Celé měsíce očekávání a týdny spekulací nedávno vyvrcholily v oznámení nejnovější generace konzole PlayStation, která na svém konci ponese číslovku 4. Proti oznámení Sony se pak zpříma staví Microsoft, jenž si však na rozdíl od něj nechává předvedení svého kousku až, jak se zatím zdá, na letošní ročník E3. Již zmíněné uvedení každopádně ponechalo na konzoli PlayStation 4 dostatečně hustou síť tajemství, která minimálně dalších pár měsíců zůstane tam, kde je, takže bychom se na největší herní akci roku mohli těšit i z důvodů, jež nám diktuje Sony. Na druhou stranu bylo odhaleno tolik novinek, že by byla chyba se o ně s vámi nepodělit. Proto se dnes na výtvor mající za sebou přes pět let vývoje podíváme ve stručném preview shrnujícím vše, co bylo dosud vyvedeno na veřejnost.
Oznámení konzole proběhlo na konferenci Sony nazvané PlayStation Meeting 2013, o níž jsme se poprvé dozvěděli přibližně před měsícem. Od té doby padal z úst tvůrců, jež mají k novému PlayStationu přístup, jeden drobek informací za druhým. Nikdy se ale nejednalo o potvrzená fakta a ve většině případů by bylo sotva možné takovým domněnkám a spekulacím uvěřit. Právě diskuze ohledně možného oznámení na této konferenci však byly vyvedeny do bodu, kdy se na internetu objevil i první obrázek konzole, který nepocházel pouze z mysli grafiků předvádějících to, jak by mohl PlayStation 4 vypadat, kdyby bylo po jejich. Jednalo se o stroj pod kódovým označením Osiris, a i když by se dal považovat za pouhý počítač zásobený výkonem, s nímž nakonec přijde i samotná konzole, jednalo se o obrovský krok dopředu.
Na jedné z dalších uvolněných fotek jsme se pak poprvé setkali s tím, jak by mohl a měl vypadat gamepad DualShock 4, který samozřejmě stejně jako v případě každé z předchozích generací konzole přináší něco nového a dosud nezaznamenaného. I jeho představení na PlayStation Meeting 2013 proběhlo, přičemž se ve výsledku jednalo o pomalu ještě komplexnější odhalení než to mající v zásobníku konzoli jako takovou. Něco takového by se sice dalo považovat za menší zklamání, každopádně faktem je, že jsme se o tom, kolik věcí jsme se o PlayStationu 4 dozvěděli, ještě ani nezmínili. Jak si tedy v tomto směru konference vedla? Byla to doopravdy taková bída, nebo bychom mohli rovnou bouchat šampaňské a ihned potom začít šetřit, aby nám konzole vpadla do rukou ihned po jejím vydání?
Konference začala velice pozvolna zavzpomínáním si na předchozí generace konzole stejně jako na její odbočky v podobě handheldů PSP a PSV. Pravý jásot vypukl teprve v momentě, kdy bylo očima hráčů i herních novinářů poprvé spatřeno oficiální logo PS4 následované prvními zajímavými detaily. Tím nejdůležitějším byly každopádně pro všechny bez rozdílu technické specifikace konzole, o nichž se v případě každého nového kusu nedá nediskutovat prakticky hned od první vteřinky. Každý musel logicky čekat nabušené herní dělo, které by se mohlo alespoň částečně vyrovnat současným PC, jimž PS3 ani Xbox 360 už roky nesahají ani po kotníky. Z našeho pohledu Sony v tomto směru ani nepřekvapilo a zároveň ani trochu nezklamalo. PS4 ve skutečnosti nabídne přesně ty komponenty, jež zmiňovala jedna z nejpodstatnějších spekulací vydaná před oznámením konzole.
Konzole je stavěna na podobném principu jako klasická stolní PC. Jeho hlavní předností je osmijádrový procesor X86, který každopádně prošel spoustou úprav a od toho originálního je v oblasti výkonu téměř k nepoznání. Podobnou chloubou je ale i moderní grafický procesor AMD Radeon a s ním spjatý výkoný grafický čip. Konzole nabídne až 8 GB operační paměti a výpočetní výkon necelé 2 Teraflopy. Podobných čísel v tento moment dosahuje jen málokteré herní PC, nicméně čas v počítačovém průmyslu ubíhá rychleji než kdekoli jinde, a i když se v současnosti může PS4 zdát jako konzole o téměř neuvěřitelném výkonu, za tři roky mohou být dohady o jeho síle někde úplně jinde. Technická dema Unreal Enginu 4 a Havocu každopádně dokázaly, že se jedná o výkon, s nímž si bezproblémů vystačíme minimálně další dva roky, protože o něčem podobném sní snad i každý druhý PC hráč znevažující konzole právě kvůli jejich zastaralosti na poli výkonu.
