Tvůrce her Jonathan Blow kolem sebe v roce 2009 udělal velký rozruch, když se rozhodl vydat platformovku Braid, jež svými hrátkami s časem ovládla každého, kdo se ji rozhodl vyzkoušet, a všední hráče blíže seznámila se světem nezávislých kousků. Prakticky všichni se proto tehdy zajímali o jeho nadcházející titul The Witness, na jehož oznámení došlo ve druhé polovině roku. Nadšení z něj bohužel postupně vyšumělo, neboť nám o něm nebylo nabídnuto příliš mnoho novinek a nakonec jsme se dostali do bodu, kdy jsme si mysleli, že odešel tiše do záhrobí. Naštěstí se tak nestalo. Studio Thekla Inc. dále vedlo The Witness vpřed, o čemž jsme se dozvěděli před rokem na E3, kde byla oficiálně oznámena PS4 verze. Hra dostala nový grafický kabátek a výrazně se proměnila i její hratelnost. Vydání se nezadržitelně blíží, takže jsme se na ni rozhodli podívat prostřednictvím preview. Jdete do toho s námi?
The Witness vás na svém začátku ponechá ležet uprostřed překrásného ostrova, na němž se nicméně nezdají být žádné známky dalšího života. Sám od sebe vám titul neřekne absolutně nic. Máte před sebou otevřený svět, jenž není omezován žádnými hranicemi, k prozkoumání. Nic víc, nic míň. Volnosti Minecraftu se vám v něm sice nedostane, nic vám však nebrání ve volbách. Máte zájem nejprve prozkoumat celý ostrov, nebo se do podstaty hry ponoříte rovnou? Kde chcete vůbec začít? Svět The Witness vás zaujme hned na první pohled a dopřeje vám možnost se do hry pustit prakticky kdekoliv. Uprostřed lesa, na poušti, v ruinách hradu, nebo třeba poblíž jezírka. Záleží jenom na vás, kde vás poprvé trkne, že byste se konečně na něco měli vrhnout. Nečekejte žádný příběh, co by vás táhnul vpřed, téměř vše leží právě na kontě okolního světa.
Blow se to rozhodl dotáhnout dokonce tak daleko, že titul nebude obsahovat žádný text. Podobně je na tom i tutoriál. Jeden by řekl, že se bez těchto dvou věcí nemá šanci obejít žádná hra. The Witness však není jen tak nějakou hrou. Nejdůležitější ze všeho je, abyste se nechali unášet vším, co vidíte před sebou, a na všechno ostatní jste si přišli sami. Jednat výhradně na základě instinktů se v současném světě her, který vás většinou strčí do tunelu a řekne vám, ať dojdete na jeho druhý konec, zdá být skoro nemožné. Sami si nejsme jistí, zda jsou hráči na něco takového připraveni, a obáváme se, že právě proto The Witness zaujme pouze velmi omezenou skupinku lidí. Pevně ale doufáme, že se tvůrcům povede vytvořit zážitek, který si dokáže vychutnat každý bez rozdílu.
Hra je tvořena velkým množstvím na sobě nezávislých puzzle hádanek, jež se nachází volně rozházené napříč celým ostrovem. Přestože, jak už jsme řekli, můžete začít skutečně u kterékoliv z nich, titul se postupně rozvíjí a většinu budete schopní vyřešit teprve po dlouhých hodinách strávených hraním. Když třeba uvidíte bludiště na sadě kamenů položených vedle sebe, postačí se držet cestičky, dokud nedosáhnete cíle. Na podobný typ hádanek budete následně narážet častěji, vždy však ve zcela jiné podobě. Je třeba, abyste si uvědomili spojitosti, ačkoli je možné, že ani to mnohdy nepostačí. Už samotný fakt, že budete mít v hlavě, že jste něco podobného dříve řešili, vám nicméně u pozdějších puzzle výrazně pomůže.
