Měla to být jedna z nejmonumentálnějších akčních her všech dob. A to už dávno. Jenže na Ukrajině, kde sídlí vývojářské studio GSC GameWorld, se zase něco šeredně zvrtlo. Plány se rozešly s realitou takovým způsobem, že si hra velkohubými prohlášeními svých tvůrců a nereálnými termíny vydání vysloužila nelichotivé porovnávání s přeborníkem této disciplíny – Duke Nukem Forever. Mnozí odborníci došli k názoru, že by autoři udělali nejlépe, kdyby celého Stalkera zabalili a zaměřili své síly jiným směrem. Jenže publisher THQ už do projektu nalil až příliš mnoho milionů dolarů na to, aby se mu vůbec nic nevrátilo. Ke všemu je Stalker pořád dost silná značka a nemálo hráčů od něj čeká div ne zázraky. Mnohé prvky hry jsou už notoricky známé, takže je budeme replikovat jen v minimální míře a spíše se zaměříme na, po dlouhé době nové informace, jež vybraní novináři načerpali na stylovém mítinku přímo v Černobylu.
První černobylský výbuch z 26. dubna 1986 je jednou z nejtragičtějších kapitol novodobé historie lidstva. A z důvodu komunistické propagandy, v tomto případně nastavené na tutlavý modus, také jednou z nejtajemnějších a co si budeme povídat, pro nezúčastněné i z nejatraktivnějších. Už v tomto bodě tak Stalker budí zasloužený zájem, protože GSC GameWorld, tak trochu v tradici kultovních bratří Strugackých, navazuje na katastrofu a nabízí lákavé alternativní prolnutí minulosti s budoucností. Přesně o dvacet let později totiž okolí elektrárny oslňuje další výbuch obřího rozsahu. Černobyl se evidentně stává obětí prapodivných pokusů takřka mystického původu. V naprosto vylidněném a apokalypticky působícím okolí se tvoří tzv. Zóna – výběh pro vojáky, výzkumníky a také Stalkery, kteří se nebojí neustálých výbuchů, jež zamořenou oblast rozšiřují, ani fyzikálních anomálií, v jejichž tenatech není těžké skonat, a vydávají se na zištné výpravy s jediným cílem – nahrabat si pro sebe co možná nejvíce cenných artefaktů. Hráč bude pochopitelně jedním z nich.
Zřejmě nejzásadnější událostí, jež se ve spojení se Stalkerem v posledních dnech objevila, je upřesněný datum vydání. Ten byl pevně stanoven na březen příštího roku, což už je za humny. Určitě si teď klepete na čelo, proč byste zrovna tomuto termínu měli věřit. My jsme trochu popřemýšleli a došli k závěru, že THQ už si musí být naprosto jisté vydáním, jinak by se trapasu s dalším odložením raději vyvarovalo. Navíc už jde evidentně o krátkodobé plánování – tři měsíce dopředu už se odhaduje přeci jen mnohem lépe, než s prakticky nenapsaným programovým kódem. Navíc se spoléháme na dojmy zahraničních novinářů, kteří si měli možnost hru zahrát v relativně hotové podobě, ačkoliv pořád ještě byla patrná nutnost doladění určitých aspektů. A k tomu je právě dostatek prostoru v prvním čtvrtletí nadcházejícího roku. Zároveň je ale nutno dodat, že hra by zřejmě nikdy nevyšla, nebýt profesionálních producentů THQ, již se na Ukrajinu osobně vypravili a postarali se o svižné dokončení. Nikoliv na úkor kvality, nýbrž díky notně seškrtanému seznamu ambiciózních a, jak se ukázalo, i dosti nereálných slibů. Přesto se však prý podařilo uchovat původní premisu v podobě otevřeného světa, nelineárního příběhu s několika zakončeními a především hutnou atmosféru.
