Více než celou dekádu trvalo čekání na novou epizodu slavného simulátoru zábavního parku RollerCoaster Tycoon. Zda se čekání vyplatí a budeme se moct těšit na skutečnou zábavu z budování zábavního parku od píky, napoví následující článek, shrnující nejdůležitější dostupné informace.
Zatímco byl RollerCoaster Tycoon v posledních letech v režii chytrých telefonů, tabletů a konzolí, po jedenácti letech konečně uvítají nový díl i monitory počítačů. Přestože i po této dlouhé době zůstává vydavatelem Atari, vývojářem již není britské studio Frontier Developments. Původně bylo oznámeno, že titul vyvíjí Pipeworks Software. Později si však hru vzali do rukou chlapci z Area 52 Games. Ať tak či onak, uplynulá dekáda mezi tituly by pro hru mohla znamenat výrazný posun vpřed, jak poznamenává ředitel společnosti Atari Fred Chesnais.
Když byl ale RollerCoaster Tycoon World oficiálně představen před rokem na Gamescomu, začaly se vést debaty o poněkud zastaralé grafice, která by snad mohla být i horší než ta z předchozího dílu. Nakonec na šířící se diskuze reagovali i samotní autoři hry a zdůraznili, že první snímky a videa pocházejí z pre-alfa verze, kde je záměrně ponechali nižší rozlišení, a hra běžela na enginu Unity 4.6, zatímco dokončená hra poběží na Unity 5.0. Nový grafický kabátek má být výrazně hezčí, barvitější, zkrátka má na pohled ihned zaujmout. Bude zajímavé sledovat, zda se grafika skutečně nakonec natolik zlepší. Dle zveřejněných hardwarových nároků hra poběží i na starších počítačích, neboť nároky jsou nižší (zvláště při srovnání s moderními hrami jako je GTA 5).
I tentokrát se vžijeme do role manažera zábavního parku, jenž bude mít v režii uspokojování zákazníků, kteří se tak rádi budou vracet utrácet své těžce vydělané finance. Tím se dostáváme k hlavnímu cíli – dosáhnout co největší možné prosperity parku, díky čemuž si budeme moct dovolit park stále vylepšovat, stavět nové budovy, nové atrakce a vydělávat tak ještě více. Přitom si budeme muset dávat pozor na různé hrozící události, jako je například požár.
Hráč opět zaujme omezené území ve tvaru obdélníku, jehož povrch bude tvořen náhodně generovaným terénem. Hráč však bude mít možnost terén upravovat v editoru terénu. Speciální mód bude mít i navrhování tratí. Ano, v novém Tycoonu můžeme ze dřeva či železa sami vymýšlet a stavět tratě různých atrakcí. Ty půjde stavět pouhým tažením myší, takže by ovládání mělo být poměrně intuitivní. Poprvé má být stavění zcela ve 3D, což může navodit nový zážitek ze stavění, ale také to při špatném zpracování může vést k jisté nepřehlednosti. Musíme si přitom dávat dobrý pozor, abychom na špatně postavenou (či nedokončenou) dráhu nepustili nic netušící návštěvníky. Mohli by totiž přijít k úhoně a dokonce i zemřít. Kromě toho budou samozřejmě k dispozici i již hotové kolotoče a další atrakce, mezi kterými by neměly chybět kromě známých kousků jako je horská dráha nebo ruské kolo, i bláznivé až šílené otrlosti.
Nový titul přinese i to nejlepší, co lze v zábavním parku zažít. Vlastní zážitek! Ano, z pohledu první si na vlastní kůži vyzkoušíme své atrakce v reálném čase. Kromě toho bude k dispozici i pohled z osoby třetí a údajně i řada dalších úhlů, mezi kterými můžeme pro zpestření přepínat při samotné jízdě. A aby toho nebylo málo, spekuluje se o propojení s Oculus Rift, což jsou speciální brýle, produkující virtuální realitu. Kromě všemožných i nemožných atrakcí můžeme z návštěvníků vydolovat peníze i skrze prodej dárkových předmětů, případně jídla a pití. Chybět tak nemají ani restaurace. Ceny lístků na různé atrakce, ale i různého jídla a předmětů bude zcela záležet na naší zralé úvaze.
Pro lepší přehled o veškerém dění, tu máme nové ovládací a monitorovací rozhraní, tzv. Park Pulse, kde je vidět nejenom celá ekonomická situace, ale i všelijaké názory samotných zákazníků. Bohužel hra nebude v českém jazyce, takže ne všemu zřejmě budeme zcela rozumět. Aby vše nebylo jen čistě o penězích, bude zde možnost zkoumání nových technologií. Vzhledem k tomu, že některé z posledních tycoonů umožňovaly mikro transakce, je dobré zmínit, že nadcházející tycoon z tohoto trendu bude vynechán.
Při vydání hry budeme moct zábavní park spustit z jednom ze čtyř témat – Americana, Wild West, Sci-fi nebo Adventure. Další mají přibýt v dalších aktualizacích, které budou zcela zdarma. Kromě toho bude vydán i další, větší avšak placený balíček s dalšími tématy. Pak už bude na každém, zda se rozhodne připlatit si. Pro zpestření parku budou k dispozici i maskoti, jenž oproti ostatním lidem budou až 2-3x větší (zřejmě aby na první pohled vynikali).
RollerCoaster Tycoon World přináší přece jenom něco nového a pro dosavadní Tycoony neznámého. Zcela poprvé bude představen multiplayer! V kooperaci až čtyř hráčů budeme řídit jediný park, při čemž každý hráč bude mít k dispozici větší prostor, zhruba stejně velký jakoby mu příslušel ve hře pro jednoho hráče. Kromě kooperace půjde navštěvovat i parky ostatních hráčů a dokonce si vyrazit na jejich atrakce. Ručně vytvořené dráhy pak půjde sdílet s ostatními a tak si ty největší parády ostatních stáhneme, zatímco se naopak můžeme pochlubit svým skvostným výtvorem.
Při propojení skrze Steam si Facebook budeme moci porovnávat výkony vlastního parku s úspěchy parků kamarádů. Dokonce půjde vytvořit park v týmu hráčů, po čemž tento park bude zařazen do celosvětového žebříčku parků. To je pořádná výzva, nemyslíte? Multiplayer bude zcela dobrovolný a komu se myšlenka ostatních hráčů nezamlouvá, jednoduše si multiplayeru vypne a bude si moct hrát na svém vlastním písečku. Za pouhé hraní hry bude Steam udělovat herní karty (které lze prodat i za peníze).
RollerCoaster Tycoon World poběží jen a pouze na Microsoft Windows, tedy systému, který byl z pohledu RollerCoaster Tycoonu dlouhou dobu opomíjen. Zažije nový Tycoon úspěšný návrat právě na této platformě? Přestože jsme to měli zjistit už začátkem roku 2015, jak oznamoval dostupný trailer, zatím nejenom že hra nevyšla, ale dosud není oznámeno ani datum vydání. Autoři chtějí údajně počkat, až se přiblíží k dokončení hry. Zda si budeme moct postavit vlastní zábavní park ještě letos, tak zůstává i nadále otázkou.
Jsem spokojen s RCT3 a všemi datadisky.
Vypadá to parádně