Nejobtížnější na náročnějších hádankách bude, že nestačí hledět půl hodiny na obrazovku a přemýšlet nad tím, co vidíte. Je třeba prozkoumávat svět kolem a podívat se na tyto hádanky ze zcela jiných perspektiv. Zblízka třeba nebude dávat jejich řešení absolutně žádný smysl. Když však vyšplháte na věž nacházející se poblíž a podíváte se na ně z jiného úhlu, z ničeho nic vás to kopne. V The Witness vám nikdy nikdo neřekne, co se po vás chce, není možné počítat s nápovědami, když se u něčeho zaseknete, musíte se zvednout a jít dál. Časem třeba narazíte na jinou, podobnou hádanku, která bude o něco snazší, načež si z ničeho nic uvědomíte, co jste měli celou dobu udělat, akorát vám to nedošlo, i když šlo o veskrze primitivní problém. Přecházení od hádanky k hádance a počítání s tím, že je, když nad nimi strávíte dost času, jednou vyřešíte, fungovat nebude. Absolutním základem pro vás musí být prozkoumávání zbytku otevřeného světa a zkoušení různých technik s tím, že se k nevyřešeným kouskům vrátíte později.
Koncept hry, kdy před sebou nemáte žádnou danou cestu a můžete postupovat podle sebe, nám do jisté míry připomíná nedávný kousek The Talos Principle, s nímž The Witness sdílí mnohé. Kromě jiného třeba i způsob vyprávění příběhu. Řešením hádanek a prozkoumáváním světa si začnete uvědomovat souvislosti, a pokud se na ně budete skutečně soustředit, časem odhalíte poselství, které hra nese. Příběh samozřejmě nekončí u žádné specifické události, vše bude spíše jen o vašem pojetí toho, co se ve hře děje. Skoro bychom ho zařadili až na druhou kolej. Na té první se totiž už tak tísní hádanky, svět a atmosféra, bez nichž The Witness nemůže existovat.
Od druhé dimenze Braidu se Jonathan Blow velice rychle přemístil do plně trojrozměrného světa, což s sebou samozřejmě neslo nutnost proměny grafického zpracování. Zatímco v prvních fázích, když byla hra oznámena poprvé, se tvůrci plně oddávali realistickému prostředí a grafice, další roky je dovedly na scestí, načež se rozhodli pro komiksový svět plný barev, jež ve vás budou vyvolávat pocit štěstí. Stačí jeden pohled na některý z obrázků kolem a řekli bychom, že okamžitě pochopíte, co tím máme na mysli. Vzhledem ke spolupráci studia se Sony si nedokážeme představit, že by titul nenabízel fantastické ovládání s gamepadem, přestože byl původně určen výhradně pro PC a iOS.
The Witness má v plánu zkusit něco nového. Je skutečně náročné v současné době přijít s něčím neobvyklým, čím oslovíte více než hrstku jedinců. Jonathan Blow ale už jednou dokázal, že v jeho vizích něco je, a pevně doufáme, že nešlo jen o šťastnou náhodu. Plně otevřený svět naplněný hádankami k rozluštění je tím, co můžete očekávat, pokud se do The Witness rozhodnete vrhnout. Zatím si nejsme jistí, jakým způsobem nám tvůrci hodlají titul naservírovat, jeho koncept každopádně vypadá skvěle, a i když bude náročné rozšířit jej mezi obyčejné hráče, kteří spoléhají na to, že je hra povede alespoň do určité míry za ručičku, rozhodně se těšíme, s čím se vývojáři ukáží. Přesné datum vydání zatím určeno nebylo, v nedávném postu na blogu se však Blow zmínil o tom, že už se titul nachází pouhý kousek od cíle. Až do něj konečně doběhne, očekávat jej můžeme na PS4, PC a nedlouho potom i na zařízeních od Apple.
Super článek :)
Vypadá to dobře :)