Nikdy neříkejte nikdy. Vážně, nedělejte to. Nikdy. A pokud se přece jen neudržíte, počítejte s následky. Budete označeni za neprozřetelného hlupáka, v horším případě rovnou za lháře. Jen považte: ještě před půl rokem zástupci Media Molecule rezolutně prohlašovali, že se konzolový hit LittleBigPlanet, který okouzlil hráče po celém světě, nedočká pokračování. Prý by bylo kontraproduktivní. Fragmentovalo by komunitu, tvrdili. Dokonce padlo i tamto slovo. Jenže jak pravíme my latiníci, tempus fugit, čas letí. Čas letí jako splašená husa, které strčili do kloaky zapálenou rachejtli, a byznys plány se mění rychleji, než byste řekli “mediální molekula”. Rezolutně formulovaná stanoviska se přehodnocují, slova ztrácejí svůj původní význam a je jim přikládán význam nový. A z “nikdy” se stává “letos v zimě”… No nic, popojedem.
LittleBigPlanet patří k nejlépe prodávaným titulům na PS3 (přes 3 miliony prodaných kopií) a podle serveru Metacritic, jenž agreguje novinářské kritiky, se tato originální plošinovka řadí k nejlépe hodnoceným hrám všech dob. Zcela zaslouženě, podotýkáme. Když uvážíme počet různorodých levelů (2,3 M) a dobu, jakou jsme u nich strávili, neexistuje snad žádná jiná hra, která by poskytovala tak strašně moc zábavy nebo nabízela lepší poměr cena/hratelnost. Nu, a druhý díl hodlá tento unikátní poměr ještě o něco vylepšit.
Jestliže LBP sloužilo – a stále ještě slouží – jako platforma k vytváření uživatelských levelů (z nichž mnohé nesou punc geniality), úmyslem tvůrců je, aby se připravovaný sequel stal platformou k vytváření celých her. K tomu má dopomoci především drasticky vylepšený editor úrovní: zatímco první díl byl striktní plošinovkou, pokračování s sebou přináší žánrovou pestrost a s ní i exponenciálně zvětšené možnosti kreativních uživatelů. Hopsání je sice moc fajn, jasně, ale proč si od něj na chvíli neodpočinout? Třeba u čistokrevné shoot ´em up. Nebo u pořádného RPG. Nebo byste si raději zazávodili na opravdových okruzích? Díky přepínání úhlů herní kamery a tzv. “direct control seats” vám Media Molecule přesně takovou možnost dá. Dokonce lze prý vytvořit i funkční klon C&C… LBP 2 – vše, co si zamanete, snadno a rychle.
Tvrdit to o svém produktu kdokoli jiný, těžko bychom se bránili náporu pochybností. Jenomže i když hochům z MM jaksi uniká význam tamtoho slova, jedno se jim prostě musí nechat: tvorbě her rozumí dokonale. Rozumí tomu, co amatérští kreativci chtějí, co potřebují, a dokážou to dodat v luxusním balení. LBP 2 setrvává u filosofie prvního dílu (hrej, vytvářej & sdílej), tentokrát je však kladen důraz na hlavně na poslední dvě složky, které mnozí opomíjeli. (Porovnejte prodejnost LBP s počtem existujících levelů a uvidíte.) Stejně jako minule, i nyní dostanete k ruce již hotovou sadu úrovní propojených příběhem, hra chce však uživatele více motivovat k tomu, aby nezůstávali jen u sólové kampaně, aby se nespokojili s předpřipraveným obsahem, ale vytvořili i obsah vlastní. Prostředků k tomu dostanou víc než dost. Uživatelé budou moci libovolně modifikovat interface, odpadne nutnost spoléhat se na sadu defaultních zvuků, půjde vkládat své zvukové efekty a nahrávky. Díky virtuální střižně získáte nástroj k vytváření vlastních snímků. A pak tu samozřejmě jsou novinky týkající se přímo tvorby levelů a schopností protagonistů.
Hlavní hrdina, familiérně přezdívaný Sackboy (resp. Sackgirl), se vrací v plné síle a při té příležitosti dostane od tvůrců malý dárek: vystřelovací hák, ne nepodobný tomu z Just Cause či stařičkého Quaka 3. Pomocí něj dosáhnou pletené postavičky do jinak nepřístupných míst a jelikož se hák přichytí naprosto na cokoli, získají spoustu nových možností, jak interagovat s prostředím. Jiste si tu švandu dokážete představit – a pokud ne, mrkněte na níže přiložené záběry z hraní. Asi nejzásadnějším vylepšením oproti prvnímu dílu nicméně je, že Sackboy získá nového parťáka – Sackbota, a.k.a. univerzálního enemáka, kamaráda do deště a loutku pro všechno. Sackbot je postavička editovatelná prakticky ve všech ohledech. Půjde nastavit velikost, vzhled, chování, inteligence, způsob pohybu a vztah k hlavnímu hrdinovi. Představitel studia Mark Healy k tomu podotýká: “NPC v LBP byly v podstatě bezduší maňásci. Vypadali impresivně, o jejich možnostech se to však říct nedalo.” Což by se s příchodem univerzálního Sackbota mělo změnit.
