Žánr masivních akčních stříleček není něčím, co bychom neznali. Na druhou stranu přeci jen moc těchto her nevychází. Zamysleli jste se někdy nad tím, proč tomu tak je? Když jsou tu pořád jen další MMORPG, ale MMOFPS jen minimálně? „Je zatraceně těžké je udělat,” říká Matt Higby z vývojářského studia dnes představovaného projektu. Číslovka dvě v názvu jasně napovídá, že to nebude poprvé, co se zkouší značka PlanetSide prosadit. Originál se dostal na povrch v roce 2003, měl ohromné ambice, ale zpětně zhodnoceno přišel snad až příliš brzy. Herní průmysl prý ještě nebyl dostatečně připravený na podobně rozsáhlý MMOFPS projekt a ani rozšíření vysokorychlostního internetu nebylo v té době úplně ideální.
Nyní po osmi letech se chce PlanetSide navrátit na scénu a věří, že už se jim podaří uspět. Na hře pracuje Sony Online Entertainment ve svých interních studiích a opět si nemůže hru vynachválit. „Jde o excelentní týmově laděný titul plný akce. Představte si, jak úžasné je bránit nějakou věž v 50-ti lidech, když na vás další dvě stovky hráčů útočí a snaží se vás dobýt. To nelze porovnat s ničím jiným,” zní slibná slova producenta Higbyho. Pokud to nalákalo i vás a chtěli byste se dozvědět další detaily, pak rozhodně pokračujte ve čtení.
Ve skutečnosti se nemá příliš principů změnit, na druhou stranu schválně nechť se ozvou ti z vás, kteří původní hru nějak aktivně hráli. PlanetSide 2 nás zavede do globální fiktivní války mezi třemi frakcemi: svobodu-milující New Conglomerate, totalitu vyznávající Terran Republic a pobláznění Vanu Sovereignty. Každá z těchto diametrálně odlišných frakcí chce něco jiného a ráda by převzala nadvládu, což se rozhodli vyřešit hrubou silou. Mají přístupy k trošku jiným zbraním, speciálním vychytávám i vozidlům, aby postupně obsadili jednotlivé kontinenty planety Auraxis. Už toto základní nastínění příběhu a dění napovídá, že bychom se měli dočkat především dobývacích módů a užijeme si společně s desítkami dalších hráčů jak obranu již obsazené „věže” či základny, tak jejich získávání na svoji stranu v rámci ofenzivní části.
Když mluvíme o desítkách (ba dokonce spíše stovkách) hráčů, pak se nelze divit, že to všechno v roce 2003 nefungovalo. V současné době už má druhé pokračování o hodně lépe připravenou půdu, mohou využít lépe optimalizovaného enginu a do karet jim hraje i rozšíření internetu. Dříve to jednoduše nefungovalo především po technické stránce. Šéf studia SOE, John Smedley, dokonce prozradil, že původně chtěli udělat pouze předělávku původní hry do modernější a free-to-play podoby, ale prý se do hry obratem tak zamilovali, že museli přichystat více novinek a začít dělat na regulérním druhém díle. Pojďme si právě o těchto zajímavostech říci bližší detaily.
Jsou si zároveň dobře vědomi, že musí přijít s novinkami a takříkajíc modernizovat FPS mechanizmy. Už samotné střílení v PlanetSide bylo divné a občas se zdálo, že to, jestli se trefíte do protivníka, bylo stejné, jako když házíte kostkou. A tomu bude konec. Dokonce se vývojáři nebrání určitému srovnávání s Modern Warfare nebo Battlefieldem, pokud jste prý některý z těchto titulů hráli, budete zde jako doma. Zbraně mají fungovat ve svém principu podobě – budou pořádně kopat, slibují propracované míření i balistiku. „Když vystřelíte, trvá to, než dojde kulka do cíle. Takže například při použití odstřelovačky musíte pro headshot mířit trošku nad hlavu vašeho cíle.” Mimochodem právě zbraní má být v PlanetSide 2 k dispozici skutečně mnoho a dokonce si užijeme i jejich upravování k obrazu svému. K dispozici půjde měnit, vylepšovat a zdokonalovat různé části každé zbraně, a to prostřednictvím vlastního stromu „schopností” zbraně. To samé bude i v případě vozidel.
Když jsme zmínili strom schopností, napovídá to skutečnosti, že se dočkáme určitých RPG prvků. Opravdu budete získávat zkušenosti a pak si můžete tuto výbavičku vylepšovat, ale celý systém má být krapet jiný. Vývojáři se hlavně bojí toho, aby nedošlo k velkým rozdílům ve výbavičce hráčů. Tudíž vylepšení nemají nutně znamenat, že budete mít díky výbavě navrch. A určitě vám nezvětší sílu úderu, přesnost střelby nebo vaši výdrž. Přeci jen toto by v masivní online střílečce nemohlo úplně dobře fungovat. Vylepšování zbraní zde má mít jiný účel: vaši specializaci. Jednoduše si postupně budete z vaší oblíbené zbraně dělat ideální nástroj třeba na střílení z dálky, nebo si ho vylepšíte po vzhledové stránce. Stejně tak získají hardcore hráči přístup k větší nabídce zbraní a automobilů, i když to přímo nevylepší jejich zbraň.
