Téměř dva roky po vydání druhého dílu a pár měsíců před vydáním velmi očekávaného dílu třetího je vhodná chvíle zrekapitulovat, co o novém pokračování víme a na co se můžeme těšit. Předně se opět chopíme hlavního hrdiny Sheparda (ať v ženském nebo mužském pojetí), který se musí zodpovídat za události posledního DLC k druhému dílu. Pokud jste předchozí díly hráli, můžete využít svou uloženou postavu a celý třetí díl tak automaticky přizpůsobit svým volbám a svému stylu hraní. Pokud si budete chtít založit postavu novou, budete do děje uvedeni krátkým interaktivním komixem, v rámci kterého provedete zásadní volby druhého dílu a opět si tak přizpůsobíte postup hrou.
Příběh by měl začít přímo tam, kde skončilo DLC Arrival, a to na zemi, kde se koná soud s naším hlavním hrdinou. V průběhu soudního jednání je ale země zcela nečekaně napadena prastarou rasou Reapery, o které se myslelo, že je pouze výmyslem a povídkou, a postupně jsou ničena zcela nepřipravená největší světová města. V průběhu počátečních bojů se povede Shepardovi utéct a na modernizované lodi Normandy se vydá na cestu za sjednocením rozhádané galaxie a poražením nebezpečných Reaperů. Celou hru budete moci hrát na jednu ze zvolených variant, nastavující stupně obtížnosti. K dispozici bude Action, Story a RPG mode. Akční (Action) mód bude více zaměřený na boje, které budou na běžnou obtížnost a rozhovory budou automaticky vybírat odpovědi, aby vás nenutily se do nich nějak zanořovat. Přesným opakem bude příběhový (story) mod, který vám umožní do sytosti se vyřádit v rozhovorech a naopak vám naservíruje jednodušší souboje. Nu a do třetice je tu mod označený jako RPG, který bude kombinací obou a nabídne jak standardní rozhovory s volbami, tak klasické boje na běžnou obtížnost. Bioware tak reagují na připomínky některých hráčů, kteří se chtěli více ponořit do příběhu a boje je až tolik nebavily, ale na druhou stranu nabídne i další varianty. To je zcela jistě sympatický krok.
Pokud si zvolíte zcela novou postavu pro hru, budete moci využít nově nabízenou třídu heavy meele (něco jako těžký bojovník specializovaný na blízké střety), anebo inženýra, který bude nově schopen stavět bojové a obranné věže. Postupem hry budete pro svou postavu získávat zkušenosti a povyšovat ji na vyšší úrovně. Systém by měl být propracovanější a spíše než na čísla a rozdělování bodů by měl být zaměřen na průzkum prostředí, zatažení do silného příběhu a propracované a akční souboje. Tomu by mělo pomoct zaměření spíše na užší skupinu bojovníků, ke kterým bychom si měli vybudovat výraznější vztah, než k mnoha různým. Také herní volby by měly mít výraznější dopad na celý příběh a jeho výsledek, což byla častá výtka u předchozího dílu.
Hra nás opět zavede do nejrůznějších koutů galaxie na rozličné planety a lokace, které by měly být více zabydleny, protože autorům údajně došlo, že pořádná sci-fi hra by se neměla odehrávat ve vyprázdněných koridorech a prostranstvích, ale tehdejší technologie jim neumožnila lokace řádně zaplnit bez toho, aby se umělou inteligencí ovládané postavy stále někde nezasekávaly. Toto je prý naštěstí vyřešeno a tak se můžeme těšit na členitější lokace, plné prostorů ke krytí a taktizování. Velkou roli by údajně měla sehrát známá Citadela a také mezigalaktický klub, kde se budou odehrávat některé mise, které se nevešly do druhého dílu. Postupem hry se také dostaneme na obří lodě Reaperů a vrcholem všeho by měla být, více než dvoukilometrová, loď Herald. V pozadí ale nezůstane ani vaše, již zmíněná, loď Normandy. Ta byla kompletně přebudována a nabídne nejen nové kajuty s novými funkcemi, ale také trochu pozměněný design.
Změn se samozřejmě dočkáme i v herních mechanikách a i když nejsou tak drastické, jako svého času rozdíly mezi jedničkou a dvojkou, budou znatelné. Předně se dočkáme zvýšení obtížnosti hry a obtížnost normal by měla být srovnatelná s původní veterán. Celá hra by měla být svižnější a rychlejší (rozumějme akčnější, což ne každému může vyhovovat). S tím souvisí i nové pohyby hlavního hrdiny, který bude schopný se rychleji schovávat za překážky, přeskakovat mezi nimi, střílet zpoza krytu a dokonce bude umět přeskakovat drobné překážky a díry. Dle našeho soudu se tak herní model více přiblíží například oblíbenému a velmi použitelnému modelu Gears of War. K novým pohybům se dá připočíst také větší důraz na boj nablízko, kdy každé povolání bude mít nějaké své speciální vybavení a pohyb, kterým bude umět nejen bojovat na blízko, ale například zabít protivníka jednou ranou zezadu. Například herní třída voják dostane do vínku základní čepel, kterou bude schopen protivníky setnout.
