Začněme odpovědí na poměrně důležitou otázku. Kdy a kde se bude nový Mass Effect odehrávat? Pokud jste totiž stejně jako my prošli celou trilogií, určitě vám neuniklo, že navázat na konec Mass Effectu 3 by bylo poměrně problematické. Ze zatím dostupných informací a hlavně zveřejněného videa ke dni N7 nám tak vyplývá, že se děj nejnovějšího dílu bude odehrávat dlouho po událostech původní trilogie a navíc v kompletně nové galaxii. Co však zatím neznáme je důvod pro tuto expanzi. Mohlo by se například jednat o přirozený krok po vítězství nad Reapery nebo naopak o snahu vyslat zástupce jednotlivých ras do bezpečí ještě během války. Ať tak či onak, na definitivní odpověď si budeme muset ještě chvíli počkat.
Pokud patříte mezi fanoušky velitele Sheparda a jeho týmu spolubojovníků, tak pro vás bohužel nemáme dobré zprávy. Samotní vývojáři totiž již několikrát zdůraznili, že se postavy z původní trilogie v nejnovějším dílu nejspíš vůbec neobjeví. Zároveň ale upozornili na to, že vztahy mezi jednotlivými rasami a jejich odlišnosti by měly zůstat zachovány, díky čemuž se prý budeme cítit jako doma. S koncem velitele Sheparda se tak na scénu dostává nový hrdina, jehož příběh by se měl točit spíš kolem průzkumu neznámé galaxie a boje s novými nepřáteli. Ti zatím zůstávají zahaleni rouškou tajemství a není ani jasné, zdali jsou nějak napojeni na Reapery z původní trilogie. V tomto ohledu nám tedy nejspíš nezbude nic jiného, než počkat na více informací od samotných autorů.
Větší zaměření na průzkum nové galaxie s sebou také nese jednu zajímavou novinku, kterou je návrat vozítka Mako, známého z prvního dílu Mass Effectu. Ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát, jedná se o důležitou informaci, která nepřímo potvrzuje zmínky o tom, že by světy v Andromedě měly mít daleko větší rozlohu než v minulosti. Dá se tedy očekávat, že se bez pořádného dopravního prostředku neobejdeme a že se můžeme těšit na desítky kilometrů neprozkoumaného terénu. Jestli je to dobře nebo špatně posuďte sami. Také ještě zmíníme, že autoři potvrdili možnost upravit si do jisté míry vzhled svého vozidla, díky čemuž by vám mělo více přirůst k srdci.
U dopravních prostředků ještě chvíli zůstaneme, protože stejně jako v minulých dílech budeme i v Andromedě velet vlastní lodi. Ta nás bude dopravovat mezi jednotlivými hvězdnými systémy a sloužit jako místo pro udržování kontaktů s vašimi spolubojovníky a posádkou. Samotní autoři již také potvrdili, že kromě navazování nových přátelství budete moci zapracovat i na partnerském vztahu. No a jak už to tak ve světě Mass Effectu bývá, kromě heterosexuálních partnerství můžete očekávat i možnost homosexuálních, lesbických a mezirasových románků. Jedná se tedy vlastně o již osvědčený koncept z minulých dílů, který by vám měl oživit vaše dobrodružství.
Mass Effect: Andromeda je stejně jako jeho předchůdci third-person akční RPG, které vám dovolí vzít si na každou misi až dva spolubojovníky. Ti budou opět disponovat širokou škálou technických a biotických dovedností a na vás jako veliteli týmu bude jejich správné nakombinování pro dosažení maximální efektivity v boji. Samotní autoři situaci zhodnotili tak, že zůstávají u konceptu z minulých dílů, který ale bude doplněn o několik zajímavých novinek.
Tou asi největší je fakt, že váš hrdina bude nově vlastnit malý „jetpack”. Ten bude sloužit na krátké skoky, které vám pomohou jak v boji, tak při pohybu v terénu. Největší otázkou ale zůstává, zdali se autorům podaří vytvořit dostatečně zajímavé herní prostředí, které by tohoto faktu dokázalo využít na maximum. Na veřejnost také začaly prosakovat informace o tom, že by nový Mass Effect mohl disponovat částečně zničitelným prostředím a ačkoliv tyto informace nejsou potvrzené, jednalo by se o velice významnou změnu. Nově byste totiž mohli vyhnat nepřátele z jejich úkrytů pomocí hrubé síly, díky čemuž by se vám zpřístupnil nespočet nových možností v boji.
Co se audiovizuální stránky týče, finální podobu nového Mass Effectu můžeme zatím pouze odhadovat podle několika zveřejněných screenshotů, artworků a videí. I tak se ale jedná pouze o hrubý odhad, protože žádný záznam ze samotného hraní nebyl dosud zveřejněn a dá se očekávat, že si na něj ještě nějakou dobu počkáme. Asi nejdůležitější informací je tedy fakt, že Andromeda poběží na enginu Frostbite 3, který vám může být znám z herní série Battlefield. To mimo jiné znamená, že bychom se kromě kvalitního grafického zpracování mohli dočkat i již výše zmíněné zničitelnosti prostředí, kterou tato technologie podporuje.
Shrnuto podtrženo, Mass Effect: Andromeda na nás působí jako krok správným směrem. Samotní autoři se totiž netají tím, že by rádi do této herní série navrátili radost z průzkumu nepoznaných míst a chtějí se tak vzdálit od akčního pojetí Mass Effectu 3, což vnímáme jako skvělou zprávu. Kromě toho bychom se navíc měli dočkat i změn v samotném designu herního prostředí a také několika zásadních inovací v rámci soubojového systému, které alespoň na papíře působí více než zajímavě. Největší otázkou tedy zůstává, zdali si autoři neukousli příliš velké sousto, protože uvést do praxe všechny slibované změny a ještě k tomu uspokojit dlouholeté fanoušky této série nebude žádná legrace. My každopádně budeme vývoj kolem nového Mass Effectu bedlivě sledovat a nakonec jenom zmíníme, že by měl vyjít na začátku roku 2017 pro PC, PS 4 a Xbox One.
Ta grafika vypadá fakt supr