Tvůrci staví prezentaci „přetvořeného“ Stalkera především na hodně sympatickém systému A-Life, který se, zjednodušeně řečeno, stará o veškeré živé organizmy v Zóně. Spočívá v kombinaci léta pilované umělé inteligence, propracovaných vztahů mezi jednotlivými frakcemi i monstry, přičemž je doplněn ještě o dodatečné algoritmy. Pravda, nejde o zcela autonomní simulaci života a dají se zde po čase vypozorovat nejrůznější nadefinované vztahy, ovšem i tak A-Life mezi akčními hrami těžko hledá sobě rovného. Abyste získali jakýs takýs obrázek o tom, jak se kdo a co chová, museli byste pozorováním trávit možná až desítky hodin a tím se nikdo zdržovat nebude. Podstatné je, že to funguje, což dokládají svědectví prezentaci přítomných novinářů. Představte si třeba situaci, kdy v zájmu získání cenného artefaktu vystřílíte celý tovární komplex. Zbavíte ho tak vojáků, kteří zde sídlili a toto území jim patřilo. Myslet si, že fabrika zůstane opuštěná natrvalo by bylo hodně bláhové. Pokud sem po několika hodinách znovu zavítáte, s největší pravděpodobností opět uvidíte život. Ať už se sem vrátili vojáci, překupníci, nebo do oblasti migrovala nebezpečná monstra. Těžko říct, hra se zachová v závislosti na nejrůznějších podnětech pokaždé jinak. Může se klidně stát, že na vystříleném místě potkáte spřátelené tábory, jež vám dokonce zadají nějaký ten úkol, ke kterému byste se za jiných okolností vůbec nedostali. Jistě vám je dostatečně jasné, že zde tvůrci brnkají na strunu znovuhratelnosti, která má být, se svými sedmi různými zakončeními, značná.
A-Life se však nestará jen o globální stránku věci, ale je zodpovědný i za chování jednotlivců – ať už jde o různé NPC postavy, nebo nepřátele. Kupříkladu zmutovaná zvířata se mají chovat dosti nevypočítavě. Nikdy nevíte, zda mají hlad a zaútočí, případně zda si vás vůbec nebudou všímat. Pokud jsou navíc osamělá a vy je vystrašíte, začnou reálně utíkat pryč. Přesto se účastníci zájezdů na Ukrajinu shodují, že umělá inteligence protivníků v boji zatím není úplně na špici tak, jak ji prezentoval třeba Far Cry či F.E.A.R. Je sice solidní, ale kdovíjak nepřekvapí. Uvidíme, jak dopadne do plné verze.
Ještě o fous víc zklamala grafická prezentace. A to především v porovnání s úchvatnými obrázky a videi, jimiž se tvůrci oháněli v minulosti a stále ještě ohání. Realita v běhu je zkrátka někde jinde, a ačkoliv není ošklivá, určitě se neřadí k nové generaci grafiky a připomíná spíše hry dva tři roky staré. Je ovšem jasné, že to je z velké části způsobeno nutností optimalizovat i na slabší počítače, jež by rozsáhlé prostředí, navíc s mnoha detaily, zřejmě nezvládly. Přesto je však slovo „slabší“ dosti relativní. Abyste si totiž jakž takž zahráli, budete potřebovat sestavu o 2 GHz procesoru, 1 GB RAM a minimálně GeForce 6800. Jistě, zas tak hrozné to není, ale mnoho hráčů se pořád musí spokojit s horšími mašinami. Zřejmě vůbec nejvíc pak zamrzí absence vozidel a poletuch, jejichž implementace se zřejmě ukázala být velkým problémem, a tak se bez nich s největší pravděpodobností budeme muset obejít. Zamrzí to o to více, že původně slibovaný vozový a letecký park byl hodně zajímavý.
Stalker už jednoduše není tím zjevením, na které se čekalo jako na smilování. Ta doba pominula, ale pořád je proč se na hru těšit. Podobně rozsáhlých a designově volných akcí nevzniká mnoho a když už, nemohou se chlubit takovou atmosférou, jakou nabídne psychicky stísněný Stalker. Zřejmě už to nebude nejlepší akční hra všech dob, jak jsme doufali před lety, nicméně na kvalitní produkt to rozhodně vypadá. Hlavně aby už vyšel!
az ta hra vyjde zacnu se o to zajimat zatim jen slebne kecy a videa kde je nabouchana grafika ale to neni vsecko.Aby to nebylo jak s Vietcongem 2 ,nadseni a skutek utek :))
sem rad ze tam dali ak74m ale doufam ze panove opravy tu chybu ze zaver a paka na prepinani je na prave strane a ne na leve
no moc neverim,tu hru moc neznam ale znam ji jako takovou ze se furt odklada :-D,ale tesim se,snad to bude parba
myslim ze grafickou kartu splnuju kdyz mam 7600gt,procesor mam jen 3200amd athlon a ramky mam jen 1gb,tak snad na nejmensi detaily :-D
no,ja myslim,ze ted uz to rozjede kazdy blbec,protoze nerealne by to bylo napr pred rokem,ale dnes?Dnes to rozjede kazdy,kdo rozjel Fear...Alespon tak s tim pocitam,grafika neni nejak uzasna...
ja to se svoji 6600 (256-agp), amd sempronem64 2800+ a 512mb ram nerozjedu urcite. a reknu vam, ani me to asi nebude mrzet...
je to furt to samý,lidi neví,co vymyslet,a tohle mi připadá,jako převzetý z far cry,trošku pozměnili děj,místo,ale pořád je to podobný
zase zabíjení lidí a nestvůr . . . .co vymyslí příště??
