Na Stalkera jsme čekali dlouhých šest let, když počátkem letošního roku konečně vyšel, a přes řadu chyb zaznamenal povětšinou velmi kladné kritiky. Na jeho pokračování, které je vlastně předchůdcem, bychom si měli počkat pouhý rok. Zní to jako vtip? Ne tak docela. Ačkoliv je datum vydání stanovené na 1. kvartál příštího roku bez záruky, zdá se docela reálné, že by ho Clear Sky mohl stihnout. Tvůrci z GSC GameWorld totiž nesahají po revolučních změnách a hra tak bude spíše jakýmsi mezistupňem na cestě od datadisku k právoplatnému druhému dílu.
Původní Stalker byl hodně příběhově založenou hrou. Hlavní děj byl opravdu mysteriózní a napínavý. Bohužel prostředky k jeho vyprávění nebyly tak úplně optimální a mnoho hráčů na jeho konci nebylo z prožitých událostí příliš moudré. To by Clear Sky rád napravil a bude k tomu mít prostor. Coby prequel, tedy zpracování událostí, které předcházely originálu, může dokonce mnohé povysvětlit a také tak podle tvůrců učiní. Jako by tento nášup plánovali od začátku. Samozřejmě nevíme, zda po jeho zahrání do sebe vše zapadne, obzvlášť když už si příliš nebudeme pamatovat, co se stalo v jedničce, každopádně si GSC připravilo hodně nezodpovězených otázek, po jejichž zodpovězení řada hráčů dosud marně pátrá.
Jistě si vzpomínáte, že první díl začínal ničím neukotvenou jízdou v náklaďáku a následnou bouračkou. Nevíme však, co všechno jí předcházelo a proč jsme byli od začátku spojeni s mysteriózním „super-stalkerem“ Strelokem atd. V Clear Sky nepřevezmeme roli hlavní postavy z předchozího dílu. Vžijeme se naopak do dosud bezejmenného vojáka. O tajemném Strelokovi se dozvíme více než kdy předtím. Již nyní malá ochutnávka: tento Stalker se jako první dostal až k reaktoru a zavinil jeho druhý výbuch, který Zónu do jisté míry přetvořil. Kde dříve rostla tráva, byla nyní spálená země, místo dřívějších cest ohrožují dobrodruhy všudypřítomné anomálie. Mezi původně spřátelenými frakcemi Stalkerů se rozhořel boj o nová teritoria. Jak se do toho dostane hlavní hrdina? Prozaicky řečeno přes nervy. Strelok totiž nedá reaktoru pokoj a stále se snaží nalézt v něm mnohá tajemství. To však neblaze působí na nervovou soustavu některých poblíž se vyskytujících lidí, třeba jako našeho reka. Ten tak musí Strelokovi zabránit v dalších pokusech.
Jako do jisté míry promarněnou šanci vidíme, že se nervové škody nebudou příliš promítat do samotné hry. Autoři si s tímto tématem mohli vyhrát o mnoho více a přinést tak různá narušení mysli, halucinace a podobná zpestření. Místo toho se neviditelné výboje energie projeví pouze na úbytku zdraví. To tak mnohdy bude ještě rychlejší než v původní hře. Tvůrci to říkají jakoby nic. Otázkou je, jak zareagují hráči. Již Shadow of Chernobyl byl ke konci (na některou z vyšších obtížností) opravdu těžkou hrou a neustálá starost o zdraví ho rozhodně neulehčovala. Doufejme, že Clear Sky půjde vůbec dohrát.
Stejně jako v předchůdci vám hra i nyní umožní přidat se k některé z četných frakcí v Zóně působících. Půjde jak o staré známé Duty či Freedom, tak také o zcela nové. Opět to však nebude nutnost. Kdo chce, může si plnit nárazově vedlejší úkoly bez jakékoliv příslušnosti. GSC však chce frakce přeci jen více dostat do středu dění. V originále se na ně totiž opravdu mnoho hráčů vykašlalo a tento zajímavý prvek tak přišel nazmar. Tentokrát bychom se neměli dočkat rozvinutí hlavního příběhu, aniž bychom se k některému z táborů nepřipojili. V takovém případě budeme zataženi do lítého boje mezi nimi. Autoři dokonce naznačují, že proto, abychom postoupili vpřed, budeme muset jednu nebo více nepřátelských frakcí zcela vyhladit. S tím souvisí i skutečnost, že jednotlivé skupiny budou mít mnohem větší vliv na život v Zóně něž dříve. Konflikty o území pak neslouží jen samotné akci, ale také k všeobecnému profitu v podobě například nové výzbroje. Velkou výhodou tak je, když vaše frakce získá část Zóny, kde vědci provádějí tajné experimenty. Tím velmi pravděpodobně získáte přístup k arzenálu, jež zůstane jiným utajen. Podmínkou je totiž kontrola daného území.
