Mezi hráči závodních her už odnepaměti zuří boj o to, který ze závodních konceptů se pro videohry hodí více. Zda to jsou simulace, které se snaží o co nejvěrnější převedení reality do virtuálního světa a v důsledku toho hráčům neodpustí sebemenší chybičku. Nebo zda to jsou arkády, jejichž hlavním cílem je hráče pobavit a je celkem jedno, kolik fyzikálních zákonů přitom ohnou nebo docela zruší. V poslední době se sice prosazuje jakási zlatá střední cesta, kterou symbolizují tituly jako Race Driver GRID nebo Need for Speed Shift. Tyhle hry jsou do značné míry arkádové, ovšem na hráče působí autentickým dojmem. Podle všeho je to cesta, kterou se půjde i v budoucnu. To ale neznamená, že vymizí hry závody ryze simulační a ryze arkádové. Podíváte-li se na okolní obrázky, zřejmě už tušíte, do které škatulky bude patřit Nail’d. Ano, bude to arkáda jako řemen, pro kterou jsou fyzikální zákony sprostým slovem a naopak adrenalinové až bláznivé zážitky tím, co sleduje v první řadě.
Při pohledu na obrázky vás také možná praští do očí podobnost se hrou jménem Pure. Nail’d nicméně není jejím pokračováním, jen se v polském studiu Techland, které v poslední době produkuje prvotřídní tituly (například Call of Juarez: Bound in Blood), pustili do stejného tématu jako autoři Pure, tedy adrenalinové jízdy na čtyřkolkách. V Pure to fungovalo na jedničku a není důvod pochybovat o tom, že by Nail’d mělo být pozadu. Nakonec, v Techlandu nemají zkušenosti jen s akčními hrami, na kontě mají už i několik závodních titulů, takže se rozhodně nepouští na neprobádané pole. Pravdou ale je, že po podobných hrách je na trhu poptávka, jelikož opravdu ryzích arkád, které by navíc byly zasazeny do jedinečného prostředí a přinášely hráčům i něco navíc, než jen kroužení po okruzích, mnoho není.
Nail’d se soustředí na ofrroadové závody čtyřkolek. Pokud byste se ale pídili po nějaké licenci, hledali byste ji marně. Popravdě, ony licencované závody čtyřkolek ATV, které vydává společnost THQ, jsou až příliš svázány nejrůznějšími pravidly. A už Pure ukázalo, že když mají autoři šanci projevit vlastní invenci, dopadá to obvykle lépe. Už jen samotné prostředí, ve kterém se závody Nail’d odehrávají, stojí za zmínku. Jedná se totiž o víceméně divoký terén, který je vytvořen podle skutečných předobrazů, například nejrůznějších národních parků Spojených států amerických nebo zkrátka takových míst, kde se najde spoustu vyvýšenin, sjezdů, hor, roklin, propastí, skokánků atd. Autoři pochopitelně nevytvářejí virtuální prostředí jedna ku jedné vůči předlohám. Spíše si berou jakousi vizuální a pocitovou inspiraci. Když se tak ocitnete na trati pojmenované příznačně Yosemite, nepoznáte sice jednotlivá místa (v té rychlosti na to ani nebudete mít čas), ale dýchne na vás atmosféra, kterou znáte z fotek nebo z vlastní návštěvy tohoto parku.
Navíc, tratě jsou pochopitelně postaveny tak, abyste si na nich co možná nejvíc užili a ani na okamžik nemohli vydechnout. Možná více než offroadové závody čtyřkolek to ve skutečnosti připomíná obskurní horskou dráhu. Každou chvíli totiž budete vyjíždět nějaký krpál, abyste se pak plnou rychlostí vrhli dolů. Případně nahoře nemusí být žádný sjezd, ale jen dostatečně dlouhý nájezd k tomu, abyste zdolali tak širokou rokli, kterou by ve skutečnosti nepřeletěl ani ten nejlepší kaskadér. Hra je samozřejmě postavena tak, aby hráče příliš nefrustrovala, takže propasti začnete v cuku letu zvládat bez větších komplikací. Je ale třeba si uvědomit, že se vše děje ve velmi vysoké rychlosti. Občas se tak nějaká ta chybička vloudí a vy se efektně roztříštíte o protější skálu. To rozhodně neznamená stopku v závodu. Poté, co se pokocháte spektakulární bouračkou, se ocitnete znovu na dráze, už za propastí, a můžete drandit dále. Taková chyba není ani odsouzením k poslednímu místu. Problémy totiž budou mít i soupeři, kteří rozhodně nepojedou jako stroje, ale také leckdy klopýtnou.
Nakonec, můžete tomu sami pomoct. Jelikož budete každou chvíli ve vzduchu a budete si plánovat dopad zpět na zem, dostanete dostatek příležitostí k tomu, abyste mohli skončit některému ze soupeřů na zádech. Prostě na něj v plné rychlosti naletíte, přičemž vám se – jistě, trochu nerealisticky – nestane vůbec nic a můžete v plné rychlosti pokračovat, zatímco soupeře čeká exploze čtyřkolky a efektní vymrštění do vzduchu, což ho pochopitelně na nějakou tu sekundu zbrzdí. Netřeba ale dodávat, že tohle mohou protivníci udělat i vám. Je nicméně otázkou, nakolik se to bude dařit těm ovládaným umělou inteligencí. V multiplayeru ale jistě půjde o vítané a využívané zpestření. Ostatně, podobných ozvláštnění jinak ryze závodní hry by mělo být více.
Dalším budou například nejrůznější triky. Při jízdě budete stroj ovládat klasicky a nenáročně kurzorovými šipkami či jejich ekvivalentem. Jakmile se ale ocitnete ve vzduchu, dostanete k ruce ještě pár dalších tlačítek, které budete moct využít pro vyvolání nějakého toho triku. Nebude to ale nic světoborného, rozhodně nečekejte hru založenou na tricích. Triky dokonce nebudou ani bodově ohodnoceny. Autoři to vysvětlují tak, že chtějí mít závodní hru, ve které půjde o to, dostat se jako první do cíle, nikoliv o to předvést parádní triky. Má to svou logiku. Ale na co tam pak ty triky jsou? Pro nic za nic rozhodně ne – dobře provedené efektní kousky totiž dobijí „turbo“, jež pak závodníci mohou využít po dopadu na pevnou zem k vítanému zrychlení.
Singleplayer Nail’d bude jistě velká zábava, obzvlášť když autoři slibují schopnou umělou inteligenci protivníků, kteří budou i chybovat. Jenže těžko si od takto spektakulárních závodů odmyslet multiplayer. Naštěstí nemusíme, protože s ním autoři od prvního momentu počítají. V dnešní době lze snad říct, že je to dokonce hlavní položka celého projektu. Jistě, kariéru, která však nepůjde nijak do hloubky, si užijete, ale co pak? Je to právě hra více hráčů, která slibuje v podstatě neustálou zábavu. Tvůrci si její podrobné odhalení chtějí nechat až na přicházející E3, už teď ale slibují několik unikátních módů využívajících předností maximální arkádovosti. Když k již popsané nabídce přidáme ještě vynikající grafické provedení a možnost vylepšování čtyřkolek, vyjde nám, že se máme jednoznačně na co těšit. A to jak na PC, tak i konzolích X360 a Playstation 3. Už koncem roku.