Mladá generace se stává čím dál odolnější vůči brutalitě a násilí, za což může hlavně zábavní průmysl, jenž s těmito nepříjemnými stránkami života posledních pár let nešetří ani zdaleka tolik jako dříve. Nedivili bychom se tak, kdyby za deset let měl už i každý animák povinnost na plátno nechat během promítání vytéct alespoň kbelík čerstvé krve, jinak by byl považován za hluboké zklamání. Pro sérii Mortal Kombat byly každopádně zlámaná žebra a proražené lebky specifické vždycky, takže nás nijak netrápí, že se na krvavé klouzačce projede i její nejnovější pokračování. To nás svým oznámením oslnilo již na začátku letošního června, přičemž o všechno, co jsme se o hře během uplynulých čtyř měsíců dozvěděli, jsme se s vámi rozhodli podělit v dnešním preview, které vám dá jasnou představu o tom, co od Mortal Kombat X očekávat.
Většina herních sérií z devadesátých let mění vývojáře častěji než ponožky, což však v žádném případě neplatí pro Mortal Kombat. Ten je už 22 let věrný identickému týmu tvůrců, přestože mezitím stihnul krachnout a znova na nohy mu tím pádem musela pomoci společnost Warner Brothers, jež jej v roce 2010 uvedla pod názvem NetherRealm Studios. Kdybychom se vyhnuli pár nenápadným mobilním kouskům, zatím by se tento celek dal považovat za hotový sen žánru bojovek. Na druhou stranu je třeba zmínit, že v minulosti pracoval na pouhé dvojici různých her. První z nich je reboot série, kvůli níž tu jsme dnes, z roku 2011 a druhou veleúspěšná bojovka Injustice: Gods Among Us, kterou bychom byli schopní zařadit k nejkvalitnějším titulům minulého roku. Bude Mortal Kombat X následovat trend kvality předchozích her, jimiž se NetherRealm proslavil?
I když je prakticky nemožné nalézt bojovku, v níž by se nenacházel nějaký ten drobný náznak příběhového módu, rozhodně nejde o věc, kvůli níž byste se vydávali učit desítky různých komb. Asi bychom tak řekli pouze to, že Mortal Kombat X navazuje na reboot z roku 2011, že se bude odehrávat v průběhu zhruba 25 let a že nám zatím ještě nebyl odhalen úhlavní nepřítel, který bude jedním z nově přidaných charakterů. Těch je každopádně více. Většina z fanoušků se do hry každopádně vrhne spíše s jasnou představou toho, že si užijí hraní za své nejoblíbenější veterány, z nichž už byli potvrzeni hrdinové jako Scorpion, Sub-Zero, Kano či Raiden. Z navracejících se charakterů bychom očekávali ještě zhruba deset, zatímco se zbytkem budeme seznámeni poprvé.
Co se těch týče, dostali jsme se již ke jménům čtveřice. První z nich je D’Vorah, hrdinka, která vládne schopností velet hmyzu, s nímž si není radno zahrávat. To však platí i pro Cassie Cage, povedenou dcerku dvojice charakterů z dřívějších dílů série – Johnyho Cage a Sonyi Blade. Ferra a Torr jsou pěkný páreček tvořený ozbrojenou trpaslicí a mohutným, zamaskovaným obrem, který nijak neváhá s vržením své společnice přímo do vaší tváře. Posledním je pak aztécký bůh Kotal Kahn, který se díky své krvavé magii zmocnil jedné ze sfér, které se ve světě Mortal Kombat nacházejí, od Shaona Kahna. Dohromady by se ve hře mělo objevit minimálně 24 různých hrdinů, s nimiž se do boje vrhnete na mnoha různých mapách, jež jsou uzpůsobeny tomu, aby šlo využívat předmětů z prostředí. Tento prvek se objevil kupříkladu v Injustice: Gods Among Us, kde jsme si jej zamilovali a jsme tak rádi, že se jej NetherRealm rozhodnul zahrnout i v novince.
