V době, kdy byla ve střílečkách interaktivita v plenkách a vrcholem všeho bylo rozbité okno nebo odstrčený stůl, vyšla v roce 2001 hra, která všechno změnila. Jednalo se o hru s nenápadných názvem Red Faction, která byla sice tuctovou střílečkou, ale možnosti destrukce prostředí byly skutečně udivující. Nejen že šlo ničit skoro vše, ale dokonce bylo možné i formovat prostředí a znalci si určitě vzpomenou na misi, kde jste vrtacím vozem projížděli přímo horninami a vytvářeli nové štoly. Na úspěšný první díl navázal v roce 2003 druhý, ale méně povedený a poté série na delší dobu ustrnula. Hibernace trvala až do roku 2009, kdy THQ námět oživilo a potřetí nás přivedlo na povrch Marsu v třetím díle s podtitulem Guerrilla. Ač velmi hardwarově náročná, zasloužila si Guerrilla velmi slušná hodnocení (u nás to bylo 85% – recenze) a pro THQ se tím otevřela zajímavá budoucnost této série. Díky tomu jsme se dočkali oznámení nového dílu s podtitulem Armageddon, za kterým budou stát Volition a který nás přivede na Mars počtvrté a v dnešním článku se na něj podíváme.
Na konci Red Faction: Guerrilla jsme zanechali hlavního hrdinu Aleca Masona na Marsu, kde se mu povedlo s partami rebelů převzít vládu nad planetou a vyhnat organizaci EDF (Earth defence force), která sice naoko vládla planetě ve prospěch horníků, ale ve skutečnosti nepohodlné osoby likvidovala a chovala se vyloženě diktátorsky. Lidé jsou tedy svobodní, ale díky tomu, že povrch planety je po dlouhých válkách a útocích nepřátel takřka zničený, museli se uchýlit pod povrch do bývalých dolů a dalších podzemních prostor. Zde si žijí v podstatě klidně do chvíle, kdy je potomek Aleca Masona vyslán na povrch, kde má zrekonstruovat starý chrám. V podstatě náhodou v něm objeví starý vstup do šachty a po jeho otevření zjistí, že planetu Mars obývají i jiní obyvatelé než lidé. Bohužel tito mimozemšťané nejsou soužití na jedné planetě nakloněni a tak začnou postupně vyhlazovat jednotlivé kolonie lidí. Ti ze všeho viní právě Dariuse, i když se jednalo víceméně o nehodu. Darius tedy musí vyrazit a nejen napravit svou chybu a očistit jméno, ale především zachránit lidstvo před tím šmejdem z vesmíru.
Tentokráte se tedy nebudete moci spolehnout na skupinky spřátelených skupin bojovníků, aspoň ne v takovém množství a spíše to budou jednotlivci. Díky tomu, že bude víceméně celý děj přesunut do podzemí planety Mars, můžeme se rozloučit s otevřeným světem, který nabídla Guerrilla. Sami autoři ostatně potvrdili, že jejich příběh bude orientovaný spíše na posloupnost jasně daných misí, než na otevřený svět předchozího dílu. Pro řadu hráčů to možná bude krok zpět, ale díky uzavřenému příběhu se autoři mohou pustit do kvalitnějšího scénáře a mohou udržet hráče tam, kde potřebují. Samozřejmě to neznamená, že bychom se neměli dostat na povrch a do otevřeného prostředí, ale rozhodně to bude oproti předchozímu dílu v menšině. Příběh hry se bude posouvat pomocí animací vytvořených přímo v enginu hry, filmečky tak budou navazovat přímo na děj a měli bychom se tak vyhnout přehnanému množství loadingů.
Náplní hry bude samozřejmě klasická střílečka z pohledu třetí osoby, přičemž kamera bude umístěna zhruba za vaším ramenem. Nepřátelé by se měli rekrutovat z podivných kreatur, které mutovaly dlouhé doby v podzemí a také zřejmě narazíme na lidské frakce, které po vás, jako po podezřelé osobě, půjdou a budou se snažit vás dostat. Na dostupných videích jsme zatím měli možnost vidět podivné, velkému pavouku podobné, kreatury připomínající trochu fantasy gargoyly. Ti jsou na pařátech ozbrojeni velkými kostěnými mačetami, velmi dobře skáčou, útočí většinou ze tmy a ve velkých počtech. Dále jsme měli možnost vidět obří pařáty, které hlavního hrdinu obklopily vylézajíc ze země, ale jaké velké potvoře patří zatím nevíme.
Darius se tedy bude pohybovat více v interiérech a to nás trochu naplňuje obavami, zda se dočkáme monumentálních staveb jako v předchozích dílech a zda uzavřené prostory nebudou příliš omezené a nudné. Nicméně si umíme představit prostředí starých dolů plných obrovských těžebních zařízení, strojů a kilometry vše protkávajících chodeb. Cestu určitě zpříjemní i dvě nové zbraně. První a zřejmě nejzajímavější již byla prezentována v demoverzi na E3 a měla by se jmenovat Magnagun. Je to velmi silná puška, která vystřelí dva propojené kolíky. Jakmile jsou oba vystřeleny, začnou se zasažené předměty chovat magneticky a budou se navzájem přitahovat, samozřejmě s ohledem na jejich váhy a velikosti. Například střelíte jeden šroub do věže a druhý do budovy. Jakmile začne magnetismus fungovat, věž se vytrhne ze svých podstavců a s destrukcí vlétne do stěny zasažené budovy. Tato zbraň by měla být hodně silná a tak bude důležité, kolik bude k dispozici nábojů a jakou formou se bude zbraň používat, nicméně si umíme představit stovky zajímavých využití. Sílu zbraně je samozřejmě možné využít také proti nepřátelům, které tak můžete posílat proti zdi, nechat je padat do propastí a nebo na ně strhnout nějaké předměty.
