Pamatujete na první díl postapokalyptické střílečky Rage z dílny id Software? Vyšla roku 2011, a i když nabízela skvělou hratelnost, neodladěnost herního enginu id Tech 5, useknutý konec a malá herní mapa z ní nakonec udělaly jednohubku s nulovou znovuhratelností.
Druhý díl vyjde letost po dlouhých osmi letech. Oproti prvnímu dílu se tentokrát o vývoj stará kromě id Softwaru také švédské studio Avalanche Studios, jehož autoři stojí například za velmi dobrým herním Mad Maxem nebo sérií Just Cause. Nemusíme mít strach, že by snad Avalanche Studios nedokázalo ukočírovat takto velký projekt. Vždyť právě jejich herní Mad Max dokázal, že i hra podle filmu může nabídnout dostatek zábavy. Je ovšem zajímavé, že studio zvládá pracovat na tolika projektech. Na konci roku 2018 vydali chladně přijatý čtvrtý díl Just Cause a ještě tento rok chtějí vypustit do světa multiplayerovou kooperační hru Generation Zero.
Oproti prvnímu dílu Rage, který si kromě postapokalyptického světa bral do vínku spoustu inspirace zejména ze hry DOOM, druhý díl nelítostný boj o přežití dochucuje kapkou šílenosti a posunuje atmosféru k nepříčetnosti ne nepodobné sérii Borderlands. Pamatujete stísněnou atmosféru vrakovišť a pomalý postup do vyvolání poplachu? Na to můžeme zapomenout. Druhý díl bere pryč strach a nahrazuje jej adrenalinovým nadšením z boje.
Děj hry se odehrává třicet let po konci jedničky. Náš hlavní hrdina Walker je jedním z obyvatel pustiny, který umí využívat nanotechnologie. Nejenže díky tomu má určité schopnosti, ale stává se tak také jasným cílem pro všechny frakce v okolí, pro které by uzmutí takové technologie mohlo znamenat dalších pár příček vzhůru v boji o moc.
Walker tedy bude prošpikován nanočásticemi, které mu umožňují využívat nadpřirozené schopnosti. Kromě klasické střelby a bumerangu, který se vrací i ve druhém díle, budeme moct v boji s nepřáteli používat také pár dalších fíglů. Například schopnost Shatter je facka takové rázu, že buď odstrčí protivníka na desítky metrů daleko, nebo mu rovnou utrhne hlavu od krku. Podobnou schopností je také Slam, což je rána pěstí do země z výskoku. Z čím větší výšky bude Slam proveden, tím větší devastační efekt má. A když trefíme přímo protivníka, nezbyde po něm nic jiného než jen mastný flek.
Zpátky k příběhu. Pamatujete na pořádkový režim The Authority z prvního dílu? Ten se po konci jedničky sice rozpadl, ale mnozí spekulují, že je stále tam někde venku, ukrytý a sbírající síly na útok a znovu uzmutí moci. Jejich místo ovšem zabraly anarchistické jednotky. Těm nejde ani tak o moc, jako spíš o zabrání co největšího území pro sebe. A k tomu se nebojí využít každé skuliny, finty nebo podpásovky, která jim přijde pod ruku. Jedinou výjimkou je sekta The Immortal Shrouded, která cvičí bojovníky palebnými i sečnými zbraněmi. Přisluhovači této sekty si myslí, že jsou jediní, kteří mohou vyprahlou Zem zachránit, a tak následují kód cti a disciplíny, což z nich dělá nebezpečné protivníky. Jejich přesným opakem je kmen River Hogs, což jsou typičtí piráti, kteří ovládají část mapy s bažinami. Na první pohled nevypadají právě nejchytřeji, ale jejich palebná síla spojená s obrovským množstvím následovníků je jasným argumentem, proč není dobré dostat se s nimi do křížku. A když už se bavíme o nízké inteligenci, málem bychom zapomněli na mutanty. Ti stejně jako v prvním díle neoplývají právě vysokoškolskými znalostmi, jejich síla netkví ve využívání nástrojů a zbraní, i když jich pro nás nepochopitelně nosí dost zavěšených kolem pasu. O to nebezpečnější jsou při útoku na blízko, kdy se nebojí použít nejen sečné zbraně, ale také drápy a zuby.
