Street Fighter V, v originálním znění ストリートファイタ, má neskutečně hluboké kořeny. Vždyť první titul této úspěšné herní série vyšel již roku 1987. O jejím pokračování s římskou číslicí V, bylo rozhodnuto zřejmě někdy v roce 2011, kdy autoři zmínili, že se hry dočkáme nejpozději do roku 2020. Naštěstí nebudeme muset čekat takovou dobu, protože vydání se rychle blíží. Oficiálnímu představení 6. prosince 2014 na PlayStation Experience v Las Vegas předcházela úsměvná situace, kdy se na Youtube den předem zřejmě omylem objevilo video představující hru. Video bylo okamžitě staženo, avšak nemalý počet hráčů jej v té době již stihlo zhlédnout. Nebo že by to byl nakonec chytrý propagační krok, díky kterému se o této situaci natolik mluvilo, že díky tomu hra získala pozornost navíc?
Street Fighter V nebyl na akci PlayStationu představen náhodou. Mezi autory a právě PlayStationem je údajně spojenectví, díky kterému hra vyjde kromě na PC pro konzoli PlayStation 4, nikoliv však už na konkurenční konzoli Xboxu One. A kdy že se konečně dočkáme vydání? Vývojáři Capcom a Dimps slibují, že vše má oficiálně vyjít již 16. února 2016. Předobjednávky již ale běží a hra vyjde na 60 euro, tedy asi 1600 Kč. Před-objednatelé navíc získají bonus v podobě exkluzivního Chun-Li bojového kostýmu.
Herní koncept je již natolik osvědčený, že zůstává téměř stejný. Znovu popadneme jednoho z bojovníků a rozdáme si to na život a na smrt v napínavém, neúprosném a nekompromisním boji. To vše za přítomnosti komb, speciálních schopností a slušného výběru z mnoha postav. Na první pohled je vylepšena i grafická stránka, která slibuje oslňující grafické efekty nové generace. To vše je postaveno na Unreal Engine 4, který i tentokrát nastartuje kreslený vzhled, jak už je u Street Fighteru dobrým zvykem.
Pokud jste se s touto herní sérií ještě příliš nesetkali, pak vám zřejmě bude vizáž bojovníků připadat dosti šílená. Pohled na ně je totiž vše, jen ne obvyklý. Nepřirozeně svalnatá ženská s velkým poprsím, dredař kterému ze zlosti vlají i svítí vlasy, metalový super-tlusťoch nebo tančící číňan, to je jen malá ochutnávka ze světa podivných vzhledů. A jelikož si hráči na tyhle bláznivé postavy již docela zvykli a také si je oblíbili, autoři se rozhodli ve hře 12 původních hrdinů ponechat. Nepřijdeme tedy o osobnosti jako je Ryu, Chun-Li, Charlie Nash nebo M. Bison. Tihle původní (staří) hrdinové přitom doznali vizuálních změn. Někteří vypadají starší a zešedivěly jim vlasy, jiným vlasy naopak narostly. A takový Birdie zase pořádně nabyl na váze.
Aby ale v nové hře bylo i něco inovativního a neokoukaného, přibydou zde čtyři zbrusu noví bojovníci. Pojďme si krátce představit. První je Necalli, inteligentní ale i divoký Azték. Následuje Rashid, vládce větru hledající nezvěstného přítele. Zajímavá je i Laura Matsuda, Brazilka a sestra veterána Seana Matsudy. V boji využívá nejen jiu-jitsu, ale i elektrický element. A naši novou fantastickou čtverku uzavírá F.A.N.G, rychlý a hbitý chlapík, který si nepřátele drží pěkně od těla a preferuje útoky z dálky. Může však i otrávit soupeře. Dalších minimálně 6 postav přitom vývojáři plánuji dodat prostřednictvím updatů již v roce 2016. Postavy bude možné získat prostřednictvím „Zenny“, tzn. měny, kterou získáme za reálné peníze a samozřejmě za „Fight money“, které naopak vyděláme klasickým hraním – tedy mlácením ostatních v krutých bitvách.
Nyní se zaměříme na bojový systém, o který v téhle herní hříčce především jde. Právě ten je mírně pozměněn, takže jestli hledáte, co pátý díl Street Fighter přinese nového, zbystřete právě nyní. Novinka je tzv. „V-Gauge“, což je ukazatel, jenž se naplňuje, když hráč dostává „na zadek“. Tímse otevírá cesta k V-Reversal, tedy unikátnímu protiútoku, jenž zastaví neustále přicházející rány a naopak soupeře uzemní vlastním útokem. V-Reversal je tedy závislý na naplnění již zmíněného V-Gauge. Možná nejmocnější schopností pak je V-Trigger, který vyčerpá celý V-Gauge a poskytne hráči slušný boost, který může obrátit průběh zápasu v náš prospěch. Ten vypadá třeba jako damage boost pro Ryovu energetickou kouli nebo přidání úderů navíc pro Chun-Liiny komba.
K dispozici bude i V-skills, tedy unikátní sklil pro každý charakter, který lze využít dle uvážení kdykoliv. Například Ryu může odrazit útok, Bison zase odrazil projektily. „Focus Attacks“ z předchůdců naopak byl odstraněn, zřejmě aby hra nebyla přespříliš přeplácaná. Opomenout nesmíme ani „Stun Meter“, který se naplňuje s přibývajícími obdrženými ranami a pokud se ukazatel zcela naplní, postava je přívalem ran zcela paralyzována. To má dle autorů popostrčit hráče k tomu, aby útočili ještě více, jakmile se ukazatel přiblíží naplnění, takže můžeme očekávat o něco ofenzivnější souboje.
Při tolika postavách a typech útoků nebude hra v žádném případě stereotypní. Aby to ale bylo ještě zajímavější, některé objekty v prostředí budou plně interaktivní. Když tak například něco vybouchne a hráč odletí přes půl mapy, nezasekne se postava najednou o nějaký sloup, který vletu potká. Nyní jsou předměty zničitelné, takže pokud slušnou rychlostí vletíme do zdi, věrohodně se rozletí na padrť. Záleží také, u kterého objektu postava zrovna zemře, protože protivník vyřídí soupeře kombem, ve kterém někdy využije nejbližší předměty. Ovládání má být přitom dosti intuitivní a veškeré dění ovládneme pomocí osmi tlačítek, ať už na počítači nebo ovladači Playstationu. Oproti nejnovějšímu Mortal Combat X, který vyšel nedávno, není Street Fighter V zdaleka tak brutální a drsný. A přestože by taková hra klidně mohla běžet čistě multiplayeru, k dispozici bude i hra pro hráče jednoho.
Street Fighter V dle prvních dojmů vypadá jako plnohodnotné pokračování bojové série, které nenavazuje pouze názvem, ale především zachováním tradičního rozhraní. Přesto se objeví některé novinky v bojovém systému a přibude i několik neznámých postav. Další vylepšení pak samozřejmě spočívá v grafickém kabátku, nových efektech a konečně pořádně zničitelném prostředí. Uvidíme, jak se vývojářům vše podaří zpracovat a zda nakonec nejsou sliby pouhé chyby.