Mnoho zajímavého se pojí s přepracovanou Zónou. Ta zůstane z padesáti procent takřka stejná, druhá polovina pak bude úplně nová. I zkušení stalkeři tak naleznou dostatek nových míst k prozkoumání. Například Red Forest, les známý z předchůdce, se ještě rozšíří, měli bychom se podívat i do Pripjatě, známého města duchů nedaleko Černobylu. Navštívíme ho však za zcela nových okolností. Přímo skvěle působí informace, že se pod Zónou ukrývají nejen laboratoře, ale snad také metro a vůbec celá sídla. Tam nás pochopitelně čekají nové druhy mutantů. Místo, kolem kterého se v Clear Sky bude totiž mnohé, se jmenuje Limansk a perou se o něj především frakce Freedom a Duty. Právě tam je totiž vchod do podzemního labyrintu, který má být alternativní cestou k reaktoru. Ovšem starým známým místům určitě nebude třeba se vyhýbat. Už jenom proto, že GSC notně vylepšuje svůj X-Ray engine o nové efekty, jež pochází i z databanky DirectX 10. Hra toto rozhraní bude podporovat, nikoliv však vyžadovat. Nové dimenze pak dosáhne i fyzika, která umožní ničit četné objekty. Destrukci by měly podléhat i menší stavby, což zní slibně.
S přepracovaným a novým prostředím se do hry dostávají také neokoukané artefakty a anomálie. Druhých jmenovaných bychom se měli bát o poznání více než v Shadow of Chernobyl, protože prý budou neporovnatelně nebezpečnější. Tedy ne všechny, naštěstí pouze některé. Situace bude ztížena ještě tím, že anomálie již nebude symbolizovat změna vzduchu či výboje statické energie. Pohledem nic nezjistíte. Úplně bezbranní ale nebudete. Do ruky se vám dostane nová věcička – detektor. S jeho pomocí nejenže se půjde vyhnout nebezpečným anomáliím, ale dokonce jeho prostřednictvím půjdou vyhledávat artefakty. I ony budou mnohem významnější a účinnější než v jedničce. Jenže s detektorem v ruce už neunesete žádnou z těžkých zbraní, a tak se budete muset spolehnout jen na pistolku.
Vylepšení se má dočkat také mnohými kritizovaný akční model, v němž se zdály být zbraně až příliš neúčinné. Nově to tak vypadá na intenzivnější a záživnější přestřelky. Jistou roli v tom bude hrát i výrazně vylepšená umělá inteligence, a to nejen nepřátel, ale i parťáků, kteří s vámi nyní budou do akce chodit častěji a můžete se těšit na jistou míru kooperace s nimi, byť to neznamená, že byste jim mohli rozdílet rozkazy.
Je pozitivní, že si GSC GameWorld již nebere žádná nesmyslná předsevzetí a chce především zkompletovat navýsost zajímavý příběh ze Zóny a představit spoustu obsahu a nápadů, jež se do předchůdce zkrátka nevešly. To jedině kvitujeme, a jestliže Clear Sky přinese aspoň stejně hustou atmosféru jako Shadow of Chernobyl a navíc se mu podaří eliminovat nepříjemné bugy, mělo by jít hodnocení hodně vysoko.
ne, nečetl jsem tu recenzi. Za 1 minutu jsem to vážně nestihl. Ale S.T.A.L.K.E.R. byl pro mě propadák, totální shit a tak datadisk zavrhuji už předem
to bude mazec...