Priste vymysli to ze budes nestvura budes zabijet lidi :) Ale nebylo by to spatny.
mazec!!!tak to bude fakt krutá pářka!!
vypada to hodne pekne, skoda jenom ze ja si to nebudu moct zahrat, s moji sestavou ani na nejnizssi detaily :D
Na tuhle hru uz se tesim buh vi jak dlouho,a porad nikde.Uz me to stve.
ty maly potvory na konci videa - to sou pekny svine XD
Kdyby jsi neco o tomhle projektu vedel tak tu tak blbe nemektas. Chernobyl ma byt mnohem originalnejsi a podchycenejsi a hlavne v tom ze to nema bejt hra resena primo na jednotlive mise, ale tak ze se volne pohybujes jako zoldak. Zbrane a vozidla nakupujes za prachy od klientu a prakticky ani nemusis nutne plnit nejake questy klidne si tam muzes jen tak behat. Muzes se pridat do nejake skupiny nebo hrat solo, ruzne anomalie v prostredi jako zmeny magneticke energie, samozrejme radiaktivita atd atd, potvory nejsou jen opruzny vojaci ale maj ruzny schopnost jako psychoutoky a podobne. Proste tohle ma byt HRA a ne jako ostatni kde jen dostanes ukol, udelas misi a kopne te to do dalsi.
celkem o nicem ty zvuky i kdyz to bylo pouze video nijak me netachly ani ti psy u konce u toho videa jak hladovy cokly nebo co to bylo zabijou cloveka a co ho zabijou tak se vsichni zdejchnou jen jak by toho hrdinu zabili jen tak ze srandy
ja si nemuzu pomoct ale je uz v tuhle hru vubec neverim... ze zacatku to vypadalo dobre, ale co si budem nalhavat ale po tom orezavani vlastnosti a se starnouci grafikou uz se mi to ani zdaleka nejevi jako ackovy titul
...počkáme a uvidíme.
tak doufám že už to konečne vyjde ve slibovanym termínu a nebudou to zase odkládat,ale jinak si myslim ze by to mohla bejt hodně dobrá gamesa
jen oblbují lidi
tady se nekdo opiči po halfu 2 a Fearu . vypada to dost dobre ale tyhle žanry s touto hratelnosti vychazi v posledni době často
Že by to byl nástupce half life??
Koupim si to bez ohledu na to jestli to vyjde tenhle nebo příští rok :)
jde videt že hzram nerozumiš.
1. byly to zmutovane krysi
2. Myslím že když jsou mutanti tak proč řešíš jak a proč ho zkosili.
3. Ber si to tak že bys byl v Chernobilu jak ty myšky kempil bysis 20let v černe smradlave díře a ted ti tam někdo vleze a začne po tobě šít jak chuj . Myslím že v tomhle připadě bys zabil i svoji mamu (nic vezlem ale je to tak). Musiš se do toho vžit . a jestli to nebude na mise tak to bude super. Nemam rad jak všude chodíš jak zhypnotizovany kreten z mista A do mista Z cestou zakopneš o X a mužeš to dělat znovu . :))))))
OMG STALKER ...(tesne pred tim nez vyjde) ... beztak si zas pockame nejakej ten patek :D (rok -dva)
Když poslední dobou čtu ty hw požadavky nových her, tak mi to nepříjemně připomíná, že můj sčot (pro ty, kteří neumí rusky - sčot je takový ruský předchůdce kalkulačky :-) bude asi potřebovat bytelný upgrade, nebo spíš raději vyměnit za fungl nový. Kua drát, Stalkera bych rozjel asi tak s 1 fph (frames per hour).
to bych nemoh hrat bych byl posranej az za usima :D
Už aby to tu bylo :-P
Stalker nemá bejt na mise. Má to bejt Akční RPG a tim že budeš chodit v černobylu a po jeho okolí. Mise tam mít budeš ale bude to jako v normalním RPG kde máš hlavní QUEST a vedlejší.
na ty mi rachotine to 100% nerozchodim :(
Radsi bych si jeste par let pockal nez aby to takhle zprasili.NJN chlapci z "THC" jdou jenom po penezich.Hra je vubec nezajima....
