Vyvrcholení původní trilogie Mass Effect už za pár měsíců oslaví své páté narozeniny, což se jeho tvůrci rozhodli poctít skutečně výjimečným způsobem. Kdo čekal, že se na Facebooku objeví krátké poděkování fanouškům za léta věrnosti a tím to celé skončí, rozhodně zklamán nebude. Bioware totiž využil příležitosti, jaká se neopakuje, a na páté narozeniny hry Mass Effect 3 přichystal vydání jejího pokračování s podtitulkem Andromeda. S kapitánem Shepardem už se v něm možná nesetkáme, připravena jsou však pro nás mnohá další dobrodružství, kterých se už nemůžeme dočkat. Do března však ještě nějaký ten den zbývá, takže jsme se čekání rozhodli zkrátit krátkým povídáním o tom, co vůbec můžeme od velkolepého návratu série očekávat. Měli by si fanoušci již nyní brousit zuby na návrat své nekonečné lásky, nebo by se spíše měli připravit na zklamání a sliby, že takovou zradu kanadským vývojářům nikdo nikdy neodpustí? Pojďme se na to podívat.
Titul se odehrává přibližně šest set let po konci původní trilogie. Počátky projektu Andromeda nicméně sahají až k událostem druhého Mass Effectu. Co si však pod tímto projektem vůbec představit? S celou iniciativou přišel vědec a objevitel Jien Garson, který chtěl lidstvu nabídnout nový prostor k expanzi a možnost odhalovat nikdy neprozkoumané kouty vesmíru. Obyvatelných planet v naší galaxii nekonečno není, proto se Garson se svou iniciativou rozhodl vydat za hranice již známého vesmíru. Za svůj cíl si vybral galaxii sousedící s Mléčnou dráhou. A ano, tipnuli jste si správně, touto galaxií je právě Andromeda. Vysláno bylo jejím směrem, konkrétně tedy do souhvězdí Heleus, několik lodí osazených zástupci všech známých ras, aby pro sebe nalezli nový domov. Jedna z vesmírných lodí svého cíle nicméně nedosáhla.
Když se pasažéři lodi Ark Hyperion po šesti stech letech probouzejí, zjišťují, že se jejich loď dostala mimo svou plánovanou dráhu a ztratila kontakt se všemi zbylými loďmi, jež se do Andromedy vydaly. Je proto jen a pouze na nich, aby nalezli svůj nový domov. Tohoto úkolu se primárně ujmou dvojčata, která po sobě zanechal původní velitel lodi. Oba sourozenci jsou mladší, než na začátku svého dobrodružství byl kapitán Shepard. Nedostatek zkušeností se skutečným bojem a životem naštěstí neznamená, že by se o sebe nedokázali postarat. My jim s tím ale pro jistotu pomůžeme. Přesně tak, hlavním hrdinou, kterého se v Mass Effectu: Andromeda chopíme, bude jedno z dvojčat, s nímž se pokusíme pro svoji loď nalézt nové místo k životu. Tentokrát na nás možná nebude spoléhat se svou záchranou celý vesmír, pěkná řádka lidí ale rozhodně ano a zklamat bychom je rozhodně neměli.
Stejně jako v předchozích dílech série bude mít hlavní hrdina i v Mass Effectu: Andromeda vždy po ruce tým elitních bojovníků, kteří se s ním ochotně vydají do jakéhokoliv nebezpečí. Je téměř jisté, že se na své cestě setkáme s některými z postav, které figurovaly v původní trilogii, příliš bychom však nepočítali s tím, že by šlo přímo o členy týmu. Několik jich nám naštěstí bylo odhaleno v posledním vydaném traileru, který současně naznačil, že se můžeme těšit na návrat misí, v nichž se našim bojovníkům pokusíme vypomoci s jejich osobními problémy, případně s nimi nahlédneme do jejich příběhového pozadí, které je udělalo tím, čím jsou. Tím samozřejmě získáme na jejich oblibě a loajalitě, takže si utvrdíme jejich místo v týmu a nestane se, že by z ničeho nic odešli. Tyto mise byly zcela vystřihnuty ze třetího dílu série, což řadu fanoušků nepotěšilo. V porovnání s druhým dílem jich bude více, zároveň ale nebudou ani zdaleka tak podstatné a dají se brát spíše jen jako vedlejší mise, a pokud se do nich nebudete chtít pouštět, nikdo vás k tomu nutit nebude.