Další důležitou součástí PlayStation Meeting 2013 bylo uvedení DualShocku 4, který vypadá jedním slovem fantasticky. Od předchozí generace pokročili tvůrci v mnoha směrech, nicméně tím hlavní je, že byl poprvé za celá dlouhá léta výrazněji pozměnen jeho design. Ovladač jako takový je přizpůsobivější k rukám, páčky se dočkaly znatelného zmohutnění a tlačítka ‚Start’ a ‚Select’ už nemají své místo tam, kde dříve. Místo nich se nám do záběru postavila menší dotyková ploška, vedle níž se nově tyčí tlačítka ‚Share’ a ‚Options’. Ze středního proudu ovladače tak jako jediné na svém místě zůstalo tlačítko ‚Home’ , nad nímž však máme nově přidaný mikrofon, na nějž ale teprve dojde řada. Přímo k ovladači pak bude nově možné připojit headset prostřednictvím jacku umístěného na dolní straně ovladače.
Podstatnou novinku každopádně uvádí i jeho vrchní strana nabízející LED senzor, jehož bude využívat systém PlayStation Eye založený především na kameře umístěné před monitorem. Kamerka má téměř dvojnásobné rozlišení v porovnání se současnou verzí Kinectu a bezproblémů podpoří hráče bezvadnou šedesátkou snímků za sekundu. Kromě jejího využití při chatování s přáteli dokáže kupříkladu rozpoznávat obličeje či zachycovat polohu ovladače přímo ve 3D, což bude využitelné především ve hrách, kde se podobná funkce ve značně omezenější míře využívala u DualShocku 3. O PlayStationu Move na druhou stranu nebylo zmíněno ani slovíčko a jediné, co víme, je, že tam někde být musí, protože jej využívala jedna z představovaných her. Jaké novinky nabídne, pokud vůbec nějaké, však nemáme ani tušení.
Když se to vezme kolem a kolem, tvrdit, že by byl PlayStation kdy určen pro celou rodinu, je vcelku mimo mísu. Skutečným tahounem je v tomto směru Microsoft se svým Xboxem plným všemožných rodinných funkcí, díky nimž se z něj spíše než herní konzole stalo multimediální zařízení. V Evropě ale postrádá velkou většinu svých funkcí, díky čemuž je pro nás mnohem lehčí přizbůsobit se taktice Sony založené na minimu sociálních funkcí a dětinských pohybových her a naopak prosazování velkých titulů, které mají co předvést, i když ani netušíte, s kým právě hrajete, i kdyby to byl váš vlastní bratr a seděl metr od vás na gauči. Tedy, alespoň jsme si do nynějška mysleli, že je něco takového taktikou Sony. Konference PlayStation Meeting 2013 nás každopádně velice rychle vyvedla z omylu, protože se vývojáři vytasili s tolika sociálními funkcemi, že se dokonce chvíli zdálo, jako by se Sony chystalo vytvořit nový Facebook. Vlastně ne, nevypadalo, přesně to se totiž právě děje.
Ve spolupráci s Gaikai se totiž Sony pustilo do vytvoření jakési „hráčské verze” známých sociálních sítí, kde budete mít svou vlastní skupinu přátel, kterou ani nemusíte znát ze skutečného života, ale spojuje vás tolik herních zážitků, že si připadáte, jako by to byl někdo, koho znáte od narození. Hlavní předností je přitom ono tlačítko ‚Share’, díky němuž můžete okamžitě sdílet ukázky ze hry, kterou jste právě hráli, se zbytkem světa bez jejího zastavení. Podobně budou nově fungovat prakticky všechny funkce PlayStationu. Hry si nakoupíte přes mobil či tablet po cestě domů a konzole je sama od sebe, pokud bude připojena k internetu, stáhne bez plného nastartování. Podobných specialitek je ale ještě mnohem více. Když kupříkladu hraní utnete v jednom momentě a konzoli vypnete, po navrácení se budete opět ve hře a přesně na tom místě, kde jste byli před vypnutím konzole. Spoustu věcí tak konzole vykoná za vašimi zády a vy k ní pak jenom přistoupíte, zahrajete si, když budete obzvláště dobří, uvolníte své profesionální hraní ostatním hráčům a vrátíte se zpět do skutečného světa.
