Nový trailer již zmíněné konference E3 sice není tak silným zážitkem, jako předtím vydaný trailer, o to zajímavější jest více než desetiminutový gameplay. Dohromady se k nám tak dostává méně načechraných reklamních pohádek a více skutečných informací. E3 konečně přinesl i několik let vyhlížené datum vydání. Je jím 8. březen 2016, což znamená, že si (bohužel) ještě počkáme zhruba 3/4 roku, než na Xbox One, PlayStationu 4 a PC poprvé spustíme The Division. Někteří si ale čekání zkrátí prostřednictvím beta verze, která se rozběhne již v prosinci.
Pro ty z vás, kteří o The Division dosud neslyšeli, v rychlosti připomeňme, že se jedná o post-apokalyptickou RPG akci z pohledu třetí osoby a otevřeným světem, kde s vlastním týmem proplouváme tím, co ze světa zbylo, sbíráme vše užitečné, vylepšujeme, co to jde a dostáváme se do různých interakcí s ostatními přeživšími. Příběhová linie se rozpíná v New Yorku, tři týdny po vypuknutí virusu, který zdevastoval fungující společnost. Prezident pověřil zvláštní agenty divize, kteří vycvičeni pro nouzové situace dosud žili zdánlivě normálním životě. Nyní se vydávají na svou jedinečnou misi.
New York si zde můžeme prohlédnout téměř jako ve skutečném světě. Celá oblast je totiž vytvořena přesně dle skutečnosti a tak lze projít snad každou slavnou uličku, prozkoumat každé známé místo. Po velkoměstě se pohybuje nejenom spousta nepředvídatelných ozbrojených tlup, ale také frakce jako třeba Cleaners, kterou lehce poznáte díky plynovým maskám a plamenometům, kterými se snaží vymýtit šířící se virus. Jejich taktikou je spálit vše a všechny, takže se s vámi tihle chlapíci příliš mazlit nebudou. Zcela bez ušlechtilého cíle je pak frakce Rikers. Po tom, co jim virus zcela zničil domovský ostrov, uprchli do New Yorku, kde se snaží vše nekompromisně vyrabovat a ovládnout.
A jak to vypadá v samotné akci? Nečekejte žádné neustálé přestřelky či přímočarou akci. Při průzkumu je třeba myslet, jednat uváženě a chytře. Při přesouvání jednotky tak často využijeme pomalý, nenápadný přesun, při kterém nás nepřítel ihned nezpozoruje. Tím získáme výhodu překvapení a možnost pomalu se rozmístit kolem neznámé jednotky na výhodné pozice. Dále pak lze na nepřítele vybafnout a pokusit se ho zlikvidovat, načež si vzít jeho věci anebo počkat, až neznámá jednotka nevědomky odejde. Další možností je ukázat se nepříteli, namířit na něj zbraně a zastrašit jej, aby se dal na ústup, případně počkat, jak se zachová. Právě tady se vkrádá napínavé rozhodování – zaútočit a riskovat život pro získání odměny nebo se chovat mírumilovně, šetřit životy, ale snížit šanci na zisk nového zboží? I bez přímého útoku na žijící objekty lze totiž získávat odměny skrze cenné zboží na zemi či ve speciálních truhlách.
Ten nejlepší loot ale získáme v tzv. Dark zone, ohraničené oblasti, ze které nelze komunikovat s nikým zvenčí. Jedná se o zřejmě nejnebezpečnější oblast hry, neboť je zde tvrdá konkurence, snažící se získat ty nejcennější zbraně a vybavení, které zde při rychlém ústupu zanechala armáda. Při ulovení speciálních předmětů je nutné nalézt přístupné místo a vystřelit světlici. Tím se spustí odpočítávání šedesáti sekund, po kterých přiletí helikoptéra. Ta spustí lano, na které každá postava připevní svůj ulovený náklad. Helikoptéra však již po devadesáti sekundách odletí, takže se hráči nesmí příliš loudat. Tuhle spolupráci s helikoptérou, tzv. extrakci, mohou snadno narušit cizí skupiny hráčů, kteří taktéž vidí světlici a tak ihned ví, kde je nějaká tlupa se získaným lupem. Stejně tak lze útočit na jiné hordy snažící se o vlastní extrakci.
Různé oblasti města jsou odlišně zamořeny a pro přístup do více oblastí je nutné vylepšovat plynovou masku. Vytunit toho lze mnohem více! Vždyť The Division a RPG od sebe nelze oddělit. Vybavení a zbraně lze různorodě vylepšovat, při čemž již v základu jsou věcičky odlišně vzácné, takže klidně můžeme narazit na legendární samopal. Důležitý je také batoh, ve kterém vše nosíme a který je jakýmsi centrem všeho vybavení. Lze jej tedy také vylepšovat, stejně jako i skilly postavy. Ano, postavy získávají nové levely a s nimi i lepší skilly. Každá postava má samozřejmě omezený počet dovedností a při sestavování týmu je tak třeba dbát na to, aby se skilly jednotlivých postav doplňovaly. Například můžeme využít uzdravovací granát, který vyléčí všechny v jeho dosahu, nebo postavit malý turret, který automaticky střílí a poutá na sebe pozornost. Velice užitečný je i tzv. pulse, který odhalí informace o blízkých nepřátelských jednotkách. Dozvíme se jejich level, typ a dočasně vidíme i jejich lokaci skrze zdi. Své hráče pak vidíme přes překážky neustále, takže o nich máme neustálý přehled. Ve své chytré futuristické výbavě najdeme i speciální chytré hodinky, sloužící pro komunikaci s jinými postavami. Další zajímavostí je, že zranění hráči neschopní útoku lezou po čtyřech a snaží se dostat pryč z bojové linie, aby měli šanci se uzdravit a zachránit.
Z dostupných médií můžeme vidět, že grafický kabátek je na velmi slušné úrovni. Oficiální zprávy pak podtrhují skutečně realistické počasí, zejména padání sněhu, kterého si v průběhu užijeme opravdu dostatek. Obdivuhodné je také zpracování světelných efektů. Při pohledu ze třetí osoby a dobrém rozmístění informativních prvků, jejíchž počet není rozšířen o překážející zbytečnosti, si hru užijeme o kus více. U každého střelné rány do soupeře je kolem jeho postavy zobrazeno číslo, které esteticky udává provedené poškození. Při troše štěstí dosáhneme i na kritický zásah. Pokud se na druhé straně velkému poškození chcete vyhnout, vězte, že v téhle postapokalyptické hříčce je důležité neustále se krýt za překážkami.
The Division zaujal hráče natolik, že již vznikla i první česká fanstránka. A není divu, protože zatím to vypadá, že se máme skutečně na co těšit. Ať už pomyslíme na grafickou či hudební stránku, příběh, otevřený svět, různé interakce s jinými skupinami nebo vylepšování všeho možného i nemožného, vše dohromady zavání opravdu vydařenou hrou. Uvidíme, jak se Ubisoft nakonec předvede.