Konfikty zítřka už dnes, a s velkou parádou. Přesně na téhle premise si vybudoval kariéru pan Clancy, autor řady technothrillerů, který nyní už jen popíjí drinky s paraplíčky, sleduje literární šrumec zpovzdálí a pobírá tantiémy z her, filmů a knih napsaných ghostwritery. Někdo si to holt umí zařídit. Ať už si ale o Tomovu přístupu myslíte cokoliv, důležité je, že tento spisovatel nepropůjčuje své jméno jen tak ledasčemu. Co se her týče, během let spatřila světlo světa dlouhá série clancyovek – a až na jednu výjimku (Endwar) šlo o kritikou ceněné kousky. K nim patřil také letecký “simulátor” H.A.W.X., o jehož pokračování dnes prohodíme několik slov.
Kdo si loňskou pecku zakoupil v domnění, že půjde o propracovanou simulaci vzdušných soubojů, nejspíš hořce zaplakal a odevzdaně zalezl zpět do kokpitu svého Šturmoviku. S realismem neměla hra mnoho společného, šlo nicméně o povedenou arkádu, která dokázala oslovit masy hráčů, jimž koluje v žilách obyčejná krev, nikoliv kerosin. Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 nehodlá odbočit z cesty vyjeté svým předchůdcem: vždyť nač měnit něco, co funguje a dobře se prodává. Harcovníci z Traveller’s Tales by na tohle téma mohli uspořádat seriál putovních přednášek; avšak na rozdíl od LEGO her, které se okázale rochní ve stereotypu, H.A.W.X. 2 přece jen přinese pár zajímavých novinek a vylepšení. Základní model, kdy máte dispozici futuristické verze současných stíhaček, vybavených desítkami (!) raket a systémem rozšířené reality (ERS), zůstane nedotčen. Tvůrci však hodlají implementovat featurky, jež hru poněkud přiblíží realismu a zároveň umocní zážitek z “takového toho domácího létání”.
Mise už nebudou začinat a končit ve vzduchu, ale na startovacích drahách základen a palubách letadlových lodí, přesně jak se sluší a patří. Konečně se tedy dočkáme vzletových a přistávacích manévrů. Nečekejte ovšem žádné sofistikované složitosti, protože jak demonstrovala verze předváděná na letošní E3, vzlet bude otázkou přidávání plynu a stisku příslušného tlačítka ve správnou chvíli. Přistávání už samozřejmě bude složitější, hlavně kvůli určování přistávací trajektorie. Zde vypomůže již zmiňovaný ERS, který – mimo jiné – dokáže asistovat při navigaci. ERS využijete též při tankování paliva přímo za letu, což představuje další novinku. Osedláte si např. F22 Raptor či Su-37 Terminator; nově jsou zařazena bezpilotní letadla, která využijete při průzkumných misích, v průběhu nichž si “označkujete” cíle vhodné k pozdějšímu útoku.
Nepřátelští piloti – a také vaši wingmani, kteří to potřebovali jako sůl – dostanou do vínku lepší AI, souboje tak budou ještě intenzivnější a dostanou pořádný spád. Prý. Zbraňový arzenál se rozšíří o smart bombs, chytré bomby. Ty se – neodhodíte-li je příliš daleko od stanovené pozice – samy dokážou navést na cíl, čímž si usnadníte práci se zaměřováním, které v jedničce nebylo vyřešeno úplně optimálně. Prostor dostane též tzv. precizní bombardování (precision bombing), kdy se kniplu chopí autopilot, zatímco vy řídíte let raket a pum. V tomto režimu dosáhnete vysoké přesnosti zásahu: přesnosti nezbytné pro operace v městských zástavbách. (Když zasáhnete civilní cíle, CNN vás nepochválí.) Tento způsob boje má však jednu zjevnou nevýhodu: autopilot se nevyrovná schopnostem člověka, tudíž jste během bombardování vysoce zranitelní vůči útokům nepřátel.
