Třebas to sami znáte, možná jste o tom někde četli a nebo to pro vás právě teď bude novinka. Hry, které vyvíjí Microsoft, jsou většinou velmi dobře medializované a to samozřejmě dopomáhá k jejich prodejnosti. Hra Shadowrun byla až doposud v tomto ohledu černou ovcí. Nikdo se o ní moc nezajímal, žádný novinář po ní neštěkl. Nastal tedy čas, podívat se na tuto hru trochu více zblízka, protože její mrtvolné období již skončilo a svět se o ni začíná pomalu zajímat. Jestli vám vrtá hlavou, že ten název odněkud znáte, tak je to klidně možné, protože předlouhou pro tento herní počin je hra papírová. Originální kousek byl vytvořen již v roce 1989 společností FASA. Ti mají na svědomí i takové věci jako svět Battletechu a Crimson Skies. Shadowrun byl v původní verzi o tom, že v roce 2011 se změní podstata našeho bytí a vrátíme se do dob, kdy zemi ovládala magie a byla planá postav, které známe pouze z pána prstenů a jemu podobných.
Zkrátka všichni se promění v to, čím uvnitř své duše opravdu jsou. A jak jsou tak všichni podobní trpaslíkům, elfům, orkům a jiným, přetrvává současně s těmito novými okolnostmi i svět starý. Jde tedy o mix technologicky vyspělého světa a kouzel. Pokud se vám to pro počítačovou hru moc nezdá, nemusíte se bát, protože nakonec se z původního RPG vyvinula akce z pohledu osoby první. Pokud se ještě chvilku budeme šťourat v nedávné minulosti, tak zjistíme, že FASA byla koupena Microsoftem, právě za účelem přivlastnění si jejích výtečných produktů. Ostatně i Shadowrun je celkem starý projekt, který byl zprvu zamítnut pro PC jako nezajímavý a neprodejný. Časy se mění a tak zatímco papírová verze hry žije stále dál, akorát pod jinou společností, tak Shadowrun pro PC a Xbox 360 dostává svou druhou šanci. Ono bude vlastně úplně jedno, jakou platformu máte doma vy, jelikož hra bude podporovat plánovaný systém Live Anywhere, což je záležitost, která vám dovolí hrát dohromady se všemi hráči a nezáleží na tom, jestli mát verzi pro PC nebo Box.
Jako podklad, který se vám bude neustále připomínat skrze celou hru, je zvolen příběh, v němž je rok 2011 dvacet let starou záležitostí. Za tu dobu se stihla planeta rozdělit na dvě skupiny. První z nich patří ke korporaci RNA Global a tou druhou je potom hnutí odporu Lineage. Dvě frakce, dva protichůdné názory, co z toho as tak může vzniknout? Ano, konflikt. K tomu si přidejte objevení starověkého zigguratu, který je zdrojem ohromné magické síly a je vám jasné, o co se zde bude bojovat a válčit. Pokud si na příběhy moc nepotrpíte, nevadí, je to zde totiž stejný systém jako v Tribes. Tam byl také celkem zajímavý příběh, ale pro vlastní hraní hry jste ho v podstatě nepotřebovali. Velmi dobrou zprávou je, že i přes přirovnání k nějakým jiným hrám s nimi nebude mít tento kousek pranic společného a je svým herním stylem unikátem na současné herní scéně. Samozřejmě pokud byste se v tom chtěli hodně šťourat, tak byste v základech našli podobnost s tituly ve kterých se běhá a střílí, ale to je celkem logické. Větší rozdíly již ale najdeme o kousek dále, kdy první z nich je, jak hra nakládá s výběrem postav.
