Existuje mnoho sérií, jež byly ještě před desítkou let považovány za vrchol herního průmyslu, načež se jich bohužel tvůrci zřekli a rozhodli se spolu s novými generacemi konzolí vydat do neprobádaných vod nově vznikajících herních žánrů. Jiné společnosti si však postupem času uvědomili, že šlo o chybu, takže se rozhodly zapomenuté značky odkoupit a navrátit je mezi hity tvorbou nových pokračování či rebootů. S klidem bychom mezi takovéto hry mohli zařadit i chystanou bojovku Killer Instinct určenou pro Xbox One či nového Thiefa, na nějž se podíváme v dnešním preview. Má Eidos, který na hře pracuje, v plánu zajistit věrnost novinky vůči originálu z roku 1998 vsazením na hardcore hratelnost, nebo se raději zkouší zavděčit nové generaci hráčů zhýčkané automatickou regenerací života a směšně snadným plížení se přímo před očima protivníků?
Konkrétně je hra vytvářena v montrealské pobočce zmíněného studia, která byla založena teprve v roce 2007. Jeden by tedy řekl, že jsou tamější vývojáři poměrně nezkušení, i když skutečnost je jiná. Usídlila se zde totiž nejedna hvězda videoherního světa a spolu již dokázaly, že jsou skutečnými mistry svého oboru, pracemi na třech projektech, které v každém případě slavily úspěch. Zpět v roce 2011 mnozí jejich Deus Ex: Human Revolution považovali za hru roku, která nesmí propadnout mezi prsty žádného člověka považujícího se za hráče. Následně jsme však o studiu dlouho nic neslyšeli. Tiše totiž pracovalo právě na novém Thiefovi, i když mezitím zvládlo vytvořit i několik menších projektů včetně mobilní hry Deus Ex: The Fall a multiplayeru rebootu série Tomb Raider. Ve skutečnosti byl ale Thief ve vývoji již dobré čtyři roky. A co během nich tvůrci zvládli stvořit pěkného?
Po prvním odhalení hra byla označována jako Thief 4. Proč o ní zde tedy mluvíme pouze jako o titulu „Thief”? Jak se postupně ukázalo, ve skutečnosti jde o čistokrevný reboot série a s předešlými díly nemá z pohledu příběhu prakticky nic společného. Nacházíme se ale opět ve fiktivním světě křížícím prvky Viktoriánské Anglie a steampunku, takže se toho od posledního dílu z roku 2004 zase tolik nezměnilo. Garrett se odhodlal vrátit do svého rodného města, kde po dlouhou dobu nesetrvával, a má v úmyslu využít ve svůj prospěch bohatství, jež si v době jeho nepřítomnosti nastřádali někteří ze zdejších občanů. Nejprve však bude muset oprášit své dovednosti z oblasti plížení se ve stínech a mistrovského kradení, což nebude jen tak. Vy mu s tím ale zajisté s chutí pomůžete.
Každá z vašich misí za cílem získání určité cennosti probíhá ve třech fázích, které zahrnují infiltraci, krádež a následný útěk. Všechny tři mají svá úskalí a dokáží vám pořádně zavařit, takže, abyste hru stínů plně ovládli, musíte být precizní v každé z nich. K tomu se ideálně hodí pilování stealth postupu, při němž je třeba strávit absolutně každou sekundu v temných zákoutích, kterých je možná všude spousta, nicméně když byste v jednom rohu zůstali tři hodiny v kuse jen tak sedět, o moc blíže k vytouženému cíli byste se zřejmě nedostali. Je proto třeba se naučit pracovat s prostředím. Nikdo vám kupříkladu nezakazuje se pohybovat po římsách a sloupech, schovat se pod vodní hladinou či po celou dobu hraní nezabít jediného protivníka. A právě toho musíte co nejlépe využít.
Zajisté se však naleznou i tací, kteří s chutí zabijí každého, kdo jim stojí v cestě, i kdyby je to mělo stát jejich vlastní život. Tvůrci mají právě pro ně přichystanou možnost výběru, kdy může veškerým stealth prvkům dát poslední rozloučení a spustit je do hrobu. Následovat bude už jen nevybíravá akce, při níž se naučíte útočit a bránit mečem stejně jako zabíjet z větších vzdáleností smrtícími šípy, jež vyjdou z vašeho překrásného luku. Touto cestou to ale údajně bude ve skutečnosti ještě milionkrát těžší než v případě, že se budete pohybovat tiše a neviděni, přičemž pokud se vám povede s touto taktikou dojít až na samotný konec, můžete se automaticky považovat za skutečné mistry a zkusit další výzvy, k nimž patří třeba série Dark Souls, kde je taktika základem každého vašeho kroku.
Garrett má k dispozici několik zbraní, z nichž by si ale největší pozornost zasloužil jednoznačně luk. Poslouží vám totiž v každé situaci nehledě na to, zda jste se rozhodli vydat po cestě tichošlápka nebo rváče, který se neohlíží na nikoho a na nic. Z pohledu zastánců plížení se se jedná o fantastickou příležitost k vytvoření dokonalé tmy, v níž se je možné plížit téměr bez zaváhání, díky speciálním vodním šípům, jež vám pomohou s pozhasínáním mnoha různých zdrojů světla. Stejně tak ale můžete odlákat pozornost za pomoci šípů s železnými hroty nebo se dostat na některá nepřístupná místa využitím šípů s připevněnými lany, které se vrací z předchozích dílů a po nichž fanoušci série tolik toužili. Pro zabíjení pak využijete například zápalné šípy, jejichž účinek je dle našeho názoru poměrně zřejmý. Abyste ale mohli odklidit tělo, mnohem lépe poslouží v tomto směru staré dobré podříznutí krku vaší smrtící dýkou.
