohužel nebude. Jakmile se setkáte s kapitánem, okamžitě budete muset zpět do terénu hledat cokoli, co by vám pomohlo přežít a odejít co nejdále odsud pryč. Nic takového se však nestane, takže najdete-li opuštěnou jeskyni, nezbyde vám, než ji prozkoumat. A právě v tu chvíli se ze sand-boxové Lary stane koridorovka, která však nabídne takovou atmosféru, ať už díky hekání či krvavým ranám hlavní hrdinky, že jen málokdo zůstane při smyslech a bez pocitu, že takhle to nepůjde.
Jak už bylo nastíněno, Lara v tomto díle skutečně nebude žádnou hrdinkou, ale spíše panenkou zmítanou všemi živly přírody i samotnými lidmi a kanibaly. Dokonce ani proti nim se však nebude ze začátku nejen moci, ale dokonce ani umět bránit. Nezkušená dívka by rozhodně s podobnými ostrovy neměla mít nic společného, ale nemyslete si, že o hladu a bez jakýchkoli schopností zůstanete od začátku dokonce. Hra totiž kombinuje i určité RPG prvky, a totiž v tomto případě získávání schopností. Snažíte-li se dostatečně, podobně jako se malé dítě naučí mluvit a chodit na záchod, tak i vy se brzy stanete poměrně obratní s nožem a lukem, takže vás během chvíle ani v poněkud akčnějších pasážích nikdo nezaskočí, a seženete-li si nějaký ten revolver a pár kulek k němu, možná ostrov dobijete, ostrovany vyženete a území zaberete podobně, jako to dokázala Anglie při osidlování Ameriky.
Hlavní prvky však Tomb Raider opět přebírá z žánru adventur. Nezáleží na RPG prvcích ani na pečlivém zaměřování lukem, protože nebýt alespoň trochu fungujícího mozku, nedostanete se pomalu ani přes úvodní chvíle hry, které vás s ní samou teprve budou seznamovat. Až si nasbíráte pár věcí, dozvíte se, že kombinací těchto předmětů se můžete snadno dostat k efektivní, byť ne zrovna dobře vypadající zbrani, či mnohem výživnějšímu jídlu, než byste dostali, kdybyste obě suroviny snědli zvlášť. Hra si ale hraje i na objevování nových neprozkoumaných prostor, a to tím způsobem, že pokud se dostanete do dosud neprobádané lokace, umístíte si tam pomyslný bod, kam bude od té chvíle možné cestovat bez nudného procházení džunglí, čímž si ušetříte nejen čas, ale odkrojíte i z nezáživnějších chvilek hry.
Pravé prvky správných adventur však potkáte teprve, až narazíte na jedno z mnoha puzzle, na které při hraní bude možné vyzrát. I když se Lara vládkyní ohně, moře, země i vzduchu jen tak vzhledem ke své neotrkanosti nestane, vůbec nic to nemění na způsobu, jakým bude většina hádanek řešena. Bude třeba si k tomu totiž pozvat kupříkladu oheň, díky němuž zapálíte závaží, provazy či podpěry, a tak se posunete do dalších lokací. Myslet ale nebude třeba neustále, protože některé předscriptované pasáže budou fungovat na základě quick-time eventů. Vyťukáváním správných tlačítek na klávesnici ale dojdete k mnohdy velmi epickým pasážím a cut-scénám, takže nemyslete, že by vás něco takového mohlo od hraní jakkoli odstrašit.
Za nějakou hrozbu, jež by vás od hry mohla odradit, se nedá považovat ani skvělá grafika fungující na Crystal Enginu. Už dle názvu je znát, že je šit na míru samotnému studiu Crystal Dynamic, takže se dají očekávat monumentální scenérie, detailní modely postav a fungující model fyziky, která bude jedním z hlavních faktorů v nejedné z puzzle, vše tak, jak to mají vývojáři rádi. I na zvuku je ale znát dobře odvedená práce, protože už první trailer a gameplay ze hry nabízejí skvělý soundtrack i dabing hrdinky. Koneckonců, pracuje na něm dvojice Jack Grillo s Alexem Wilmerem, kteří, třebaže ne spolu, pracovali na mnoha filmech a Grillo kupříkladu i na třech dílech série Medal of Honor či na Call of Duty 2.
