Ne každý ale měl s Gothicem tu čest a tak si hned na začátku dovolíme drobnou rekapitulaci toho, čím si tato herní série získala naše srdce. Zatímco se ostatní RPG hry svého času snažily zaujmout svým rozsahem a otevřeným světem, Gothic vždy razil filosofii spíš menšího, obsahem a zajímavými questy přeplněného světa, který vás svojí neuvěřitelnou komplexností a provázaností dokázal vtáhnout a pohltit až na desítky hodin. A nutno podotknout, že to byl kvalitně strávený čas. My jsme proto velmi rádi, že můžeme bezpečně prohlásit, že i Risen 3 navazuje na tento herní styl a neplánuje žádné velké změny ve svém léty prověřeném konceptu.
Ačkoliv vzpomínáme na herní sérii Gothic s nostalgickou slzou v oku, tvrdit, že se jednalo o bezchybné dílo opravdu nebudeme. Například jedna z věcí, kterou autoři z Piranha Bytes nikdy nedokázali, je vyprávění zajímavého příběhu. S přechodem na Risen se situace navíc jenom zhoršila a neděláme si žádné iluze o tom, že by na tom Titan Lords něco změnil. Co se podrobností o příběhu Risen 3 týče, víme zatím pouze to, že našemu hlavnímu hrdinovi nějaká „potvora” vysála duši a on se při snaze získat ji zpět musí zaplést mezi znesvářené Titány, kteří po likvidaci původních božstev převzali kontrolu nad valnou většinou známého světa.
Daleko víc než samotný příběh nás ale zajímá, zdali se dočkáme nějakých velkých změn v oblasti designu herního světa. Prozatím můžeme pouze potvrdit, že se naše dobrodružství bude odehrávat jak na ostrovech různých velikostí, tak i na poměrně velké pevninské oblasti a prakticky celá herní oblast by nám měla být přístupná ihned po absolvování tutoriálové oblasti. Po vzoru minulých dílů se tak nejspíš dočkáme návratu „přírodních” bariér, díky kterým sice můžeme jít prakticky kam chceme, ale nikdo nám už nezaručí, že se v dané oblasti nepohybují bestie, které nás nemilosrdně rozsápou a na jejichž likvidaci bychom si měli troufnout až o několik „levelů” později.
Podobně jako v minulých dílech se i tentokrát můžeme těšit na přítomnost jednotlivých frakcí. Ty by měly být celkem tři a prozatím máme potvrzenou „guildu” mágů a paladinů. Mágové opět spoléhají hlavně na svá kouzla a slabost v boji kompenzují tím, že si pro svoji ochranu vydržují místní řád paladinů, který produkuje svým způsobem unikátní bojovníky, kombinující bojová umění a určité druhy magie. Třetí frakce zatím zůstává zahalena rouškou tajemství, pokud ale můžeme hádat, nejspíš se po vzoru minulých dílů bude jednat o žoldnéře nebo revolucionáře, kterým není příliš po chuti nadvláda oficiálních autorit.
Volba jednotlivé frakce, podobně jako již několikrát v minulosti, ovlivní nejenom vaše bojové dovednosti, ale i průchod samotnou hrou. Díky ní se dočkáte mnoha unikátních questů, které jsou přístupné pouze určité „guildě” a do budoucna tak máte alespoň motivaci pro průchod hry za jinou frakci. Jako příklad můžeme zmínit řád paladinů, který mágům zajišťuje neustálý přísun magické rudy. Velká část jejich „iniciačních” questů se tak logicky odehrává v místních dolech a vy se můžete těšit na jejich „čištění” od všemožné havěti, kterým si u paladinů budete postupně získávat respekt.
Když už tady mluvíme o získávání respektu, měli bychom také zmínit, že se autoři nově rozhodli pro implementaci systému reputace, který monitoruje hráčovo jednání a na jehož základě upravuje chování NPC postav. Pokud tedy ve hře budete vystupovat jako neohleduplní hrubiáni, můžete očekávat, že s vámi vaše okolí nebude chtít spolupracovat a že občas zaplatíte více, než byste měli. Jsme ale velmi zvědaví, jak moc velký dopad bude mít vaše pověst na zásadní herní události, protože pokud by tvrzení autorů, že vaše reputace ovlivní i samotné vyústění příběhu, bylo pravdivé, tak se určitě máme na co těšit.
