Celkově nevychází příliš českých her, ovšem když už se nějaká urodí, slaví obvykle úspěchy. Na tomto místě je asi zbytečné zmiňovat různé české hry, jež dobyly svět, protože je všichni dobře znáte. Asi nejúspěšnějším tuzemským vývojářem se stalo Illusion Softworks, především díky Hidden and Dangerous či Mafii. A právě několik členů této společnosti, kteří se podíleli především na HaD (a někteří i na Mafii), se rozhodlo založit vlastní nové nezávislé herní studio. A právě MOTORM4X, o němž si dnes řekneme podrobnosti, je jejich pilotním titulem. Všechny prozatím zveřejněné informace nasvědčují tomu, že by opět mohla vzniknout nová úspěšná česká hra, která oslaví úspěch i za hranicemi našeho malého státu. Na závěr navíc přikládáme rozhovor s Martinem Barabíkem, hlavním producentem hry, kterého jsme se mimo jiné ptali také i na otázku, jaký očekává úspěch hry za hranicemi našeho státu.
Off-roady jak se patří
Základní žánrové zařazení MOTORM4Xu vypadá vcelku jednoznačně – zkrátka off-road závody se vším všudy. A dokonce i s něčím navíc. Hned na první pohled určitě každého fanouška off-roadů velmi potěší, že bude mít ve hře „absolutní" volnost. Nebudete tedy muset jen tupě dokola jezdit závody, ale klidně se můžete mezitím projíždět po krajině a objevovat různá zákoutí. A v jakých scenériích si budeme vlastně užívat? Inu, na výběr budou celkem tři odlišné lokace – Alpy, Aljaška a Rocky Desert. V těch si zazávodíme ve čtyřech dostupných typech závodů. První se jmenuje jednoduše Race, kdy budeme na vymezeném okruhu soupeřit proti běžným počítačem řízeným oponentům. Dále tady máme Longrun – časový trial v rally stylu. Třetí v pořadí se nabízí Trial, v němž si na čas zajedeme v nebezpečném a náročném terénu. Právě na tento mód se velmi těšíme, protože za předpokladu dobře zvládnutého modelu fyziky bychom si mohli skutečně užít. I poslední typ závodů (Pathfinder) zní lákavě. Žádné okruhy, vymezení cesty nebo checkpointy – zkrátka musíte se dostat z místa A do místa B svojí vlastní cestou a co nejdříve. Vyplatí se vám jet rychleji po silnici, nebo bude efektivnější vzít to stále rovně za nosem skrz extrémní terén? Právě takto se budete muset rozhodovat.
Terénní vozy
Vzhledem k tomu, že jde o off-roadovou hru, nečekejte žádná jiná auta. Terénních vozidel bude k dispozici 10, což po pravdě řečeno není příliš. Naštěstí mají být všechny vytvořeny skutečně individuálně, včetně svého chování. Nakolik se povede tento prvek ve finále do hry zapracovat, zjistíme skutečně až z plné verze, protože podobné vlastnosti slibují před vydáním snad všichni vývojáři. A výsledky tomu povětšinou neodpovídají. Všechna auta budou dokonce i zničitelná, což také rozhodně vítáme. Stejně tak si je budete moci vylepšovat různými upgrady, abyste z nich mohli vydolovat opravdu maximum. Poměrně lákavě na nás působí i další vlastnost hry – proměnlivé počasí, které by se taktéž mělo podepsat jak na vzhledu, tak chování všech vozidel.
Next-gen či budgetové zpracování?
Otázka vizuálního zpracování je dost ošemetná. Přeci jen The Easy Company není velkým studiem, ba naopak zaměstnává pouze hrstku vývojářů. A s tím se konkurovat velkým společnostem prostě nedá. Přesto se nám zatím grafická stránka MOTORM4Xu líbí. Prostředí vypadá hezky a dokonce obsahuje i detaily. Prozatím byla zveřejněna dvě videa, která si můžete prohlédnout i přímo v tomto článku. Otázkou však zůstává, do jaké míry budou zpracované ostatní lokace, než ty ve videích představené. Samozřejmě AAA tituly svým vzhledem tato hra netrumfne, přesto by mohlo jít o solidně odvedenou práci, která se bude líbit. Co se technické stánky týče, autoři se ohánějí mnohými moderními prostředky, jež ve hře využívají. Tak například SpeedTree 4 RT, díky čemuž může být v jedné lokaci umístěno až 5000 stromů. Podporovány budou Vertex and Pixel Shadery, motion blur či sharedy laku a vody. Celkově hra běží na Ogre enginu, společně s úplně vlastním enginem Vampire.