Nebudou zde rozdílná povolání, ale na druhou stranu se dočkáme výběru ras. To neznamená, že jedni budou hrát za bílé a druzí za černé, ale můžete volit z lidské rasy, která je takovou naší věčnou klasikou, rasy elfů nebo pomalých, ale velmi silných trollů. Poslední nezmíněnou možností jsou pak dwarfové, což jsou tvrdí chlápci, ale to hráčům her a čtenářům knih s podobnou tématikou nemusím dopodrobna opisovat. Všechny tyto čtyři varianty jsou pro vás hratelné za obě dvě strany, tedy jak RNA, tak i Lineage. Klasickou záležitostí je potom rozdělení slabin a silných stránek mezi jednotlivé rasy. Elfové jsou bytosti s magicky nejvyššími předpoklady, ale zase naproti tomu dwarfové mají tu krásnou vlastnost, že umí sosat magii od ostatních. Trollové jsou po zásahu střelou ještě více odolní než předtím, což je velmi zajímavé, ale zapomeňte na to, že do sebe necháte střílet tak dlouho, dokud nebudete nesmrtelní, samozřejmě je zde nějaký limit. Všechny postavy budou mít jakési základní magické schopnosti, ve hře zvané essence, které jim dávají možnost vyvolávat kouzla.
Pokud vás svrbí ruce při pomyšlení, jak si je budete mnout, až jednou z nich budete metat firebally a druhou to kosit z automatu, tak vás nerad zklamu, ale tak to nebude. Kouzla zde nejsou primárně jako útočná zbraň. Lepší využití pro ně najdete coby obranné a podpůrné prostředky. Nevěšte hlavu, není to taková nuda, jak by se mohlo zdát na první pohled. Věci jako je generování stromu života – ze kterého se mohou poléčit všichni kdo se namanou nebo proměna vaší postavy v oblak dýmu, do které se hodně špatně střílí, teleportace a nebo shazování nepřátel pomocí vzdušných vírů se ukážou nejenom jako zábavné, ale dokonce někdy i nutné. Masakrovací stránku hry budou zajišťovat zbraně. Tady se žádná revoluce asi už vymyslet nedá, budou na vás čekat klasické zbraně plnohodnotné škály. Znáte to, pistolí to začíná, pokračuje přes automaty, granátomety a raketomety. Ono se občas i objeví hra, které si snaží vymyslet své netradiční kosmické zbraně, ale přiznejme si, kolika hrám se to povedlo tak, že to nebyl trapas?
Asi nejméně obvyklou nabídkou v této hře pro vás bude glider, což je nějaká věc, která létá okolo a solí do vás malé dávky a druhou netradiční věcičkou pak enhanced vision. To že se jedná o nějaké speciální vidění vás asi napadlo, ale jen pro upřesnění – jedná se o možnost vidět skrze zdi. Asi se shodneme, že podobné věci jako je teleportace skrze zdi, či nazírání skrze ně se spíše podobá cheatování v ostatních hrách. Inu, tady je to myšleno jako jedna z věcí, kterou se bude tato hra odlišovat od ostatních. Tato podivnost nás ale vůbec nemusí trápit, jelikož bude bohatě vyvážena ostatními super věcmi. Jednou z nich jsou vaše schopnosti, které budete mít jak magické, tak technologické. Díky nim a také tomu, jak je budete umět ovládat se budete lišit od těch ostatních a v lecčems budete mít navrch. Teleport skrze zdi se bude například hodit na hodně skryté lokality, do kterých se jinak nedostanete, jinou nabídkou je oživení ostatních kolegů, kteří si nedávali pozor a jsou nyní mrtví. Nabídka zdaleka nekončí a dalším příkladem je například znemožnění používat magii těm ostatním.
Už to zase tak jako klon CSka nevypadá, že. FASA dokonce plánuje vydání série tutoriálů, ve kterých byste se měli naučit všem fíglům, které hra umožňuje. Další specialitkou v této hře jsou její levely. Nejedná se o rozlohu, ale především o to, že jsou opravdu víceúrovňové. To znamená, že všechny budovy půjdou využívat od jejich suterénních pater až po ty nejvyšší. Kolik celkem bude map se zatím neví, ale maximální počet hráčů na jednu mapu se uvádí šestnáct. Hratelnost samotná bude pekelně rychlou záležitostí. Strana, která potom vyhraje kolo bude mít samozřejmě daleko více peněz a za ty je možné si logicky nakoupit více věciček a získat přístup k dalším kouzlům. Samotná klání budou buď proti samým živým lidem, nebo se do hry samozřejmě mohou zapojit Boti. Další otázky jsou okolo zmiňovaného systému Live Anywhere, který umožňuje mix obou platforem. Nebudou mít lidé s klávesnicí a myší výhodu? Nebudou moci cheatovat, což na konzoli zase tak lehké není? Údajně ne, tyto věci by měly být ošetřeny, ale samozřejmě se to ukáže až nějaký čas po vydání hry.
