Mysteriózní, hororová, survival akce Evil Within, která se nám poprvé prezentovala formou jedenácti minutového gameplay videa opravdu není pro strašpytly. Ustanete v roli – na první pohled – průměrného policajta, který nejdříve shlédne masakr svých kolegů a následně už se snaží jen přežít, což je úkol velmi nelehký. Zvláště nacházíte-li se v podivné vile s úzkými chodbami a vědomím, že tam nejste sami, ale někde v domě se pohybuje poměrně neurvalý řezník s trezorem na hlavě… Hra se hraje z pohledu třetí osoby a právě na ní maká Bethesda Softworks, která nás již v minulosti obohatila povedenými tituly, jako série The Elder Scrolls, Fallout 3 a další.
Pokud vám již na první pohled přijde záležitost Evil Within tak nějak povědomá, možná tomu tak není úplně náhodou. Za celým projektem totiž stojí známý Shinji Mikami, který se podepsal na titulech, jako Dino Crisis, Devil May Cry, ale především a hlavně Resident Evil! Japonská ruka a potažmo Shinjiho vliv jde tedy opravdu hodně cítit. Ať už jde o způsob likvidace nepřátel, design levelů nebo jednoduchý fakt, že pistol v ruce neznamená žádnou výhru. S municí je třeba neobyčejně šetřit a nejlepší zbraní budou zpravidla vaše nohy (útěk). Zajímavé je, že zatímco v Evropě i USA nese hra název Evil Within, v Japonsku má vyjít, jako Psycho Break. Proč?
Podle všeho bude ve hře přítomný zamotaný a komplexní příběh a opravdu velké kvantum momentů, kde se leknete. Pokud si vybavíte například Amnesii a onen nepříjemný pocit, kdy vás něco honí a vy se ani nemůžete otočit, co to vlastně je, ale jen utíkat – tak na ten se můžete těšit taky. Vývojáři nám však slibují, že nejde o pouhou ‚bafačku‘ ba naopak. Hráč bude muset často utíkat, ale minimálně stejně tak často bude muset i přemýšlet, aby si spojoval všechny příběhové souvislosti. Což rozhodně vítáme. V tomto ohledu se navíc domníváme, že Bethesdě se prostě dá věřit.
Hra ještě ani nevyšla (vyjde koncem října) a zmíněná Bethesda se už veřejně chlubí tím, jak se hráči, kteří měli možnost hru vyzkoušet, lekají a propadají strachu, děsu i panice. A to není nic překvapujícího, jelikož vývojáři se nějak netají tím, že právě toto je jejich cíl. Evil Within má mít inteligentní a zajímavou podstatu, která nebude obalena ničím jiným, než vrstvami strachu, potu a intenzivního napětí. Hra je a bude zaměřena především na survival (schopnost přežití), což v důsledku znamená, že riskantních a nebezpečných situací bude hodně a munice zase méně. Méně než byste mohli čekat a určitě ještě méně, než budete potřebovat.
Přesto, že vám hra bude nejvíce připomínat již zmíněný Resident Evil, nechala se inspirovat i dalšími předchozími tituly. Od Amnesie a Outlastu především prací s prostorem, který bude hrát důležitou roli. Velká část hry se má totiž odehrávat v temnotě. Hra světla a stínu tak bude mít velký význam, stejně jako použití baterky. Ze známého Silent Hillu si zase bere prvky psychologické a příběhové souvislosti. A jak to bude fungovat všechno dohromady? To se dozvíme již za několik měsíců.
Přesto, že hra zatím sklízí převážně positivní ohlasy, najdou se i tací, kteří tvrdí, že přílišná podobnost se sérii Resident Evil je na škodu. Jeden z recenzentů, který již měl možnost hru vyzkoušet, se vyjádřil, že hra působí retro dojmem, což je prvotně příjemné a nostalgické. V důsledku však hra limituje sama sebe, protože místo retro nostalgie mohla přinést něco nevídaného a nového. Jak moc jsou tato slova relevantní či ne snad brzy zjistíme.
Něco málo na tom být může, jelikož i hlavní záporák hry – Ruvik – ‚běží‘ na již známém konceptu. Pokud si ještě vybavíte Resident Evil 3 s podtitulem Nemesis, pravděpodobně si vzpomenete, že hlavní záporák, kterým byl právě Nemesis, se sem tam náhodně objevil a trochu zkomplikoval situaci. No a Ruvik funguje naprosto stejně nebo alespoň bude. Zatím totiž ještě úplně zcela nefunguje…
V druhé misi dema, které si mohli herní novináři nedávno vyzkoušet, se totiž objevil zásadní bug. Ruvik se prý objevoval v náhodných místnostech, a přesto že je schopen hráče instantně zabít pouhým dotykem, působil poněkud komicky a nevážně. Pokud se totiž v některé místnosti nacházel, stačilo z oné místnosti vyběhnout ven a pak se jednoduše vrátit. Ač je to proti všem zákonům, prostě zmizel a veškerá hrozba tak celkem hravě pominula. Jinak bude Ruvik představovat postavu, která se bude periodicky objevovat, příležitostně prožene hráče úzkými chodbami a z pohledu příběhu by to měl být právě on, kdo bude podezříván, že tak nějak tahá za nitky dění.
Alespoň jistý nástřel hratelnosti jde vypozorovat právě z gameplay videí. Hráč bude nucen šetřit municí a využívat ji jen, bude-li to nezbytné. Sami si můžete všimnout, že místo střílení do hlavy je mnohem častějším způsobem likvidace paralyzační střela do nohy a následné očištění ohněm. Jindy se zase ani nevyplatí zombíky likvidovat, ale radši je obejít nebo prostě proběhnout a utíkat. Pokud dáváte přednost trocha experimentování a chtěli byste třeba pány, kteří jsou ‚dead but not buried‘ zlikvidovat vynalézavějším způsobem, můžete je třeba navést na miny.
Povšimněte si, jakým způsobem je dimenzována kamera při otevírání dveří místností a rychle si uvědomíte, že právě zde vzniká prostor pro velká leknutí. Jak už ale bývá zvykem, ta nejhorší leknutí přijdou v moment, kdy to vůbec nebudete čekat. Tak či onak zbývá do finálního vydání, které je aktuálně naplánováno na 24. října ještě dost času. Byla by tedy chyba vynášet ukvapené závěry, ač my si na závěr dovolíme tvrdit, že kdo není posera a baví ho survival záležitosti, určitě bude Evil Within stát alespoň za vyzkoušení (přeci jen nelze popřít, že Shinji Mikami je zárukou alespoň nějaké kvality). Pro obecnou herní komunitu tu však budou vydařenější i zajímavější tituly, a že jich těchto podzim nevychází rozhodně málo.