Historické RTS jsou takovou speciální skupinkou, která se snaží uchvátit vaše hráčské duše. Teď mluvím o těch hodně historických, které sahají do dob, kdy ani vaše babičky nežily. Není třeba dělat moc tajností, protože již z názvu článku je patrné do jakého časového období se necháme zatáhnout. Pokud bychom to chtěli specifikovat naprosto přesně, tak hra si vybrala léta sedm set až tři sta před Kristem. Abychom se dostatečně naladili a stálo nám za to číst tento článek, slušelo by se nastínit kostru hry. Sparta bude hlavně o historických třenicích mezi hlavními soutěživci oné doby. Do rukou se nám tak postupně dostanou Sparťané, Peršané a Egypťané, kterým půjde o maličkost – získání vlivu nad co největším územím Malé Asie, Evropy či Severní Afriky. Prostě urvat si co největší kus pro sebe.
Intenzita bojů a řežba tváří v tvář, to byly hlavní důvody, proč se autoři tak moc vrátili v čase. Je to hlavně dobré pro strategie, kde je potřeba, aby se hráč zažral do boje a hra ho tak dokonale vtáhla. Potom také Sparťané měli svoje výtečné bojové strategie, nové taktické nápady a v neposlední řadě velmi silné a dobře vycvičené bojovníky. Podle slov autorů by se samozřejmě daly najít i jiné silné kultury, ale přiznávají, že oni nalezli zalíbení právě ve Sparťanech a proto se jim věnovali nejvíce. Hra nebude jen o bojování, ale také o shromažďování zdrojů a budování nových stavení, zkrátka strategie se vším všudy, ve hře budou i období, ve kterých se nebude válčit, takže autoři se snažili dotáhnout hru do co největších detailů, abyste se nenudili i v klidnějších dobách. Sparta bude propletena dobře stravitelným příběhem a vy budete obdařeni volností, díky které si můžete vybudovat stát podle vlastních tužeb a choutek.
Název hry mohl být sice jen Sparta, ale přídomek, který nakonec vidíte, je tam kvůli tomu, aby se hra nepletla s jinými strategiemi, které by mohly být zasazeny například do budoucnosti. Historicky odpovídající podmínky a vzhled jsou potom zajištěny posedlostí autorů, kteří se velmi zajímali o to, jak se v této době žilo a umíralo. Díky tomu také ve hře nebudou žádné smyšlené prvky navíc, jako například magie nebo nějaká božstva. Kdepak, je pro nás nachystán čistý vývar z oněch dob. Jak jsem již naznačoval v prvních větách tohoto preview, celkem zde budou tři strany, které budete moci dovést až k vítěznému konci. Za každou z nich je tady pro vás nachystáno okolo dvanácti misí, které jsou vzájemně provázané. Náplně jednotlivých misí budou sice lineární, nicméně vaše činy a rozhodnutí budou mít vliv na události okolo. O co půjde a za co vlastně konkrétně budete bojovat, vám bude představováno v krátkých animovaných sekvencích a také během probíhajících misí.
Jelikož je samotný herní žánr RTS už celkem věkovitou záležitostí, tak je celkem obtížné představit něco nového, neznámého vašim zrakům. To ale v žádném případě neznamená, že se autoři přestali snažit a čeká nás nějaká tuctovka. Naopak, principy a záležitosti uspořádání jednotlivých území jste již asi někde viděli. Nicméně jejich dokonalé provedení by vám mělo dát zapomenout, že to pro vás není úplně první pohled na danou záležitost. Pokud se podíváte po okolních obrázcích, uznáte to asi i sami. Ve Spartě byste si měli komplexně projít všemi problémy, které v tu dobu byly k mání. Tím mám na mysli to, že nepůjde jen o válčení a budování jednotek. Kromě toho zde budou i mírové mise, mise, kdy se budete o něco starat, diplomatické výpravy a trochu nezvykle ekonomicky laděné mise, kde budete muset zapojit vaší obchodnickou část mozku.
Pokud bychom prohlásili, že hra nebude mít žádné RPG prvky, tak bychom lhali. Naopak také ale nejde říct, že jimi hra bude oplývat. Ano, jsou zde, ale zastoupeny spíše formou jakýchsi vůdčích jednotek uprostřed řad vašich bojovníků. Zrovna tak jsou tady králové a diplomaté, kteří se vám budou zase hodit v těch neválečných misích. Vaši lidé a jejich dovednosti se potom budou lišit ruku v ruce s tím, za jakou budete hrát frakci. Někteří budou umět rychleji těžit jisté suroviny, jiní zase mají více zkušeností s námořními bitvami. Pak je zde i klasické „mám jednotky, které jiní nemají“. Určitě to nebude tak, že byste si zahráli za tři strany, kde největším rozdílem bude, že jejich představitelé na sobě budou mít jiná trička. Jednotky, které se poženou do bitev pod vaším velením, také budou zastoupeny dle toho, jakou péči budete věnovat jejich vývoji a celkově výzkumu okolo nich. Základní jednotkou pak bude obyčejný dělník. Ten se ale v případě potřeby stane univerzální jednotkou, která může vypomáhat lehké pěchotě nebo na lodích, kde dokonce může zvýšit rychlost její plavby.
