Pokud jste hráli předchozí díly, a v případě Oblivionu a Skyrimu tomu tak pravděpodobně bude, určitě jste si někdy položili otázku, jak by tahle záležitost vypadala online. Spojení enormního světa, rozmanitosti a možností se sociálními aspekty MMORPG v sobě určitě skrývá velký potenciál. Přinese The Elder Scrolls: Online skutečně relevantní změny ve světě MMO nebo ponechá na pomyslném trůně ještě nějaký čas stále více unavený Warcraft?
Hráči budou uvedeni do příběhu odehrávající se 1000 let před událostmi Skyrimu, kde se mocný daedrický princ Molag Bal snaží vtáhnout celý Tamriel do své démonické dimenze. Inu snahy o ovládnutí nebo zničení světa tu byly vždy. Vaším úhlavním nepřítelem je tedy již zmíněný Molag Bal, kterému také náleží všechny duše dobrodruhů. On a jemu sloužící daedry budou znovu otevírat brány podobné branám oblivionu, ovšem v online světě nazývány ‚Dark Anchors‘. Ty budou muset hráči společnými silami uzavírat, jinak si zadělávají na nepříznivé situace a velké trable.
Dostupné rasy byly zformovány do 3 frakcí, které kromě společného boji proti Molag Balovi, bojují a prolévají krev také mezi sebou.
Aldmeri Dominion sdružuje Lesní a Vznešené (High) elfy, ke kterým se přidali také obratní Khajiti. Frakce Dominionu osidluje jižní země a lídrem frakce je královna Ayreen.
Daggerfall Covenant se oproti tomu nachází na severo-západě a jeho součástí jsou zkušení válečníci Redguardi, neméně dobří Bretoni a trojici uzavírají krvežíznivý orkové. Vůdči osobou frakce je pak High King Emeric.
Ebonheart Pact jakožto poslední frakce, zahrnuje Nordy – dobře známé ze skyrimu, nechybí samozřejmě temní elfové a poslední složku tvoří Argoniáni, známí jako ještěrčí humanoidi, pocházející přímo z Black Marshe
Po volbě vám nejsympatičtější rasy se dostáváme k dalšímu bodu, tolik stěžejní pro všechny MMORPG a tím není samozřejmě nic jiného, než volba vašeho povolání. Hned na začátek je třeba uvést, že výběr povolání nepřináší žádné omezení, spíše specifikací vašeho stylu hraní – tedy gameplaye. Ať se rozhodnete pro cokoliv, tak či onak můžete nosit všechny typy zbroje a používat všechny zbraně. Získáváte tak úžasnou možnost – rozjet si postavu přesně podle svého. Tuto volnost je však třeba dobře chápat – určitě neznamená, že budete potkávat čaroděje s obouručními kladivy v těžkých brněních.
Hru budete moci hrát dle svého uvážení z první či třetí osoby, přesně tak, jak tomu bylo i ve Skyrimu. Maximální level byl prozatím ustanoven na hranici 50. Aktuálně jsou k dispozici 4 povolání, ale samozřejmě nikdo nemůže předvídat, jaký bude konečný a finální stav. Jako první je na výběr Dragon Knight, jehož skilly jsou zaměřené především na těžké zbraně a nošení štítu, což z něho dělá flexibilního tanka. To však rozhodně neznamená, že by nebyl schopen udílet silné rány. Pro konkrétní představu – jedna z jeho prvních schopností funguje zcela obdobně jako Death Grip u Death Knighta ve World of Warcraft (hru určitě nechceme srovnávat, ale paralela popřít nelze), která vám umožní si svůj cíl přitáhnout až k sobě. Krom toho začne hořet a ještě dostane stun.
Oproti tomu Templar čerpá veškeré své síly ze slunce a kombinuje tak léčení a válečnictví. Určitá obdoba paladina, kterou můžete dle své libosti opět rozjet jak defensivním, tak ofensivním způsobem.