Tak každýho baví něco jinýho a mě stalker bavil. A jestli je pravda to, co se o něm v tomhle preview tvrdí, tak by ani clear sky nemuselo bejt špatný
Co se mě týče, nesouhlasím s prvním komentářem, předpokládám, že takovéto dokonalé tvůrcovské dílo, které jsme mohli vidět v STALKER SoCH, si nezaslouží v žádném připadě slova, který si napsal do komentáře, pro mě jsi jen člověk, kterej hraje hru, a nemá vůbec představu, co se všechno musí dovést k dokonalosti, všechen čas a úsilí, léta získavání znalostí, aby z toho vyšel takhle podařený titul. Pro mě je STALKER hra, kterou si všichni "hráči", ti kteří tím žijí a mají přehled, navždy zapamatují...Nemyslíte náhodou?
STALKER má vynikající atmosféru, to mě na tom chytlo, příběh tu atmosféru ještě šikovně podtrhuje. I multiplayer mě (překvapivě) celkem bavil. Ale upřímně.. nebýt těchto dvou vlastností, asi bych na STALKERa ani nesáhl.
byla za posledních pár let podle mě nejlepší hra co se příběhu a atmosféry týká,v tomhle směru bych to přirovnal až skoro k legendárnímu falloutovi.A k dokonalosti této hře chybělo už pouze prosadit do této hry RPG prvky.Nejlepší na této hře bylo to že když člověk tu hru dohrál,třeba tim jednim dobrym ze sedmy možnejch konců,tak člověk nemusel proklýnat desítky hodin strávený u kompu nad hrou která má nedotaženej konec,ba právě naopak.Když se mu objasní celý příběh,tak člověk kouká jako puk a všechny informace které mu byli do této doby nejasné mu rázem do sebe zapadnou jak skládačka pro děti do 3let.A pro umocnění atmosféry musim dodat že pripjať a elektrárna černobyl je vymodelovaná téměř k nerozeznání od skutečnosti.Sakra,trochu sem se zase zasnil.Co dodat,snad jen že Stalker je prostě supr a atmosférou se mu nevyrovná snad ani avp-čko,které mě stálo ne jedny trenky,zdar,peace
V tom případě se těš na Bioshock, ten by tě měl atmosférou přímo zadusit :o)
(Huh na AvPčko si dobře pamatuju, jak jsme to pařili u kámoše na celeronu 333 když já měl doma 486tku hezky sebrat mariňáka, probíhat druhý level a jakmile vyskočil z poza rohu vetřelec já zařval z plných plic a kámoš i jeho brácha vyskočili z gauče a úplně posraní pobíhali po bytě se slovy "ku*va to je nářez" :D (přičemž já měl taky namále s hnědkou v gatích :D ))
Co se mediální bomby stalkeru týče... nehrál nebudu hrát.
To je dobrá hra jak prase
tak pro mě je shit hra, která je málo optimalizovaná, zabugovaná, při výstřelu nepřátelé nereagují a podobně. Tohle vše S.T.A.L.K.E.R. vybalil už při prvním spuštění a můžu říct, že už nikdy víc :/. Někdo to přirovnával k Falloutu, tak tomu bych doporučil, ať zajde k očnímu. Jako, možná že patchy všechno tohle odstraňují, dávají i lepší zvuky zbraním a podobně, ale těžce o tom pochybuji a nemám zapotřebí koupit hru jen abych stahoval patchy
sem si nezahral ani normal stalher (muj skveli komp:D)a todle z vubec si nezahraju jo a taky sem si to nezahral protoze se bojim oblud!:D
mi doma ležel už asi 3 měsíce a já ne a ne se dokopat k tomu, abych ho začal pořádně hrát. Jednou jsem se odhodlal, hrál jsem ho asi 2 hoďky, potom znechuceně vypnul a vracet se k tomu určitě nebudu. Jak jsem byl na tuhle hru natěšený, totálně mě zklamala. FPS s RPG prvky? No fuj. Atmosféra slušná. Hra ale nudná a roztahaná jak Lovosice. Navíc datadisk bude splácaný takhle rychle po vydání původní hry, na kterou jsme čekali tak dlouho? Jasný propadák. Jen rýžování peněz.