Hlavní hrdina sice nezvládá kousky jako Superman, i když se i u něj pár speciálních schopností projevilo. Nejdůležitější z nich se pro vás v průběhu hraní stane „Úprk”. Jedná se o okamžité přemístění o kus dále, takže můžete přeskočit osvětlenou cestu bez toho, že byste se museli bát, že si vás někdo všimne. Drobná výhoda, kterou vám tato schopnost poskytuje, však není ničím v porovnání s viděním, které Garrettovi pomáhá s odhadnutím pozic všech nepřátel. Pokud jej máte zapnuté při páčení zámků, celý proces jednoduché minihry se značně urychlí. Pokud jej využijete při míření lukem, čas se zpomalí a perfektní rána do hlavy je naráz samozřejmostí. A pokud zrovna okrádáte stráže o peníze ze zadních kapes, nejenže získáte větší přehled o vaší viditelnosti, ale šance, že si vás někdo všimne, se současně rapidně zmenší. To už ale stojí cennou manu, k níž se dostanete pouze v případě, že budete pečlivě prohledávat každý cíp lokace, do níž se kvůli zadané misi vydáte krást.
Poměrně jsme se báli toho, jak si Eidos poradí s obtížností, která byla v předešlých dílech vysoko nad úrovní průměrné hry spadající do tohoto žánru v současné době. Tvůrci a později i všichni ostatní, jež si hru vyzkoušeli na vlastní prsty, mohli naštěstí s klidem potvrdit, že půjde o hru, která vám nedá zadarmo absolutně nic. Vypilovaná taktika je nezpochybnitelným základem, přičemž pokud by se hra dala srovnávat s jiným v tuto chvíli vyvíjeným kousem, pak by šlo bez diskuze o RPG Dark Souls II. Hlavním faktorem je pak umělá inteligence, s níž si tvůrci vyhráli tak, aby se chovala reálněji než si jen dokážeme představit. Zda se jim to povedlo sice dosud nemáme tušení, i když si na to po vydání hry s radostí posvítíme.
Velkým lákadlem hry je fakt, že míří na konzole Xbox One a PlayStation 4. Kromě nich se jí sice dočkáme i na PC, Xboxu 360 a PlayStationu 3, nicméně podpora next-gen novinek značí, že tvůrci nechtějí zůstat s vývojem pozadu za tituly, jež jsou vyvíjeny exkluzivně na nové konzole. Kupříkladu bude využit senzor a dotyková plocha na ovladači DualShock 4, ačkoli nám zatím nebylo upřesněno, jakým to bude způsobem. Už na základě výčtu platforem můžete snadno odtušit, že má Eidos v plánu hráčům nabídnout co nejlepší grafický zážitek. Nezapomíná ale ani na audio, v jehož směru chtějí tvůrci fanouškům nabídnout svěží soundtrack, i když bude mnohdy pouze zhušťována atmosféra naprostým tichem, při němž si mnoha orchestrálních songů samozřejmě užít příležitost nedostanete.
Na pokračování série Thief jsme čekali dost dlouho na to, abychom věděli, že to, co se nám chystají vývojáři z Eidos Montreal nabídnout, vypadá skvěle. Titul je věrný originálu, ale zároveň nezapomíná ani na novinky, bez nichž by se nemohlo jednat o plnohodnotný kus, který si zaslouží pozornost celého herního průmyslu. Mnoho odhalení na nás sice stále ještě čeká, avšak už nyní máme jasno v tom, že až se nám v roce 2014 objeví Thief na poličce, zklamáni nebudeme. Otázkou je, z jak velké části hra naše očekávání naplní, protože o tom zatím rozhodnuto ani zdaleka není.
na tenhle dil cekam uz nakej ten patek :D 1 sem hral este na 38crosne co si tak pamatuju xD a Deadly Shadows sem si zopakoval asi tak pred 2 mesici :D bomba serie )
http://www.allgame.com/game.php?id=11892&tab=sysreqs
bych tu tvojí 386 chtěl vidět...
omluva
http://www.allgame.com/game.php?id=11892&tab=sysreqs
tak je mozny ze uz sem to hral na starym penticku no :D uz je to davno a a pamet uz je trosku horsi :D otec byl blazen do compu a ja na tom vyrustal nejdriv zx spec pak 386,486 prvni penticka atd :)
dost dobra hrahttps://www.gamepark.cz/img/smile/wtf.gif
Umělá inteligence z toho gameplaye nevypadala moc " vyšpekovaně " ... -.-" nezbývá než doufat ^^
Zajímavé ... už se těším
už jsem celej natěšenej :o)
zajimava hra :)
vypadá to jako asassin scared jo je to pěkné
Dobrý Článek na dobrou hru.
To bude kalba
hrál sem první díl ale i tak mě to chytlo,že rozhodně tento díl bude skvělej