Do třetice všeho dobrého přichází Sorcerer, který zastupuje roli klasického čaroděje, kouzelníka, mága či wizarda chcete-li. Oheň, blesky, led – osvědčená kvalita. Navíc disponuje tzv. synergy abilitami, jejichž účinek lze zesílit například s jinou abilitou výše zmíněného Dragon Knighta. To bude určitě zajímavý aspekt hry, jak pro PvE, tak PvP sféru.
Posledním ohlášeným povolání je v tuto chvíli Nightblade, což není nic jiného než asassin, rogue, zloděj, vrah či poeticky vyjádřeno: ‚tanečník stínů‘. I on má pochopitelně mnoho atraktivních abilit a udílení vysokého zranění a velké flexibility z něj dělá výbornou classu pro PvP. Ale pozor – stejně jako každé jiné povolání si své důležité místo najde i v dungeonech. A nezapomeňte, že každé povolání může používat vše.
Kromě samotného boje ovládaného myší můžete používat také své schopnosti – skilly, které si umisťujete do celkem 5 hotbarů. První by měl představovat ‚lehčí‘ druhý pak ‚těžší‘ útok. Další políčka jsou určeny skillům, které ovládá vaše povolání a poslední slot náleží tzv. rozhodujícími skillu. K tomu abyste však mohli poslední skill použít, musíte vygenerovat dostatek tzv. finesse
Finesse lze na maximum vyhnat sólovým bojováním i společnými komby s dalšími hráči – zloděj na zem naleje hořlavinu, kterou pak mág zapálí, mág rozpálí ohnivou bouři, ze které pak střílí bojovník atd. Pro jednoduchou a konkrétní představu lze říci, že čím lépe hrajete, tím více finesse se vám dostane.
Revoluce v PvP aneb nespoléhejte se na bindy. The Elder Scrolls online zachovává systém boje, který byl využíván doposud. To znamená, že s lukem je třeba opravdu mířit a se sekerou opravdu sekat. Větší nápřah znamená silnější ránu, a tak možná s předstihem, ale nebojíme se již teď říci, že PvP v TES:Online bude prostě nevídané. A že by konečně skill zvítězil nad stráveným časem u hry?
PvP boje se budou odehrávat přímo ve středu země, tedy v Cyrodiilu, do kterého byl zasazen příběh Oblivionu. Nepřáteli jsou si 3 zmíněné frakce a jedna NPC frakce k tomu. Zenimax slibuje největší a nejepičtější bitvy, které jsme na svých monitorech v MMO viděli, podobně jako v Age of Camelot (stejný vývojář) i zde se budete bojovat za pomoci obléhacích strojů a ve velkém počtu. Dobývat se budou rovnou celá města, doly, pily, tvrze a veškeré zdroje. Každá vesnice, každý důl – vše bude hrát svou roli, a tak se vám prostě nemůže stát, že byste něco zabírali / bránili jen tak. Každé vítězství i prohru zkrátka pocítíte, což je pro hráče úžasná skvělá zpětná vazba a dynamičnost světa na základě jejich válečného úspěchu. Kupříkladu pokud zaberete důl, budete dodávat suroviny do nejbližšího města a v něm tak můžete vylepšit třeba jeho hradby nebo jinak posílit defensivní struktury. Ze dřeva, které vám produkuje pila, se zase dají postavit účinné katapulty a samotné vesnice, pak generují stráže, které je dokonce možno rozmístit (a připravit se tak třeba na nadcházející útok).
Žádné fronty, žádné časové omezení – jakmile vstoupíte do Cyrodiilu, nacházíte se uprostřed dění a můžete dělat cokoliv, především si tedy hlídat svoje záda. Pokud bude nějaká budova zničena, je třeba ji znovu postavit. Pokud budou hradby poškozené, je třeba je opravit. Nic se neděje automaticky a opravdu vše reflektuje aktivitu hráčů. Bojoví stratégové pak budou možná až mimořádně nadšeni, jelikož ani terén zde hraje důležitou roli a záleží na vás, jak ho využijete. Sama ‚příroda‘ tak vytváří body, které jsou strategicky výhodné.