Potenciál nové postavy demonstrovali vývojáři při předváčce na narychlo spíchnutém “diskotékovém levelu”. V editoru během okamžiku vytvořili postavičku, nadefinovali taneční pohyby a oblékli ji. Výsledek několikrát zkopírovali, kopiím dali jiné oblečení a vrhli je na scénu pařit do rytmu Horečky sobotní noci. Sackbotova všestrannost dokonce jde tak daleko, že může vystřídat Sackboye na postu hlavního hrdiny, bude-li pro vás jeho plátěná kůže příliš těsná. Sackbotovy fyzické schopnosti a dovednosti nepodléhají omezením, což kvůli zachování zpětné kompatibility, kterou probereme za chvíli, o Sackboyovi bohužel neplatí. Chcete skákat daleko jako Spiderman? Mít sílu jako Hulk? Pro Sackbota žádný problém.
Letmo jsme zmínili “direct control seats”, takže se na tuto featurku teď podíváme podrobněji. Stručně řečeno, DCS v podstatě dává možnost přiřadit kterémukoli objektu jakékoli vlastnosti. Z několika válečků a kvádrů třeba splácáte provizorní auto, jakousi kostru (karoserii, chcete-li) neschopnou pohybu. Na tuto kostru pak připlácnete DCS, prostřednictvím nějž nadefinujete požadované vlastnosti, namapujete ovládací prvky (jinými slovy, lze programovat přimo Sixaxis) a rázem jste pirátem silnic. Tedy pokud jste si nějaké postavili. 🙂 Díky DCS nemají automobily v LBP 2 prakticky nic společného s neobratnými, neohrabanými a špatně ovladatelnými vehikly z dřívějška. Ale u jen aut využití DCS zdaleka nekončí… Zjednodušení přinášejí též “mikročipy”, které nahrazují složité soustavy spouští (říkejme jim třeba skripty), vyžadovaných v minulosti k tomu, aby mohly fungovat komplikovanější mechanismy. Vzato kolem a kolem, LBP 2 nabídne mnohem komplexnější a přitom snazší produkci vlastních projektů.
Těšit se můžeme i na vylepšenou grafiku, o kterou se postará engine použitý v God of War 3. Už z traileru jasně vyplývá, že LBP 2 vypadá výrazně lépe než předchůdce, přesně jak se na sequel sluší a patří. Protože vývojáři zajistili téměř stoprocentní zpětnou kompatibilitu, levely vytvořené pro původní LBP si užijete v nové a hezčí grafice. A také to znamená, že už v den vydání získáte přístup k šíleným kvantům herního obsahu, což s sebou nese jedinou nevýhodu: Sackboy musel zůstat takový, jaký byl, aby nedošlo k potížím s hratelností. Media Molecule též zapracovalo na komunitních nástrojích; uživatelé dostanou vlastní doménu druhého řádu na stránkách lbp.me, kde si vytvoří vlastní profil a kde bude vystavena jejich tvorba. O sociální integraci a interakci jde ostatně tvůrcům až v první řadě: sdílení obsahu a provázanost všeho se vším totiž motivuje lidi ke hraní a udržuje hru při životě.
Přestože hlavní devizy LBP 2 tkví jinde, neměli bychom opomíjet ani příběhovou část. Zápletka nás zavede do šestice tematicky odlišných prostředí, v nichž bude Sackboy opět čelit četným nástrahám a hádankám, založených na hrátkách s propracovaným fyzikálním modelem. Navštívíte DaVinciho skrýš, kde se italská renesance snoubí s high-tech vymoženostmi, podíváte se i na viktoriánský čajový dýchánek. Vtrhnete do neony zamořeného industriálního prostředí, zažijete exkurzi do světa starých arkád a přísně symetrických kreací F.L. Wrighta. A tak podobně. Čeká nás zkrátka trip hodný pana Hofmanna.
