Fanoušci Středozemě mohou znovu jásat – další produkt s motivem onoho magického fantasy světa vyjde již příští rok. Přesnější datum je dosud bohužel zahaleno rouškou tajemství. Již nyní však můžeme prozradit, že Middle-earth: Shadow of Mordor vyjde na PC, PS3, PS4, Xbox 360 i Xbox One. Vývoj má na starosti Monolith Productions, které možná znáte jako tvůrce série F.E.A.R. Nepoperou se však s Pánem prstenů poprvé. Čest už měli s vývojem klasického RPGčka s názvem Guardians of Middle-earth. Ovšem tenhle tým toho stihl vytvořit už více – pracují přece už od roku 1997!
A jak příběh celého titulu zapadá do historie J.R.R. Tolkiena? Inu, časově Middle-earth: Shadow of Mordor krásným způsobem vyplní vzniklou mezerou mezi trilogií Pána Prstenů a Hobita. Například tak uvidíme Mordor jako ještě nikdy dříve. Svým vzhledem zde totiž připomíná zcela běžné prostředí plné lesů, travnatých planin i nejrůznějších živočichů. Na vlastní oči objevíme ale i mnoho hradů či rozpadlých pevností. To vše se k nám navíc dostane v rámci zcela otevřeného světa, jenž prozkoumáme z pohledu třetí osoby.
Kdo však bude ona osoba, za jejíchž zády budeme vše ovládat? Představujeme vám Taliona, napůl hraničáře, napůl přízraka. Ten měl coby člen hlídky Morannonu co dočinění s první vlnou armády Saurona, valící se na Talionem hlídané území. Pokud čekáte hrdinovo těsné vítězství, budete vývojem událostí zřejmě překvapeni. Naše hlídka totiž byla drtivě rozprášena, včetně samotného Taliona, jeho ženy, syna i zbytku rodiny. Osud tomu však chtěl, aby byl Talion záhadně vzkříšen a vydal se tak do hloubi Mordoru vykonat svou hrozivou pomstu.
Tu si můžeme vychutnat hned několika způsoby. Můžeme to vzít buďto na rovinu s pořádně ostrým mečem, z dálky za pomocí extrémně přesného luku anebo pěkně potichounku v roušce tmy s dýkou. Dýkou zde označujeme památku – zlomený meč zahynulého syna. Dle toho, který způsob nejčastěji a nejšikovněji vykonáváme, se nám daný styl neustále vylepšuje. Pokud si tak oblíbíme střelbu s lukem, budeme v takovém způsobu boje mnohem zběhlejší. Soubojový systém můžeme přirovnat k boji v kolekci titulů Batman: Arkham. Tím chceme naznačit, že je zde nejdůležitější načasování zmáčknutí daných tlačítek, čímž vytváříme nádherná i účinná komba.
Boj ale nebude jen o fyzice. Ke slovu se přihlásí i několik zajímavých kouzel, mezi nimiž narazíme na teleportaci, vysávání energie nebo výjimečné vidění důležitých objektů či tras. Rozhodně se však nemusíme obávat, že by se z naší postavy stal kouzelník. Kouzla jsou zde spíše pro menší zpestření. Skilly jsou přitom roztříděny do dvou oblastí, přirozené ala hraničářské a ty nadpřirozené, plynoucí z duše přízraka.
Zřejmě největším lákadlem titulu je tzv. systém Nemesis. Právě ten dělá z každé postavy ve hře žijící bytost se vším všudy. Počítat tak můžeme s výjimečným charakterem, unikátní minulostí, požadavky i slabinami. To vše spolu bude úzce souviset a navazovat zejména na naše činy. I naše sebemenší rozhodnutí dalekosáhle ovlivní vše kolem a tak si musíme dávat pořádný pozor, co vlastně provádíme. Zdejší umělá inteligence je totiž jako živá. Protivníci jsou schopni chytře měnit taktiku dle našeho stylu boje, pamatují si nás a chovají k nám určité emoce. To se projevuje v jejich chování i dialozích. Se stejnou filozofií přichází i úmrtí. Jelikož si všichni ve Středozemi žijí vlastním životem, nemůže naše smrt zastavit čas. Sice se ze smrti zotavíme, ale mezitím ve světě uplyne nějaký čas, jenž má zákonitě nějaký dopad. Náš zapřísáhlý nepřítel tak může povýšit na vyšší hodnost, zesílit, ale také se zranit nebo i zemřít.