Rozhovořit se o sérii Mortal Kombat a nezmínit brutalitu je téměř nemyslitelné. Novinka si osmnáctku od PEGI na obalu vyslouží především díky návratu brutálních útoků, při nichž se budete moci s rentgenovým pohledem na nepřátelích začít učit anatomii lidského těla. Od zlámaných zubů přes vyrvaná srdce až po přetržené a vytržené páteře, pro Mortal Kombat X není kontroverzní kompletní zdeformování žádné z částí lidského těla. Nemusíte se samozřejmě bát, že by se nevracely i legendární „fatality”, jež jsou ostatně ještě o mnoho krvavější, je jich více a vypadají stylověji.
Po hratelnostní stránce si Mortal Kombat X zahraje na malou slušnou holčičku hrající hezky podle pravidel klasických bojovek. K naučení před vás bude předložen dlouhý seznam komb, po jehož perfektním ovládnutí vás nicméně stejně rozdrtí kdejaký jouda, který po celou dobu zápasu nesáhne na nic jiného než tlačítko pro základní útok. Ačkoli tato novinka mnohé hráče znejistila, navrací se blokování úderů, které začalo být v poslední době nahrazováno pouhými úskoky do strany. My jsme každopádně všemi prsty pro volbu, jíž se tvůrci rozhodli u této hry učinit. To samé platí pro to, že každý z charakterů nabídne tři kompletně odlišné sady komb. Pro příklad se podívejme třeba na Scorpiona. V jedné verzi disponuje dvojicí smrtících dýk, v další se s nepřáteli vypořádává především magickými útoky a v poslední vyvolává zplozence z pekla, kteří mu s protivníky pomohou. Každá z variací hrdiny má určitá speciální komba a schopnosti, takže byste mohli s trochou nadhledu říci, že se ve hře dostanete až ke 72 různým balíkům komb, a přesto byste nelhali, i když je ve hře hrdinů v porovnání s tímto číslem pouhá třetina.
Jako zřejmý problém bohužel vyvstává fakt, že je prakticky nemožné všechny tyto hrdiny a jejich variace vybalancovat. Pokud by se to vývojářům povedlo, byli by skutečnými mistry svého oboru. My se každopádně obáváme, že u každého hrdiny bude jedna z verzí vždy dominantnější a nenastane čas, kdy by neexistovaly verze, jež kompletně zdevastují určité další hrdiny. Rádi se každopádně podíváme na to, jak si s tímto problémem tvůrci poradí, přičemž na odpočinkovou hráčskou obec to nebude mít absolutně žádný vliv, neboť si budou v multiplayeru pouze chtít užít hry a s žádným counterováním protivníka se obtěžovat určitě nebudou. Velkým faktorem by však pro takové hráče mohla být grafika, která každopádně v případě Mortal Kombat X vypadá nádherně, o čemž se můžete sami přesvědčit na screenshotech všude kolem.
Pokud se už nic nestihne pokazit, vydání titulu je naplánováno na polovinu dubna příštího roku, kdy by se měl dostat na PC a konzole PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 a Xbox One. V případě, že bojovkám fandíte, rozhodně bychom se nebáli toho, že by vám NetherRealm nepřipravil extrémně kvalitní zážitek, neboť už se mu to povedlo u dvou různých her a na vývoj Mortal Kombat X vynaložil ještě více času a úsilí, což se projevuje na videích, která se již dostala do světa. Hra se rozhodně nepokouší o žádné revoluce, nabídne pouze vyrovnaný zážitek, jenž je ozvláštněn možností výběru ze tří variací každého z charakterů, což je každopádně featurkou, jíž v minulosti Mortal Kombat sám fanouškům nabídnul už ve dvou různých hrách. Nebojíme se proto, že by se na desítce mělo šanci cokoliv pokazit, a spíše se jenom těšíme na to, jaké další charaktery nám budou v nadcházejících měsících, než se hra dostane do obchodů, odhaleny.
Tak na tohle se těšim to bude maso :-)
d
Jaká asi bude cenová dostupnost?