Jednou z největších slabin Risen 2 byl bezpochyby jeho soubojový systém. Autoři sice přišli s docela zajímavým arzenálem vrhacích a střelných zbraní, ale souboje na blízko a magie patřily k největším zklamáním této hry. No a vzhledem k tomu, že Risen 3 s největší pravděpodobností střelné zbraně obsahovat nebude, tak nás velmi zajímalo, jakých změn se v této oblasti dočkáme. Přece jenom, v soubojích a přípravou na ně nejspíš strávíme mnoho času a byli bychom tak velmi neradi, kdyby se opakovala situace z Risen 2.
Sami autoři rádi prohlašují, že od minule prakticky „překopali” celý soubojový systém a z toho, co jsme zatím mohli vidět, jim musíme dát za pravdu. Samotné souboje působí daleko dynamičtějším dojmem, náš hrdina je mnohem pohyblivější a nejspíš se dočkáme i možnosti vytvářet různá „komba”. Je také potřeba zmínit, že podobně jako v předchozím díle, máte možnost vzít si s sebou do boje některého ze svých parťáků a ačkoliv se určitě jedná o dobrý nápad, jsme upřímně zvědaví, jak se autorům v takovém případě podaří vybalancovat obtížnost.
V oblasti soubojů nás ale čekají i další novinky. Jako příklad zmíníme existenci několika „finišovacích” animací, díky kterým náš hrdina vypadá jako pořádný bijec, protože chytnout kostlivce za hlavu a omlátit mu o ni rukojeť meče přece neumí úplně každý. Nejvíc nás ale zaujal fakt, že nově budeme moci využívat kouzla i v kontaktních soubojích s nepřáteli a vy tak máte například možnost obalit vaše pěsti ohněm a začít rozdávat jeden pořádný pohlavek za druhým. To ale pořád není vše a sami jsme zvědaví, čím nás autoři v této oblasti překvapí.
Co se audiovizuálního zpracování týče, Titan Lords řadíme k lepšímu průměru. Ačkoliv má tato herní série tradičně problémy s animacemi obličejů a opakujícími se modely NPC, příjemně na nás zapůsobila například míra detailů, s jakou tvůrci vymodelovali herní svět. Ten je navíc o to zajímavější, když vezmeme v potaz všemožné hrátky s osvětlením, díky kterým autoři úspěšně vytváří atmosférické scenérie. Pozitivní je také to, že se dočkáme kompletně nových bojových animací a ačkoliv se nejedná o kvalitu, kterou bychom očekávali například od nového Zaklínače, jsme rádi, že autoři věnovali svůj čas i této oblasti.
Shrnuto podtrženo, Risen 3: Titan Lords na nás prozatím působí velice pozitivním dojmem a ačkoliv se určitě najde spousta lidí, kteří si na minulém díle oblíbili pirátskou tématiku a hrátky se střelnými zbraněmi, jsme nakonec velmi rádi, že se autoři vrátili ke svým kořenům a nový díl Risen dělají podle léty prověřené receptury. Navíc, pokud by se vývojářům povedlo udělat zábavné souboje, vylepšit trochu grafický kabátek a odstranit některé z drobných nedostatků, kterými je tato herní série proslulá, mohlo by se jednat o jedno z nejlepších RPG ze „staré školy” tohoto roku. A nám už tedy nezbývá nic jiného, než popřát autorům hodně stěstí a doufat, že nás 15. srpna 2014 mile překvapí.
nevypada to zle, ale prjde mi to dost odflaknute, cela hra je zalozena na jednom principu
"Například jedna z věcí, kterou autoři z Piranha Bytes nikdy nedokázali, je vyprávění zajímavého příběhu"
to je vtip?
no pokud to bude tentokrat opravdu v duchu serie Gothic jdu do toho. Risen byl dobrej zahral jsem si ho 2x, ale Risen 2 byl hroznej i když stale lepši než Arcania to byl total shit.
A pokud jde o přiběh tak v serii Gothic byl podle mě skvělej tak co by neuměli?
Toto bude super !! :)
odpad kdyby se raději drželi jedničky a neudělaly (nepodělali) ve stylu dvojiky