Jednou z věcí, na které chtějí tvůrci hodně zapracovat, je úprava soubojů, aby byly akčnější, uvěřitelnější a ovlivnitelnější. To znamená, že se dočkáme řady změn, které zajistí odlišení jednotlivých tříd od sebe a také bude záviset na výběru zbraně, protože jejich efekty by měly být výrazně různorodé. Předně bude moci každá herní třída využívat jakoukoliv zbraň, ale počet zbraní, které postava unese, bude striktně omezen, vyjma profese vojáka, který ze své podstaty bude moci nést větší množství zbraní než ostatní. Zbraně bude opět možné vylepšovat na pracovních stolech, dodávat na ně různé zaměřovače, zásobníky a podobné vylepšující prvky. Celkem by jich mělo být k dispozici 25. Dočkáme se také návratu granátů v klasické podobě házecích zbraní a k dispozici jich bude několik různých typů.
Novinkou bude multiplayer nazvaný Galaxy at War, proti kterému se z počátku zvedla vlna nevole, protože řady hráčů se obávaly, že budou muset multiplayer hrát i když nebudou mít chuť, protože jinak nebudou mít možnost hru prožít na sto procent. Nyní už víme, že by to tak nemělo být a hra pro jednoho hráče a kooperativní multiplayer se budou doplňovat, ale ne nutně. Vše bude rozhodovat speciální ukazatel Galactic Readiness, který vyjadřuje, jak moc jste vy a celá galaxie připraveni na finální souboj s Reapery. Tento ukazatel se bude navyšovat jak postupem ve hře pro jednoho hráče, tak hrou pro více hráčů, takže bude na každém, kterou volbu si zvolí. Obsahem multiplayeru bude kooperace až pro čtyři hráče, kteří se budou bránit proti mnohanásobné přesile na unikátních mapách, které ze hry pro jednoho hráče znát nebudeme. Navíc si budeme moci zahrát za některé postavy, například Krogan, Drell nebo Asari, které jsou ve hře samotné dostupné pouze jako NPC. Odměnou za hraní multiplayeru nám budou nové druhy brnění a samozřejmě vylepšování postav, které ale zůstane opět jen v multiplayeru, takže to nebude žádné zvýhodnění pro samotnou hru. V podstatě jediná věc, kterou nebude možné dokončit bez hraní multiplayeru jsou achievementy, jejichž část bude striktně pro multiplayer.
Zajímavostí, týkající se pouze Xbox360 verze je, že hra bude plně podporovat Kinect ovladač a skrze něj budete moci rozdávat hlasové povely svému týmu a údajně budete moci v rozhovorech odpovídat přímo čtením volby, kterou chcete zvolit. Pokud tento systém bude fungovat přirozeně, mohlo by to být zajímavé propojení s dějem, ale pro většinu hráčů je to asi zbytečnost, kterou nevyužijí. Nicméně je to minimálně dobrý signál k tomu, že Kinect by se časem přeci jen mohl k něčemu využívat.
Pokud se něco dá o Mass Effect 3 říct dopředu, tak je to určitě to, že rozhodně bude mít prodejní úspěch a pokud autoři splní vše, co zatím slibují a co měli možnost někteří hráči již zkoušet, určitě to bude důstojné zakončení trilogie. Než si to ale budeme moci vyzkoušet, musíme ještě počkat zhruba dva měsíce, protože hra je plánována pro vydání na březen letošního roku.
Něco takového sem hrál na ps3 je to dost dobre chodite a zabijite sve nepratele ale pritom sedite v robotu moc pekne
Trochu nerozumím poznámce o zvýšení akčnosti celé hry. Vždyť pořád tvrdí, jak to bude spíš návrat k jedničce. Jak to bude něco mezi oběma díly. Jak se budou víc zaměřovat na RPG prvky. Někdo mi to prosím vysvětlete, neb mi asi něco ušlo nebo je to v článku špatně (což je při mé největší skromnosti pravděpodobnější).
Jinak, ME3 pro mě jasně titul, na který jsem čekal už jedničky. Na druhou sílu cítím, že mě zklame.
a celé Mass Effect by měli strčit do Guinessovy knihy rekordů.