Druhou zbraní je staronová Nanoforge. Ta vyhází ze zbraně Reconstructor, která byla přístupna v multiplayeru Guerilla. Tato zbraň je schopna opravit zničené struktury, což bylo demonstrováno na velmi pěkném příkladu, kdy byl Darius pod silnou palbou nepřátel a prostřílel se do přilehlé budovy, přičemž za sebou stěnu opravil pomocí Nanoforge. Poté, co se dostatečně zotavil, se opět prostřílel ven a pokračoval v likvidaci nepřátel. Spíše než o zbraň se tedy jedná o nástroj, kterým budete překonávat překážky, řešit logické puzzly a dokonce byste měli pomocí ní opravovat také některá zařízení. Jistě si tedy umíte představit, jaké činnosti je možné provádět pomocí kombinace dvou zmíněných zbraní, ve spojení s propracovaným fyzikálním enginem. Z dalších zbraní stojí za zmínku velkých mechanický skelet, tedy mech. Ty byly sice již v Guerrilla, ale Armageddon přinese jeho nový model, který bude o něco menší a bude více připomínat člověka. Jakmile do něj nastoupíte, zaklapne se za vámi jeho víko a poté již můžete mecha ovládat stejně jako standardního člověka. Mech dokáže běhat, skákat a jeho pohyby vůbec připomínají lidskou osobu. Přesto by se mělo jednat o smrtící, raketami a kulometem ozbrojenou zbraň. Díky své velikosti dokáže prostředí ničit i holýma rukama (respektive ocelovými končetinami) a vzhledem k tomu, že je to mohutný stroj, neohrozí ho ani pád sutin nebo skal.
Red Faction Armageddon vypadá na první pohled jako slušná evoluce a především nově zbraně vypadají velmi lákavě a mohly by hru činit zábavnou. Ještě uvidíme, jak si autoři poradí se zakomponováním příběhu do uzavřených prostor a zda hra nebude příliš stísněná. Datum vydání je předběžně stanoveno na březen roku 2011 a vyjde jak pro obě velké konzole Xbox a PS3, tak pro PC.
mooc přehnany
vypada moc pekne ale castecne souhlasim s kolegou nademnou.
...Guerrilla byla sračka a nechápu jak jste ji mohli ohodnotit 85. A i já souhlasím s komentáři výše.
de to ale dře to
Byla by to pěkna a dobrá hra kdyby to trochu nepřehnali jinak docela good
moc přehnaný - tečka....a co jako má bejt přehnaný? Mě (ne)udivuje, jak se tu může tolik lidí chytit a podporovat tak stupidní nic neřikající koment
De poznat ze vsecko autori nevymysleli sami
Me osobne se to nelíbí.
Nevypada to zas tak spatne
moc se me ta hra nelibi ...
nevypada to špatně!
Nemam rad taketo zanry :(
žeby poračování deat speace
jako nwim peoc je to prehnany jestli myslite tim ze tam vse pada tak nwim proc to bylo v kazedm dilu red faction guriela(nebo jak) byl divnej dil tohle vypada dobre ale na p*** zas ze je to jen na konzole jzis proc za kazdou hrou co ma dlouhe poracovani na pc musi byt jini vyvojari a vse posrat :-(
tak to bude pařba
Tak se dívám ta hra vypadá dost slušně už se těším až si ju zahraju
Prostě mi to přijde už moc... a pár lidem asi taky,smiř se s tím :) A píšeš že to bude jen na konzole. Četl jsi článek?! Je tam napsáno: a vyjde jak pro obě velké konzole Xbox a PS3, tak pro PC. !!!
velmi podařená hra
Docela dobrá pařba
pořád nám ani jeden z vás neodpověděl, co je na tom moc....to můžu napsat 100x a bude to k ničemu, když to nezdůvodnim
vyzerá to celkom pekne
je to good clanek
Ta hra asi neni dobra kdyz vsychni pisi ze je good :-(
Já mám guerillu na PC a moc mě to bavilo byl tam otevřený prostor a vedlejší ůkoly děj nic moc ale Armageddon vypadá hodně dobře jen jestli ty doly budou dost velký pro moje rakety a padající budovy
Jestli to bude tak dobrý jako predchozí díly tak se máme na co tešit. Kecalové co to ani pořádně nehráli naštěstí nerozhodují o ničem.
spousta komentů píše o Ridickovi možná mají pravdu, ale mě se to moc líbí i když Ridicka znám, pěkné a dávám za 5
to stahnu to zarubu :)
strach hra je to velmi dobra hra
Ani napočtvrté nebude život na planetě Mars jednoduchý a na rozdíl
od minulých dílů se nebudete bít za práva horníků, ale za svůj
samozřejmě zasazeno do velmi pohledného kabátku a oblíbeného fyzikálního enginu, umožňujícího destruovat takřka vše. Povede se znovu vytvořit kvalitní titul?
dalsi dead space
To musii byt krutaa hra
tak to já se těším hodně, ale to vás určitě vůbec nezajímá, tak si všichni vyserte oko.
dobre to vyzera
to bude dobra gemeska si myslim:-)
nevim ale tohle uz nemusim spatna hra pro me
Takových už dneska moc neni
jo drsná hra
tak vypadá to určite zajímavě, i když takovy hry nehraju tak bych to moch zkusit