Zdravim, tak Stalker obyc byl pro me lehkym sklamanim. Nechte me to prosim trosku rozvest. Na mem Athlonu 3000 2000@2500, 1,5 GB ram, X850 hra nejela moc dobre- mam namysli lepsi formy nasvetleni. Na static lightning vse ok, ale problem byl, ze jsme si chtel hru vylepsit Bloom efektem, ktery je funkcni na lepsi osvetlovani. Nevim, je to skoda, hra mohla byt o neco lepe optimalizovana, vzdyt i zony se nacitaji. Dale jsem byl zklamany z modelu poskozeni u nepratel, ktery se sklada tusim jen z dvou zon. Tela a hlavy. Po cviku sice budete davat headshoty, ale tenhle omezeny pristup se pak stava rutinni nudou. Zadny ustrelovani zbrane, imobilizace nepriteleme strelami do nohy nebo rukou. Nic takoveho... skoda, pro me tedy obrovska. Zvuky zbrani mi nevadily a atmosferu ma stalker dokonalou. ta hra si zaslouzi sanci, ale neco tomu proste chybelo. mevim jak je na tom nyni s patchi a co vse opravuji. Jina moje oblibena hra Vampire bloodlines take bez patchu byla nedohratelna ale pozdeji, kdyz je vetsina veci vyhcytana nedam na ni dopustit. Za pripadne gramaticke chyby, spatnou interpunkci apod.
se omlouvam.
Tak tohle je přesně hra podle mýho gusta.... Určitě zahraju
Ješte jsm stalkera nehral ale vim predem ze to bude prijemna parba. - ted sem ho nedavno koupil ale nejde mi na kompa tak si za pul roku koupim lepsi:-(
Mno S.T.A.L.K.E.R pvní díl mě moc sklamal , jediné co bylo na ty hře dobré je asi Atmosféra , ale jinak ty vystřeli do nepřatel . hrůza. to že někomu střelim do hlavi a on jen spadne a zase vstane je podle mě děsná kravina a myslím si, že druhý díl bude jen bezduchý datadisk (možná ze stejnymi chybami a bugy) . Můj obdiv tato hra moc nesklidila.
Česká lokalizace hry byla pro mne trestem za to, že jsem si koupil originálku. Účel lokalizací moc nechápu; podle mne je za tím neskutečná lenost hráčů. Před mnoha lety jsem procházel RPG doslova se slovníkem na koleni a i když to byl ze začátku opruz, podstatně mi to časem rozšířilo slovní zásobu. Je fakt, že hra je nadabovaná rusky, nicméně český text mi vadil.
Dále bych hře vytkl současný módní trend, a sice že je příliš rozsáhlá. Méně je někdy více a nesouhlasím s názorem, že nutnost jít z bodu A do bodu B deset minut reálného času zvyšuje požitek ze hry.
Na závěr uznání: Skvělá atmosféra, výborné grafické zpracování (i když to nepovažuji za nejdůležitější), zajímavý příběh a především dle mého názoru nejlepší AI, kterou jsem v single FPS dosud viděl. Škoda, že zbytečná rozloha podstatně ředí hratelnost.
nechápeš účel lokalizace?? Co je na tom proboha k nepochopení, že lidi chtěj hrát hru ve svým rodným jazyce? Je to možná pro tebe novinka, ale každej neumí anglicky. Zvláštní, co? A hlavně, lidi si hru koupí, aby si ji vychutnali a ne aby u PC seděli se slovníkem a luštili každý slovo. Někoho to možná překládat baví, ale většina lidí si chce u hry odpočinout a odreagovat se a ne se zbytečně zatěžovat luštěním cizího jazyka....
Jako důvod jsem uvedl lenost a ty to nepřímo potvrzuješ. Kdyby byla znalost angličtiny kompletně k ničemu, souhlasil bych s tebou. Ale ono to je přesně naopak. Možná bohudík, možná bohužel, je to jedno, prostě to tak je. A jistě uznáš, že učit se anglicky jen tak z nějaké pitomé učebnice nebo na nudných lekcích konverzace není taková zábava a motivace, jako učit se anglicky při hraní her.
Podstatným důvodem ale je, že překladem text většinou ztrácí svoje kouzlo. Je sice pár výjimek, jako např. pan Kantůrek, jenž překládá Zeměplochu, ale takových skvělých překladatelů není mnoho. Třeba větu "I put the 'ill' to illegal" (Vampire: The Masquerade - Bloodlines) si neumím v české lokalizaci představit. A právě takové slovní hříčky zvyšují požitek ze hry, alespoň mně.