Jak jsme prozradili hned v úvodu, hra vyjde během letošní zimy, opět exkluzivně pro PS3. LittleBigPlanet 2 bude podporovat ovladač Playstation Move, to však podle informací serveru IGN platí jen pro specifické levely, nikoli pro celou hru, což je nepochybně škoda. Abychom měli dnešní informační smršť kompletní, musíme zmínit, že roli vypravěče si zopakuje britský komik Stephen Fry, jehož nenapodobitelný hlasový projev se velkou měrou podílel na atmosféře původní hry. Nezbývá než si přát, ať už sakra začne sněžit.
měli by udělat nějako pořadnou hru konečně pro playstation a ne takový slataniny
Pěkný :P
nikdy si zahrát první díl. ale již po přečtení tohoto preview si dokážu představit, že jde zřejmě i o dobrou hru a pokud získala jednička vysoká hodnocení očekávám jako samozřejmost, že druhý díl dokáže být ještě lepším
když tuhle hru neznám a nikdy jsem jí nehrál, článek je velice pěkný, dal jsi si na něm záležet a proto ti dávám za 5
Jednotku som si kúpil ako prvu hru na Ps3....a poviem vám že táto hra má vydrž...je zabavna od začiatku po koniec..ak vlastne nejaký koniec tá hra ma......jednotka bola super..a dvojka mám dojem že nesklame a posunie tu hru ešte vyššie..
zajimave.... asi to skusim 5*
jelikož je to konzolovka only, tak je to nevyhnutelně sračka.
Co se dá dělat. Konzole je konzole.. .v tom špatnym slova smyslu.
Grafika nadprůměrná určitě i hratelnost bude OK,,, hlavně se mi líbilo v traileru zavody na krysach t horniho GTA pohledu :D
hrál sem na PSP jedničku a docela mě to bavilo určo si koupím i dvojku 5*
může být chytlavá hra
Juj je to zbytecny mam tu cest vlastnit psp i PS3 a kazdej tejden pribide asi tak 30 levelu v levle packu jako : monster, historic atd.. a ted budou little big planet zavodni a jeste todle je to fakt mania
Originální, chytlavá záležitost už skoro mrtvých skákaček. Pro majitele konzolí jasná volba a jak tu někdo říkal je prakticky nekonečná, statisíce lidí chrlej nový a nový levely. jednoznačně za 5
Já sem hrál jedničku a bylo to dost dobrý, ale myslím, že Little Big Planet2 to předčí. A pro HergotH jak můžež říct, že když je to jen na konzoli, že je to sračka??? PC je na surfování na internetu a ne na hry, jedinná vyjímka jsou střílečky, ale ostatní hry se mají hrát na konzolích omg. Proto se to jmenuje herní konzole!!!
pekny blog davam 5*
povedena oddechovka :-)
výborně napsané
Tak hele
1.neni to pro male decka ty by to stejne nepochopily
2.je to VELICE dobrá hra
3.Mohli by to udělat i na PC
A ještě myslím že kdyby to byla blbina tak by se tam nedalo programovat přímo na sixaxis
Pokračování nejlepší plošinovky, hurá :)
škoda, že jsi to taky nemůžu zahrát, líbí se mi, že se tam dá lecos aji naprogramovat, jako v garry´s modu
Tk to je fakt zajimavé :D..
http://ihateangels.com/index.php?c=viral&m=index&id=12c35661d18556c6940d3151eac02d44
škoda, že je ale jenom na PS3.. :)
Hral jsem 1 na Psp a 2 vypada jeste lip skoda jen ze je to na ps3 :(
nevypadá to špatně
článek 5/5
Mám to na psp akorát jedničku hrozně mne to baví lidi vubec neváhejte a kupujte
to bude nejaka blbost :/
to je hra pro 5 lety deti hahahhaha
Pěkně to si koupim vypada to super :D
hrál jsem jedničku.ale dvojka ma bejt lepší
Akcni, Strategie, RPG... ono existuji i strategie.. mno... Jinak nechapu jak nekdo muze napsat ze PC je jen na sufrovani na internetu, PC je tak nejak dosti k praci a nebyt tohoto faktu tak si na konzolich nikdy nic nezahrajete sic by to nemel kdo vytvorit.
Faktem je že už jednička mě zaujala ... ale protože nemám herní konzoli ani kámoše s herní konzolí tak sem to nikdy nehrál .. .takhle mi utekla jednička a uteče i dvojka ... a osobně bych si to hodně rád zahrál na PC ... škoda jen že to na PC nevychází =(
bože co to je? To je hra? :-D To bych nechtěl ani zadarmo
Hrál jsem jedničku jak na PSP tak na PS3 a dost mě zaujala. Možná vypadá jako pro malé děti ale kdo ji nehrál neví o čem mluví.
je to zajmavy ae ete sem tzo nehral
nech sa nikto nehneva ja poviem len moj nazor : tato hra je onicom a pre male deti podla toho ako as to tu pise o nej
jo pěkný článek
nevim asi mě tenhle typ her moc nebere
nevim asi mě tenhle typ her moc nebere
štve mně že to neni na pc