Mise, které budou poslepovány dohromady příběhem, jsou také koncipovány tak, aby měly jakousi vypovídající hodnotu, co se historie týká. Ve hře si prožijete opravdové bitvy, které jsou zaznamenány a největší radost uděláte autorům tím, že se do hry ponoříte natolik, až vás samotné bude zajímat, co se asi bude dít dál. Takto velká hra si samozřejmě žádá svou multiplayerovou část a také ji dostane. Měla by zde být pro dva až osm hráčů a budou pro ni navrženy speciální mapy. Srdce, které autoři vložili do této hry je Ancienit Wars Engine, jenž si autoři sami napsali a vyladili dle svých potřeb. Autoři se hodně věnovali nejenom grafické stránce hry, která bude hodně vydařená, ale zajímali se také o to, jak věci fungují. Díky tomu bude katapult opravdu fungovat jak má, bude bortit zdi podle fyzikálních pravidel a pokud někdo bude stát poblíž, tak ho to samozřejmě zraní nebo zabije. Další dobrou zprávou je potom hardwarová krvelačnost této hry. K tomu jen to, že by měla bez problémů běhat na současných konfiguracích, plus se ještě snaží vyladit hru pro straší stroje.
Válečníky, které budete ve hře ovládat, je možné posadit na koně a nebo dokonce rozmístit na vozíky (samozřejmě né ty invalidní :). Ohromné boje a hojná účast na bojištích je zde potom prezentována početným zastoupením armád, kde jednotky mohou dosáhnout až počtu pět tisíc na jednu bitvu, což opravdu není málo. Další bezva věcí, která sice není zase až tak důležitá, avšak ukazuje na plusy této hry, je fakt, že když vám bude hořet nějaká budova a vedle ní v dostatečně blízkosti (či nedostatečné vzdálenosti) bude druhá, oheň jednoduše přeskočí na tu vedlejší. Tento propracovaný engine dohromady s příběhem hry je již skoro dokonale vyladěn, můžeme tedy očekávat vydání této hry již Q4 tohoto roku. Pakliže dumáte, co že ještě budou za úpravy, tak onen zbývající čas je vyhrazen na vybalancování všech misí. Další lahůdkou této hry je množnost nejenom umísťovat své lučistníky do věží, ale také možnost navelet své jednotky na hradby, kde budou mít patřičné bonusy. Toto rozhodnutí padlo zase hlavně díky historii. Autoři se vzhlédli ve scénkách z Tróje. Může se to zdát jako nepatrný bonbónek, ale pravda je taková, že bylo celkem složité takovou věc naprogramovat.
Ono hlavní problém byl pak v tom, když máte malou zeď a časem k ní přistavíte další nebo je dokonce překřížíte. No a dopilovat to tak, aby na nich jednotky běhaly tak jak mají, prý nebylo nic snadného. Stejně tak bylo asi nic moc ladit jednotky na bojišti. Představte si, že zrovna probíhá nějaká větší bitva a vy tam máte padesát až sto jednotek na obrazovce. Nic jednoduchého na výběr těch, kterým chcete dát rozkazy. Proto se autoři rozhodli ve hře nastolit systém, díky kterému budete mít tyto jednotky rozřazené do skupinek a budou se tak dělit na lehké, střední a těžké. Scénka s hořícími domky měla tak mimo jiné posloužit pro prezentaci enginu, který se zabývá i takovými věcmi jako je oheň a vítr. Jinou věcí, na kterou byste si během hraní měli dávat pozor, je jídlo pro vaše lidi. Ve hře není omezen počet jednotek, ale je to zde kulišácky vyřešeno potřebou jíst. Nebo takhle, jednotky krmit nemusíte, ale ony pak budou slabší a méně výkonní, tudíž o ně brzy přijdete.
Zbraně a zbroje, které ve hře budou, máte možnost si volit. Dále je zde krom zmíněného ještě to, že hra má implementován denní a noční cyklus. Osobně této hře moc nezávidím, protože se bude muset probít do odvětví, které je již celkem profláklé. Na druhou stranu tato hra nabídne kromě pěkného grafického prostředí také spoustu nových věcí, které jsme ještě neměli možnost nikde jinde vyzkoušet. Podle slov autorů bychom zde měli najít novou a vzrušující hratelnost, kde si budeme moci vyzkoušet neotřelé strategické postupy a taktické manévry. No, uvidíme na podzim.
to chci
Taky mě napadlo.. Kdy výjde Banik - Future Wars?
husty no ...ale tohle asi fotbal neni :D...
vypada to fakt huste ze by neco lepsiho a nahrazka AoEIII??? (tedy nez vyjde dalsi)....proste chtel bych toooo :)
po absolutním propadáku Age of Mythology konečně hezky vypadající strategie :))
mluvil jsem o strategiích ze starověku, samozřejmě
hral jsem ale nic moc je to doscela blbustkka
snad to nesklame =((
..jen méně bloom efektu.. už je fakt všude..
Podobnost barev i tvarů s logem Gameparku a vzorku pod strechou budoovy ciste nahodna :D https://www.gamepark.cz/Screenshot.asp?idO=47053
podobnost mozna v barvach , ale v nicem jinem ne :P
a co takle tvaar? kdyz si odmyslis ty 2 maly carky zarkouceny( pac jde o spiralu) tak je ot jasny G...a v tech barvach( na mym monitoru temer totozny) je to jasny logo Gparku :)
pls nevite kde ji mam stahnou tuhle tu hru pls na pis te m celej odkaz dikys