Nechybí ani motivace a systém odměňování, což je pro hráče velice důležité (utváří smysl hráčovo snažení, krom toho, že se baví). Hra obsahuje dnes již z ostatních her známé vojenské hodnosti / tituly. Prozatím jich je 23, zatímco samotný vrchol představuje hodnost Císaře. Titul císaře může obdržet pouze hráč, jehož frakce drží Imperial City (uprostřed cyrodiilu). Císařem je pak určen nejlepší hráč frakce, ale pozor! Měřítkem není jen úspěšnost v bojích nebo počet killů, ale jakákoliv aktivita jako opravování, zabírání, poskytování surovin a další. Na hodnost tedy může pomyslet téměř každý, bez ohledu na to, jakým stylem přesně hru hraje. Konečnou výhodou PvP je také to, že nemusíte čekat na maximální level. Pokud máte PvP rádi a chcete se na něj zaměřit, můžete se účastnit již od 10 levelu a klidně vyexpit s jeho pomocí.
Dostáváme se k PvE, které jak je již v sérii The Elder Scrolls zvykem, i zde bude velmi bohaté. Je připraven dostatek obsahu jako pro solo hraní, menší skupiny s kamarády, tak opravdu velké záležitosti typu ‚public dungeon‘, kam tak nějak může přijít a sdílet s vámi dobrodružství, téměř každý. Samozřejmě mizí původní PvE role a s nimi i klasické talentové stromy. Místo toho budete ‚talentovat‘ jednotlivé ability a otevírat složitější útoky se zbraní, kterou si sami vybere k užívání. Stromy jednotlivých vylepšení mají být opravdu komplexní, a tak zaručují nejen rozmanitost jednotlivých hráčů, ale i velké možnosti. Správně by neměl existovat žádný ‚správný ultimátní build‘. Záleží na vás, jak hru hrajete a co používáte a dle toho si také přizpůsobíte své schopnosti.
Zajímavostí je, že hlavní PvE lokací bude právě Cyrodiil, kde probíhají zároveň velké PvP bitvy. Intenzita hráčů v této lokaci bude rozhodně zajímavá a nebezpečí bude číhat takřka na každém kroku. Při procházení Cyrodiilských dungeonů si tak budete muset dávat pozor, zda se právě nepřibližuje nepřátelská skupina, která by vám vpadla do zad. Vývojáři navíc slibují kvalitní umělou inteligenci, která se nebude ostýchat využít početní převahy a bude také reagovat na váš gameplay. Samotné NPC pak mají spolupracovat a to až na takové úrovni, že léčitelé se schovávají za stěny a lukostřelci před vámi prchají, zatím co střílí a ještě vám převrátí předmět přímo pod nohy, aby vás tak zpomalily. Stereotyp a nuda neustále stejného PvE je tak zřejmě eliminována.
Za zmínku rozhodně stojí také pojetí dobra a zla v TES: Online. Odpadá klasický model, kdy jste ‚ten dobrý‘, co přichází zachránit svět. Zde není hlavním cílem zachránit svět, nýbrž zachránit svou vlastní duši před Molag Balem. Svoboda rozhodování v určitých situacích je pro sérii TES prostě příznačná a vývojáři slibují, že ani v MMO provedení nebude zcela chybět. Morálka postavy je tedy ve vašich rukou, což značně zvyšuje kvalitu RP prožitku (role-playing = vciťování se do role postavy).
Se svobodou rozhodování úzce souvisejí i cechy, které ani zde nebudou chybět. Prozatím jsou potvrzeny dva, a to sice cech mágů a cech bojovníků. Drtivá většina komunity samozřejmě čeká na ohlášení temného bratrstva. Poslední záležitostí jsou achievmenty, jejichž provedení se opravdu hodně podobá World of Warcraft včetně bodového ohodnocení (většinou 10-15 bodů). Těšit se můžete na klasické kategorie typu PvP, PvE, explore, questy, crafting atd. Ale také Finesse, což budou achievmenty za vaši zručnost v boji a v poslední řadě Legendary Deeds, což není nic jiného, než legendární skutky.
