Když se řekne Settlers, každý si rázem vybaví příslovečnou německou preciznost, minimalistické pojetí a stovky pochodujících postaviček. A není se co divit, série Osadníků má poměrně hluboké kořeny. Na světě je více než deset let a za tu dobu až na drobné výjimky neprošla výraznější změnou (pokud nepočítáme nutný přechod ze dvou do třech dimenzí). A žádná revoluce se, jak se zdá, nebude konat ani v případě šestého přírůstku s podtitulem Rise of an Empire.
Na hráče v ní čeká opět exkurze do středověkého období a to hned do čtveřice regionů, mezi něž je rozčleněn herní svět. Jmenovitě se jedná o střední Evropu, severní Evropu, oblast Středozemního moře a také Afriku. Každá z popsaných oblastí se může pochlubit nejen unikátní vizáží včetně charakteristických přírodních kultur, ale především odlišnými podmínky, které se promítnou i do života vašich obyvatel. Kupříkladu v takové Africe, budete muset zamávat výrazně prosperujícímu zemědělství a raději se soustředit na lov a celkové uchovávání surovin pro horší časy. A aby toho nebylo málo, čas od času vaši usedlost navštíví pouštní jezdci, toliko typičtí pro vyprahlé Africké pláně.
Rytíři mají hlavní slovo v kampani
Hlavním obsah hry bude tvořit kampaň s celkovým počtem 16 misí. Komu by se to zdálo jako malé číslo, je třeba uvést, že každá je rozdělena do čtyř kapitol, které vám vždy poskytnou nové úkoly. Ty budou ze začátku hry zcela jednoduché jako je vyprodukování daného počtu housek a prostého oblečení, přičemž časem se ke slovu dostanou i daleko zajímavější kousky jako je pomoc při budování obří katedrály či obrana proti nepřátelským nájezdům.
Malou novinkou je výběr rytíře, k němuž se dostanete vždy před započetím mise. K dispozici máte na výběr z několika možností, každá samozřejmě vybavena unikátními schopnostmi. Zpočátku je výběr poměrně úzký a vám je podsunuta dvojice složená z jedné dámy, která vypadá jako paladin a mužského válečníka. Postupem času si otevřete cestu k daleko širšímu výběru, který obohatí kupříkladu Vikingský válečník. Speciální schopnost dámské paladinky je myslím na první pohled patrná – jako jediná totiž dokáže léčit ostatní jednotky. Zato její mužský protějšek překvapí zlatem v hrdle. Různorodost jednotlivých postav by dle slov autorů měla být dokonce tak výrazná, že se hráči budou sami pouštět do již dokončených misí s jinou postavou pro trochu odlišný herní zážitek.
Bouřlivé svatby
Důležitým herním článkem stále zůstávají drobní Osadníci, jejichž populace se dle potřeby zvětšuje. Beze změny samozřejmě zůstal koncept, kdy nedochází k sebemenšímu styku mezi vaším kurzorem a některým z obyvatel – ti jsou beze zbytku ovládáni umělou inteligencí, která se jen přizpůsobuje vámi kladeným podmínkám a potřebám. I když tak trochu absentuje osobní přístup k nim samotným, starat se o jejich blaho musíte tak jako tak. To spočívá především v zajištění dostatečné obživy lovem, stavbou řeznictví, pekáren a dalších budov. Kromě toho budou potřebovat i umývárny pro zvládnutí základních hygienických potřeb. Pokud jim nevyjdete vstříc, začnou protestovat a třeba i odejdou z práce, což se neblaze projeví na vaší produktivitě. Třeba i v takové situaci ale poznáte sílu vašich hrdinů. V případě, že jste si ze dvou nabízených zvolili muže, stačí rozhořčenému obyvatelstvu zapět písničku a nenávist je pryč. Velice podstatnou novinkou v sérii Settlers je poprvé se objevující ženské obyvatelky. Takováto rázná změna musí po právu zamotat hlavu současným Settlerům, kteří si je budou horlivě brát za ženy, stěhovat si je do chalupy a třeba i na jejich přání pořádat oslavy.