Samotná mapa je rozdělená do čtyř sektorů. Torn Plains nebude pro hráče prvního dílů žádnou novinkou. Je to skalnatý reliéf, ve kterém se přeživší snaží obydlit každou ruinu, pokud má ještě střechu. Kusé dálnice střídají zlámané nosné sloupy a dál pokračuje jen písek. Druhým regionem je poušť, která sice neoplývá moc životem, za to se zde dá najít mnoho pokladů. Jen pozor na bandity. Je to nejchudší region a za láhev vody se zde platí životem. Oproti poušti se zdá být rájem třetí region divočiny. Kde se vzal deštný prales v Pustině navíc po výbuchu bomby? Za to můžou Ecopody, které transformovaly krajinu a daly tak příležitost mnoha frakcím k životu v divočině. Co to znamená pro nás? Mnohem taktičtější boj ve vertikálním prostředí přerostlých kořenů stromů a skal, kde se v každém stínu může schovávat nepřítel. Sekreto Wedlands jsou posledním regionem Pustiny. Jedná se o bažiny, které jsou plné mutantů a pirátů z kmene River Hogs. Rozhodně to není místo na klidnou procházku.
Na první pohled rozlehlá mapa klade jasnou otázku: Čím po ní cestovat? Oproti jedničce, kde kočírování aut sice bylo možné, ale zároveň se omezovalo na projíždění pouze dvěma mapami a pár závodů, Rage 2 se ponese v duchu hesla „Co vidíš, to můžeš řídit“. A opravdu vše, co má něco podobné volantu, lze řídit. Vozový park nebude omezený pouze na pár automobilů jako původní hra. Těšit se můžeme také na obrovské Monster trucky, Choppery, čluny nebo třeba vznášedla, kterými se můžete podívat na jinak nedostupná místa. Nebude chybět možnost si vozový park nechat upravit a vylepšit, nebo také závody o hodnotné ceny. Jistě, mnoho lze ukrást, ale kde je potom pocit výhry?
A že se rychlá a obrněná vozidla budou hodit. Jedním z našich cílů budou totiž ozbrojené konvoje projíždějící skrze mapu. Každý konvoj se skládá z obrovského obrněného vozidla, které je chráněno mnoha menšími vozítky. Troufnout si na takového nepřítele v základním vozidle je zaručená sebevražda. Zároveň ne každý jezdec, kterého potkáte v Pustině, musí být nepřítel. Naopak i pomoc vozidlu, které pronásledují banditi, může znamenat nemalou odměnu.
Aby se mohla bavit každá rodinka žijící v pustině, nechybí jejich oblíbený pořad Mutant Bash. Pamatujete na reality show z prvního dílu, kde hlavním úkolem bylo projít nebezpečnou arénou, do které přicházely vlny čím dál nebezpečnějších nepřátel? Přichází druhá sezóna této rodinné zábavy!
Kromě širokého výběru zbraní, mezi kterými nechybí bumerang nebo kultovní BFF, je zde také režim přetížení zbraně. Ten po spuštění zvyšuje jejich palebnou sílu. K aktivaci tohoto módu ovšem lze dojít pouze cestou naplnění hodnoty přetížení, kterou uvidíme na obrazovce. Čím více budeme kombinovat různé způsoby boje, tím rychleji se nám nabije hodnota přetížení a budeme ji moct použít.
Rage 2 se uklání klasickým titulům z dílen id Software a v jejich duchu v něm bude také možné zadávat cheaty. Tentokrát ovšem nestačí otevřít příkazovou řádku a napsat “iddqd“. Ne, cheaty je nutné ve hře zakoupit u speciálního obchodníka, ale nebojte se, nejde o žádný systém mikrotransakcí. Cheaty se zakupují výměnou za virtuální měnu. Kromě klasické nesmrtelnosti budou přístupné i takové lahůdky, jako je zabití na první ránu, déšť vybuchujících barelů, drtivý úder pěstí a mnoho dalších.
Rage 2 vypadá na první pohled opravdu jinak a pokud by nenesla název předchozí hry, jen málo hráčů by za pestrobarevnými výbuchy, pomalovanými pankáči a vozidly všeho druhu poznalo původní značku. Z té si odnáší opravdu málo, ale kolem základních herních prvků nabaluje množství nového, neotřelého a stejně jako v případě reinkarnace DOOMa se soustřeďuje na čistou nikdy neutuchající akci. Jen na první pohled je vidět jistá podobnost s nedávno vydaným titulem Far Cry New Dawn, zejména co se barevné stylizace týče. Hra Rage 2 vychází 14. května na PC, PlayStation 4 a Xbox One.