Čas od času se objeví hra, na kterou je opravdu těžké se netěšit. A to i třeba z prosté zvědavosti, když vám její žánr zrovna nesedne. Taková hra totiž často přinese něco nového, originálního, obrovského nebo prostě a jednoduše zajímavého. Na Mass Effect je vskutku těžké se netěšit. První zárukou kvality je jméno tvůrců: BioWare. Druhým důvodem všeobecného nadšení ještě před vydáním je neuvěřitelně rozsáhlý a svépomocí vytvořený svět, který je navíc umístěn do sci-fi prostředí. Nejsme jistě sami, kdo už má dost generických fantasy děl typu Oblivion. A Mass Effect má ambice stát se nekompromisní vesmírnou operou, kde nebude chybět vůbec nic. Možná jste byli zklamáni ohlášením pouze pro Xbox 360. Microsoft to tak chce, protože potřebuje vytěžit prodané jednotky z časové exkluzivity. Z Bioware ale již několikrát zaznělo: „vždy jsme dělali PC hry a na tom se nic nemění“. Počítačová verze je tak neoficiálně potvrzena již velmi dlouho, byť se jí nejspíš nedočkáme tento rok, jako konzolisté.
Mass Effect šikovně kombinuje zásadní prvky RPG a akce. Bioware je studio známé především skvěle vyváženými systémy pravidel a vyprávěním poutavých příběhů. Dokáže vak titul nepostavený na bázi Dungeons and Dragons jako Baldurs Gate, ani Star Wars jako Knights of the Old Republic nabídnout podobnou kvalitu jako tyto fenomenální tituly? Odpověď je jednoduchá: dokáže. Na Mass Effect pracuje velký tým, který vytvořil svět, kde mají opodstatnění všechny myslitelné otázky, ať už etické, sociologické či fyzikální. Prakticky vše je tu neprůstřelně ošetřeno. Do obřího vesmíru je ale zapotřebí implementovat nejen desítky a stovky vedlejších úkolů, ale také hlavní dějovou linii, která uspokojí méně trpělivé hráče. Pro co nejlepší scénář byl najat Drew Karpyshyn, kterému se musí obdivovat každý, kdo prošel oběma díly výborně napsaného Knights of the Old Republic.
Hráč se vžije do role velitele Shepharda (buď zvolíte předdefinovanou postavu, nebo si ji sami upravíte). Se svou lodí se ocitnete hluboko ve vesmíru, a to s jediným cílem: zamezit apokalyptickému nebezpečí, které hrozí zničením celé civilizace. Každých padesát tisíc let překročí hranice známého univerza agresivní rasa jakýchsi mechanoidů a zničí vše, co jí stojí v cestě. To znamená prakticky veškerý život. Podle mnohých se jedná o vyčpělou povídačku, nicméně hráč se ocitne přesně v době, kdy se začnou objevovat první proroctvím odpovídající úkazy, že se agresoři chystají k podrobení celé galaxie.
Pomalu se nestačíte ani nadechnout – a už jste uvnitř intenzivního dobrodružství, které má ambice skloubit nejlepší elementy z dosavadních titulů Bioware. Vynikající realtime boje známe z Jade Empire, mnoho dalších aspektů, jako interakce v rámci partičky, kontrola vesmírné lodi, obsáhlé dialogy či velká rozhodnutí známe oproti tomu z Knights of the Old Republic. Ovšem Mass Effect těchto elementů pouze nevyužívá, nýbrž je dále a smysluplně rozvíjí. Zdá se, jakoby tvůrci doháněli současný hardware až na hranici možného. Planety oplývají vlastními vegetačními a klimatickými zónami (nikoliv však náhodně, vše má své opodstatnění) a vypadají prostě úchvatně. Můžete se dostat jak na pouštní, tak ledem pokryté světy. Zelená lesoví s idylickými vodopády a říčkami se střídají s tropickými oblastmi atd.