Hlavně v míru
Série Settlers si nikdy nezakládala na bojové stránce, ačkoliv je možno v některém z dřívějších dílů zaznamenat pokusy o zdůraznění této složky hratelnosti. To se ale autorům celkově neosvědčilo a tak hodlají v Rise of an Empire oklestit vojenskou stránku jak nejvíce to půjde. I když budeme i nadále budovat kasárna, vyprodukovat z nich bude možno jen dva druhy jednotek – lučištníka a bojovníka s mečem. Vedle této dvojice přijdou ke slovu i Siege engines a katapulty, které jsou typické svým velice pomalým pohybem. Díky této charakteristice můžete v průběhu soubojů na svou stranu jednoduše přitáhnout i protivníkův katapult. Velký důraz v soubojích (které budou i tak dost střídmé) sehraje i vaše opevnění, jež bude první zbraní, kterou proti nájezdníkům uplatníte.
Vzhledem k tomu nakolik je osekaná bojová část, museli tvůrci věnovat pozornost budovatelské fázi. Ta by neměla působit jako náhodný shluk budov poskládaných na zelené louce. Ti, kdo to chtějí v kampani někam dotáhnout, budou muset své budovy strategicky umisťovat a řídit se i typickou typickým středověkým modelem měst do kruhu, kolem nichž sew nachází vysoké hradby.
Jen drobné změny
I když možná může některým fanouškům připadat, že koncept Osadníků snad ani nepotřebuje výraznější zásah, autoři se u příležitosti Rise of an Empire přeci jen dopustí několika malých změn. Zaprvé se jedná o přidání na celkové svižnosti hry, čehož hodlají docílit odbouráním postupného budování staveb (dříve jsme byli nuceni sledovat probíhající stavební práce a na zadanou budovu čekat). Toho se nyní dočkáme jen v případě upgradování celých struktur. Narozdíl od jiných RTS se v sedmých Settlerech rovněž nedočkáme možná trochu otravných statistik pojednávajících o budovách a hospodářských odvětví. Tvůrci věnovali dostatek času tomu, aby se všechny tyto číselné údaje daly příjemněji vyčíst přímo z chování vašich obyvatel. A tak v případě, že vidíte zahálejícího řezbáře, musíte mít rázem jasno, že něco v oblasti produkce dřeva není v pořádku.
The Settlers: Rise of an Empire se prozatím jeví jako klasický nástupce mnoho let trvající série. Bez výrazných změn hodlá šokovat snad jen lehce pozměněnou vizuální stránkou a zajímavým konceptem strategie založené na budovatelské části, která je ale dobře známá z let minulých. Ostatně o kvalitách projektu se budete moct na vlastní kůži přesvědčit již koncem září.
to tu bylo ne?
no, nevim jestli to tu bylo, ale vypada to lip jak ten loveckej simulator "2008" ze stredoveku :)
ale uz to nejsou stary dobry settlers
no jo ty woe ja sem cet blog :D
se těším. Settlers mě vždy velice bavili, ale z posledních asi Settlers 2, 10. výročí :) Už aby to tu bylo
Jé hele Singl :) , ale moc tu o něm není... :( no co se dá dělat :'(
Jinak ty statistiky jsou i v tomhle dílu, jen trochu ořezány a schovány pod titěrným tlačítkem.
Krasně udělaná strategie,tleskám vývojářům mám demo a je to opravdu fasscinující,stojí za vyskoušení
se tesim az si to 7.9. stahnu
vypada to super mozno si to stiahnem hh
vsechny 3 videa jsou stejny?!tak proc 3?!
nejsou stejny jen sou ve stejnym prostredi takze to tak vypada
ze s4 a s3 byli nejlepsi....settlers 4 4ever
...se slzou v oku vzpolínám na Settlers III :))
btw, konečně taky obrázky v rozumným rozlišení (ačkoli 1920*1200 by bylo jeětě lepší) :)
*vzpomínám :)
já se na tenhle díl těším, nemám moc v lásce boj, rád buduju, takže tohle je jasná volba
Vy si asi nepamatujete na úžasnou dvojku? S coop multuplayerem na split screenu:)
NO nwm settlers sem hraj obcas i este zaparim ale tohle uz my pripada moc preplacany ale jinak to vypada fakt moc dobre