Poohlédněme se úvodem po historii série Tom Clancy’s Splinter Cell. Sahá totiž až do roku 2002, kdy vyšel první díl s jednoduchým názvem Tom Clancy’s Splinter Cell. Ubisoft pak vydával další díly vcelku nepravidelně napříč všemi platformami. Jak jednotlivé díly série postupně vycházely, mohli jsme pozorovat postupné dělení fanoušků na dva tábory. Jedni hlásají svou spokojenost s větším podílem akce, ale druhá skupinka naopak chce, aby se všechny prvky zase upíraly špionážním směrem. Zejména poslední vydání – Conviction bylo dle těchto zapřisáhlých fanoušků až příliš akčním a nezapadalo tak úplně do koncepce celé série. V nejnovějším díle má být prostor pro akci i plížení a tak doufejme, že budou spokojeni všichni. Poslední díl s podtitulem Conviction přišel na naše obrazovky před třemi lety a nyní, roku 2013 přichází již sedmý titul s názvem Blacklist. Uvítáme ho na PS3, Windows, Xboxu 360 a Wii U. Na hře pracují hned dvě studia – Ubisoft Toronto a Ubisoft Shanghai.
A kam že nás příběh zavede tentokrát? Dějová linie vcelku plynule navazuje na předchozí díl. Ocitneme se v čase pouhých šest měsíců po událostech Convictionu. Proti Spojeným státům Americkým se postavilo hnutí teroristů, které spustilo odpočítávání s názvem Blacklist. Nikdo přesně neví, co hrozivého se stane, pokud odpočítávání dosáhne nuly. Ale není třeba zoufat, o tyhle zlouny se postará obávaný Sam Fisher. S pověřením přímo od prezidenta buduje jednotku Fourth Echelon, ve které můžeme očekávat postavy jako je Charlie Cole, hacker špičkové úrovně a Anna Grimsdottirová alias Grim – technická manažerka. Samozřejmě tu máme i někoho na špinavou prácičku – Isaac Briggs, agent CIA se hravě postará o každou přestřelku. Celá jednotka sídlí v neviditelném letadle Paladin a má přitom neomezené finanční prostředky. Má však nelehký úkol, zastavit rozsáhlou síť teroristů ve velmi omezeném čase.
Opět bude mít hráč k dispozici spoustu možností, jak danou misi dokončit. Pro trpělivější jedince je plížení a tiché zabíjení jako dělané. Nikdo o vás neví a cíle tak nekladou žádný odpor. Nezapomeňte však mrtvá těla odklízet, aby je neodhalila nějaká ta hlídka, která by obratem ihned spustila poplach. Jasně, akční hráči to budou chtít raději pořádně rozjet. Samozřejmě na nepřítele lze přímočaře naběhnout a všechny je klasicky postřílet. Brzo se však spustí poplach a posily na sebe nenechají dlouho čekat. Pro většinu hráčů se pak bude zřejmě hodit kombinování obou způsobů, kdy si nejdříve odklidí několik dobře takticky umístěných soupeřů, očíhnou situaci a oslabenou, zmapovanou jednotku jednoduše dorazí.
Sam Fisher má schopnosti tak trochu jako Chuck Norris. Šplhání po stěnách totiž zvládá lépe než Spider-man, při čemž soupeře zabíjí nanejvýš hravě, jde to vlastně skoro samo. Nové možnosti se pak otevírají díky těm úplně nejmodernějším zbraním a nástrojům. Zmínit musíme zejména speciální robotické pohyblivé kamery, které se dostanou prakticky kamkoliv. Našemu hrdinovi odhalují nejenom lokaci a počet nepřátel, ale dokáží je také samy zneškodnit silnou explozí. Jednou z nich je i létající minirobot, se kterým snadno proletíme celou oblast, odhalíme všechny soupeře a to vše můžeme zakončit zastřelením hlavního cíle. Robota však nesmí nikdo odhalit, nebo ho okamžitě zničí. Ale pozor, roboty mají také soupeři, ačkoliv ne tak moderní. A tak na nás může najednou vyjet jakýsi malý tančík s nabitým kulometem. Sama to samozřejmě kdo ví jak neohrozí, stačí několik výstřelů a je vymalováno. Sam toho však má v rukávu mnohem více. Například speciálním granátem své oběti v určité oblasti rychle uspí. Ve videu se objevila také jakási kuše, jehož šipka vyšle elektromagnetický impulz (EMP), který vyřadí všechny světla. Zbývá jen zapnout noční vidění (případně termokameru) a nepřátele lapené ve tmě dorazit. Ubisoft tedy ani tentokrát nezanevřel na technické vychytávky, které celou hru povyšují na novou úroveň. Omezením není ani právo, neboť Sam může zákon překračovat libovolně.
Ve hře se objeví také RPG prvky. V Paladinovi půjde vylepšit či přímo zakoupit nejrůznější hračičky a zbraně. Ačkoliv dle příběhu jsou finance neomezené, na ty hle vychytávky je třeba si vydělat postupem v misích. Boj s teroristy má přitom probíhat v reálném čase skrze strategické rozhraní mise. Novinkou je také nový systém zabíjení, tzv. execute. Klasickým zabíjením se tato schopnost nabíjí, po čemž stačí označit jednotlivé nepřítele a Sam je všechny následně zabije téměř ve stejném okamžiku. Zpomalí se totiž čas a ve zpomalených záběrech klidně sledujeme ono řádění hlavní postavy, na které soupeři nestihnou vůbec zareagovat.
Grafická stránka je na nadprůměrné úrovni, stejně jako hudební doprovod. Pohled je samozřejmě stejně jako v předchozích dílech ze třetí osoby. Pro některé konzole se má objevit také hlasové ovládání, které umožní například přilákat protivníka, aby jsme na něj mohli následně zpoza rohu rychle vyskočit a zneškodnit. Stejně tak lze určitými příkazy přivolat leteckou podporu, jejíchž rakety a bomby doslova rozpráší řady nepřátel.
Opomenout nesmíme ani multiplayer, o němž se toho dlouhou dobu příliš nevědělo. Hráči budou rozdělení do dvou táborů. Tyhle týmy ovšem nebudou panáčci s nudně stejnými schopnostmi. Naopak, jedna strana bude plná špionů, kteří mají za úkol získat kriticky důležitá data. Jsou hbití, rychlí a nejraději útočí na záda nic netušících obětí. Proti nim se postaví nájemní žoldáci, kteří se budou za každou cenu snažit ochránit zmíněné data. Těžce ozbrojení se vydají na lov špiónů a to zejména v přítomnosti světla (aby je dobře viděli). Vývojáři však mysleli i na zastánce coopu. Ten je připraven pro dva hráče, ve 4 typech misí a na 14ti mapách. Při hřeje je možné i rozdělit obrazovku, takže na hraní s kamarádem postačí jeden jediný stroj. Lepší obrázek o multiplayeru si můžete udělat prostřednictvím videa výše.
Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist si v Evropě užijeme již 23. srpna 2013 a vypadá to, že je opravdu na co se těšit. Špionská akce plná technických hračiček, kterou dokresluje pořádný příběh. Právě takový obraz nám ukazují vývojáři. V praxi to pak samozřejmě může vypadat úplně jinak, ale to si již budete muset počkat na příslušnou recenzi. Zbývá dodat, že předprodej byl již zahájen.