Tituly s pirátskou tematikou se v poslední době rozmáhají jako houby po dešti. Nebo bychom spíše měli říci: rozmáhaly se? Opojení Jackem Sparrowem a dalšími postavami z fantasticky úspěšní trilogie Piráti z Karibiku už pomalu pomíjí a svět se začíná dostávat do normálních kolejí. Mezitím se na vlně úspěchu svezla celá řada pirátských her, některé ještě dojíždí. Většinu z nich pojil koncept: vcelku realistické bitkaření na moři s nudným zápolením na šavle na souši. Na nejvyšší možný stupeň tenhle systém vyhnalo nedávné MMORPG Pirates of the Caribbean, které oplývá překvapivou kvalitou. Možná strhne další pirátskou vlnu. Ačkoliv projekt jménem Plunder je přeci jen z jiného soudku. Pracuje na něm známý Capcom ve spolupráci se studiem Certain Affinity, jež se skládá z bývalých zaměstnanců Bungie. Ano, to jsou ti hoši, co přivedli na svět jednu z nejúspěšnějších sérií Halo.
Plunder dokazuje vzrůstající důležitost tzv. „casual" her, tedy titulů pro příležitostné hráče. Takových, které jsou okamžitě zábavné, nevyžadují dlouhé tutorialy a nemusí vypadat nikterak překrásně, aby si jich hráči všimli. Publikum je rádo, že je může hrát prakticky na jakémkoliv stroji – třeba i v kanceláři, když se šéf nedívá a je jim jedno, že nemají poslední výstřelky technologie a herní mechanismy nejdou do hloubky tisíce metrů. Hlavně, že je hra návyková a baví stále dokola. Přesně takový koncept dostane i Plunder, ovšem s tím rozdílem, že se autoři snaží, aby nebyl lákavý jen pro zmíněné příležitostné hráče, ale doslova pro kohokoliv, tedy i pro hardcore gamery. Uvidíme, zda se to povede.
V prvním odstavci jsme se pirátskými hrami nezabývali jen tak pro nic za nic. Plunder je totiž jednou z nich, konkrétně realtimovou strategií, která by vzdáleně mohla připomínat novodobou inkarnaci Sid Meiers Pirates!. Nenechte se zaskočit mapami rozdělenými na známé šestiúhelníky. Hexagonové mapy mají posloužit lepší orientaci jak na souši, tak především na moři. Plunder začíná hodně nevině. Dostanete do vínku jednu malou bárku a vyplujete z klišovitého, do pirátského stylu vyvedeného přístavu na úpatí karikaturně hrozivě vypadající sopky. Chytrými pohyby se přitom pokusíte zabrat co největší množství měst na mapě. Komu se jako prvnímu podaří dosáhnout určitého počtu, vyhrává.
Plunder chce těžit z lákavosti online hry, a tak se vše bude odehrávat primárně na síti, kde se budete moct zapojit do partie až se sedmi dalšími hráči. Ti mohou hrát buď všichni proti všem, nebo se spojit do týmů a kooperovat, což se zdá být – i podle autorů – schůdnější a především zábavnější varianta. Když už jsme u těch čísel, dodejme, že základní Plunder bude obsahovat pětadvacet vcelku rozsáhlých map, které by podle vývojářské filozofie měly být postupně doplňovány o další kousky – tak, aby se hra nikdy neohrála. Ke všemu chystají autoři přibalit editor, se kterým úrovně sami vytvářejí. Jako celá hra i on by měl být naprosto jednoduše ovladatelný a umožnit vytvořit solidní mapu doslova za chvilku.
Hned na počátku hry dostanete na výběr z řady upgradů, jež vám zesílí například kanóny nebo urychlí loď. Jsou to vlastně jakési trumfy, kterými budete převyšovat ostatní hráče a měli byste na nich stavět vlastní strategii. Jakmile je naklikáte, můžete se pustit vstříc mořským dálavám a především zábavnému dobrodružství.
Na mapě jsou tedy rozmístěná města. Zpočátku jsou všechna fakticky neutrální, to ale neznamená, že jejich obyvatelé vašim dobyvačným a pirátským choutkám budou nakloněni. Abyste mohli začít obléhat město, je potřeba navést loď do jednoho z městu vyhrazených políček. Odtud začnete odstřelovat, čímž docílíte konstantního poklesu „hitpointů" toho kterého města. Cílem je pochopitelně dostat je na naprosté minimum, kdy se jeho obyvatelé vzdají. Jenže ještě předtím na vás s velkou pravděpodobností vytáhnou s kanóny a začnou pro změnu ubírat vaše životy. Jde tedy o to, kdo s koho. Pokud se to podaří vám, zapíchnete ve městě svou vlajku, která nad ním bude hrdě vlát a oznamovat kolemplujícím, že jde o vaši baštu. Ubrané životy se městu automaticky doplní. Může se ale stát, že vás obyvatelé přístavu prostě přestřílí. V takovém případě se potopíte a znovu se objevíte ve svém domovském městě. Trestem je však skutečnost, že momentálního oslabení města, které jste se snažili dobýt, s velkou pravděpodobností využije někdo jiný a zesílí tak svůj vliv.
