Pokud bychom neměli žádnou zkušenost se hrami od studia From Software, nejspíš by nám jejich nová hra Sekiro: Shadows Die Twice na první pohled připomínala Tenchu – hru pro první Playstation, kde se v roli nindži se svou katanou a hákem prosekáváme feudálním Japonskem v šestnáctém století.
Jenže RPG hry od From Software nikdy nebyly o jednoduchém průchodu a ani Sekiro nebude výjimkou. Smrt v jejich hrách je všudypřítomným prvkem a každé úmrtí znamená určitý posun v učení se principů boje s jednotlivými protivníky. Jen s největším sebezapřením a metodickým průchodem tak jde v těchto hrách postupovat krůček po krůčku a objevený checkpoint nebo otevření zkratky vyvolává vlnu nadšení. Jak málo stačí k hráčovu štěstí! Bude Sekiro tak moc rozdílný od předchozích her tohoto studia, které má na svědomí nervy drásající trilogii Dark Souls nebo hororovou exkluzivitu pro čtvrtý Playstation s názvem Bloodborne? To si povíme v dnešním preview.
Ocitneme se v období Sengoku, tedy přibližně v šestnáctém století, kdy Japonsko bylo téměř v nepřetržité válce, trpělo hladomorem a přírodními katastrofami. Náš hlavní hrdina je mistrem nindžucu a strážcem mladého lorda. Jeho budoucnost ve službách vrchnosti zkrátka vypadá nadmíru slibně. Tedy až do dne, kdy je jeho chráněnec unesen a náš nindža končí v tratolišti krve bez levé ruky. Svázán nezlomitelným slibem chránit mladého lorda se ale vrací z posmrtného života s novou rukou tvořenou převážně z kostí, aby našel únosce a v lepším případě zachránil mladého lorda, v horším jej rovnou pomstil.
Jak úvod napovídá, cesta to bude dlouhá, krvavá a lemována mrtvými těly nepřátel nejen z řad lidí, ale také nadpřirozených sil. Bojovat budeme s mrštnými nindži, silnými samuraji, dokonce s jezdci na koních, ale také třeba se zlými obry nebo bájnými tvory. Zatímco v ostatních hrách od From Software je příběh vyprávěn v náznacích, v Sekiro má být vyprávění přímočařejší a běžnému hráči více přístupné. Jestli za to může poprvé nemožnost vytvoření vlastního hrdiny a využití pouze jedné fixní postavy, nebo tlak nového vydavatele Activisionu pro otevření žánru i nováčkům, se můžeme jen domýšlet.
Hlavní hrdina je nindža. Díky svým dovednostem se dokáže plížit ve stínech, vysoké trávě či obejít a překvapit své nepřátele z vrchu. Obecně lze říci, že Sekiro bude mnohem vertikálněji pojatá než předchozí hry z dílny From Software. Zapomeňme na žebříky a skok pouze zakončený kotoulem. Náš nindža umí nejen velmi dobře skákat, ale svou protézu používá i jako vystřelovací hák. Tak se dokáže dostat do míst, kam se ani někteří naši nepřátelé nedostanou. Hře to tak dodává punc stealth stylu.
Náš hrdina bude mít možnost se vyvíjet ve třech základních dovednostech a to v nindža stylu, zacházení s mečem a s protetickou rukou. A čím budeme strom schopností našeho nindži rozšiřovat, tím lépe dokážeme využít prostředí kolem nás k nepozorovanému obcházení nepřítele. Doslova ruku v ruce s nindža stylem jde i druhá vývojová větev, která se soustředí pouze na protézu. Ta hraje primární místo ve vertikálním pohybu po světe díky vystřelovacímu háku a jistě to není jediná věc, kterou půjde v dané větvi vylepšovat. Třetí vývojová větev se týká boje. Sekiro nesází pouze na slabý a těžký útok, vykrytí a úhyb. Otevíráním dalších kolonek na větvi boje s mečem se budeme učit nová komba, posilovat stávající a kombinovat schopnosti nindži a protézy ve svůj prospěch.