Pokud jde o náplň misí, zaměstnanci rumunské pobočky Ubisoftu, jež dostala sequel na starosti, dávají dohromady typickou směsku eskortních, obranných a útočných misí. Jelikož minule jsme vyzkoušeli snad vše, co práce heroického pilota obnáší (lety v radarovém stínu, vyhýbání se střelám země-vzduch atp.), pochybujeme, že tvůrci ještě něčím překvapí. Těšit se však můžeme na prolínání s dalších clancyovkami, které se skvělým způsobem podepsalo na atmosféře prvního dílu. Série H.A.W.X. se odehrává ve stejném univerzu jako např. Ghost Recon, Rainbow Six či Endwar; náplní některých misí bude spolupráce s jednotkami Ghostů a dalšími starými známi. Stanete se součástí rozsáhlého, živoucího světa, což – jak nám jistě odsouhlasí hráči původního titulu – má dramatický vliv na vnímání hry.
Kola příběhu se začnou roztáčet na Středním východě blízké budoucnosti, kde skupinky rebelů znásobí svou aktivitu. Zdejší oblast nikdy nepatřila k nejstabilnějším, jenže tentokrát bude na poušti opravdové horko. Není proto divu, že zde zahájí činnost elitní jestřábi (hawks), kteří mají povstalcům zchladit hlavy. Poněvadž nezůstane jen u lokálních bojůvek a do děje vstoupí odcizené jaderné hlavice (och, jak třeskutě originální!), z pouště nás hra vezme na typicky clancyovskou Tour de Svět. Navštívíme arktické oblasti, exotické metropole (Kapské město) a úpatí horských masivů. Díky přetrvávající spolupráci s firmou GeoEye, jež poskytuje satelitní snímky ve vysokém rozlišení, bude vzhled lokací reflektovat skutečná místa na Zemi, nyní ovšem v detailnějším provedení než dříve. Ruku na srdce, první H.A.W.X. graficky neohromil, při nízkých průletech kazily herní zážitek neostré textury a nepříliš detailní modely budov a flóry. Těchto nedostatků si tvůrci byli dobře vědomi a jak ukázala hratelná prezentace, učinili v tomto směru výrazný pokrok. Zvýší se i rozloha území, nad nímž budeme moci skopičit, rozloha map se vytáhne až na úctyhodných 16900 km2. Pokud se vám toto číslo zdá příliš abstraktní, zkuste si představít čtverec o straně 130 km…
Jedním z neduhů původní hry byla nevelká diferenciovanost jednotlivých stíhaček. Jistě, rozdíly se mezi nimi najít daly, jenže to jste se museli fakticky snažit. Ačkoliv jste prakticky každou misi absolvovali v jiném stroji, dojem z létání zůstaval tak nějak pořád stejný. Manévrovatelnost stealth bombardéru se nijak zvlášť nelišila od manévrovatelnosti MiGů, což působilo zvláštně. Právě tomu má druhý H.A.W.X. učinit přítrž, Ubisoft chce jednotlivé stroje rozlišit nejen po vzhledové stránce. Diferenciaci dopomůže i skutečnost, že příběhová kampaň nabídne rovnou 3 frakce, a tedy i rozmanitější výbavu. Vzdušných bitev se zúčastníte v barvách Amíků, Britů a Rusů. Mimochodem, zatím není známo, jestli se vrátí David Crenshaw, protagonista jedničky, nebo zda ho v roli okřídleného spasitele vystřídá někdo jiný, případně někteří jiní.
Leteckým simulátorům doba nepřeje – a nepřeje vlastně ani ne-simulátorům. Málokterý z developerů se dnes věnuje létání a jen málokomu se daří dosahovat hratelnostních výšin legendárních Crimson Skies. Ubisoftu se to loni téměř podařilo, snad se projektu Tom Clancy’s H.A.W.X. 2, který přichází ve znamení mírné evoluce, povede lépe. Konzolové verze vyjdou již na podzim (nedočkáme se ani podpory PS Move, ani Kinectu), PC verze vyjde zřejmě s mírným zpožděním. Hra nabídne čtyřčlenný co-op a klasický multiplayer až pro osm hráčů.