Nad všemi Jasony Bourny, Jacky Bauery, Spider-Many či Batmany ční jedna akční ikona, která jen tak nezestárne. Bond. James Bond. Divákům nevadí, že se v této roli střídají herci, aniž by to bylo dějově nějak objasněno. Tím se agent 007 dostává do roviny nesmrtelných superhrdinů. Ostatně této kategorii napovídají také jeho činy, které mnohdy hraničí s lidským chápáním. V minulých letech to ale přeci jen trochu vypadalo, že James Bond ztrácí lesk. Pierce Brosnan se sice snažil seč mohl, ale náměty byly snad až příliš obyčejné. Nakonec se tvůrci rozhodli udělat zásadní řez. Obměnili tým včetně hlavního protagonisty a vyplatilo se. Casino Royale se povedlo náramně a podobně kvalitní by mělo být Quantum of Solace. Ideální příležitost vrátit Jamese Bonda na počítače a konzole ve velkém stylu. Pokusí se o to zkušené studio Treyarch s velkorysým rozpočtem od Activision Blizzard.
Na podzim se Daniel Craig vrátí v netradiční úloze. Quantum of Solace totiž bude netradičně přímo navazovat na Casino Royale, a to zhruba s hodinovým odstupem. To je pro bondovky, které vždy stály samy o sobě a vyprávěly jasně ohraničený příběh, docela nové. Do kina byste rozhodně měli jít vybaveni shlédnutým Casino Royale, ale pro hru to zase tak potřeba nebude. Autoři si uvědomují, že k předchozímu filmu žádná pořádná hra nevznikla, a tak se to v rámci novinky rozhodli částečně odčinit. Proto bude herní Quantum of Solace vyprávět i důležité části z děje Casino Royale. Bude jich přitom docela hodně. Oba filmy by se o herní stopáž měly podělit půl napůl. Hra by dokonce měla obsahovat jednu velkolepou scénu, která byla nakonec z Casino Royale vystřižena.
Když hru spustíte, první co po intru uvidíte, bude virtuální Daniel Craig. Ale vždyť Quantum of Solace běží na ryze first person enginu z Call of Duty 4, říkáte? Je to pravda, ale pro potřeby bondovky byla použita perspektiva třetí osoby. I když ne všude. Autoři vytvořili jakýsi hybridní systém, který bude přecházet z first person do third person pohledu tehdy, když to bude potřeba. V případě, že se pohybujete normálně, měli byste vidět svou zbraň a ruce, ale jakmile se přiblížíte ke stěně s cílem plížit se podél ní nebo vyskočíte na žebřík, hra okamžitě vyzoomuje z vašich očí a skončí za Jamesovými zády či před jeho vypracovaným hrudníkem.
Je třeba si uvědomit, že Quantum of Solace nebude žádnou obyčejnou střílečkou, a to je rozhodně dobře. Takových je totiž dvanáct do tuctu a něco jiného akčnímu žánru určitě neuškodí. Ovšem jsme v moderní době, a tak je nutné se smířit s určitými zjednodušeními. Jako například přeskakováním z jednoho úkrytu do druhého stisknutím jediného tlačítka. Stejně tak bude částečně automatizováno plížení, a pokud se potichu přiblížíte za záda nějakého toho neřáda, objeví se na obrazovce kontextové menu, ve kterém si jen vyberete, co chcete udělat – zda ho podříznout, nebo raději potichu odprásknout. Podobně jako v The Bourne Conspiracy by neměly chybět pasáže plné kontaktního boje. Potěší také částečná zničitelnost prostředí, která často umožní objevovat nové cesty vedoucí ke kýženému cíli. Spíše se ale domníváme, že nám odhalování úkrytů přinese nějaké ty bonusy.
Řadu hráčů jistě napadne, zda Quantum of Solace nebude nudným titulem. Vždyť James Bond se zase tak často nedostává do přímé akce a tohle by mělo být poměrně věrné zpracování jeho nových dobrodružství. To je sice na jednu stranu pravda, na tu druhou mají ale tvůrci mnohem větší prostor v budování atmosféry. Jistě si vzpomenete například na pasáž z Casina Royale, která se odehrávala v potápějícím se domě v italských Benátkách. Autoři tuhle scénu použili a zpracovali ji opravdu filmově. Paprsky světla pronikají okny a vytvářejí kužely osvětlující zaprášené kouty. Dům se pomalu potápí, zatímco slyšíte nejrůznější praskání, skřípaní a cítíte silné otřesy. Krámy padají ze strany na stranu a prostory se postupně zaplavují vodou. Přestože si nezastřílíte tolik jako jinde, neznamená to, že by hra nedokázala nabídnout dostatek adrenalinu a zajímavých momentů. Naopak.