Nejlépe si systém představíme malým popisem již představeného úseku hry. Náš hrdina Talion dostal za úkol zabít skuruta Ratbaga i jeho velitele Orthagova. A tady nastává pravá zábava ve volbě provedení mise. Můžeme Ratbaga překvapit s mečem u krku a přesvědčit jej, aby svého velitele rovnou zabil. Na druhou stranu nás může jen informovat o pozici svého šéfa či rozvykládat se o tom, jak nebezpeční vlastně jsme (díky čemuž se pak dají protivníci rychleji na útěk). Ratbaga můžeme však i jednoduše zabít a se složitými plány si nedělat hlavu. V demoverzi jsme ale mohli spatřit, že pověřený Ratbag misi nedokázal splnit a svého zaměstnavatele pouze zranil. To však stačilo k tomu, abychom velkého Orthagova dorazili vlastními silami.
Díky textu výše jistě očekáváte, že smrt velitele vyvolá reakci všude kolem. A tak i stane. Mnoho utíkajících skřetů nás vidělo a tak o nás budou vyprávět mnoho drbů. Prchající zastánci velitele se jeho smrt budou pokoušet hezky pomstít. Na pozoru se tak musíme mít u každého rozhodnutí, neboť si všechny následky vylížeme pěkně do dna. A co kdyby nám velitel utekl? Brzy by se stal mnohem silnějším a zkušenějším, při čemž si bude pamatovat náš styl boje a taktiku. Znovu ho najít, natož zabít tak bude o poznání těžší. Na druhou stranu o to větší bude porce získaných zkušeností. Ačkoliv samotný hrdina a zápletka kouzlo Středozemě příliš nepřipomínají, proslavený motiv nám kromě prostředí více připomene pěkná řádka známých postav jako je Gandalf nebo Glum.
Vypadá to, že Middle-earth: Shadow of Mordor nemá zrovna skromné cíle. Právě naopak. Svým novým herním systémem chce vytvořit neuvěřitelný volně žijící svět, ve kterém můžeme plnit spoustu úkolů nebo jen volně objevovat krásy Středozemě. S hezky provedeným soubojovým systémem a pěknou grafikou tak může hra vyvolat značný ohlas. Nakolik bude hra zábavná a dokonalá je však nyní těžké odhadovat. Pokud ale vývojáři splní všechny své sliby, můžeme se těšit na pořádně zajímavou RPG akci a živou fantasy atmosférou, jak se sluší a patří.
to je hustá hra
Vypadá jako dobrá hra :-). Co si o sobě Glum myslí :-D ? ...To je Thor ?
Co je na MOBA Guardians of Middle Earth, ktere vyslo pred rokem, klasickeho? A nebo RPG?
ach jo...znovu to napíšu:
Kluci někteří na to koukají přes telefon a dávat originální obrázky do obsahu může snad jen autor na gp...
Ahoj. Chtěl bych upozornit na fakt, že video, které se u článku vyskytuje je úplně k jiné hře, která již dávno vyšla. A funguje na principu Doty. Neříkám, hra to může být výborná. Jen mě mrzí, že ke hře, kterou tu recenzujete se nenajde nějaké video k ní se vztahující. Možná by to teda bylo lepší bez videa. Nicméně se na tu hru těším a vypadá to velmi zajímavě. :)
palec nahoru a sauronovo hlavu dolu :?:
Určitě tato hra vypadá jak po grafické tak určitě i hratelné stránce velmi dobře! Tudíž 5/5
příští rok???
Tyhle hry neomrzí.
Tahle hra vypadá dobře :)
efekty jsou suprový, asi to bude i dost náročný na HW požadavky,,,,
To bude masaker!! :)))
to bude slusna rubacka
vypada to hodne dobre
Vypada to zajimavě