Myslím, že si 90% rozdílů co je zde psáno nikdo nevšimne. A jsem zvědavý na obtížnost, protože kupříkladu ME1 sem hrál na veterán a zase takový nátěr to nebyl. Druhý díl byl jen akční blbina, kterou projdete se zavřenýma očima. Každý z vývojářů straší jak to bude těžká hra a výsledek je z 99% bídný. Snaha o přístupnost všem z druhého dílu udělala pro mne podprůměrnou střílečku. A nevím na co tam bude boj na blízko?! Za dva díly se k vám nikdo blíž než na 10 metrů nedostal a teď tam bude nějaká Stealth akce-nebo co? No s chutí dohraju i třetí díl, ale už jen někde z výprodeje.
tak ta obluda na 15ce je hustá :-D
no a screen 17 je zklamání, jelikož má Liara jen kyslíkovou masku, usuzuji že nebudeme nacházet a vybírat zbroje jako v 1. díle, ale ponese se to v duchu dvojky :-/
ak sa budú dať peskumávať planéty ako v jedničke, budem rád... :-)
tak se vážně naštvu.
Palba uz se moc tesim ME2 byla parada ..akorat se bojim te ovtiznosti jestli normal ma byt jako v ME2 veteran tak to bude poradny zahul :)
ale prosím tě. Zkus si zahrát nějaký RPGéčko co vyšlo 20 let zpátky. Zjistíš že tehdá ti ty RPGéčka nic neodpoštěly, jako dneska že se prosekáš skrz tuny nepřátel jako by se nic nedělo.
Takový závěrečný pěkný díl, no ne?
Mass Effect 3 može být výborná hra za 5/5
Vypada dobře
Uzz se na to trepu jak mimino na dudlik 1 a 2 = super cekam to same od 3ky :-)
hral sem mass effect 1 a 2 a byla to pecka už se těším na 3 to by mohla byt hra roku :) ale nechme se překvapit jak to doopravdy bude :D
Konečně aby už vyšla. Recenze i předchozí díly nemají chybu, takže jakmile se dostane do prodeje, půjdu si pro něj. Doufám, že hra bude stejně dobrá jako jsou recenze a očekávání.
to dalo práci
Mohlo by bejt dobrý:))
vypadá to dobře
docela pěkná hra vypadá dobře
je fajn ale dam 4 hvězdy
Pěkná grafika hry, to je můj šálek. :)
k tomu niet čo dodať , prekonávaju samich seba a to sa ceni
jeto dost slibne
Doufam, že ve trojce už v základu budou nějaká ovladatelná vozidla, a kdyby přidaly sem tam nějaký to pilotování taky by to neužkodilo :)
Moc sem mi to nelíbí :(
docela dobry
Nevipadá spatne budu si ji muset vobstarat ;)
Skvělá Grafika
jen na xbox
JJ bude to good hra velice dobra tak uvidime jak to dopadne nakonec snad dobre aby z toho nevypadlo neco co jse jim nakonec nepovede :))))
moc brutalní článek
super
super
..
Paradni clanek!! Nemuzu se dockat!! Pribeh je vynikajici!!!
jop dalsie pokracovanie dufam ze sa to vryje do deja celej hry
chvylku jsem hrál 2 ale moc mně nebavyla.třeba to bude jiný
a uvidim mohlo by to chytit jak kapavka za rozkrok
V skutku pozoruhodná hra s pěkně propracovanou grafikou :)
zas další blbost s robotama to je hrozný
ooo tak tu si koupím na xbox to bude pařba docela pěkná grafika a příběh článek 5/5
chtěl bych od vas prosim poradit jestli ta hra stoji za to aby si ji človek koupil
Instalujem su 2ku a to je dost pecka takze tesim sa na 3ku je to asi naj hra hodnotena kritikmi
Moc pěkná hra,ukázka taky a jak sem se dočetl tak i souboje a zbraně budou supr. Kdybych nehrál neco jiného hned bych si ji koupil.
Osobně jsem čekal něco víc..
44: Nauč se psát.
48:Není to JENOM o robotech, jestli tě nebaví sci-fi, tak tě opravdu lituju, pač ME je jedna z nejlepších her vůbec.
51: Doporučuji, pokud máš rád science fiction střílečky s rpg prvky. Příběh je hodně dobrej, hratelnost lepší u 2 a 3 dílu. Když to nekoupíš, tak aspoň stáhni a zkus, pro sci fi fandu je tohle jako pár nahatých ženských :D
Završení trilogie projektu Mass Effekt. Po grafické stránce, hratelnosti a rozmanitosti postav jsem nehrál lepší scfifárnu. Rozhodně stojí za to si ji zahrát. Pro ty, kteří vidí Mass Effect poprvé, doporučuji si toto dílko zahrát pěkně od prvního dílu vč. DLC-éček, která přidají hře ještě pár hodin na příběhu
excelentní hra:) určitě budu hrát
Nádherná práce s grafikou, těším se až zapnu tuto hru -
Zaručeně! :) ... Velké završení úžasné trilogie ! Stejně jako předchozí dva díly - Tohle v mojí zbírce rozhodně nebude chybět !!! :)))
no ja z toho moc natsenej nejsu...:(
2 byla nejlepsi...:D
to bylo dneska v recenzi good :))
Hrozně se mi na téhle hře líbí její děj a možnosti odpovídání. Dále mě zaujali efekty ve hře, které jsou více než dobré..