ze ve S.T.A.L.K.E.R.ovi nejde ani tak o grafiku, jako spis o atmosferu a hratelnost. Ja jsem se rozhodl si ho koupit uz kdyz se oznamil vyvoj (cca 4roky zpet). Na videjku se mi nejvic libi, jak ten zmatenej vojacek vbehne primo do "mlejnku na maso" ;-)
grafika ? co ma skvelou grafiku ?! ..
kdo hral betu tak vi svy :)) me ten leveldesign vyrazil dech :)))
konecne nejaka mega parba :D
Jestli nekdo z vas hral naprosto prvni alphu tyhle hry (jako ja :)) tak vi ze ze zacatku to melo byt uplne o necem jinem, jmenovalo se to jen Stalker a melo to neco spolecnyho s aztekama a emzakama. Takze ta hra byla uplne o necem jinem a komplet ji predelali. No proste jak tu nekdo rekl, trvalo to dlouho a oni jsou si vedomi toho ze to odkladaji a ze jestli to nebude pecka tak z toho bude velka ostuda. Takze myslim ze to bude stat za to, predevsim me laka to ze to bude akcni RPG a tech moc neni, hlavne ne z tak blizkeho prostredi jako je treba Chernobyl :) tesim se az se tam probehnu protoze to je delane podle skutecnosti.
si asi spadnul z hodne vysokyho stromu ne? ta tvoje hra s aztekama a emzakama se jmenuje shadowrun a jeste dlouho si na ni pockame. moh bys to vedet, kdybys aspon trochu sledoval hlavni recenze na gp...
tak na takuto hru sa naozaj tesim, pri predstave volneho skumania okolia vo mne stupa hladina ocakavania, len uz nech to je..
..
nesekalo se jim touz na tom videu? me se zda ze jo...jinak myslim ze je to v klidu....krom grafiky ....procak 2.5 ram 1280 a grafarna radeon 9600....
Vypada to slibně. Ale chcu vidět jak po Chernobilu běha nějaky borec jen tak . Radiace jak hovado a on si tam běha doufam že bude tež nějak sjety tou radiaci. A uplně nevim proč jedna jednotka vyvraždila druhou. prostě přiběh neni nikde popsany . To bude nejspiš tím že ta hra vyjde buhví kdy a o přiběhu neví skoro nikdo. je to škoda . ale Fear byl třeba pecka přiběh až na konec to byla mega blbost. snad to bude ok
takovy divny ... pripomina mi to cod, dostavate davku samopalem pricemz snipou (pokud se tak bude dragunov brat) zamerujete a likvidujete nepritele, kterej ma asi hooodne kevlaru pac vydrzi ponekud moc zasahu, to samy hlavni hrdina. nerikam ze to bude spatna hra ( i kdyz je dost pravdepodobny ze bude, viz spousta ocekavanejch her - propadaku), ale jistej pesimismus me provazi, a navic to mireni pres hledi... taky podivny, cekal bych ze zbran zabere podstatnejsi cast vyhledu a ne ze pred vama bude trcet robertek : /
mas pravdu sekalo se jim v tom videu
...ragdoll fyzika je už trapná. Trefíte protivníka do prstu u ruky, a on se bezvládně skácí k zemi mrtvej. Měli by už konečně vymyslet něco, co vypadá minimálně stejně blbě jako animovaná smrt a ne něco co vypadá tak směšně.
Všim sem si že sem nějakej rozumprd psal, že AK-74M má závěr vlevo. Dej si facku a podiwej se na tohle : http://i2.photobucket.com/albums/y26/EzraColi/Gun
pics/ak74mfin_07.jpg
hlupaku... tezko bych hral pred nekolika lety alphu na shadowrun, nehlede na to ze ten je uplne jiny styl hry nez chernoby...
si myslim ze to nebude nic protoze je to ohrany ale hodne lidi si to koupi proc no prece cernobyl!!!
jj ma jej vpravo tady to je....
http://www.volny.cz/ak-47/ak-47.htm
a tady 74ka
http://www.volny.cz/ak-47/ak-74.htm
Tak moc ji tam zase není, krom toho, lehce vyšší hladina radiace, než máme teď, je životu prospěšná. Jisté archeobakterie žijí právě JEN díky radiaci a získané energie z ní.
Fyzika z F.E.A.R. ve Stalkerovi by taky nevypadala spatne a hlavne zvuky a efekty z F.E.A.R. to by byla bomba co rikate?
hochu ses malej blazen , nebo o tew hre vis uplny hovno , uz se s ni paplaj 7 let , trikrat mela vyjit , bude to senza , prej jeste par let pockat ! ty ses fakt noob
Jestli mate mp demo tak pojdte hrat
hamachi sit: .S.t.a.l.k.e.r.
heslo: stalker