Vlastně ani poslední krok nebudete muset vykonat. PS4 od začátku plně podpoří hraní na PlayStation Vitě a všeho, čeho se vám dostane na PS4, si budete moci jen o vteřinku později užívat na mnohem menší obrazovce kupříkladu při sezení v autobuse. Bylo řečeno, že půjde o všechny hry, nicméně věřit tomu jde jen stěží. I tak se ale jedná o něco fantastického. Sony má v plánu uvést na trh jedinečnou konzoli, a i když zatím ani nevíme, jak bude ve skutečnosti vypadat, rozhodně se na ni neskutečně těšíme. Konzole má úžasný výkon a hromady parádních funkcí. Dokonce bude využívat cloud gamingu, takže si kvůli hraní nebudeme do konzole nuceni stáhnout nic víc než jen pouhých pár MB už jenom kvůli samotnému programu umožňujícímu hraní skrze stream. Přesto nám trochu nesedí, že se Sony snaží tolik přiblížit sociálním funkcím Xboxu, což však nakonec nejspíše ani špatnou věcí není. Naopak by se mohlo s trochou štěstí jednat o něco unikátního, protože se v dílnách Sony plánují velké věci, a když má konzole za zády stádo fantastických titulů včetně pokračování sérií jako Killzone či inFamous, sociální interakce může jako doplněk takovýchto skutečných výhod konzole jedině prospět. Nesmíme však dělat ukvapené závěry, protože jsme ještě ani nedali prostor vytáhnout svá esa Microsoftu a jeho nové generaci Xboxu. PlayStation 4 by měl vyjít na konci tohoto roku s cenovkou pohybující se okolo 10 000,- Kč.
..že to má Share button, kuli tomu si to pořídim
už do toho moc plantaji stránky typu facebook ... aby microsoft neoznámil že misto share buttonu tam dali like button :D ale dnešní generace to asi vyžaduje ... mě by stačila akorát upgradovaná PS2 ... stačí když si na konzoli zahraju sám a bez zbytečnych netovych spojeni a posranych reklam
mě se třeba moc líbí možnost nahrát si videa až o 10(nebo kolik) minut zpět... podle mě bude youtube plný nádherných fragů a vtipných situací z her jako GTA, CoD atd... taky se mi líbí že se na rozdíl od Xboxu s Kinectem nesnaží přibližovat a konkurovat Nintendu a zaměřují se pořád spíš na skutečné hráče. zachování bazarovek je taky super věc. na výkonu také není co vytknout. pokud to ničím nezkazí, tak. přezto že jsem zarytý PCčkař, to bude po PS1 moje 2. konzole
také bych upřednostnil jen takové PS2 slim s lepší grafárnou, procákem a dyštak i ten nový ovladač, ale nákup her přes net, apod. (něco takového má tuším i PS3) pro mě neni a nemám to rád...
tak to budes mat cim dalej tazsie... v buducnosti to bude asi najrosirenejsia varianta ak nie casom jedina. :)
spociatku mi to moc nesedelo ale uz som to prijal a cerpam benefity ktore z toho plynu.
už jen ať to výjde ven a kupuju :) snad se ta cena ve finále nedostane někam za 15 tisíc :)
Nevíte, jestli bude PS4 podporovat i tituly z PS3 ?..
Tak toto je zbytečnost. Opravdu by bylo asi nejlepší hrát sám offline a navíc bez reklam, které mi tak lezou na nervy.
...streamování rovnou na Ustream :DD To snad ne, smrdí to tim, že Xbox podepsal s Twitchem.
nebude na ps4 maj jinaci technologii ale chteli to duelat tim ze by se vraili k ps2 a ty by vylepsovali ale to jim nevyslo
nedočetl jsem nebo jsem to přeskočil kolik taková věcička bude stát
to by šlo
Cena je luxusní ,ještě aby to stálo za to
PS4 driv, nez na nej nebudou poradny AAA tituly, nebo aspon pokracovani zabehlych exluzivek z PS3. Aby to nebylo jako s PSVita, kde se strasne slibovalo a vysli na to tak 4-5 her co opravdu stoji za koupi, to se opravdu nevyplati. Poridim si PS4 az bude v nejakem dobrem bundle, nebo spis na konci zivotnosti jako u PS3. Nehodlam dat 15 000 za konzoli ktera bude stat za rok 11 i se 2 hrama :)
Vypadá to fakt hodně slibně. Už se nemůžu dočkat
Jsem na to zvědav :) !
Si ho možná koupím aý vyjde já mám ted PS3
a PC
Jeea! Hrozně se na to těšim. Bude hrozná pecka!
už si šetřim dopředu :)
nevim ale 3 je pro me nejlepsi :)
Určitě lepší než ten nový Xbox One. :)