Všichni hráči, kteří se k Mass Effectu pravidelně vracejí už od vydání jeho prvního dílu, si zajisté pamatují, jakým způsobem se u této série vyvíjel gameplay. Na mysli máme v první řadě soubojový systém, který byl především v prvním dílu extrémně taktického charakteru, podobně jako tomu bylo i v případě jiných her od studia Bioware. S postupem let se bohužel hráčstvo všeobecně začalo uchylovat k akčnějšímu směru hraní, čemuž se Bioware přizpůsobil. Místo zastavování hry a plánování dalších tahů se už ve třetím Mass Effectu bralo za samozřejmost, když jste celou hrou proběhli s přístupem, jako by se jednalo o obyčejné TPS. Obáváme se, že na to novinka naváže.
Ze záběrů, které jsme již měli šanci vidět, bylo jasně znát, že soubojový systém nabral na svižnosti a hlavní hrdina nyní disponuje hromadou pohybových schopností, které k akční hratelnosti neoddělitelně patří. Přesto ale věříme, že hrát si s přitahováním se k nepřátelům a extrémně rychlými úhyby do stran nás hned tak neomrzí. Tvůrci se rozhodli zahodit class systém, který definoval, jaké schopnosti jste v průběhu vašeho dobrodružství mohli dostat. Místo toho má hrdina obrovský skill tree, v němž může postupovat všemi směry naráz. Vy sami si tedy určíte, jaké schopnosti postupem času získáte, a jestli se vám náhodou nevyplatí v půlce hry obrátit a začít se pohybovat ve stromu schopností trochu odlišným směrem. Nemáme informace o tom, nakolik budeme moci ovládat naše spřátelené jednotky, věříme ale, že se do jejich těla bez problémů dostaneme a předurčíme, jaké skilly v příštích sekundách použijí, neboť na tom si hry od Bioware zakládají už více než dvacet let. S jistotou to však v žádném případě říci nemůžeme.
Po úspěšném debutu ve třetím dílu se každopádně v Andromedě zaručeně setkáme s multiplayerovým režimem. Záleží, jaké herní módy nám tentokrát vývojáři nabídnou, potvrzena už ale byla minimálně možnost hrát některé příběhové mise ve více hráčích. V Mass Effectu 3 byly multiplayerové mise vždy specificky oddělené pro hráče, kteří mutliplayeru využívali, což bylo trochu nepraktické proto, že se tím tito hráči dostávali ke speciálnímu lootu, o nějž vlci samotáři v životě nemohli ani zavadit. Tentokrát by měly být mise sepjatější s příběhem, takže ty multiplayerové budou zcela bez problémů hratelné i v jednom a naopak. To zajistí, že se nikdo nebude cítit ochuzený o obsah jenom proto, že se pro jednu z variant hraní nerozhodl. Tvůrci momentálně sbírají přihlášky do chystané uzavřené bety multiplayerového režimu, pokud byste jej tedy rádi zkusili, rozhodně zamiřte v co nejbližší době na oficiální stránky hry.
Jeden z herních mechanismů prvního dílu, který oslaví svůj návrat, je ježdění v obrovských vesmírných šestikolkách, neboť svět jako takový má být v Andromedě mnohem přístupnější a rozsáhlejší. To se nám v každém případě líbí a nemůžeme se dočkat, až se do něj po hlavě vrhneme. Z celkového pohledu Mass Effect: Andromeda vypadá fantasticky, rozhodně to ale nebude mít snadné. Porovnáván totiž bude s jednou z nejlepších RPG trilogií, co kdy byly vytvořeny, přičemž takové srovnání by ustála jen málokterá hra. Rozhodně si ale myslíme, že se nás Bioware bude snažit přesvědčit o tom, že hry umí tvořit ještě lépe, než kdy dříve. Uvidíme, jestli tomu tak skutečně je. První záběry ze hry nicméně vypadají parádně a už se nemůžeme dočkat 23. března, kdy se má hra dostat do výkladních skříní herních obchodů celého světa.
Dobrý den,
jen drobné hnidopišství: Jien Garson, zakladatelka AI, je ženská postava, dabovaná Jamie Clayton. Ve článku je zmiňovaná coby muž. Konec hnidopišství a díky za shrnutí dostupných informací :)