Pokud o hře Thief slyšíte poprvé, pak musíme podotknout, že se nejedná o žádného nováčka na herním poli. Právě naopak – Thief je pokračováním velice úspěšné herní série. Prvního kousku jsme se dočkali již roku 1998 (Thief: The Dark Project), druhý následoval v roce 2000 (Thief II: The Metal Age) a do třetice nás potěšil Thief: Deadly Shadows (2004). Na dnes představený kousek jsme tedy čekali celých 10 let! Doufejme tedy, že to stálo zato.
Je tomu již řada let, kdy byl oznámen tehdy začínající vývoj hry s názvem Thief 4. Jistě vás také napadne otázka, proč byla hra odhalena tak brzy, když je dnes již téměř zvykem držet informace pod pokličkou. Odpověď není zase tak složitá – sháněli se noví členové vývojářského kanadského týmu Eidos Montreal a tak byla potřeba trocha inzerce a reklamy. Zmíněné vývojáře možná již trochu znáte – vytvořili pro nás například titul Deus Ex: Human Revolution.
Po ne zrovna málo udělané práce vývojáři zjistili, že vytvořený titul až moc připomíná sérii Assassin’s Creed (např. hodně šplhání, pohled z 3. osoby). S tím se však nechtěli spokojit ani první externí názory, ani samotný tvůrci – a tak začal vývoj od nového začátku. S tím se také pojí změna názvu z Thief 4 na pouhopouhé, ale výstižné Thief. Nechme ale historii historií a věnujme se samotné hře, která po téměř nekonečném vývoji konečně míří na naše obrazovky. Thief tak nakonec funguje v hrubém obrysu na stejném principu jako předchozí díly. Hlavní tedy je zůstat v utajení, hbitě a hlavně nenápadně se pohybovat a sem tam někoho jedním úderem zezadu okamžitě zpacifikovat. Vzhledem k ideje hry není k podivu, že se neobjeví hra pro více hráčů.
Neználci série Thief označili nový díl za kopii hry Dishonored. To je poněkud úsměvné, neboť Theif je mnohem starší hříčka, při čemž tvůrci Dishonored se netajili tím, že se právě oblíbeným Thiefem dosti inspirovali. Přestože můžeme mluvit jen o prvních dojmech z obrázků a videí, grafická stránka vypadá vcelku vydařeně. Zásluhu na tom má samozřejmě i engine Unreal Engine 3, který sice není, kdo ví jak moderní, ale vývojáři to vylepšili určitou nadstavbou. Co už tak pozitivní ohlasy nepřineslo, je změna dabéra hlavní postavy. Hráči si už tak nějak zvykli na Stephena Russela a jeho absolutní nahrazení je mnohými vnímáno jako určité znásilnění původního konceptu.
Jak již bylo dříve zmíněno, v hlavní roli se i tentokrát objevuje Garrett – ostatně koho jiného, než nejlepšího zloděje na světě, bychom si mohli přát. I tentokrát se chystá okrádat bohaté a po dlouhé době se tak navrací do temného města s nepříliš originálním názvem The City. Dříve město plné šťastných a veselých lidí, je nyní zamořeno hrozivou epidemií, zdrcující zejména chudou vrstvu. Peníze drží jen hrstka bohatých, jenž se jeví pořádně sobecky, neboť chudé nechávají bez jakékoliv pomoci. Hlavním cílem Garretta se stává Baron, vládce rozděleného města. Nenechte se ale mýlit, Gerratt nekrade bohatým z dobré vůle či milosrdenství k chudým. Na bohaté se zaměřuje z čistě sobeckých důvodů – mají totiž nejcennější předměty.
Když už je řeč o městě, nesmíme opomenout důležité místo – tzv. Kamenné tržiště, kde na nás bude čekat Bass a doktor Troy. A jak se zmíněná dvojice vlastně může hodit profesionálnímu šikovnému zloději? Někdo nám přece musí dávat tipy na ty nejlepší místa, jež by se vyplatilo vykrást. K tomu nemůže být vhodnější nikdo jiný, než zdejší znalci. A tak od nich milostivě dostáváme zajímavé mise. Jednou tak musíme ukrást speciální psací pero, jindy zase drahý obraz, diamantový šperk či vzácné magické artefakty. Čím dále se ve hře dostáváme, tím více misí k dispozici samozřejmě bude. Najde se i mnoho vedlejších úkolů.