Krom toho, že vlastnit co možná nejvíce měst je alfou a omegou hry, mají přístavy nepopiratelné výhody samy o sobě. Tak například se sem můžete přijet kdykoliv vyléčit, kolem plující nepřátelé budou odstřelování kanóny (samozřejmě se budou snažit vaše města zabírat) a dost možná nejdůležitějším profitem je výroba surovin. Skutečně, každé město dává svému vládci určitou komoditu, ať už jde o rum, stromy nebo zlato. HUD na spodní straně obrazovky vás bude upozorňovat na to, jaký je stav surovin a jak to jde s jejich aktuální výrobou. Tohle zboží se pochopitelně hodí především proto, že za něj můžete získávat nové upgrady jak pro své lodě, tak pro města. Hratelnost je koncipována tak, aby vám města nevydržela v rukou příliš dlouho. Jelikož máte coby jedinec pouze jednu loď, budete mít problém s bráněním a dobýváním zároveň. Proto se bude často stávat, že se dozvíte o dobytí jedné z vlastních bašt. Pokud budou všichni hrát na vlastní triko, bude nad městy neustále docházet k přelévání moci. Vtip je právě v oné kooperaci. Když začnou dva hráči spolupracovat, neměl by pro ně být problém vyšachovat samotného nepřítele a konstantně rozšiřovat své impérium.
Kromě znepřátelených lodí každého hráče plují ve vodách Plunder také obchodníci. A jelikož jste piráti, není divu, že se pustíte do jejich drcení. Pokud přežijete obranné snahy, které nebudou v případě obchodních lodí úplně bezbranné, a podaří se vám ji potopit, vypluje na hladinu bedna. Jakmile ji seberete, budete se moct těšit z jednoho z mocných power-upů. Některé vám dají schopnost krást suroviny nepřátel, jiné udělají vaši loď neviditelnou a další umožní položit bombu do určité oblasti.
Jistě, graficky Plunder svým spíše schematickým a komiksovým zpracováním ohromí málokoho. To ale není ani jeho cíl. Takhle hra má běžet i na podprůměrných strojích a chce především pobavit. Proto má naprosto jednoduchá pravidla, ale jakmile se do ní ponoříte, objevíte velkou škálu nejrůznějších možností. Je tu celá řada různých proměnných a vzhledem k tomu, že se živí hráči chovají pokaždé jinak, bude i každá partie odlišná, a to i díky prakticky nekonečnému přílivu nových map. Zkrátka a dobře, tenhle titul vypadá nenápadně, může ale zasáhnout terč lépe a silněji, než by si někdo vůbec dokázal představit.
...sice to vypadá jak hra na mobil, ale jak autor píše cituji:
Jistě, graficky Plunder svým spíše schematickým a komiksovým zpracováním ohromí málokoho. To ale není ani jeho cíl. Takhle hra má běžet i na podprůměrných strojích a chce především pobavit.
takže si myslím že plně splnila svůj účel a možná si ji zkusím zahrát :-)
nechápu tu hru
ne oni sem nemohli dát něco o Tom Clancy's Rainbow 6 Las Vegas 2, který vyšel předevčírem:)
to jo
Proč sem autor hází screenshoty z Xbox Live Arcade verze (která bude mít stejně největší komerční úspěch)?
si asi upadl to to je proste hra kterou rozchodist na vsem !! Proto sem to davaj!! A nabic To to ma tak dokonale ovldani ze te to proste chytne
Hra ne pro nějaké maniaky, ale vcelku hra, která určitě někoho chytne a jen tak nepustí a také spustí ji i staré sestavy.
BLBOST nejvetsi na svete muzete tam dat jako neco jinyho
píč*vina XD
populace GP se zase projevila...podle mě to nebude tak špatná hra a pro ty co netečou nad grafikou to bude i solidní oddechovka :)
ale me se ta grafika libi jednoducha a barevna to mam rad ,ta voda taky nevipada nejhur
přesně tenhle styl se mi libi kdo nehral wow nepochopi
Kdo nehrál WoW, ať zvedne ruku... ;)