Bioware zatím neupřesnilo, kolik planet dopodrobna prozkoumáme a na kolika budeme moci vůbec přistát. Jedno je však jisté: velikost galaktické mapy nemá konkurenci! Přímo přetéká hvězdnými systémy a planetami, jež tu jistě nejsou jen pro okrasu, ale čekají, až odhalíme jejich tajemství. Zcela jednoznačně podle motta: „Anywhere! Anytime!“. Abyste rozuměli – létat budeme moct, kam se nám zachce a kdy se nám zachce. Uvidíme, nakolik se nabízená volnost bude bít s hlavním příběhem. Je tu však několik spolehlivých způsobů, jak uspokojivě obstarat obé položky. Jsme si jisti, že jsou známy i RPG mágům z Bioware.
Kulisy jsou samozřejmě perfektní, ale ten opravdový „wow“ efekt nastane teprve ve chvíli, kdy se setkáte s dalšími postavami. Především uvěřitelná a synchronizovaná (přinejmenším v anglické verzi) mimika nechává diváky v němém úžasu a dokazuje, co všechno se se současnými technologiemi dá vykouzlit. Á propos rozhovory – je prostě cool mít možnost díky tzv. „multiple-choice“ sekvencím skákat dialogovým partnerům do řeči a výrazně tak ovlivňovat tok řeči. Nehledě na to, že tímto způsobem navážete s tou kterou osobou pokaždé odlišný vztah. Tato vychytávka sama o sobě dociluje efektu, že má hráč skutečně pocit, jako by jednal s emocionálně fungujícími charaktery. To mu dovoluje cítit se jako v opravdovém dobrodružství.
Zase jednou totiž půjde především o rozhodnutí a jejich konsekvence. Příklad: dostanete úkol zničit bázi, v níž se vyrábí sérum, které arci-padouch používá k ovládání svých poddaných, popřípadě podrobených národů. Okamžitě ale stojíte před dilematem, protože jeden člen vaší party vám prozradí, že náleží k civilizaci, která se rodí s jakýmsi genovým postižením a právě toto sérum používá k léčbě. Co uděláte, když vás požádá, abyste továrnu neničili? Pomůžete mu a nesplníte úkol? Zabijete ho? Dramatická rozhodnutí s dalekosáhlým významem by měla čekat na mnoha místech a budou zpracována na řadu nejrůznějších způsobů. Nepůjde navíc o průhledné a víceméně jednoduše řešitelné problémy s jasnými následky. Často se vaše jednání promítne do velmi vzdálené budoucnosti. Rozhodování nebude tříbit pouze váš intelekt, ale i vyzkouší si i svědomí.
Samozřejmě nechybí ani boje, a jak již bylo řečeno, budou pořádně akční. Podobně jako Bethesda se svým Falloutem 3 se i Bioware rozhodlo jít cestou taktických, ovšem realtimových bitev. Hráč bude mít možnost krýt se za okolním prostředím a využívat příkazů parťákům. Podle zveřejněných ukázek se bojový systém nemá zač stydět a jistě povede k mnoha napínavým potyčkám.
Ve vývoji charakteru chtějí tvůrci spojit jednoduché ovládání a přehlednost na jedné straně s obsáhlými možnostmi na druhé. Podle nás se jim to daří. Při postupu na novou úroveň obdržíte bodíky, které investujete do základních, ať už pasivních či aktivních, schopností a to celé doplníte několika speciálními technikami. Dosáhnete-li určitého stupně, otevře se příslušná specializace. V zásadě je to ale pořád klasický strom s všemi možnými vlastnostmi a skilly.
Rozhodnutí, emoce, interakce v partě – a navíc vyzývavé realtimové souboje s taktickou příměsí, obrovská galaxie k prozkoumávání, stejně jako opulentní kulisy. Co tady Bioware především v otázce dialogů a mimiky chystá, to nemá v žánru RPG konkurenci. Zbytek designu ale v ničem nezaostává: všechny ty exotické planety, na klimatu závislé efekty, intenzivní akce – to vše se stará o kinematický zážitek, ve kterém se zhostíte ústřední role. Při vší té euforii ale stále zůstávají otázky: dokáže příběh držet pohromadě a nepřesvědčovat pouze v silných chvílích? Jak se bude chovat umělá inteligence v akčních bitkách? I v těchto ohledech Bioware věříme, o výsledku se ale chceme přesvědčit sami. A to co nejdřív! Xbox 360 verze vychází v listopadu, snad jen pár měsíců poté bude následovat i PC verze.