Tichý průchod a využití vystřelovacího háku není dobré jen k dostání se nepříteli do zad. Každý souboj je jedinečný a i když na otevřeném plácku před sebou vidíme jediného nepřítele s trapně krátkou katanou, může se jednat o past. Co když se v trávě opodál skrývá několik vojáků a čekají, až se chytíme na jejich vějičku, zatímco na střechách jim kryjí záda další dva lučištníci připravení na útok z vrchu? Není tedy lepší se pomocí háku dostat k nepřátelům na střeše a po jejich tichém odstranění se spustit za jejich kolegy do vysoké trávy, chvíli je poslouchat a poté potichu nechat prořídnout jejich řady, než se pustit do otevřeného boje? Uměni nindži je právě také o poslechu. Často v útržcích rozhovorů zaslechneme důležité rady pro další postup, stejně jako nám přiblíží příběhové pozadí.
I boj bude trochu jiný. Zatímco v Dark Souls je útok střídán krytím, Bloodborne sází na úhyby a kotouly, Sekiro jde jiným směrem a má donutit nováčky i zkušené hráče opět si tvrdě zvykat. Zapomeňme na úhyby či úniky před útoky. Naopak soupeřův útok v Sekiro je jediný okamžik, kdy vychází z krytu a je tedy šance jej udeřit krátkým rychlým útokem, než dopadne ten jeho. Opět to připomíná speciální útok, který šel použít v Bloodborne, pokud jsme nepřítele zasáhli palnou zbraní těsně před jeho útokem. Při perfektním načasování tak zůstal nepřítel odkrytý po zdrcující útok, který ve většině případů znamenal jistou smrt. V opačném případě jsme po nepříteli sice vystřelili, ale zůstali nekrytí proti jeho útoku a dostali tak tvrdou ránu sami. Podobný systém nás tak v Sekiro bude nutit studovat pohyby a útoky každého protivníka a mezi běžnými ranami zařazovat přesně načasované přerušení některého z jeho výpadů.
Systém duší z Dark Souls v Sekiro nečekejte. Trest v podobě jejich ztráty v případě smrti zde tedy není. Jakým způsobem tedy budeme potrestáni v případě nezdaru? O tom tvůrci zarytě mlčí, i když přitakávají, že každá smrt bude mít své negativní následky. Navíc, jak název hry napovídá, lze při smrti zkusit své štěstí znovu a oživit se ještě jednou na stejném místě, i kdyby to mělo být uprostřed boje s bossem. I tato možnost bude mít svou daň, ale stále je zatím tajemstvím, jak velká daň to bude.
Z poražených nepřátel získáme dvě měny – zlaťáky a zkušenostní body. Ani jeden z těchto atributů již smrtí neztratíme. Po nasbírání dostatečného počtu bodů budeme muset nalézt místo zvané Sculptor´s Idols, které plní stejnou úlohu checkpointu jako ohniště v Dark Souls, a zde body vyměnit za odemknutí nových vylepšení.
Systém lékárniček zůstává podobný jako v Dark Souls, tedy jejich omezený počet se automaticky naplňuje každou smrtí nebo navštíveným checkpointem. Stejně tak se na svých místech s každou návštěvou Sculptor´s Idols opět objeví všichni protivníci vyjma bossů. Oproti předchozím hrám od From Software, kde nikdy nechyběl multiplayer, v Sekiro žádné online prvky očekávat nemůžeme. Tentokrát jsme na to sami.
Sekiro: Shadows Die Twice vychází 22. března pro PC, Playstation 4 a XBOX ONE. Pro milovníky žánru hardcore her, kterému From Software kraluje, se jedná o povinnost. I tak má být přístupný nováčkům, kteří s častým umíráním ve hrách nemají dostatek zkušeností. Dokáže být Sekiro výzvou pro oba tábory? To uvidíme už za necelé dva měsíce.