Pillars of Eternity je dílko amerického vývojářského týmu Obsidian Entertainment. Pokud vám jejich jméno nic neříká, pak vězte, že na účtu mají úspěchy jako sérii Neverwinter Nights 2, Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords nebo velmi diskutované tituly z minulého roku Wasteland 2 a South Park: The Stick of Truth (recenze hry zde). To mělo zajisté vliv na projevenou důvěru hráčů, kteří nejnovější oznámený počin financovali s neuvěřitelným nasazením.
O Kickstareru jsme vám říkali v samostatném článku zde. Na tomto serveru požádalo zmíněné studio o finanční podporu a přestože původně (hra byla vystavena v říjnu 2012) požadovali 1 100 000 dolarů, k dnešnímu dni získali jen těžko uvěřitelné 4 000 000 dolarů a apelují tak na nejvíce podporovanou hru na Kickstarteru vůbec. Vzhledem k takovému úspěchu se již vývojáři nechali slyšet, že povedou vážné diskuze o pokračování, které by se znovu pokusili nechat financovat skrze Kickstarter. Autoři se při tvorbě inspirovali ne jednou, ale rovnou třemi hrami. Z každé se pokusili vyjmout to nejlepší a zasadit do svého vlastního počinu. Těšme se tedy na nezapomenutelné průzkumy jako v Baldur’s Gate, zábavu a ostré boje jako v Icewind a strhující atmosféru a příběh jako v Planescape: Torment.
Ještě než se pustíme do hraní, vytvoříme si hlavní postavu, která se dá na old school RPG dosti upravovat. Nejdříve máme na výběr že šesti ras: Narazíme na klasiku – člověka, trpaslíka, elfa, ale i Aumaua, taúplného Godlikea, jenž má jakési spojení s bohy a díky tomu řadu mystických schopností a Orlana.
Kromě toho si zvolíme jednu z jedenácti tříd – brutální barbar, cipher, fighter, paladin, ranger, wizzard, druid měnící se na různé zvířata, monk se svými aurami, a poslední jsou zpěvák, tulák a priest. Jejich vlastnosti bývají jako téměř v každém RPG stejné, ale přesto vždy získáme volné body, kterými vylepšujeme různé vlastnosti. Záleží tedy jen na nás, zda zlepšíme svou sílu, obratnost, intelekt, postřeh či něco jiného. Jako takový dodatek si navíc určíme své dějově pozadí, tedy svou minulost. Můžeme být aristokrat, disident, lovec, žoldák, duchovní, dělník, otrok, kolonista, drifter či obchodník. Každý samozřejmě nabídne své jisté výhody v budoucím dění.
Vzhled postavy pak lze doladit skrze výběr hlavy, vlasů a vousů + změnu barvu částí horního a dolního oděvu. Jako třešničku na dort si vybereme portrét, který bude charakterizovat naši postavu. Na výběr je ze slušného počtu velmi hezkých, umělecký vyhlížejících obrázků, které jsou velmi různorodé a ačkoliv nebudou příliš odpovídat našemu vzhledu, stejně mají něco do sebe. Aby nebylo vše jen vizuální, nesmíme opomenout 6 různých hlasů. Vytvořenou postavu lze nakonec uložit do volného slotu a jelikož je slotů více, hráč si samozřejmě bude moct vytvořit více postav.
V obrovském světě, který na nás čeká, nás pro větší pobavení doprovodí hned několik společníků. Ti s námi nebudou hned od začátku, ale postupováním světem a kampaní se k nám budou postupně připojovat a zřejmě si je budeme i moct vybírat z většího počtu. Maximálně však můžeme po boku mít pět spolubojovníků. Jedná se o RPG, vycházející z osvědčených principů a tak nemůžeme očekávat nic revolučního. Na druhou stranu se ani nemusíme bát absence inventáře, velkého množství předmětů, herní měny či obchodování.
Naši milou partu vypustíme do širého světa, kde na nás budou číhat nejenom všelijací nepřátelé, ale také krásy zdejších oblastí. Není nad to, procházet se kolem ohromujících vodopádů, sledovat divoké proudy řek nebo si užít klidu nádherných jezer. Pro zpestření sehraje svou úlohu i počasí, ať už je řeč o neprostupné mlze, prudkém dešti či nepředvídatelných blescích. Samozřejmostí pak je cyklus dne a noci, takže budeme mít zhruba pojetí i o aktuálním čase.
Když už narazíme na živoucí a mluvící bytost, budeme si moct i řádně popovídat. Zapomeňte na odfláknuté a krátké rychlovky, tady bude co číst i odpovídat. Na dostupných ukázkách jsme mohli vidět téměř vždy tři až čtyři možnosti, jak v daném hovoru reagovat. Někdy je u odpovědí i v závorce popsán záměr takové odpovědi. Můžeme tedy odpovědět třeba upřímně, diplomaticky, racionálně, ale také emocionálně, tedy pod neproniknutelným vlivem emocí. Přijít bychom neměli ani o mnoho questů a to nejenom z hlavní linie, ale i coby vedlejší úkoly.
Když se zvrtnou mírová jednání, nezbyde nic jiného, než vytasit meč. Bojový systém zde není nějak extra akční, ale přesto je dosti zábavný. Postavám rozdělíme úkoly dle naší vymyšlené taktiky a sledujeme boj. Následně do něj dle potřeby zasahujeme, používáme různé skilly a v případě nutnosti lze hru i pozastavit, abychom měli na naše přemýšlení dostatek času. Při našich výpravách však nebudeme potřebovat pouze naše ostří, ale patřičně zapojíme i naše mozkové závity. Ano, hádanky jsou nedílnou součástí každého dobrodruha! Tak trochu otazník visí nad automatickými funkcemi postav. V ukázkovém videu totiž na jednoho z naší party útočil nepřítel, zatímco náš druhý hrdina stál vedle a ani ho nenapadlo, se do boje zapojit. Na druhé straně video je z doby, kdy hra byla teprve za větší polovinou vývoje.
Grafická stránka je vyloženě zastaralá a to zřejmě záměrně, aby dostála svému záměru a konceptu. Hra je postavena na enginu Unity a zatím se zdá, že hra bude pouze pro jednoho hráče. Vyjít má pro Windows, OS X a Linux, již 26. března 2015. Předobjednávky již jsou v plném proudu a to hned v několika verzích. Na oficiálních stránkách zde autoří nabízí Hero edici za 45 dolarů (obsahuje jen samotnou hru), za 60 dolarů Champion edici (hra, wallpapers, soundtrack a dokument o vývoji hry) a za 90 dolarů královsko-kolektorskou edici (vše z Champion edice, příručka se strategiemi, knihu i digitální novelu, kolektorskou knihu). Přesný popis naleznete na zmíněných stránkách.
Pokud vás láká pořádné old-school RPG aneb RPG ze starých časů, jak se sluší a patří, Pillars of Eternity je zajisté to pravé, ořechové zrovna pro vás. Trochu přehnaná je možná jen ta cena, která se vyšplhala pořádně vysoko. Z naší strany zbývá asi jen dodat, že se na Pillars of Eternity pořádně těšíme a jsme zvědaví, jak se investované peníze vynaložily.
Tady (ČR) a v dalších zemích nemají lidi co do huby a v západních zemích nemají co s prachama takže kromě MACků, ajfonů, a Mustangů podporují blbosti na kickstarteru za nemalé prachy...chce se mi zvracet...
Obsidián...
to co vidím ana scrfeenech by mě nepresvedčil a no o cent:::