Kdy se dočkáme?
Toť otázka. Žádné konkrétnější datum vydání nebylo oficiálně stanoveno a ani samotní tvůrci nám ho v rozhovoru neprozradili (jak zjistíte o několik odstavců níže). V každém případě všechny indicie nasvědčují tomu, že by samotný vývoj hry měl pomalu, ale jistě, finišovat. Poté bude následovat fáze testování a hurá do lisovny. Dočkat bychom se tedy měli patrně někdy na přelomu prvního a druhého čtvrtletí příštího roku. Již v únoru bychom se snad měli dočkat pre-dema. A jsou důvody, proč se těšit? Rozhodně. Dejme si ruku na srdce a objektivně řekněme, že opravdu nepůjde o titul nejvyšších kvalit, ale to naštěstí došlo asi i samotným autorům a snaží se přesto vytvořit maximálně hratelnou a zábavnou hru. My každopádně očekáváme solidně odvedenou práci, z níž vzejde taktéž solidní česká závodní hra, která se bude prodávat za rozumnou cenu. A nyní se již pojďme přesunout k druhé části našeho dnešního článku o MOTORM4Xu – k samotnému rozhovoru.
Jak jsme slíbili hned v úvodu článku, přinášíme vám rozhovor s jedním z tvůrců MOTORM4Xu, konkrétně s Martinem Babaríkem, hlavním producentem hry.
Jaké hry jsou pro Vás určitou předlohou (inspirací)? Čím se od nich chcete odlišit a být právě s MOTORM4Xem lepší?
Jako takovou kontra-inspiraci bych asi označil sérii Need for Speed. Je to skvělá závodní hra, ale jsou tady jistá "ale". Chtěli jsme se posunout od asfaltových okruhů vice do přírody a postavit před hráče poněkud sofistikovanější model řízení a také vyšší nároky na řidičské dovednosti. V čem jsme hledali inspiraci je těžké říci, na trhu neexistuje hra, které bychom se snažili připodobnit. Ne proto, že by jiné hry nebyly dobré, ale prostě z toho důvodu, že se snažíme přijít s něčím novým.
Jak detailně bude zpracovaný model poškození vozidel a okolí?
Model poškození vozidel i okolí bude podle mého názoru přiměřený typu hry. To znamená, že MOTORM4X neplánujeme jako nějaké Destruction derby a hra rozhodně nebude o sbírání bonusů za poškození čehokoliv. Naopak, rozbití nebo poškození vozidla bude většinou penalizováno. Na druhou stranu fyziku destrukce a poškození máme velice pěknou, auta se rozbíjejí věrohodně a jde na nich rozhodně poznat, že to nejsou nějaké kartonové krabice, ale pořádné kusy železa. Přirozeností off-road vozů je také to, aby něco vydržely, nestane se tedy, aby vám po nárazu do patníku upadly všechny dveře, vysypala se skla a auto se proměnilo v ohnivou kouli:-)
Jak to nakonec bude s pohledem z kabiny vozu, bude ho hra obsahovat, či nikoli? Pokud ne, z jakého důvodu?
Na tuto otázku Vám nyní nedokážu odpovědět, ještě o tom diskutujeme. Pohled z kabiny má svoje výhody i nevýhody a snažíme se je všechny pečlivě zvážit.
Jaká bude rozloha jednotlivých prostředí, ve kterých budeme moci volně jezdit? A jak chcete docílit ohraničení oné vymezené plochy?
Tuším, že celková rozloha bude přes 16km2, což se může zdát na první pohled málo, ale jen do té doby, než se terénem skutečně projedete. Na rozdíl od drtivé většiny jiných obdobných her, v MOTORM4Xu můžete jet skutečně kamkoliv a tomu i odpovídá míra detailů. Kromě toho terén je šikovně designovaný, takže se vám nestane, že na začátku šlápnete na plyn a
zastavíte se až na konci. Přejet lokaci z jednoho konce na druhý chvíli potrvá a projet všechny závody pár hodin potrvá.
