Je zajímavé, jak herní vývojáři v poslední době čachrují s názvy titulů. Namísto aby používali logické číslice za jmény, což by jasně označilo skutečnost, že se jedná o pokračování určité série, až příliš často sahají k marketingovým berličkám a hry, které mají mnoho předchůdců, pojmenují tak, aby vypadaly jako původní originály. Je totiž starou pravdou, že třeba šesté pokračování řadu hráčů odradí už jen proto, že předchozí díly neznají a mají tak pocit, že jim něco uniká. Stačí pohlédnout například na nedávného Turoka či nejnověji Alone in the Dark. Stejně tak Prince of Persia má na koho navazovat, ovšem u něj je situace přeci jen složitější a tento postup oprávněnější. Jednak je tu stále šance, že se dočká aspoň podtitulu (živě se mluvilo především o Prodigy), jednak se od svých předchůdců liší opravdu diametrálně. A teď nemluvíme o původních 2D titulech z přelomu osmdesátých a devadesátých let, nýbrž o trilogii točící se kolem písků času. Ta již nenávratně skončila a aktuálně se na její motivy točí film (a spekuluje se o jakési doplňkové hře). Ovšem nový Prince of Persia otevírá další kapitolu, která vypadá a působí hodně odlišně.
Prakticky na vše, co známe z populární trilogie, můžeme okamžitě zapomenout, protože Ubisoft Montreal překopal koncept v celé řadě ohledů. Sice stále půjde o third person akci, která bude zajímavě mísit řadu chutných ingrediencí, ovšem celá omáčka kolem i způsoby, jak docílit kýžené hratelnosti, budou odlišné. Předně je třeba poukázat na výměnu prince Dastana za jiného perského následníka trůnu, který však zatím nedostal jméno. A samozřejmě tu je nový příběh. Princ se potuluje po rozlehlé perské říši, když se mu zatoulá osel s nákladem věcí. Aby toho nebylo málo, zrovna se rozpoutá nelítostná písečná bouře, která prince dokonale zmate a zavede až na místo, které není běžně přístupné. Jde rovnou o rajskou zahradu, v jejímž středu trůní strom života. Jenže co čert nechtěl – jen co princ do zahrady dorazí, je svědkem nepříjemné události. Strom života totiž ukrývá uvězněného zlovolného boha Ahrimana, kterého před staletími „uzamkl“ jeho bratr Ormazd. Jenže zámek a stráže začaly po čase povolovat a do světa se opět začíná dostávat zlo ve své nejryzejší podobě. Zatím nejde o naprostou katastrofu, svět ale pomalu zabírá ďábelská nákaza. Princ jí pochopitelně musí ze své říše vyhnat a zasloužit se o to, aby se Ahriman neuvolnil v plné síle.
Zásadním prvkem nového Prince je přitom právě ona nákaza, kterou si můžete představit jako těžko uchopitelnou látku, která se vyskytuje na určitém území a dokáže páchat prakticky libovolnou neplechu. A je jasné, že se snaží polapit zejména toho, kdo jí jde po krku. Nepočítejte už tak s tradičními bodákovými pastmi ani na naostřené otáčející se čepele. Nákaza připraví úplně jiné pasti. Dokáže se změnit například v bažinu, která začne prince vtahovat. Jindy se zase promění v nepříjemnou nákazu, která bude hlavního hrdinu prohánět. A co více – může třeba i vybouchnout. Variací bude nejspíše celá řada a je výhodou, že na tomto základě mohou autoři tvořit velmi flexibilní situace a určovat jimi styl hraní.
Princ si svůj stan rozloží paradoxně v naprosté blízkosti výchozímu bodu nákazy – v rajské zahradě. Ovšem její rozšíření už je mnohem širší, a tak se musí vypravovat do nejrůznějších koutů a v těchto prostředích ji likvidovat. Nečekanou novinkou je skutečnost, že hra bude v tomto směru oplývat nevídanou volností. Budete si moci vybrat, na jakou ze světových stran se vydáte a jakou posloupnost misí zvolíte. Volnost je vždy důvodem k obavám z kvalitního vyvážení hratelnosti a obtížnosti. V tomto případě ale není čeho se bát – díky flexibilní schopnosti nákazy modulovat se do různě těžkých pastí a samozřejmě také nepřátel, bude možné okamžitě upravovat tyto prvky pro potřeby aktuální situace. Zpočátku tak mise budou relativně jednoduché a je přitom úplně jedno, jaké to jsou. Jednu konkrétní úroveň můžete splnit na začátku i na konci hry – obtížnost se přitom upraví. Specifický výběr misí se samozřejmě projeví na celkovém zážitku. V každém úseku jsou určité chvíle, které ovlivní další směřování. A je jasné, že záleží na tom, jak dané dílky do mozaiky sestavíte.
