Quantum Break je název zbrusu nového konceptu, propojujícího TV seriál a herní dobrodružství. Vývoj má na starosti zkušený tým Remedy Entertainment, který již vytvořil úspěšné pecky jako Max Payne či Alan Wake. Vydavatelem se stal samotný gigant Microsoft. Zajímavé přitom je, že producent je českého původu a je jím Miloš Jeřábek. A o čemže tahle akční střílečka z pohledu třetí osobě vlastně je?
Příběhová linie sleduje osud nevydařeného experimentu na fiktivní univerzitě Riverport University, ležící na severovýchodně USA. Právě zde se vědci zabývali fenoménem cestování v čase a došli tak daleko, že se jim to překvapivě téměř i podařilo. Jak už to ale u podobných scénářů bývá, netrvalo dlouho a vše se pořádně pokazilo, takže je v sázce nejen osud celého světa, ale zřejmě i vesmíru. Hra se údajně snaží dodržet pravidla současných fyzikálních teorií, takže bychom neměli narazit na úplné nesmysly.
Ze středu zmiňované katastrofy vyvázli hned tři postavy, které tím získaly speciální schopnosti, umožňující jim koketovat s časem. Zatímco Jack Joyce a Beth WIlder jsou ti hodní, proti nim se postaví Serene, hlavní zloduch celého příběhu. Ten byl přitom dříve dokonce nejlepší kamarád Joyce, avšak nyní jsou to nepřátelé na život a na smrt. Serene stihl založit i obří korporaci Monarch Solutions, kterou nyní plně ovládá a vysílá davy po zuby ozbrojených vojáků i helikoptér, aby Joyce i jeho pomocníky dopadli, ať už živého či mrtvého.
A tak je zřejmé, že dojde k mnohým střetům, které se nedají vyřešit jinak, než střelnými zbraněmi a pořádnými explozemi. A jelikož skočíme do kůže Jacka, stane se z nás ukrývající se psanec. Proti nám se postaví nejenom obyčejní chlapi s pistolemi, ale především vycvičené ozbrojené komanda, ale i jakési pancéřované obří postavy, které rozhodně jen tak něco neskolí. Specialitkou potom jsou nepřátelé vybaveni high-tech zařízeními, které jim zpřístupňují některé ze schopností ovládání času, takže se například umí na chviličku zrychlit, čímž k nám doběhnou okamžitě, takže v důsledku to vypadá jako teleportace. A s čím na soupeře vyrukujeme my?
Nějaké extrémně moderní vybavení to určitě nebude. Od začátku k dispozici máme pouze pistolku, při čemž naštěstí můžeme brát zbraně padlým vojákům, takže si brzy opatříme nějaký ten samopal. Naší hlavní zbraní jsou ale téměř nadpřirozené schopnosti pramenící z našeho ovládání času. Co takhle zrychlit čas běžící kolem nás, abychom mohli běžet tak rychle, že nás nikdo ani nezahlídne?
Z toho vyplývá schopnost „teleportovat“ se k nepříteli, kterého jednou pořádnou ranou zneškodníme, což ve zpomaleném záběru při bočním pohledu vypadá opravdu dobře. Když se proti nepřátelské palbě kryjeme za nejrůznějšími překážkami, které se pod silnou valvou navíc mohou rozpadnout, hodí se využít schopnost přemístit se za jinou překážku, aniž by si toho soupeři všimli. Kdykoliv jim pak můžeme vpadnout do zad, aniž by to čekali, což nám otevírá jedinečnou cestu k jejich zneškodnění.
Další vymožeností je zastavení času okolo nepřítele, čímž úplně zkamení, po čemž po něm můžeme vystřelit spoustu kulek, které se před ním sice zastaví, avšak jakmile se čas zase rozběhne, všechny náboje do něj vletí najednou, což obvykle nemůže přežít. I to lze pozorovat v pěkném pohledu zpomaleného záběru. A když se soupeři semknou do malého kruhu, abychom je nemohli nikterak překvapit, stačí vytvořit časovou trhlinu mezi nimi, ta exploduje jako granát a rozmetá nepřátele do všech směrů.
Kromě častých soubojů nás ale čeká i nějaké to přemýšlení v podobě zajímavých puzzle. Třeba je připravit se i na časté časové trhliny, které se nepředvídatelně objevují všude kolem. Nerealisticky často nám však zachraňují život, jako když třeba z mostu vyletí náklaďák, který letí přímo na nás. Tadá a zrovna „úplnou náhodou“ náklaďák zastaví nová trhlina. Jindy zase loď narazí do mostu, na kterém právě stojíme, a život nám znovu zachrání jiná trhlina, která nám umožní po zastavených kusech kovu a šrotu doskákat do bezpečí. Některé části trhliny jsou však nestabilní a probíhají ve smyčkách, takže například nějaké auto léta sem a zase tam stále dokola. Někdy musíme proběhnout, jindy je třeba zastavit čas v momentě, kdy je překážka mimo naši trasu, abychom mohli projít. Jindy se dostaneme na nějaké místo a přehraje se nám zrychleně historie onoho místa, takže se dostaneme rychle do obrazu.
Velmi chválená je grafika, která je skutečně očividně na vysoké úrovni, jak můžeme vidět na oficiálně představených gameplayích. Speciálně pro tuto hru vyvinuli vývojáři nový engine jménem „Northlight Engine“. Než si ale hru zahrajeme sami, bude to ještě nějaký čas trvat. Přestože byl koncept představen v květnu 2013 a vydána měla být již 2014, nakonec byl start odložen na rok 2015 a dále pak až na 5. dubna 2016. Předobjednávky již ale běží a hra vychází na zhruba 1500,- Kč.
Jak už bylo zmíněno dříve, na hru plynule navazuje televizní seriál, který bude prolínat samotnou hru. Hra je přitom rozdělena na epizody, na konci kterých budeme rozhodovat, jakým směrem se má děj dále ubírat. A právě to dalece ovlivní samotný seriál, který se v mezidobí bude vysílat. Nepůjde tedy o banality jako jestli si má postava dát čaj nebo kávu, ale rozhodneme dokonce o životě či smrti postav. Epizody si půjde údajně přehrát i na iPhonu a iPadu. Autoři doufají, že na hru nalákají i ty, kteří hry obvykle nehrají, protože je zvědavost donutí podívat se i na druhou stranu. Zatímco hra bude sledovat především osud hodných hlavních hrdinů, seriál se zaměří na zlého Paula Serena, který umí nahlížet do budoucnosti. Bude ho hrát Aidan Gillen, kterého možná znáte ze špičkového seriálu Hry o trůny, kde si zahrál „Malíčka“. Jacka zase bude hrát Shawn Ashmore, známý z X-mena. Překvapivé možná je, že jsou zatím naplánovány pouze 4 epizody, jenž mají trvat (jen) 22 minut.
Quantum Break vypadá jako velmi zajímavý projekt, který si rozhodně zaslouží naši pozornost. Změnit může další vývoj herního průmyslu a na úspěch možná naváže celé nové odvětví. Úspěšní autoři tedy vydají dobře vyhlížející akci s nevšedním příběhem. Škoda jen, že takový projekt vyjde pouze na konzoli Xbox One, takže mnoho hráčů bude odkázáno pouze na seriál.
už sem se lekl,že to za tu pálku bude i na PC...