Když jsme se dostali k samotným závodům, ještě se u nich zastavme. Jak si je bude hráč vlastně brát? Jen tak se budeme projíždět krajinou a na určitých místech dostaneme možnost zahájit závod? Nebo snad budeme mít určitou „centrálu" v nějaké vesničce, či úplně jiným způsobem?
V podstatě máte pravdu v obou alternativách. Závody můžete skutečně objevovat při volné jízdě krajinou, ale jakmile už jednou závod objevíte tímto způsobem, bude možné do něj "skočit" z garáže, kterou máte k dispozici v každé lokalitě.
Nyní se přesuňme k trochu techničtějším prvkům. Jsou reálně udělané náklonové hranice, například když pojedeme bokem po nějakém svahu, tak některá auta vydrží vetší náklon, jiná menší, je to do hry zakomponované?
Určitě ano, každé auto má své individuálně nastavené vlastnosti, které se na jízdním modelu znatelně promítnou.
Je možné uvíznout například v bahně? Není až příliš těžké zpracovat chování jednotlivých prostředí v přírodě při změně počasí? Projeví se skutečně i v tomto směru nebo půjde spíše o vizuální efekt?
To všechno záleží na tom, kolik času na tyto věci budeme mít. Nechci něco slibovat ředčasně, ale prozatím to vypadá v tomto ohledu nadějně. Interaktivita s prostředím určitě bude a to velice zajímavá, ale co všechno konkrétně stihneme do hry dostat, to momentálně nemohu říci.
Objeví se ve hře nějaké licence? Budeme si například moci ozkoušet jízdu v králi off-roadů – Hummeru?
Ne, licencované vozy jsme zavrhli z důvodu velice restriktivních licenčních ujednání, kdy bychom MOTORM4X museli upravit spíše na simulátor autoškoly pro seniory. Ale použité vozy jsou založeny na reálných modelech a jejich chování jim odpovídá.
Bude hra obsahovat i multiplayer? Zatím jsme o něm nikde neslyšeli.
Ne, multiplayer od začátku nebyl v plánu.
V čem vidíte osobně úplně největší plus a lákadlo celé hry?
MOTORM4X je jiný. Chceme jím oslovit především vyspělejší hráčské publikum, které už má trošku jiné preference, co se týče herního zážitku. V MOTORM4Xu neuvidíte městskou zástavbu, ale budete závodit v místech, kam byste se normálně těžko dostali s cestovní kanceláří a kde se vám zaručeně bude líbit. Budete mít k dispozici auta, jakých na silnici moc nepotkáte. A hlavně budete mít možnost svobodné volby, kudy se chcete hrou ubírat. Fyzika řízení a pohybu v terénu je opravdu skvělá a ve spojení s atraktivním prostředím a ne právě triviálními výzvami v podobě závodů v náročném terénu se ve hře určitě vyřádíte.
Našli jste již distributora, který by chtěl vaši hru vydat? Jak je tento proces náročný?
Tento proces je náročný a to hlavně na nervy. Hlavně na moje:-) Abych to upřesnil – nehledáme distributora, nýbrž vydavatele. Právě ten stojí v pomyslném vývojově-prodejním řetězci mezi námi a distributory. Ale abych odpověděl na Vaši otázku: nabídky máme, ale definitivní rozhodnutí ještě nepadlo, protože se objevilo vice vydavatelů a snažíme se dojednat co nejlepší podmínky s některým z nich.
Myslíte si, že máte s Motorm4xem šanci uspět i v zahraničí a prosadit se ve tvrdé konkurenci velkých vývojářských týmů? Nebo se „spokojíte" alespoň s úspěchem v ČR?
Tady bych si Vás dovolil trošku opravit. Hra je od samého začátku zamýšlena primárně pro celosvětový trh, nikoliv pro ČR. Tím nechci říci, že se MOTORM4X v Česku prodávat nebude, ale co si budeme namlouvat – vývojem her pro ČR se asi nikdo neuživí. S jejím umístěním na světové trhy nemáme nějaký zásadní problém. Momentálně probíhají intenzivní jednání na všech frontách a už brzy budeme moci oznámit vice podrobností.
V jaké fázi se nyní nachází vývoj hry? Kdy se můžeme podle aktuálních informací těšit na finální verzi?