Pevně věříme, že TES: Online přinese nový a kvalitní obsah, který přitáhne dostatek hráčů a zkrátka se bude těšit dlouhému zdraví. Byla by škoda, kdyby tak velkolepý nápad dopadl špatně …
Hru jsem nijak dopodrobna nezkoumal a zatím tedy z ní nemám ani teoretické zkušenosti, proto nebudu předem hodnoti. Ale z toho gameplaye, co jsem zde viděl, mohu říci, že jsem naprosto otřesen animací běhu. Ostatní animace se mi zdají celkem dobré, ale běh je naprosto mimo. Přitom animace, které jsou již v devítiletém World of Warcraft, jsou naprosto někde jinde. Nepochopitelné.
Hádám, že začnu své dobrodružství jako neznámý vězeň. Proberu se spolu s dalšími tisíci hráči v obří vězeňské kolonii. A najednou, z čistého nebe "Císařská amnestie". A pak půjdem všichni pospolu vyřešit nějaký "Krysí problém". Jó, to bude epický, jsem na to zvědav.
RE2: hromada vězňů? amnestie? to neni na to nemusíme hrát TES, to se děje v ČR normálně ;-)
Multiplayer ? :D Nedokážu si to představit :D
A jakej bude platební model?
Hmm jsem celkem zklamán. Doufal jsem, že se vývojáři pustí do výtvoru něčeho nového a já se budu těšit na jejich další skvost od příběhu přes zvukové zpracování a pompézní grafikou konče.
Tohle vypadá jako nějaké WoWko. Skyrim a Oblivion jsem naprosto žral, takže doufám, že tahle jejich malinká zastávka neovlivní jejich další díla.
Jsem rád že se JAMES zase tak krásně vyjádřil a pokud víš o tomhle žánru hovno radši se už nevyjadřuj vůbec.
Onlinovka no, takže žádný extra promyšlený příběh a questy a kvalitní SP roleplay zábava v temném světě TES, ale zaměření na MMO, tudíž nějáké animace běhu a grafiky fakt nebudou to nejdůležitější .
Naopak pokud budem chtít prozkoumat třeba jeskyni, budem se muset připojit k bandě desetilých kde půlka bude afk, druhá psát do chatu slova typu LOL, NOOB, atd...
Hlavně se netěšit na pokračování série, ale na něco nového a počítat s tím.
Neříkám, že je to nejovlivňující fakt, ale pravdou je, že mám u her velmi rád plynulost realistických pohybů nebo přinejmenší když už ne realistických, efektivních. Může být hra sebelepší, mít propracovanější systém jak v PvE, tak v PvP, ale pokud vše není nějak hezky ztvárněno animacemi, je to o ten pocit horší. To si myslím, že uznáš sám.
Samozřejmě s tebou souhlasím, ale neviděl jsem onlinovku kde by něco takového bylo.
Re 7: Tohle nedělá Bethesda Studios co dělá ostatní TES, ale vytvořili na to Bethesda Online studio aby mohli pracovat na Skyrimu a Falloutu 4.
Re 8: Urážíš pěkně, ale je vidět že sám víš hovno. Přímo ve videu řiká "with wow style mechanics". Takže to bude mít hratelnostně kulový společného s klasickým TES. Bude third person MMO, s klasickym hot key barem na schopnosti. Takže žádný TES online jak každý fanoušek chtěl, se nekoná. Další stereotypní MMO traparná s měsíčníma poplatkama, akorát živená slavností TES světa.
tahle hra je opravdu dobrá, az na chybi s konek
Na tohle se hodne moc tesim
Nechápu co tě vede k závěru že všechny MMO hry maj špatný příběh, nevím jestli si hrál třeba Guild Wars 1, 2 či Star Wars Old Republic, ale troufam si tvrdit že tyhle hry maj lepší roleplay systém,questing a samotné dialogy než samotnej masseffect 3
Nejde někde už sehnat minimální požadavky?