S některými sériemi to jde poslední dobou od desíti k pěti a člověk pak neví, co si o nich má myslet. Po posledním dílu série Splinter Cell, který přes své zjevné kvality nedokázal udržet hlavního hrdinu všech šesti dílů série Sama Fishera na uzdě, se nám k nim tak trochu přiřadila i ona. Sam se totiž rozhodl oprostit od zastaralého plížení ve stínech a začal podnikat nálety kulek na nepřátele v přestřelkách jeden na dvacet, což by si v žádném z předchozích dílů dovolit ani nemohl. Na druhou stranu, díky této inovaci se vyskytla jistá možnost volby jakým způsobem danou misi splnit, a tak se poslední díl mohl těšit z mnoha ocenění a úspěchů, jichž dosáhl. Před námi však stojí další díl. Půjde po téměř neviditelných stopách prvních dílů, nebo to rozparádí naplno a jedna nepřátelská tvář nezůstane bez okrasy v podobě krve svých kamarádů?
Poměrně očekávanou informací již od oznámení na výstavě E3 tento rok bylo, že hru vyvíjí Montrealská pobočka Ubisoftu, která je známá pro doslova desítky kvalitních AAA her. Jak to ale u her od Ubisoftu bývá, na většině kousků pracuje více poboček zároveň, což platí i v tomto případě. To však nic neznamená, neboť hlavní slovo budou mít lidé, kteří na sérii pracovali od jejích úplných počátků v roce 2002. Stejně tak náruživě se ale dodnes starají i o série Far Cry či Assassin’s Creed, s nimiž si taktéž prožili porodní bolesti a nezdary, avšak jak se zdá, z každé z jejich sérií se nakonec vyvinuly tituly, na něž čeká kompletní hráčské publikum více než rok před vydáním, aniž by o těchto hrách mělo snad nějaké informace nebo novinky. A stejný osud potkal i Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist, o němž však bylo už během prvního dne nastřádáno informací dost na to, abychom si o něm dnes pověděli.
K oznámení došlo letošní rok na E3 při příležitosti konference Microsoftu. Po několika nových ukázkách z velmi očekávaných titulů na řadu přišel kousek, o němž více než 95% publika v tu chvíli nemělo ani tušení a mohlo se jen dohadovat, o co se jedná. Zbylých pár lidí však už po prvních pár sekundách mělo jasno. Převlek, co nejnenápadnější postup, mezinárodní konflikt. A pak si Sam sňal roušku a bylo vymalováno. Nový Splinter Cell je na světě! Příběh nás vede šest měsíců za události předchozího dílu, kdy si obávaná teroristická organizace vytvořila seznam cílů, které chtějí zničit. Jedná se o nejnavštěvovanější a nejdůležitější centra svobodného světa, avšak nikdo neví jaká. Je jen na Samovi infiltrovat tuto organizaci a seznam získat a zabránit možnému útoku. Jak vás ale mohlo napadnout, nebude to jen tak. Sam naštěstí není žádný maminčin mazánek a s trochou vychytralosti a využívání novodobých technologií získá nad nepřáteli snadno a rychle výhodu.
V příběhu každopádně dominují prakticky ty samé postavy jako vždy, což ale vůbec nevadí, neboť každá z nich má již natolik vypilovaný charakter, že je radostí je poslouchat, ať už je to Sam, Lambert či Charlie Cole. Splinter Cell Blacklist hráči kromě rozličných charakterů hlavních postav (včetně těch záporných) nabídne i často a důsledně se měnící prostředí. Na E3 ukazovaná mise z pouštního prostředí nicméně vyvolá stejně atmosférický dojem jako mise v prorezivělém skladu či v nejmodernějších prostorách státních složek, odkud vám budou nabízet technologické vychytávky a další novinky, které by vám mohli pomoci v boji proti zločinu. Právě charaktery, prostředí a atmosféra jsou pro hru nejdůležitější, neboť jen díky nim se doslova vžijete do hry a užijete si každý moment, který vám hra nabídne.
Po hratelnostní stránce je nový Splinter Cell velmi podobný předchozímu dílu, což ale není žádná výtka, neboť Splinter Cell Conviction nabídl sérii spoustu skvělých inovací, které hru nejen oživily, ale v některých případech i značně zlepšily a zásadně poupravily původní myšlenku hry. Podobný je ale i v případě grafiky, nicméně použitý engine nikdy nevypadal nijak špatně, i když by na dnešní poměry mohl nabídnout něco více. Už z ukázky bylo vidět, že hra samotná se sice příliš nezměnila, ale na druhou stranu se rozrostla o spoustu zajímavých prvků i oživení systémů, tudíž by se Splinter Cell Blacklist nedal považovat za pouhý Conviction s novým příběhem. To ani náhodou!