Tomb Raider se oproti většině dalších remaků nevrací k začátkům série. Vrací se daleko za ně až k době, kdy Lara Croft teprve začínala se studiem a rozhodovala se, zda vůbec někdy bude luštit záhady a zabíjet pěkné i nepěkné potvory, které jí v tom budou bránit. V rozhodování jí nicméně ztroskotání na ostrově po okraj naplněném tajemstvími značně ulehčilo. Přesto se zezačátku budete muset potýkat s její prozatímní nezkušeností a teprve z ní hrdinku jak má být udělat. Ještě předtím se však bude nutné potýkat s hladem, s nedostatkem pitné vody a s nebezpečími, které číhají všude kolem vás. Hra ještě ani nevyšla a už nyní vypadá vyloženě skvěle. Crystal Dynamics každopádně mají dost času na to, aby hra nakonec vypadala ještě několikrát lépe. Hra totiž vychází až v prvním kvartálu roku 2013. Nedočkavci si tak alespoň mohou před tímto restartem znovu proběhnout všech osm dílů série, které mu předcházely, a následně říct, zda studio udělalo dobře, že Laru navléklo do nového kabátku, či měla zůstat tak, jak byla.
Na tohle se hodně těším :)
musim rici, ze ackoliv nejsem fanouskem teto serie, tento dil mne zaujal a cekam az to vyjde. Lara vypada velie sympaticky, grafika vypada nadherne a celkove tato tematika mne hodne oslovuje. No nezbyva nez cekat
Super adventure gamesa a moc se těším na další pokračování. Jsem zvědav, jak se poperou s tímto dílem... nejlepší !!!
PS: nejkrásnější byla ta "první" Lara
Tak na tohle se těším.. :))
No tak tohle vypada na poradnej masakr parbu, kde se nam zavari mozek. jo a perfektni clanek
Tak vyzerá to naozaj super, ak budem môcť, určite si to zahrám Konečne to snáď bude o trochu viac realistickejšie a nový vzhľad Lary sa mi páči
Tak rád bych si zahrál, nebudu to tajit
very nice games asi zkusim
Já tuhle hru miluju ty vole prostě semi strašně líbyli predchozí díli a těšim se moc na tenhle
No zjevně se už nemůžeme dočkat, jak to tak vypadá! Tenhle díl bude doufám, podle toho, jak to zatím vypadá, o víc než stupeň lepší. Doufám tedy, že nezklame.
+re(10):CoNt3sT
Když neumíš psát, tak radši mlč zlato nebo mě z tebe brzo trefí šlak! Jinak nic víc proti nemám.
paradna hra
starý byly lepší. čím novější tím horší to bude... Ještě že to nehraju. Nikdy mě to nebavylo.....
Bude to novej nářez a akce
podobný článek už tu byl - proto mi to připadalo okopírované :) ... a ona stejná hra i stejné video ... asi stále nic nového nedávají, tak se recykluje
no jaké budou nároky na PC
je to, aj keď nejak to neobľubujem séria TOMB RAIDER je nezabudnuteľná. Logika, akčnosť, napínavosť, nervy, strach prekvapenie na každom kroku. Good JOB
Tomb raider je dobrá hra hodně dobrá už odmalička na playstation 1 potom 2 a pc pecka...
To bude kalbička :D
vyzera to fakt paradne musim skusit
Tohle nevipada zle
když bývali první díly Lary tak to bývalo brutální na přemýšlení jak se dostat dát jak zabít toho bosse atd.... ale čím rychleji se dělali nové díly upadala logika a nastával spíš zmatený masakr.... ta nová Lara na PS3 mě docela bavila tak snad bude i tahle a bude tam i něco logického něco fakt hustě na hlavu, že to člověk nevyluští za pár sekund..
uz aby to tady bylooooo
Už aby to bylo.Strašně se na to těším. xD