Zapomeňme na poslední dva herní díly, které doprovázely své filmové kolegy, a jejichž kvalita byla bohužel ještě nižší než samotné filmy. Nová hra s pavoučím mužem v hlavní roli se nebude opírat o žádnou filmovou berličku a stejně tak zapomíná na všechny předešlé hry ze Spider-Manovského univerza. Tím se tvůrcům otevírají možnosti, kam v příběhu směřovat, aniž by musely být ovlivněny skutečnostmi z komiksů nebo jiných médií.
V nové hře, která se jmenuje jednoduše Marvel´s Spider-Man, je Peterovi Parkerovi třiadvacet a kostým nasazuje již dobrých deset let. Za tu dobu se setkal s řádkou protivníků a většinu z nich poslal za katr. Jako na potvoru podle prvních ukázek většina z nich utíká a Spidey se tak bude muset vypořádat s celou Sinister Six, ve které je Rhino, Electro, Scorpion, Vulture a další padouši. Ze starých známých postav se také na scéně objeví Wilson Fisk alias Kingpin, Norman Osborne alias Green Goblin, Hunter, Shocker nebo třeba ne moc známý Miles Morales, což je superhrdina z jiné reality s podobnými superschopnostmi, jako má Peter Parker. Velkou neznámou zůstává ale prozatím hlavní nepřítel Mister Negative a jeho schopnosti. Tvůrci si určitě drží pár es v rukávu a tak se můžeme těšit i na další dosud neoznámené postavy.
I když se stále jedná o stejného Spider-Mana, který se ladně prohání po New Yorku, herní náplň konečně na první pohled dostává změn, které si měla zasloužit již před několika lety. Ne nadarmo se inspiruje ve druhé nejlepší hře své vlastní série v podobě Spider-Man 2 z roku 2004 (nejlepší Spider-Man podle Metacritic stále zůstává ten první pro PS1 z roku 2000). Ta poprvé ukázala, jak ladný pohyb hlavního hrdiny po otevřeném světě může být, a i když samotná hra doprovázela Raimiho druhý film, scénář byl více rozšířený a komiksový, než si mohl film dovolit. Zpátky ale k novému Spider-Manovi a jeho pohybu po otevřeném městě. Krásný vizuál ve spojení s akční kamerou a blur rozostřením vypadá skvěle. Jestli bude stejně efektivní jako efektní, to teprve uvidíme.
Druhou jasnou inspirací je Arkhamovská série. Batman ukázal, jak může vypadat živý svět a interakce v něm, a Spider-Man mu jde jasně v patách. Na Manhattanu se ale také setkáváme s civilisty, což v Batmanovských hrách nikdy z různých důvodů nebylo. Civilisté budou Spideyho poznávat, zdravit se s ním, chtít po něm selfie, nebo poukáží na nějakého podezřelého kriminálníka za rohem. Spider-Man tak opravdu může bojovat se zločinem i v menším měřítku, než jen chytat superzločince, a ukázat, že je opravdu ten hodný soused Spider-Man.
Ani souboje již nejsou jednoduché a přímočaré na několik tlačítek, jako tomu bylo v předešlých dílech. Novinkou je možnost stealth, se kterou (notně upravenou Spideyho schopnostem) je možné odstranit většinu padouchů na bojišti, než dojde k otevřenému střetu. Samotné bitky jsou také skvěle zpracované a Spidey při nich proskakuje mezi padouchy, dělá salta, prolétá pod nohama, zasazuje tvrdé údery a při zvlášť vydařených momentech se obraz akčně zpomalí. Na blížící se útok jej upozorní pavoučí smysl a možnost využít okolního prostředí je velmi příjemným zpestřením soubojů. Tím je vlastně každý souboj, i když se stejným druhem nepřítele, jiný. Ve skladišti lze na nepřítele shodit regál, na staveništi na něj strhnout rampu.
Zajímavý je také rozdíl pohybu po prostoru během soubojů v otevřeném prostoru, jako je například střecha, a uzavřeného skladiště. Tísnivý pocit, že najednou není možné uskočit dvacet metrů za nejbližší budovu a napadnout nepřítele z boku, je znát. Za to v uzavřených prostorech je vždy o co se odrazit, či převrhnout. Tomu napomáhá i částečně zničitelné prostředí.
Spidey kromě hromady kopů a interakce s okolním prostředím samozřejmě využívá i své sítě. Jejich zásobník se během pohybu městem nevypotřebuje, za to během soubojů jeho kapacita s každou použitou sítí prudce klesá. Její částečné nabití dostává Spidey automaticky za každé kombo nebo poraženého nepřítele. A když sítě dojdou úplně? Stačí chvilku počkat a ukazatel kapacity se znovu začne pomalu naplňovat.
Co se vrací a vypadá velmi efektně, jsou quick time eventy, jak ukázal trailer boje s bossem. Osobně by mě zajímalo, jak by některé situace dopadly, pokud by se daný quick time event nepodařilo stihnout. Pokud si tvůrci vyhráli i s tím a například souboje s bossem tak budou plynout trochu jinak v závislosti na quick time eventu, mají rozhodně velké plus.
I když základní kostým je fajn, bude možné jeho vizuál včetně vybavení rozšířit. Kromě klasické sítě tak Spidey po pár upgradech zvládne házet třeba síťové bomby, nebo rozšíří svou bojovou paletu o nová komba. Jedním z nich je například efektní otočka, během které rychle rozeseje sítě do všech světových stran. Tvůrci se ale dušují, že ve hře nebudou žádné mikrotransakce a rozšíření buď budou součástí předobjednávky, sběratelských edicí nebo odemykatelné přímo ve hře.
V posledních několika letech pod taktovkou Activisionu hra začala trpět značně repetitivními úkoly. Snad pánové z Isomniac nebudou zahálet a dokážou ukázat dostatek novinek nejen v herním designu, soubojích, ale stejně tak i v příběhu. Na videích kromě příběhových misí je vidět i pár vedlejších, které inovacemi právě nehýří. Několik soubojů s nepřáteli, kteří se na Spideyho valí ve vlnách, či zneškodňování bomb v časovém limitu napříč městem nejsou právě duchaplné úkoly. Snad se jedná opravdu jen o výplňkové mise, které nám autoři z Insomniac Games ukázali raději, než aby zkazili překvapení z misích jiných. Vždyť právě oni jsou zodpovědní za tak velké značky, jako jsou Spyro, Resistance či Ratchet & Clank, takže se snad není čeho bát. Marvel´s Spider-Man vyjde 7. září exkluzivně pro Playstation 4 a to včetně české textové lokalizace.