Vezměme si kupříkladu technologii SMI, kterou Sam dostane jakožto nejmodernější dostupný systém, což on rozhodně je. Díky SMI (Strategic Mission Interface) Sam může snadno a rychle vymyslet co nejúčinnější a nejvychytralejší taktiku ještě před samotným aktem zabíjení. Je-li potřeba, stačí si zavolat vzdušnou podporu armády, jež vše na zemi rozstřílí na cucky, či se naopak potichoučku polehoučku proplazit nepřátelům do zad a následně je podřezat tak, aby o vás nikdo neměl ani tušení. A pak, až budete u dveří, neotevře vám je nepřítel s puškou v rukou namířenou na vás, ale budete si je moci vykopnout hezky postaru sami. Anebo si přinesete malou kamerku či zrcátko a nejprve si prohlédnete, co vás čeká, aby to potom příliš nebolelo.
Využívání těchto vychytávek je velmi důležité, neboť bez nich byste přišli o život než byste řekli švec. Máte jich naštěstí tolik, že stále bude co objevovat a co si na nepřátele připravit, avšak každá situace si bude žádat jiných technologických vychytávek. Když bude třeba sledovat někoho za dveřmi a vyslechnout jeho rozhovor, není nutné si přiložit hrnec na dveře, ale jednoduše si vezmete malého robůtka, který snímá jak obraz, tak zvuk, a kýžený rozhovor budete mít pěkně v HD rozlišení přímo u vás na obrazovce i bez toho, že by vás někdo zpozoroval. V ukázce se taktéž objevila zajímavá kuše, která po dopadu vyslala elektrický pulz, jenž omráčil nepřátele, kteří v tu chvíli byli poblíž. Problém nastane, pokud někdo omráčené tělo uvidí, takže i přes vysokou účinnost na jakoukoli vzdálenost bude třeba být poblíž, aby tělo nezůstalo na očích a mohli jste ho odklidit.
O multiplayeru bohužel dosud odhaleno mnoho nebylo, nicméně autoři potvrdili, že se můžeme těšit na klasický Team Deathmatch, kdy proti sobě vystoupí Spies a Mercs, ale mimo to si připravili i kooperační režim. Kdo bude druhou postavou a jak bude pojatý, nic takového však zatím na světlo světa nevyšlo. Již od ukázky na E3 bylo ale jasné, že zde bude jistá integrace Kinectu, s nímž lze vyprovokovávat nepřátele křičením na ně zpoza rohů, anebo je za pomoci několika příkazů označit, připravit se a všechny označené zabít i bez jakéhokoli pracného míření na každou z budoucích obětí. I další vychytávky však půjdou připevnit přímo na zbraň, díky čemuž z ní uděláte vraždící stroj, či naopak, holdujete-li spíše tichému zabíjení, tak tichounkou pušku, že o vás po výstřelu nebude vědět ani komár poletující kolem hlavně vaší zbraně.
E3 nám kromě samotného odhalení o hře přineslo skutečně mnoho informací, nicméně od té doby jako by se po hře slehla zem. Času se znovu ukázat a oslnit publikum však má ještě dost a dost, neboť plánované datum vydání bylo prozatím ustáleno na jaře 2013, tedy ještě více než půl roku, a tak se nemusíte bát, že by se další novinky, které opět pootevřou zatím vcelku zahalenou tvář hry, neobjevily. To, na čem si hra stojí, je už ale po předváděném demu docela jasné. Hra v něm ale neodhalila pouze technologické vychytávky Sama a relativně dobrou grafiku a atmosféru, ale taktéž audiovizuální stránku, která se zatím zdá být skutečně výtečnou. Jak dabing, tak soundtrack a zvuky okolí vyznívají skvěle, přičemž třešničkou na dortu je samozřejmě Eric Johnson, jenž stejně jako v případě Splinter Cell Conviction dabuje Sama.
Tom Clancy’s Splinter Cell Blacklist se na první pohled může tvářit jako pouhá předělávka předchozího dílu s novým příběhem. Ve skutečnosti to tak ale ani omylem nebude. Ubisoft Montreal si připravil řadu novinek, které kupříkladu zahrnují i technologické vychytávky, jimiž je Sam díky vládě obdařen. Nejedná se o žádné velké novinky, nýbrž spíše o malá osvěžení předchozího dílu, avšak i ty stojí za to. Hra se má na pulty obchodů dostat až na jaře příštího roku, a proto mají vývojáři ještě dost času vše zcela proměnit, nicméně jak se z ukázky na E3 a z dalších novinek zdá, za nový Splinter Cell se zbytek série nebude muset stydět, protože nabídne to, co všichni oceňovali na Splinter Cell Conviction a ještě něco více.