Kořeny herní série Sniper Elite sahají až do roku 2005, kdy vyšel první díl. Ten vytvořilo vývojářské studio Rebellion Developments se sídlem v Anglii. Toto studio je obzvláště zkušené a stojí za každým dílem i DLC této herní série. A není divu, první tři díly se jim totiž vcelku povedly. Nejoblíbenější však byla zřejmě jednička a tak se bude čtyřka snažit získat slávu a reputaci zpět.
Pokud sérii Sniper Elite ještě neznáte, pak vězte, že jde o akční stealth akci z pohledu třetí osoby, která klade důraz na odstřelování soupeřů z bezpečné vzdálenosti. Čím se tahle hra proslavila je zřejmě zpomalení času při sledování letící kulky a to včetně zabití nepřítele, kdy vidíme, jak kulka drtí kosti i vnitřnosti. Přes svou brutalitu to nakonec vypadá opravdu dobře.
Čtvrtý díl zatím nevypadá, že by hodlal hru nějak více měnit. Samozřejmě však doznala mnohých vylepšení grafika, zvláště pak krásné světelné efekty (např. paprsky slunce). Nicméně koncept jako takový zůstal zachován. Otázkou tak je, zda hráči znalí předchozích dílů nebudou již stále se opakujícím mechanismem znuděni. Uvidíme.
Co však uvidíme určitě, je poloostrov. Ano, již v úvodu jsme prozradili, že tentokrát se podíváme do krásné Itálie a to v roce 1943, kdy probíhá druhá světová válka. Nás konkrétně bude zajímat boj mezi italským odbojem a fašisty. Samozřejmě budeme na straně odboje, ale v terénu pak budeme coby tajný agent s ještě tajnější misí, v podstatě sami. Podíváme se jak do tradičních italských městeček, tak na celou řadu jiných nezapomenutelných míst Itálie. Zvětší se i herní mapy. Oproti třetímu dílu mají být zdejší mapy mnohonásobně větší. Vývojáři se chlubí, že prostředí se bude měnit více, než kdy jindy, což vždycky oddálí stereotypnost, která právě u této hry hrozí.
Sniper Elite 4 bezprostředně navazuje na události třetího dílu, kdy jsme bojovali v Severní Africe.
Tentokrát se přesuneme o něco severněji, tedy do Itálie, ale i tentokrát se staneme špičkovým odstřelovačem jménem Karl Fairburne. Vzhledem k tomu, že se vydáme na různé mise sami (případně s jedním dalším hráčem v co-opu), je jasné, že budeme muset využívat zejména výhod stealth taktiky.
Plíživý styl je tak na denním pořádku i tentokrát. Před započetím akce je zapotřebí pořádně si prohlédnout cíl a vymyslet taktiku. Dle vývojářů je v této fázi klíčové využití dalekohledu, který automaticky označí nepřátele, takže následně vidíme jejich lokaci a minimalizujeme šanci, že nás překvapí a odhalí. Většina vojáků totiž při hlídkování pochoduje a při vběhnutí do tábora je místy problém neustále hlídat všechny možné strany. Dalekohledem zároveň vidíme mnohem širší záběr, než při využití pouhého zaměřovače odstřelovačky.
Pro zpestření však občas nastanou také situace, kdy jsme odhaleni a musíme vytáhnout samopal, granáty či jiné zbraně pro přímý boj, abychom se vůbec ubránili. Na jednom z videí jsme například mohli vidět, jak si hráč prohlíží nedaleký tábor dalekohledem z vyvýšené cesty, při čemž kolem něj začal projíždět nepřátelský náklaďák. Zkušený hráč se zachránil jen včasnou střelbou do nádrže s palivem, díky čemuž náklaďák okamžitě explodoval.
K dispozici bude i tentokrát slušný arzenál zbraní a možností, jak se vypořádat s přesilou, je tak ohromné množství. Záleží tedy jen na našem rozhodnutí, zda budeme všechny nepřátele postupně odstřelovat z dostatečné vzdálenosti, či nenápadně pronikneme do tábora a budeme soupeře likvidovat pistolkou s tlumičem či rovnou nožem. Mrtvoly nepřátel lze samozřejmě popadnout a odnášet na jiná místa, ať už za účelem schování je či naopak pro odlákání pozornosti. Pro doplnění zásob se ony zneškodněné nepřátele či různé dřevěné bedny hodí prohledávat.
K boji lze hojně využívat okolí. Nemusíme střílet jen přímo do nepřátel. Pokud se například na dřevěné plošině usazené na stromě nepřítel schovává a nejde přesně odstřelit, můžeme střelit do kusu dřeva, jež plošinu podpírá. Když se pak hlídce rozsype podlaha a sletí ze stromu, máme konečně prostor pro další postup. Využít jde logicky také výbušných barelů či již zmíněných nádrží u vozidel. Coby to však bylo za stealth akci, kdybychom nemohli nastražit miny či jiné pasti. Po nastražení můžeme odejít a jakmile past spustí nepřítel, hra nám nabídne pohled na explozi jež nepřítele roztrhá. Máme tak neustálý, až nerealistický přehled.
Ve hře místy nastanou i napínavé momenty, jako když po vyhlášení poplachu likvidujeme jednoho nepřítele po druhém a soupeřům začíná být jasné, že nás nezvládnou. V takové chvíli vytasí rádio a začnou volat posily. Hra nám „volajícího“ ukáže a musíme ho do určitého času zlikvidovat, jinak stihne ohlásit situaci a nás zasype značná přesila. I my však máme určitou podporu. Můžeme například vystřelit světlici na místo, kam za chvíli cíleně dopadnou bomby. Dále nám v kampani může pomoct kamarád v co-opu, ale vývojáři připravili i řadu multiplayerových módů.
Nechybí ani chlouba hry – záběry na zpomalenou střelu, jež drtí nepřátelské tělo. Užijeme si však také pohled na různá komba a zakončení s melee zbraněmi. Ani u těch totiž obvykle nechybí zobrazení kostí či vnitřností a jejich destrukce následkem například bodnutí nožem či pouhou ránou pěstí. Zakončení jsou však natolik propracována, až připomínají výtečná zakončení z Assassin’s Creed.
Sniper Elite 4 ještě ani zdaleka nevyšel a již se na oficiálních stránkách zde chlubí celou řadou pěkných ocenění. Hra měla původně vyjít ještě letos. Jak už to ale bývá, vydání bylo odloženo a to až na 14. únor 2017, kdy hra dorazí na Windows, PlayStation 4 a Xbox One. Vývojáři slibují, že na obou konzolích bude zajištěno rozlišení 1080p. Předobjednat hru lze již nyní. Za odměnu dostanete zdarma DLC s názvem Target: Führer i speciální skiny.