Nepředstavujte si ale volnost v podobě Grand Theft Auta. Tak daleko autoři zajít nemohli. Jak už bylo řečeno, nelinearita je omezena na směřování dobrodružství. Jeho samotné prožívání už bude ukotveno na nižší, mnohem lineárnější úrovni. To znamená, že jednotlivé mise museli tvůrci připravit víceméně postaru. Nabídnou tak prakticky jedinou cestu k cíli, která ale bude lemována takovým obsahem, který zajistí maximální intenzitu prožitku. O ni šlo Ubisoftu především, a přestože zprvu zamýšleli přijít s naprostou volností, brzy jim došlo, že by nemohli zachovat tak skvělé dynamické boje a akrobatické pasáže. Aby si je hráč mohl náležitě užít, musí mít lehce svázané ruce a omezený prostor manévrování.
Jelikož ze hry vypadly písky času, na nichž závisela velká část hratelnosti původní trilogie, museli tvůrci přijít s něčím novým, s nějakým prvkem, který by měl podobnou sílu a částečně by utáhl celou hru. Zdá se, že ho našli v podobě speciální kovové rukavice. Ta nejenže je velmi platná v bojových sekvencích, ale hodí se především do princových akrobatických sestav. Do nového dílu se totiž ve větší míře dostává vertikální rovina. A ta se plně projeví například tehdy, když přiběhnete k drsnému srázu. Seskok by vás zabil, ovšem je tu řešení. Stačí zabodnout kovové prsty do zdí a hodně efektním, i když naprosto nerealistickým způsobem sjet dolů. Na stěnách prý budou připravena různá ztělesnění zkaženosti, takže i o adrenalin ve vyhýbacím podání má být náležitě postaráno. Když už se jezdí dolů, mělo by být samozřejmě možné šplhat i nahoru. Rozměry hry se tím značně rozšíří a zajímavost se znásobí.
Obrovské změny se dočkaly také souboje. Zní to neuvěřitelně, ale autoři tvrdí, že již nikdy nestanete proti početní přesile. To znamená, že aktuálně budete vždy bojovat proti jedinému protivníkovi. To ale signalizuje další průvodní jev změny. Umělá inteligence nepřátel, které také fakticky formuje nebo ovládá nákaza, se notně zvýší. Každý boj tak bude opravdovým bojem o přežití a poměrně často se protáhne na několik minut. Bitky s bossy potom mohou být ještě delší a epičtější. Nebojte se ale nudy a zdlouhavosti. O zábavu se postarají jak autenticky se chovající protivníci, tak vynikající kombo systém. Ten by neměl řetězit stále stejná komba, ale bude do značné míry záležet na tom, jak vy sami prince rozpohybujete. Komba tak budou probíhat podle vašich akcí a podle okolního prostředí. S trochou nadsázky by tak žádná série úderů neměla být stejná.
Neuvěřitelnou proměnu prodělalo grafické zpracování. To se z pohádkově laděného pojetí přelilo ve zcela fantaskní svět, který z obrázků působí skvěle a zbývá jen doufat, že takhle bude opravdu vypadat. Stará se o něj stále populárnější technologie cel-shade a je vidno, že grafici Ubisoftu s ní umí náležitě zacházet.
Nový Prince of Persia přesto probouzí rozporuplné reakce. Hráči se až příliš soustředili na pokračování takové, jaké po zkušenostech s původní trilogií čekali. Tohle je na ně možná až příliš revoluční, a tak první ohlasy často nebyly nikterak povzbudivé. Ale tohle skutečně nejsou nějaké omalovánky, nýbrž poměrně temná hra se svérázným zpracováním a obrovským příslibem v otázce hratelnosti. Dokonce se dá tvrdit, že to je princ s dosud největším potenciálem.