konečně bude za co vyměnit x3 reunion :-X :-D
spis enz jko nejaka akce mi to pride jko neustaly zastavovani hry a nastavovani kde co a jak zautocit..nasleduje 10 vterin boje co byl prednastavenej a hned se to musi zase stopovat a zase nahozovat co novyho maj delat...soudim podle videi...nejak me to teda nenatchlo proste
A to ja se na to docela tesim. S tim pauzovanim bych si spise myslel, ze vyvojari chteli ukazat hracum, ze je hodne moznosti jak se s protivnikem vyporadat. Rozhodne hru vyzkousim.
docela dobrou hru. Jen je tu otazka, zda nas jen nekrmi (tj. propagace) a pak na nas pri vydani nevybafne zabugovana hra a se znacnymi omezenimi.
Ale pokud se vse splni do pismene a do puntiku, pujde jiste o adepta na nejlepsi hru roku, ne-li desetileti... A mozna i o zlom v pocitacovych hrach vubec...
sem ožralej takže nehodnotim :D
lol: hehe, jsi mě pobavil:) ale jsem na tom stejně skoro;)
jinak abych pravdu řekl o té hře jsem dlouho nic nevěděl, až později jsem se začal zajímat, zprvu mě naštvalo, že byla pouze pro konzole, ale když jsem se dověděl, že má později vyjít i pro PC, plesal jsem radostí, tohle bych ale opravdu nenazýval vesmírným Oblivionem, protože ta hra si to nezaslouží...tím chci říct, že je LEPŠÍ.
...tak tohle bude onanie:)
Asi rozbiju prasatko, abych mohl nemale prostredky vynalozit na poradny upgrade, koupim 5dkg skeeera, neprodysne zabarikaduju dvere od bytu, aby me to treba nelakalo do prace a po vice jak roce se vratim k nake singlovce:)
Jen doufam, ze pouzivani taktickych zbrani a jinych prostredku bude v combatu mozne pouzivat klavesovymi zkrtakami a ne jen pres menu, jako je tomu v ukazce. Byla by skoda rozkouskovat veskere souboje, ktere vypadaji opravdu uchvatne.
...dá se očekávat, že to bude fakt parádní záležitost, lidičky z Bioware jsou opravdovými mistry v rpg žánru(Baldurs Gate sérii, celou i s datadisky 1. i 2.dílu jsem projel komplet) a mají i co říci do akčního(Kotor 1,2 jakbysmez, jelikož jsem příznivcem StarWars a taky parádní herní zážitek)...když se k tomu přidá dle všeho dost kvalitní tehcncké zpracování...no pane jo, tohle by mohlo opravdu stát za to!!!
ty souboje s neustálým menu bych asi nedal,ale myslim že na 90% to snad bude otázka jen konzole,jinak Oblivion miluju,ale už jsem přefantasiovanej :D takže si docela rád lósknu todle...samozřejmě až upgraduju :(
asi taklenc je to narez
jako akcni tahovka ... nelibi se mi to zastavovani (dival sem se jen na video)
zastavování ve hrách tohoto typu většinou používáte jen ze začátku. Pak když se naučíte principy hry to zastavujete jen v nejvetsich problemech. mam to vyzkousene ze starwars:kotor
Zajimalo by mně jake to bude mit vubec hardwerove naroky jestli to bude možnost rozjed i o něco slabši počitače jako ja mam sestevu ati radeon 9550/128 MB pentium 4 - 3GHZ a 512 MB ram
hezký spracování ale smysl hry asi nechali doma...
to mi pripada o ničem.. samý zastavování času a vybíraní si co mu provedeš...
To vypada vyborne, tem co se nelibi zastavovani tak at se vratej ke CoD.
a hlavne NEVERWINTER NIGHTS 1/2 taky od BIOWARE a ja u nej stravil desitky hodin ...pocitam ze to pauzovani bude jako v NWN kde sice bylo ale pouzival sem ho jen na silnejsi creepy jinak 90% hry se jelo zkratkama
hmm..asi na chvilku odhodím meč a knihu kouzel, střelím koně, rozloučím se s drakem..
navleču skafandr, chytnu plasmu a půjdu se podívat na jiné světy.. (ne ty dwa.. :-(( )
:-D