Netvrdím, že absolutně všechno musí být v originále; zejména knihy by pak byly podstatně obtížnější. Ale překlad akční hry, kde jsou dialogy vyloženě primitivní, mi přijde jako opačný extrém. A pravopisné chyby v českém textu (i ve Stalkerovi) naznačují, že nemáme co do činění s dílem výjimečného překladatele.
Ještě jednou.... Já netvrdím, že je angličtina nebo nějaký jiný cizí jazyk k ničemu,je taky pravda, že překladem ztrácí hry, filmy atd. dost ze svého kouzla,já jen řikám, že lidi se chtějí u her bavit a né se učit, to tak prostě je a s tim já, ty nebo někdo jinej asi těžko něco uděláme a to je ten důvod pro překlad do češtiny. A jestli jde o to, že jsem U HRANÍ, opakuju U HRANÍ her línej, tak to přiznávám, ale to je právě ten důvod, proč hry hraji....abych se mohl alespoň na chvilku odpoutat od povinností běžnýho života a tzv. vypnout.....
jak píšeš, že "Ale překlad akční hry, kde jsou dialogy vyloženě primitivní, mi přijde jako opačný extrém." Primitivní? Ano, ale z tvého pohledu. Kdybych řekl mému otci, který neví anglicky ani slovo(a takových lidí, kteří hrají hry je nespočet), bude na mě koukat jak vyoraná myš a jediný, co mi na to řekne, že on se učil jedině rusky a že by se teď měl kvůli hře na starý kolena učit anglicky??
Bohužel neexistuje kompromis. Abych to upřesnil: Nevadí mi ani tak lokalizace samotná, jako spíš nemožnost koupit si hru v originále, tedy že není výběr. Kdysi to bývalo celkem běžné, u posledních her (Stalker, Rome: Total War Anthology) byla k dispozici jen lokalizovaná verze.
Kdysi lokalizace nebyly vůbec a bez problémů jsem sehnal velmi kvalitní češtinu na netu. (Třeba Planescape: Torment byl pro mne tehdy neskutečně obtížný v originále a český překlad byl velmi slušný na to, že jej dělali nadšenci po nocích.) Každý si tedy mohl pařit, jak chtěl. A stáhnout češtinu není zas takový problém, stejně musí každý stahovat patche a kdovíco ještě.
Ale je fakt, že se s tím nedá moc dělat. Když jsem si nedávno stáhl Two Worlds, abych je po dvou minutách zase smazal, pochopil jsem, že trh jde mnohdy přesně opačným směrem než já ;o)
a jsme u toho !!! Přesně tak, není při koupi(v případě lokalizace) na výběr, tak s tim se nedá nic jiného než souhlasit...a češtinu a podobně si umí opravdu stáhnout každý....
az na nekrestansky naroky na herni zelezo v dnesni dobe aby clovek chodil kazdej den kupovat soucastky do kompu .
to mate : nabusenou ramku
nejvikonejsi grafiku
a nejlip phyzix cip
si snad ty vyrobci her myslej ze ty prachy tisknem ,kdesou ty casy kdy slo o hratelnost a ne o grafiku
Co se týče český lokalizace, trošku mě zarazilo, že se ve hře nikde nedají zapnout titulky (nebo jsem je rozhodně nenašel) a tak, když na vás někdo mluví (pokud se nejedná přímo o dialog nebo quest), tak rozumíte úplný kulový. Bohužel nepatřím ke generaci, která by ovládala plynule ruštinu, a tak mě například docela naštvalo, když jsem se dostal k alternativnímu konci (jak musíte otevřít dveře nad reaktorem) a celý dialog proběhnul v ruštině ... Opravdu z konce mám hodně super zážitek. K tý angličtině, já sám s ní problém nemám. Pokud jde o to, tak třeba i filmy mám radši v originále. Ale najde se taky spousta lidí, který si to radši zahrajou v češtině, ať už jde o neznalost nebo jen lenost si něco "relativně" jednoduchého přeložit. Znám spoustu kamarádů, který i přes to, že se mnou měli angličtinu na střední, tak na anglický dialogy ve hře kolikrát koukají jak kdyby tu "hatmatilku" viděli poprvé :D No možná jsem to trochu přehnal ale tenhle případ s ruštinou mi "ukázal" jak se asi může cítit člověk, který si chce zahrát hru a třeba neumí pořádně anglicky ...