Jenže moc mně to nezaujalo.
Ten byl stejně nej. :D
takže jinej týpek ? ..OK tamten už asi pošel protože mu došel písek a ten feťák dostal záchvat
...ale hrát 3D POPa bez možnosti vrátit čas jen o pár sekund ?! ,to neudělám ani první ,tréninkovej level :D
radši přečtu recenzi
myslel jsem že to je blog sry, dal jsem blogy ale rychlej internet to nezvlád
..jen nevim jak úspěšná bude ta cell shade grafika.. XIII bylo super, jenže tohle vypadá nějak.. no divně. Ale sou to jen screeny..
Tak se těším i na tenhle díl, jenom mě zajímá jak ta grafika bude vypadat v pohybu a taky nevím jak to zvládnu bez písků ;)
Já se přiznám ž jsem v životě Prince of Persia nehrál. :D. Ale tyhle videa vypadají docela pěkně po fantasiiské stránce i po grafické. Ale jako hra by mě to nebavilo :D.
som iba 3d a starsie ale nebavilo ma to nemam na to nervy ze musim niekde skakat aby som sa niekde dostal a tak. ale nehovorim ze to neni dobra hra ale mna to nebavy:D
tahle grafika neni nic prevratneho, 3dsmax takove sceny dokaze prevadet prave do takovych kreslenych motivu, jako jde o to pouzit spravnej filtrovaci algoritmus pro barvy...
ale uvidime jake to bude, preci je to jen trosku netradicni oproti dnesnim hram...
i minuly dily byly fajn, ale tak mohlo by to byt dost dobry s nejakejma nowinkama!!
Predchozi Princove (Sand of Time, Warrior Within a snad jeste Two Thrones, kterej jsem nehral) byly daaaaleko lepsi nez stupidne stereotypni Assassins Creed.
no ta grafika vypadá zajímavě rozhodně to bude změna po neustálých postavaách kterejm se leskne naprosto všechno ^^ .. a ocenim taky že mě ve hře bude doprovázet i slečna :)
puvodne s eby ta hra podle obrazku nelibila :) ( teda grafika ) ale pak ten trailer a ja jsme v uzasu uplne good :)
Vypada to zajimave.. tesim se
Vypada to na slibnou chutovku!!!!! Fakt se tesim .)
to vide je fakt huste moze to byt dobre
hral sem druhej
jako vubec 1 prince ve svem zivote si asi zahraju tohle
hm...trochu dost razantne zmeny..mno co uz ale aj tak sa na to tesim...akurat sa mi trochu nepaci vzhlad princa a to ze uz nebudem moct pouzivat piesocky.....ale aj tak si to kupim..podla mna to bude dost haluz
...po traileru to vypadá už lépe. :) Hm, Ahriman je tušim jeden z padlejch andělů z křesťanský mytologie.. docela zajímavej nápad dodat ho sem. :) Každopádně, líbí se mi to.. testnu až to bude. :)
ted cekam na petici ohledne grafiky..
prvni dil sem nedohral,druhej byl o nicem a treti tam sem nemohl udelat toho posledniho zmrda
nehrál jsem ale možná začnu
dohrál sem warrior within a tohle se mi taky líbí
kdy to výjde na PC?
Hraval sem ty prvni 3 dily tak toten urco taky
Konečně další díl.......jen škoda že tam nebudou už písky..s těma byla občas i zábava.....skočit do propasti a zase z5 a zas do propasti =) .............to mě tam bude chybět =(
hm
screeeny vypadaji moc brutalne, to bude dobra gamesa. ve stylu XIII.
Screeny mizerné, ale videa se mi opravdu líbily.
podle mne je to kalba....... budeeeeeeeeeeeeee rubacka
vypada to jak komix ty screeny
super uz sa tesim konecne bude dlasia super hra :)
good weri good
do pici to co ma byt?! ... vypada to na dobru kokotinu .... nejlepsi PoP bol Warrior Within ... a ani The TWO THRONS nestal zavela ... ide to dolu vodou
straš ne se tešim as to vyjde pa pc :-)
Turbannn
Kouzla ve hře, už to není ono co bejvalo