Další mise vás zavede do kasina, kde má James jasný úkol – najít proradného La Chiffre. Má v zásadě dvě možnosti. Tou první je přímá akce a jde o jednu z mála úrovní, kde máte možnost si zastřílet v takovém množství jako v obyčejné akci. Jenže Bond není Rambo a značné množství stráží není vůbec jednoduché překonat. Tím spíše, že na obrazovce nevidíte žádný ukazatel zdraví. Když jste zranění, obraz se pouze zabarví do ruda. Stejně jako v jiných akcích je možné se na chvíli ukrýt, odpočinout si a nabrat síly, respektive zdraví. Jenže ani tak James nevydrží tolik, kolik byste si asi přáli.
Proto se možná vyplatí zkusit druhé řešení. Zapomeňte na zběsilé střílení a vytáhněte raději elektronickou mapu, kde jsou zakresleny všechny nepřátelské pozice. Jednoho po druhém se pak pokuste potichu zlikvidovat, když se zrovna nedivá. Je to delší, ale evidentně napínavější přístup. Tuto činnost si občas zpestříte vyvoláním tzv. „obrazu v obraze“, kdy nastrčíte kamerku třeba za roh či do okna, abyste vystihli ten správný moment, kdy stráž zrovna nehlídá vaší příchodovou cestu.
Ale pokud se náhodou stejně rozhodnete pro silové řešení, budete se aspoň moci kochat interaktivním prostředím. Kasino je totiž opravdu parádní, a když v něm rozpoutáte přestřelku, je to ještě větší podívaná než v Rainbow Six Vegas. Obzvlášť když se všude pohybují i civilisté, které byste neměli bezhlavě zabíjet. Ze stolu létají sklenice, vázy se tříští a ze sloupů a stěn padá zdivo či mramor. V tom všem se poměrně chytře pohybují nepřátelé, kteří se dokáží krýt a dokonce brát rukojmí. Zkrátka všechno, co byste od takové akční pasáže čekali. A ještě něco navíc. Třeba fantastickou honičku na staveništi. Na střílení tu zapomeňte, přesto zažijete pořádný adrenalin. Kamera často mění úhly a zvyšuje tak dramatičnost situací, kdy je třeba odvážně přeskakovat z jednoho jeřábu na druhý apod.
Autoři si pochvalují, že mohou využívat ověřenou a především optimalizovanou technologii z Call of Duty 4. O to více se mohli věnovat modelování charakterů, jež se včetně Daniela Craiga daří na jedničku. O nic méně důležité není ani prostředí, které autoři chtějí mít co možná nejpodobnější tomu filmovému. Dostali tak všechny potřebné podklady a s výsledkem bychom prý měli být spokojeni.
Doufejme, že Treyarch netvoří jen další povinnou hru podle filmu. Tady se totiž skrývá opravdu velký potenciál, který by mohl osvěžit celý akční žánr a konečně přinést opravdu kvalitní špionážní titul se vším všudy – nejen drsnými přestřelkami. Quantum of Solace vypadá na první pohled moc dobře, ale na výsledek si ještě budeme muset počkat. A to do října. Zahrají si přitom majitelé PC, Xboxu 360 a Playstation 3.
mozna to bude good ale....
Takovej splinter cell kombnovanej s rainbown six
téma James Bond nesnášim, jinak to vypadá celekm hezky
Hm vypadá to dobře
vypadá hra celkem dobře, snad překvapí příjemně
uz dlouho jsem tu nevidel takovy, co se tak dobre cte
Vypadáto dobře :)
Vyzeraa to byt dobra hra!
Vypadá to výborně, snad to nebude tak špatné s hratelností ..
Uznávám radši Tomb Rider a Metal Gear Solid,ale tohle nevypadá vůbec špatně....asi to skusím :)
Na to, že je to podle filmu to vypadá skvěle, ale jinak mě to nenadchlo.
je to dalsi bondovka :D
inteligence stoji za hov.o meli by na tom uz nekdy poradne zapracovat
vymazlena grafika docela GOOD ale je to na PC::???
Podle filmu postava identiská tak jako u Riddicka
lepci
mohlo by to mit lebsi grafiku
Upřímně řečeno..mne už to neustálý střílení stále jenom dokola púřestalo dávno bavit. Neustále jenom TUPĚ střílet, STŘÍLET, STŘÍLET. TO NEUMÍ VYROBIT NĚCO napínavého, dobrdružného, akčního na úplně jinej bázi než jenom furt na tupě tupym střílení?
mě se ta hra zda docela dobra