Abych nebyl úplně off-topic. Shadow of Chernobyl se mi i přes počáteční obavy líbil. Možná byl na můj vkus trochu krátký. Ale jak už bylo řečeno, tak atmosféra byla parádní, když jsem poprvé vlezl do X18, tak mi běhal mráz po zádech :) ... Škoda, že se vedlejší questy po chvíly opakovaly - dones, zabij, udělej v několika variacích. Celou hru jsem se těšil, že se podívám do Pripjati a pořádně se tam porozhlédnu ale díky tomu, že jsem se musel dostat přes nechutnou hordu žoldáků z Monolitu, jsem ji proběhl ani ne za 15minut. Škoda, prakticky celá závěrečná část mi přišla jako z jiný hry, držet spoušť a v před ... Toť asi vše.
Stalker byl nejlepsi FPS tohoto roku, bugy nebugy, po nic moc(nudnych) titulech jako Q4, Fear, Prey apd. neco konecne zajimave jako starej dobrej Deus Ex
... Ja to hral... jo good... jenže kdyz bylo vic efektu naraz (strelba z automatickych samopalu atd) tak se me to sekalo kua .................... ja se na to vys*** !!!
tak se mi zda že realnost teto hry je v nedohlednu terorista ktery vás z metru netrefi to je dost už špatný ale to u akčních her už tak je, jinak by ste byli mrtví hned jinak graficky a fyzicky dost dobrý hodnocení 70%
Ty si asi spadl z visne nebo co?
STALKER a malo optimalizovanej?zabugovanej?nepratele pri vystrelu nereaguji-LOL
Mohl bys mi prosimte uvest priklad toho co si sem napsal?
Docela dobrý článek :) Odkaď asi autor čerpal :DD
Myslim si,ze S.T.A.L.K.E.R. je jedna z nejlepsich her(at uz ji pocitate jako fps,horror,sa,nebo rpg)ktera se da v soucasny dobe zaharat,bohuzel je jen pro silny pocitace,ale to uz neni problem hry :) pokud tu jde o kopentare jako mel ANDRIEL umela inteligence postav je vysoka dost a na strelbu reagujou obcas az moc rychle,ale nesmis to hrat na nejnizsi obtiznos :) ,jinak clear sky vypada na peknou bombu a myslim,ze si ji kazdej fanousek rad koupi,protoze zdravi penez a stalkeru neni nikdy dost :) a navic po vydani clear sky snad budou nejaky dalsi bezva airsoft akce na todle tema :)
este sem tu cet narazky na znalost jazyka,cestinu si snad stahne kazdej vul a navic neni potreba,u 99% ukolu staci dojit na misto oznacene na mape a tam uz vas snad trkne,ze mate vzit ten velkej bilej kufrik co ho hlida 7 vojaku a donyst ho zpatky :)
SORRY vim ze sem asi moc ukecanej,ale cim vic ctu komentate tim vic blbosti nachazim a tak bych to asi schrnul takhle,naistalujte si stalkera,naintalujte si patche(realistic mod,vypnuti limitu misi,upravit nosnost,zvetsit vyber u obchodnika)vetsinu jich najdet na skorpovi a podobnejch strankach,vetsina je sice takovej plocheat ,ale ten realisic mod to vice nez vynahradi,zbytek patchu si stahnete dle libosti,ti co neumi anglicky,nebo sou prilis nechapavi si stahnete titulky,dejte si obtiznos stalker a vyzsi a muzete vesele hrat,pokud napadnou i ted nejake namitky,tak je budto prehnane narocny a nebo zaujaty proti hre :)
ale spíš ty tvoje komenty sou blbost....čet si někdy piknik u cesty a nebo si viděl film stalker já dost pochybuju protože by ti došlo že hra legendu stalker docela posrala....jinak nechci jen nadávat...atmosféra byla dobrá ale od tý hry sem čekal úplně něco jinýho...
G
mam od S.T.A.L.K.R.A . vše co vyšlo mužu jen doporučit dašim zavislim hračum