Já myslím, že hra už překonala neduhy čerstvě nastartovaného projektu, spousta věcí už je hotová a momentálně se věnujeme především vyladění hratelnosti, celkové kompozici závodů, nastavení aut a vymýšlíme různé vychytávky a vylepšení. Hra bude nahrubo dokončena začátkem příštího roku, ale potom nás samozřejmě čeká nepříliš populární fáze testování a odstraňování chyb. Nicméně snad to nebude tak hrozné, hra je stavěna z rogramového hlediska velice poctivě a náš programátor naštěstí nepostupuje stylem "pokus – omyl", takže když se nad tím opravdu poctivě zamyslím, tak si troufám tvrdit, že už teď má hra méně technických chyb než spousta finálních verzí jiných her.
Prozradíte na závěr našim čtenářům nějakou novou a nezveřejněnou informaci ohledně MOTORM4Xu?
Ano, máme ve hře několik nových prvků, které však mají být překvapením a tudíž jsou tajné 🙂
Děkuji za rozhovor a přeji Vám mnoho zdaru při vývoji.
cesi do toho!!!
Du spát dobrou noc a na první pohled no tohle mě neba tak nic moc...
moze to by sranda!
jak se mi tak zda, tak je tady dalsi hra, ktera ikdyz nebude excelentne zpracovana, muze hybnout trhem. Tak jako kdysi VC ci mafia, naprosto obratily svetove vyvojare, pritom to byl oproti ostatnim projekt takrka za par korun.
Fandim vam, je to neco co tu jeste neni a hlavne ta volnost, na to se tesim :)
vypadá to luxusně... něco sem už o tom slyšel...
hm :)) zajimave auticka ...
at uz to vyjde :D :P
..bez multiplayeru? Se asi zbláznili, ne? Závody bez multíku. Dobrej způsob jak krachnout na jednej hře. U Gothicu, Oblivionu to chápu.. tam ten multík je hodně těžko realizovatelná záležitost, ale u závodů? No tě pr*el.
tak to stim multiplayerm se me vubec nezamlouvá
grafika vypada luxusne, na to ze to je ceska hra :D
vy snad hrajete u kazdy hry multiplyer? a myslim ze byste si stejne s cracklou verzi moc nezahrali ▲▲
Kdyš sem se podíval na první obrázek s autem tak my hlavou blesklo jak bych drtil tratra v muťáku no škoda. Ale hra vypadá slušně. Akorát nevím co myslel autor tohoto článku kdyš napsal 16km2 to jako 16km široký 2 dva něčeho dlouhý??? nebo myslel 16km čtverečných???
Grafika je dobra, ale bez multaku to bude hra na par hodin.. Takze snad casem dodaji multiplayer patch nebo tak neco xD
Tím se samozřejmě myslí 16 km čtverečních, mě by spíš zajímalo, jestli je bude mít každá z oblastí nebo všechny dohromady.
Jako kdyby to byl chodilo na stejné platformě jako FLATOUT 2 :D Kam se na to hrabe NFS: pro STREEET, které vypadá hnusně a ještě je náročné jak prase :D
tak tam proste nebude. se z toho nepodelejte vseci :D
Tak ono Pro Street vypadá "blbě" jo? :) A nebude to tim že u tebe na kompu to vypadá "blbě"? Njn když to hold někdo nepustí tak jak to viděl na screenech, tak se mu nedivim že o hře mluví špatně a vzteká se.
Dufam ze tam daju ten pohlad prvej osoby
mooc pekny doufam ze to bude dost dobry x)
Neznám hru co by mě od čechů nebavila GL už se na tu hru moc těšim.
Lidi bude v tom i hummer ?
Co si třeba přečíst článek nebo alespoň rozhovor? Právě to byla z části i jedna z otázek, na kterou jsem se pana Babaríka ptal.
kdyby jsi cetl tak by jsi zjistil ze nebude jelikoz tam nebudou zadne licencovane auta tak vsechny auta budou uplne vymyslene...
tuhle hru od zacatku sleduju, protoze to konecne vypada na neco jineho, nez hru vytvorenou pro masy , jenze absence multaku ji u me poslala do kytek. bye bye...
a vicemene je tam ten multak dulezity? to je jak u serie NFS taky to 90 procent lidi hraje jen jako singl a ten multak uz si zahraje jen par lidi jako takove doladeni a jeste mene lidi hraje nejake turnaje ale rek bych ze vetsina lidi hraje jen singl kdyz je zajimave udelany a kdyz to bude i tady tak si myslim ze nebude ten multak tak dulezity...
