V galaxii bude nastolen nový pořádek. Císař Palpatine vydal Rozkaz 66 a řád Jedi se tak v jediném okamžiku stal největším nepřítelem Impéria. Klonoví vojáci mají za úkol vyhladit všechny Jedie do jednoho. Cal Kestis, mladý padawan, je jeden z mála, kterému se podařilo přežít strašlivý masakr. Nová hra ze světa Hvězdných válek nám přináší příběh po konci třetí epizody. Bude se jednat o dalšího herního velikána, který se hrdě postaví vedle svých filmových bratrů podobně, jako to dokázal titul Knights of the OId Republic? Nebo skončí v tichém zapomnění jako dvoudílný Force Unleashed?
Ať už máme na vydavatele EA, který je zároveň držitelem licence na herní Hvězdné války, jakýkoli názor, musíme mu přiznat jisté zásluhy. Jednou z nich je dobrá volba vývojářského studia pro Fallen Order. O vývoj se totiž stará studio Respawn Entertainment, které má na svědomí například sérii Titanfall nebo Apex Legends. Nenechte se ale výběrem studia zmýlit, Fallen Order není multiplayerová hra. Právě naopak. A na mikrotransakce z Battlefront rovnou zapomeňte.
Jako padawan Cal Kestis, kterého budeme ovládat z pohledu třetí osoby, prozkoumáme galaxii nejen ve společnosti věrného robota BD-1, ale také po boku známých tváří z odboje. I když na první pohled vypadá tento herní zážitek jako striktně lineární putování od jedné cut-scény k další, Fallen Order toho má v rukávu schováno víc než jeden laserový meč. Stejně tak pokud očekáváte lehké souboje s nepřáteli, se kterými si vaše laserová zbraň a pár jediovských triků lehce poradí, první smrt a nahrávací okno vás trochu zaskočí.
V Respawn Entertainment poněkud přitvrdili a na první pohled jednoduchá příběhová hra, která má za cíl doplnit značku o další moneymaker, bude ve výsledku náročným počinem, ve kterém se bude často umírat. Věděli jste například, že na soubojovém systému se podílí Jason de Heras? Ten ho měl na starosti například i u třetího dílu God of War. Nepřátelé tedy budou mít tuhý kořínek, jejich rány budou smrtící a k úhybu či protiútoku budeme mít jen setiny vteřiny. S laserovým mečem budeme moci zasadit klasický slabý nebo silný útok a blokovat jím nepřátelské útoky včetně odrážení střel. Ze sil rytíře řádu Jedi využijeme přitáhnutí nebo odstrčení nepřítele na dálku, nebo zpomalení výstřelu z jeho pistole. Úhyby a úskoky jsou samozřejmostí, ale stejně jako útoky, krytí a využití síly nám odeberou část cenné výdrže.
Cal se umí nejen ohánět mečem. V rámci lineárních map bude zdolávat environmentální překážky s jediovskou grácií, ne nepodobný Nathanu Drakeovi ze série Uncharted. Jako příjemné pomrknutí za hrou Titanfall působí Calovo běhání po zdech. Jeho schopnosti lezení budeme moct využít i při bojích s impériem. Jak ukázalo gameplay video z konce června, Cal dokáže s trochou šikovnosti vylézt i na hřbet AT-AT, utkat se s protivníky v jeho útrobách a převzít nad ním kontrolu.
Je otázkou, jak velkou roli bude hrát věrný společník v podobě roztomilého robota BD-1. Snad tvůrci nepromarní šancí a vdechnou robůtkovi také umělou inteligenci, dostatečnou pro potřebu trochy kooperace. Už víme, že robotovi půjde dát příkaz v předem daných situacích, jako je například odlákání pozornosti pilotů AT-AT. Půjde ale to samé udělat kdykoli jindy během hraní? To teprve uvidíme. Ze známých postav universa je zatím potvrzený Saw Gerrera, onderonský člen Odboje, kterého jsme mohli vidět například ve filmu Rogue One. A stejně jako tam se jeho role ujal charismatický Forest Whitaker.
Za pozornost jistě stojí i nepřátelé. Ne, nevíme, jestli se utkáme se samotným Darthem Vaderem, ale boj nezůstane jen u obyčejných klonů v brnění Storm nebo Scout Trooperů, i když i ti dokážou Cala přinejmenším zdržet. Smrtícím nepřítelem může být černý Purge Trooper, který je vyzbrojen oboustrannou zbraní, která odolá i zkřížení s laserovým mečem. Na některých planetách nám půjde po krku nejen Impérium, ale také přítomná fauna. Zajímavostí je, že Calův laserový meč vzhledem k přístupnosti hry divákům od 16 let nedokáže humanoidního nepřítele rozseknout ve dví, ale v případě zvířat, jak je vidět v ukázce při boji s obrovským hmyzem, to možné je. Každý nepřítel má kromě hodnoty zdraví také určitou dávkou výdrže, která se snižuje s každým útokem či krytím a po chvilce se postupně dočerpá zpět stejně jako vám. Na většinu nepřátel tak k prolomení jejich obrany platí postupné unavení a vykrývání útoků víc než hrubá bezhlavá síla.
Zajímavým nápadem je znovuhratelnost některých map. Jak se postupně budeme prokousávat kampaní a sbírat nové zkušenosti, budeme moct v některých již prolezlých mapách navštívit místa, která nám byla při prvním průchodu nedosažitelná. Na první pohled lineární levely tak nakonec nabídnou mnohem více, než se zdá. Snad tento způsob oživování stále stejného prostředí bude působit jako příjemné prozkoumávání oblíbených míst známých z filmů, a ne jako recyklace mapy stále dokola.
Systém odemykání nových schopností je také udělaný vskutku netradičně. Změny ve stromu schopností bude možné dělat pouze na místech meditace, což jsou záchytné body na různých částech mapy. Při jejich aktivaci se ovšem na mapě znovu objeví všichni dosud poražení nepřátelé. Že to něco velmi připomíná? Ano, tvůrci se nechali inspirovat tvorbou studia From Software a tento systém vylepšení společně s vyšší laťkou obtížnosti alespoň donutí nás hráče hrou jen neprolétnout kvůli příběhu.
Star Wars Jedi: Fallen Order po dlouhé době vypadá jako velmi pěkný herní projekt z universa Hvězdných válek, který se soustředí pouze na singleplayerový zážitek. Zatímco prvotní videoukázky sklidily vcelku vlahý ohlas, postupné odkrývání herních principů odhaluje čím dál zajímavější detaily. Jak to celé dopadne, se dozvíme již 15. listopadu tohoto roku, kdy hra Star Wars Jedi: Fallen Order vychází pro PC, Playstation 4 a XBOX ONE.