Oproti tradičnímu zakončení preview se rozloučíme spíše otevřeným koncem. Těmi věcmi o kterých se zatím moc neví, ale vůbec by zde nebyly špatné jsou samozřejmě možnosti modifikování hry a nebo stahování updatů v podobě nových věcí do hry. K těmto otázkám se však Microsoft nevyjadřuje. Graficky je hra stále na své dlouhé cestě, i když už nyní vypadá velmi slušně. Datum vydání ze mě také nedostanete a už vůbec ne na jaké sestavě to ještě bude hratelné. No, aspoň kousek – hra bude vydána roku 2007 a určitě se již nyní můžeme těšit.
nevypadá špatně :]
...už podlě něj to vypadá hustě. No za pár měsíců si to zahraju na živo tak uvidíme:)
moc mi to jako Shadowrun nepřipadá. Kde je Matrix? Kde je možnost přechodu mágů do jiné dimenze a stopování kouzel v ní? A též útoku z této sféry? Co esence? A další. Co dálkové ovládání vozidel - všech druhů.
A co hratelnost multiplayeru? Nemuzes narvat do multi hry prehnane moc prvku jinak bude nehratelna. Uz samo o sobe co ten projekt obsahuje bude rekl bych dost slozite na ovladani.
Konecne poradny screeny :)
Myslim ze od puvodniho shadowrunu se odchylili uz tim, ze z toho udelali akcni hru. Melo to byt propracovane RPG a klidne by tam vsechny ty prvky mohli zaradit.... Skoda
A to, ze to nebude preplacane, je jenom dobre. Hry pro PC by se mely delat hlavne s ohledem na hratelnost. Budu rad, az si ji vyzkousim. Zatim me to nadchlo, pozdeji budu moct i soudit.
joojooo moje slova :D jen prihodim do kotle... Tesim se az v SR dam MecMajkovi na zadek ;)
zahimavy napad doufam že tu uvidime aji recenzi
hlavně aby to nebylo za hru litr a za novej hardware 10 litrů .. :P
no vypada to zajimave ... jakoz i to, ze nove originalne zpracovane hry v posledni dobe hodne postradam ... projekt vypada zajimave a hlavne at se drzi MP...
Trosku me to pripomina Unreal Tournament .....
tak takovou hru sem schanel :D je to trochu podobne Gunz, ale toto bude lepsi :) musim si hlidat datum vydani :)))
vypadá to dobře , mno uvidime :)
btw: to pridavani videi z youtube byl skvelej napad :)
Podle mně by to měla být hodně dobrá hra ve stylu Counter Strike což už bych řekl zaručuje kvalitu a co se týče těch kouzel přijde mi že to hodně omezí Cheatování jako bylo např. v CSku wallhack tak tady by dá se říct cheaty jsou nabídnuty všem což vypadá vskutku zajímavě a řekl bych že až to vyjde tak hraní Cska se hodně omezí :)
Kdo nezna podstatu Shadowrunu prijde mu to jen jako hra.... sam Shadowrun skryva neskutecne moznosti, ktere se bohuzel do balicku jedne hry podle me neddaji nacpat. Mozna ze se hra povede, ale rozhodne nebude moc podobna klasickemu Shadowrunu jak ho nekteri znaji.
hruba hra hned co vijde si ji nekde sezenu :)
Jak si někdo může dovolit dát primitivní střílečce dát název Shadowrun ? Proč tomu nedají název Přiblblá střílečka díl 52 ??? Většině hráčů stříleček ani netuší co Shadowrun je, takže je zbytečné tohle jméno používat. Pokud by nějaká firma dokázala udělat hru ve stylu Shadowrun, tak by to byla pecka, ale bylo by to hodně náročné. Asi by to muselo být podobné jako multák City of Heroes.