Poté co se raketa vzduch-vzduch šarže AMRAAM odlepí od svého držáku, nabere výšku a sama si to razí až ke svému cíli. V jeho blízkosti spustí vlastní radarový systém, který ji suverénně navede do nepřátelského letounu. Pilot, který raketu poslal na cestu, z toho ale vůbec nic neuvidí – AMRAAM je výstřelek moderní technologie a dokáže urazit až 180 kilometrů než se srazí se svým cílem. To je vzdálenost jako z Prahy do Karlových varů s několika lehkými odbočkami. Pro fandy techniky je to ohromující výkon. Pro piloty jakýsi důvod uklidnění a zbavení se strachu. Ale pro přihlížející to je nuda. Obzvlášť pak pro hráče. Proto ve studiu Ubisoft Bukurešť kašlou na schopnosti moderních raket, a přestože Tom Clancys H.A.W.X. nese rysy budoucnosti, zároveň razí cestu starých dobrých bojů stíhačka na stíhačku, tak jak to známe třeba z druhé světové války. Pěkně nablízko a napínavě. S nejmodernějšími stíhačkami světa. Ať realisticky nebo ne: zábava to bude pravděpodobně parádní. Tedy pro všechny, komu jde více o zábavu než o simulaci.
H.A.W.X. se odehrává v blízké budoucnosti, časově shodně a ve stejném univerzu jako jiné tituly Ubisoftu s Tom Clancy licencí, tedy zejména Ghost Recon Advanced Warfighter a Endwar. Je tu jasně cítit snaha o vytvoření jakéhosi kompaktního, uvěřitelného, a přesto vybájeného světa, na který se bude odvolávat stále více her. Jejich děje se pak budou moci různými atraktivními způsoby prolínat. Vskutku zajímavé. Počátky tohoto přístupu zaznamenáte již v H.A.W.X. Pokud si vzpomínáte na scénu z Ghost Recon Advanced Warfighter, kde kapitán Mitchell objednává vzdušnou podporu, aby zlikvidovala nepříjemný tank, pak víte, jaká bude vaše úloha v první misi H.A.W.X. Pilot, který bombu shazuje, jste právě vy. Ovšem dále se příběhové cesty titulů poněkud rozcházejí. Hlavní hrdina totiž opustí řady vzdušných sil Ghostů a vrhne se lítat ve službách soukromé žoldácké organizace.
Jedna mise vás zavede například do vzdušného prostoru nad Rio de Janeiro. Z tisícimetrové výšky vypadá město úžasně opravdově. Ubisoft skvěle zpracoval satelitní snímky a převedl je do pozemních textur, takže město vypadá naprosto realisticky. Většina budov jsou klasicky trojrozměrné objekty. Kdo se v této brazilské metropoli vyzná, určitě pozná řadu spojitostí. Na krásných obrázcích a videích zatím nepasují akorát v přístavu se pohybující lodě. Ty nám přeci jen přišly až moc velké, ale to je naprostý detail, který pánové vývojáři jistě dokáží hravě napravit.
Oproti ghostůmn nejsou piloti v H.A.W.X. žádnými vojáky, nýbrž moderními vojáky. Americká armáda už dnes využívá civilní bezpečnostní služby a svěřuje jim řadu nejrůznějších úkolů v Iráku a Afghanistánu. Podle herního příběhu budou na tomto trhu v budoucnosti k dispozici také bojoví piloti. Proč ne. Stát se takovým pilotem v H.A.W.X. nebude nic složitého. Přes vysoce realistickou grafickou stránku operačních míst a modelů stíhaček funguje ovládání naprosto primitivně, podobně jako v povedených Blazing Angels či konzolovém Ace Combat. Možná ještě o něco jednodušeji.
Stíhačky v H.A.W.X. disponují pomocným programem RRS, což je zkratka pro Enhanced Reality System (zlepšený systém reality). Ten ukazuje v každé situaci ideální letovou dráhu. Jakmile se pod námi objeví první nepřítel se svým stíhacím letounem, vyznačí ERS koridor z trojúhelníků. Pokud zůstaneme v rámci tohoto vyznačení, které se postupně přizpůsobuje reakcím našeho protivníka, dostaneme přesně ten výsledek, jaký bychom chtěli – ideální pozici pro sestřelení nepřítele. Je to nesportovní, ale praktické. A samozřejmě to půjde vypnout a spolehnout se jen na vlastní smysly.
Ovšem díky ERS se ve hře okamžitě budete cítit jako pánové situace. Stíhačky dostanete z oblohy raz dva a ani se nebudete muset zaobírat nudnými tutoriály. Tomu se říká přístupnost pro masy. Po čase se ale stejně objeví tak kvalitní a inteligentní nepřátele, na které ERS nebude stačit adekvátně rychle reagovat. Tehdy už ovšem budete sami vědět co a jak. Přestože bude k dispozici pohled z kokpitu letadla, pro vzdušné souboje se dá jednoznačně doporučit vnější pohled, ve kterém máte mnohem lepší přehled a v obraze bude po většinu času také protivník. A navíc tyhle záběry vypadají lépe než z filmu Top Gun. Jistě, hra bude vyžadovat aspoň základní orientaci ve vzduchu, neměla by však ani trochu frustrovat.
Létat se stíhačkami v H.A.W.X. má být především zábava a úžasná podívaná. Nic není nemožné a všechno půjde s trochou snahy dokázat. Ve vzduchu těžko připravíte nějaký propracovanější design misí, přesto autoři slibují variabilitu, aby se hráči po několika vzdušných soubojích nezačali nudit. Bude to především adrenalin. Náhle se kolem vás objeví nepřátelé a bude jen na vás, abyste s nimi dokázali pomocí šikovných manévrů zatočit. Joystick se sice hodí, rozhodně ale nebude vyžadován a bohatě stačí gamepad. Ostatně vystačit byste měli i s klávesnicí a myší.
Abyste si ve vzduchu připadali přirozeněji, budete mít k ruce také nějaký ten doprovod, který vám pomůže z obzvlášť velké šlamastyky. Umělá inteligence parťáky bude ovládat spolehlivě, ovšem kdybyste náhodou měli specifické přání, měli byste mít možnost vydat přesný rozkaz. A to ne jen tak nějakým způsobem přes kontextové menu. Pokud disponujete mikrofonem, budete na ně moct pořvávat dokonce vysílačkou. Stíhači by tak měli rozumět základním anglickým příkazům. Tento systém byl převzat z revoluční strategie Endwar a prý funguje skvěle. Ještě větší zábava to ale samozřejmě bude s živými parťáky. Až čtyři hráči si mohou střihnout příběhovou kampaň v kooperaci. Chybět by ale neměl ani pořádný deathmatch a další kompetitivní módy. Ty zahrnou až šestnáct hráčů najednou.
V případě, že máte v oblibě letecké arkády, které v poslední době zdaleka nevycházejí v takové frekvenci jako dříve, měl by být H.A.W.X. vaším splněným snem. Ubisoft již několikrát dokázal, že umí vytvořit úžasně strhující hratelnost, tentokrát bude navíc zabalena do jednoho z nejlepších grafických zpracování současnosti. Už jen proto byste tento titul koncem roku neměli minout.