Už jsme nakousli také přítomnost vozidel v této hře. Ty budou jak klasického charakteru, tak nemají chybět mnohé letouny. Na jejich příkladu si ukážeme možnosti vylepšování za body zkušeností přímo v praxi. Z jediného letadla si takto půjde udělat vlastní na míru, kdy mu dáte třeba body do jeho možností boje přímo v oblacích, ze vzduchu na pozemní cíle, nebo z něho naopak můžete udělat rychlé průzkumné a transportní letadlo. Velký důraz kladou tvůrci i na týmovou spolupráci mezi odlišnými classami. Jejich přesný počet zatím ještě neznáme, ale chybět nebudou klasická povolání, ani řada hlavně podpůrných funkcí jako třeba Medik nebo Engineer. Samotní hráči si pak de fakto vytvářejí nové úkoly. To díky propracovanému systému funkcí a hodností v rámci jednotlivých týmů. Zkrátka koordinace a spolupráce se stane v podobně masivním akčním FPS naprosto stěžejní. Pokud budete zrovna veliteli, můžete stanovovat právě jednotlivé dílčí úkoly a cíle pro danou misi. Tohle zní nesmírně lákavě, na druhou stranu právě zanechání velkých možností přímo na hráčích může i celý koncept do velké míry pohřbít.
Jak už jsme říkali v úvodu dnešního článku, bojují zde proti sobě tři různé frakce. Takže si užijeme především dobývání území a jeho obranu na straně druhé. Podstatnou roli v tom všem mají sehrát i suroviny nacházející se na tomto ostrově. Každá frakce totiž potřebuje získávat pro sebe nové zdroje a dochází zde k dalším střetům a nepokojům. Po vizuální stránce působí PlanetSide 2 spíše jednodušším dojmem, ale všechno to vychází i z povahy hry jako takové. Přeci jen musí zvládnout zobrazování stovky hráčů v jednu chvíli – jak co se týká výkonu počítače, tak přenosu dat internetem.
Trošku paradoxně může vypadat situace, kdy se pokusí Sony Online Entertainment přijít po osmi letech prakticky s tím samým, co nabídlo původní PlanetSide. Na druhou stranu žánr MMOFPS je natolik neprobádaný, že to všechno zní lákavě a ve finále i novátorsky (v MMO podání). I tentokrát vývojáři věří ve velký úspěch a rádi by nastavili nové standardy tohoto specifického žánru. Rozhodně budeme dále celý projekt sledovat a chceme být součástí tohoto zajímavého rozvoje. Příležitost pro dlouhé fungování a zájem hráčů má PlanetSide 2 dobrý, tak snad se ho podaří i naplno využít a dočkáme se nových možností. K vydání pouze pro PC dojde někdy v příštím roce. Hlavně se po vydání dobře ukáže, zdali byl problém originálního dílu skutečně pouze v technických nedokonalostech, či hráčům jednoduše tento žánr příliš nevoní.
nezaujala ma tato hra, 100 ludi 100 chuti
jednicka super, tady se bojim co z toho bude, kazdopadne urcite vyzkousim :)
Jinak si nepripadam nejak poblazneny (Vanu) :D
Sjel jsem jen screeny a líbí se mi to =P
Je napsaný pěkně,ale samotná hra mě ani neláká
Tak podle screenů to nevypadá špatně, ale ta hra si myslim že už tak slavná nebude =D
no ja si myslim...ze to je... kopirka na lost planet
Tyto modernější hry me připadaj už, že by se mohly skládat do jedné kupy... Jediné vymoženosti od Battlefieldu mi připadaji akorád ve vzhledu a místa děje... Moc mě ta hra nezaujala ale grafické stránka je dost pěkná.
podla mna velmy dobra hra
čo sa týka článku obrazky by som dal menšie a viacej inak 5/5
3/5 moc mě to nezaujalo ta grafika je nic moc
Hra nevim nevim tak 3/5 ale článek pěknek :)
abych řekl pravdu ato hra mě moc nezaujala a připadala mi jako od něaké okopírovaná tedka si nemuzu vzpomenout na meno ale skoro stejná a podle toho co je na videu tak je to pekná blbost
Normální průměrný článek
me tyto nove hry nejak netankuji.grafika vypada skoro porad stejne.neni skoro na co tesit,pac vse uz je skoro na stejne brdo
nevypada to spatne..
Proste HALO 4..
zvědav, uvidime
Lidi spíš půjdou po známějších hrách. O tomto kousku jsem neslyšel.
techto her je malo a kazdopadne podobny system hodnosti a specializace melo enemy territory ktere se hralo a stale hraje....urcite to stoji za zkousku..
To fakt bude pecka !
WAw
nic moc no hral sem
to by me nebavilo
vypadato dobre hodne dobre ta grafarna atd
Velice béží hra
no vypada to docela dobře nemusi to byt spatne
nu jo no snaha byla
Multiplayer je dobrej.. ok. Ale přijde mi, že se trochu opomíjí Singleplayer.
fga
vypada dobre
Docela dobrá hra
mi to starý Renegade takže by to mohlo byť tak trochu dobre
Nevim proc tu nekdo hodnoti clanek kdyz jde zejmena o tu hru ale nevadi no :D. Asi opravdu je na kazdem rohu dement.Taky to tak potom vypada......Jinak klasicka hra ktera urcite pritahne spoustu hracu, ale je pravda ze tyto hry jsou porad o jednom a tom samem, cili neprinasi nic noveho.
Je to článek, tudíž se hodnotí článek. Jestli si chceš hodnotit hry, tak si běž do nějaké databáze her :)