Pusťme se tedy do imaginární akce a podívejme se, jak Thief může vypadat. Jakmile si vezmeme úkol, můžeme vyrazit na na mapě vyznačené místo. Při bližším pohledu na zaměřený objekt – velký dům vidíme, že je plný stráží. A tak je pochopitelně žádoucí pohybovat se ve stínu za jejich zády. Osamocené stráže obtěžující naši misi můžeme samozřejmě skalpovat zezadu. Nemůžeme ale jen tak vyrvat dveře a vtrhnout dovnitř. Nejdříve se podíváme zámkem dovnitř domu, zda za dveřmi náhodou nečíhá hromada stráží. Pokud je vzduch čistý, můžeme započít minihru – zamačkavání jednotlivých západek, což v případě úspěchu vede k odemknutí zámku a tedy i dveří. Jakmile se znovu prosmýkneme kolem několika stráží a nástrah domu, ocitáme s v místnosti s trezorem. Ten je nutné další minihrou odemknout, případně najít někde schovanou tajnou páčku. Často jsme pak sami překvapeni, co za úlovek to vlastně nalézáme. Způsobů, jak danou misi provést, je ale celá řada a je jen na hráči, kterou zvolí. Každopádně tím hra dostává další rozměr možností a dojem poněkud otevřenějšího světa.
Aby naše úkoly nebyly takřka nemožné, vybaví se náš zloděj mnoha zařízeními a vychytávkami. Například takový luk, sloužící nejenom k tichému odstranění nepřátel, ale také ke střelbě do vzdálených objektů, čímž vznikne rámus, jenž ihned přiláká stráže. Zvuk je ve hře velice důležitý a v akcích tak musíme být tišší jako myšky. Pro šplhání se zase bude hodit hák, jenž má Garrett pochopitelně vždy po ruce.
Další pomocnou ruku nám poskytnou i super-schopnosti. Jaké například? No tak třeba situaci mnohdy vyřešíme mnohem jednodušeji, pokud si podstatně zpomalíme čas. Mnoha nepřátelům se pak vyhneme a již nás nikdy nepřekvapí, pokud využijeme schopnost jejich spatření skrze zdi. Schopností ale samozřejmě bude mnohem více! Takové pomůcky se nám budou jistě hodit, jelikož v případě zkažené mise budeme znovu opakovat pořádný kus hry. Vývojáři se nechali slyšet, že jen díky tomu ve hře zajistí dostatečné napětí. Za získané peníze si na konci každé misi lze zakoupit zásoby a další zařízení, usnadňující nám budoucí mise.
Další novinkou je tzv. soustředění. Tato schopnost nám zvýrazní důležité prvky kolem – jako jsou interaktivní místa – tedy otevírací objekty, místa ke schování a podobně. Po takovém ohlášení přišlo malé zděšení, zda to hru nebude až extrémně usnadňovat. Nebude, jelikož soustředění je k dispozici jen velmi výjimečně a tak s ní budeme muset pořádně šetřit.
Po krku nám vždy půjde vylepšená umělá inteligence, která je vždy specializovaná na hlídaný objekt. Zná tedy naprosto přesně dané prostředí a může například využít i zkratky, aby nás chytila. Nečekejte ale žádné velké boje s NPC. Vývojáři se vyloženě snaží zaměřit na stealth akci, jenž je hlavní náplní titulu. Vnášet akční prvky na úkor utajování tak razantně odmítají.
Thief si zahrajeme na Windows, PlayStationu 3, Xboxu 360 ale i na nejmodernějších platformách jako Xboxu One či PlayStationu 4. Datum vydání je již tak blízko, že je veřejně přístupné. Je jím 25.2.2014 v USA, 27.2. pro Austrálii a samozřejmě jako poslední je Evropa s datem 28.2. Případní zájemci již nyní mohou začít předobjednávat za cenu pohybující se kolem 1250 korun.
bojim, aby ta hra nebyla moc monotónní... Uvidíme
prima !
nevim pride mi to ve stylu assasina
Fajnové! :-)
Dřív byl Thief obyčejný zloděj a neuměl skákat.. atd.. dnes z něho dělají skoro superhrdinu