Mainstreamové trendy dnešní doby jsou jasné, dominují jim pojmy jako (masivní) multiplayer, battle royal, craftění aj. Člověk už si nemůže být jistý, jestli jim klasické herní série nepodlehnou a nevymění tak svůj tradiční charakter za trochu slávy. Najdou se ale i tituly, které těmto přechodným módním trendům vzdorují, třebaže se jimi mírně inspirují, a mezi ně by mělo patřit i Metro: Exodus, které vyjde 22.2. 2019 na PC, Xbox One a Playstation 4.
Jak už to tak bývá, před vydáním koluji různé zvěsti, domněnky, uniklé informace atd. V tomto případě se hlavně jednalo o to, zdali se bude Metro: Exodus odehrávat v otevřeném světě, nebo ne. Mohli jste se na internetu dočíst ledacos. Nakonec raději sami vývojáři uvedli věci na pravou míru, aby zabránili rozšíření nějaké mylné představy a následného zklamání.
Tak předně, příběh bude klasicky lineární a mapy budou sloužit jako jakési koridory, které vás příběhem provedou. Nicméně mimoto ve hře bude i otevřený svět, ten bude sloužit k přesunům od jedné mise k druhé, ale také pro různé vedlejší úkoly, hledání zásob atp. Celková mapa by měla být velká a různorodá, každá dílčí oblast bude mít svou unikátní atmosféru, svůj příběh.
Z toho vyplývá jedna zásadní věc, kterou již určitě tušíte. Ano, Metro bude bez metra. Opustíme stísněné prostory podzemních tunelů a vydáme se hledat lepší místo k životu. Tedy samozřejmě ne tak docela my, ale spíše 23letý Artyom (za kterého budeme hrát) se svou manželkou Annou a svým dítětem.
Příběh se odehrává v roce 2036, tedy dva roky po událostech z předešlého dílu. Již zmíněná rodinka se rozhodne odejít z metra, a tak zamíří do lokace zvaná Volga, kde se pokusí zmocnit parního vlaku Aurora. S ním pak budou cestovat do východního Ruska, aby si našli nový domov.
Jak už je jasné, změny budou velké, pokud už se radujete, že vaše klaustrofobie zůstane v tomto díle nedotčená, zadržte. Podle slov vývojářů by si hra měla zachovat svou specifickou atmosféru, tedy hlodající napětí, hororový nádech a samozřejmě stísněné prostory. Na druhou stranu by ale hráč měl mít určitou svobodu, jež bude vycházet třeba z již zmíněného otevřeného světa. Je otázkou, jak se tyto dva principy povede ve hře skloubit. Trochu mám obavy, že jsou to jen nadnesené marketingové fráze a realita pak bude dost jiná, ale třeba – doufám, že je to tak– se pletu.
Nové herní prostředí bude okořeněno o denní cyklus a také roční období. Oba tyto prvky by měly ovlivňovat hratelnost. Např. si můžete rozmyslet, v jakém počasí se budete plížit ke svým nepřátelům, jestli k tomu využijete sluneční den, noc anebo jestli své plížení skryjete do hluku deště a burácení hromů. Stejně tak chování různých postav by se mělo měnit v závislosti na denní dobu, můžete třeba předpokládat, že pokud se pokusíte přepadnout nepřátelský tábor v noci, že sice vaši protivníci budou spát, ale také že narazíte na hlídku, s níž se budete muset vypořádat.
Další prvek, o který nepřijdeme, je omezenost zásob. Munice sice už nebude univerzální měnou, ale i tak s ní nebudete moct plýtvat. Každá kulka a každá lékárnička bude vysoce ceněná. Na tuto herní mechaniku navazuje craftění, které bude téměř všudypřítomné. Skoro vše budete moc rozložit na užitečné součástky, jež pak můžete využít ve svůj prospěch. Dokonce i vlak Aurora, s nímž budete cestovat po rozlehlém Rusku, se bude měnit, budou mu např. přibývat a ubývat vagóny, třeba podle toho, koho v něm budete hostit. Bude zachována i jakási snaha co nejvíce potlačit HUD, takže ukazatel kyslíku budete mít připevněn na ruce, mapa bude skutečná fyzická, stav masky budete muset poznat podle jejího vzhledu atp.
Zní to všechno velmi dobře, jako by si vývojáři z 4A Games zachovali chladnou hlavu a nezahrnuli do své hry prvoplánově takové koncepty jako battle royal, Nicméně nezůstali stát zcela stranou a pokusili se ve hře rozpracovat sandbox survival prvky, které v ní působí – aspoň prozatím – velmi přirozené. Zbývá už se jen těšit a čekat, jestli dostaneme to, co nám bylo slíbeno.
Nuž neviem, mám z toho zmiešané pocity. Chápem že metro bude na povrchu a autori tejto hry dokážu spraviť dosť ponurú atmosféru aj na povrchu ale predsa - uvítal by som v príbehu aj to, aby som sa mohol do toho metra vrátiť, aspoň do nejakej časti - ako súčasť príbehu. Čo sa týka craftenia - toto ma sklamalo, osobne to nepreferujem v žiadnej hre ( dokonca ani vo falloute ma to nejako moc neohúrilo ) a čoraz viac hier sa ku crafteniu prikláňa. Možno keby to nebolo také monotónne craftenie. Čo sa týka samotnej hry - vidím to na kúpu - pretože všetko čo sa týka metra ma fascinuje. Dúfam teda, že sa im hra vydarí a že si opäť získa čo najväčšiu základňu fanúšikov.