Sice nevim kdo to rozjede ale podle me to bude mit dost brutalni pozadavky :) pac kdyz se mrknete nato prostredi tak jeto trochu na auta prehnany :)
tak krajina je jak v oblivionu :)
už mě nebaví jezdit NFS, pořád to samý, týhle hře fandím, nejvíc mě baví jezdit si jen tak ! už se těším
...tak by to mohl být v současnoti nejlepší offroadovej simulátor a to by mě dost bavilo.
pitomci, nebrecte tu ze to bude narocny. Kdyz to udelaj tak aby to jelo na bazarovych srotech tak vsichni reknou, to je hnusna hra, kdyz to udelaj aby to pekne vypadalo, tak reknete zase ze je to narocny, tak co sakra chcete? Valte na brugadu, kupte si poradnej stroj a nefnukejte.
Moc se mi to libí už se těšim, snad to vyjde co nejdřív.
je to dobra hra mi se libi adam
Náhodou na to, že to je česká výroba tak se mi to moc líbí. Nevíte někdo o něčem podobným co by se dalo zapařit?? :-P
me zavody moc netahaj spis strilecky
az poradne zjistite, jak zabavne jsou hry proti zivym protivnikum, uz se vam nebude chtit hrat zadny single...budoucnost ve hrach je v multiplayeru, a ne v singlu...
Vypada to urcite dobre, ale ja se tesim az jednoho dne vyjde regulerni simulator zavodu Paris-Dakar s rozsahlymi moznosti.
Tak tohle by si přálo asi hodně lidí (včetně mě). Ten multík tuhle hru pohřbí.. a přitom to mohli bejt jediný kvalitní off-road závody.. super téma a tak blbě to dopadne..
Je to nádhera počkám si na to je to něco jako hrát wow v jeepu úlet
Myslite ze dokazou udelat i strilecku stejne peknou jako tohle?
trapna hra!!! :D Delam si prdel!! vypada to krute a jeste to delaji cesi. uz se moc tesim. doufam ze to vyjde co nejdriv.
sam bych to nerekl lepe :P
ale drzim palce klukum ceskym, at to prorazi do sveta :) clanek jsem necetl, zavodni hry me neberou :) proto tato reakce.
myslim ze tahle hra bude dobra a dneska nemusi mit hra multiplayer aby uspela staci ze je dobra
a stejne co byste chteli v tom multiplayeru delat zavodit? no mysim ze sou lepsi zavodni hry kere sou stavene na multiplayer u teto bohate postaci singl:)
úplně mi z tvýho komentáře srdce zaplesalo....kolikrát už jsem nad tim přemejšlel,kolikrát jsem sito už přál a furt nic takovýho.....jak jábych si rád zajel tenhle pouštní závod se všim všudy a třeba i od českýho vydavatele.....ale opravil bych tě a to v tom že ne Paris-Dakar ale Lisboa-Dakar....;)
dělat dobré hry ale jeb škoda že se love cpou jinam
Sice si myslím že to bude něco jako Cabela's 4x4 off road adventure 3+lepsi graficka provedeni + pridane zavody ale jsem rad ze to bude ceska hra urcite si ji koupim i kdys me tam zase bude chybet ten MP
OMG
některé názory mi tady přijdou brutálně dětinské, ale to je každýho věc... myslím si, že to bude good hra.
chci zkusit betu :)
jo to by se mi taky libilo, bohuzel toho stesti se mi asi nedostane :(
uz se tesim,naplno viuziju volant...ne jak v rychlostnych NfS...kde to nestiha na 100%...a off roady,tudiz pecka z cz dilny,...
....sem zvědavý jaké to bude, ale vypadá to fakt zajímavě....
se tam dal jeden řádek s minimální konfigurací to ne .....
Multiplayeru je velká škoda, takový typ hry je na něm často docela závislý. A co auťáky? Najdeme tam nějakou těžkotonážní Tatru nebo nějaký Bowler ( https://www.youtube.com/watch?v=dLvlfAyduvA ) ? Licence na auta sice nebude, ale třeba takovému GTAčku to nevadilo.
Multak je sice dobrej ale neni to vsechno. Treba u Most Wanted mi daleko vic bavi nicit policajty nez multak bez nich. Mozna by stacilo mit moznost stahovat vysledky z netu a zavodit na cas. Jinak podobna hra dost husta je treba 1NSANE nebo Test Drive Offroad, urcite by se nasli i dalsi.
tesiim se